Filmindustrin pekar ut Sverige som stor fildelare på världsscenen

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Hollywood kanske inte ska vara 1 år sena med att släppa serier utanför USA.

Detta.

Mediabolagen kräver att vi lever i internet åldern där all reklam och trailers finns från sekund ett framför oss men kan sen ej ge oss den tjänsten. Inte för att de inte kan, utan för att de begränsar släppet. Bara visar vissa biofilmer i ett land någon månad innan ens eget. Blockar serier utanför ens region i flera månader. Ett bra exempel på detta är Netflix som bort sina egna producerade filmer och serier från sin egen streamtjänst i vissa regioner för att de kan.

Permalänk
Medlem

mina kompisar tycker jag är konstig som köper film..

sen så har jag även netflix och disnney plus..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Tvivlar väldigt starkt att den lilla priatkopieringen vi har kvar i Sverige är ett problem. Dom som piratar idag är förmodligen studenter eller andra människor som ändå inte hade haft ekonomin att köpa filmen så i värsta fall får dom fler som ser på filmen som aldrig skulle se den ändå och i bästa fall får dom gratis reklam ifall det var en bra film och människor rekommenderar den till vänner, speciellt om det är en mer okänd film och dom vännerna kanske kan köpa den och dom får fler filmer sålda.

Människor får sluta stirra sej blinda med koridorseende i sin girighet.

Edit: Sen tvivlar jag starkt på att dom här siffrorna stämmer. Känns uppblåsta som f*n för att göra problemet mycket större än vad det är.

De som piratar kan också vara de som har HBO Nordic, Netflix, Viaplay och Cmore men ändå inte hittar filmen de vill se och vägrar betala 50 kr för att "hyra" den...... har hänt "någon jag känner"

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Lugn och fin nu filmindustrin, ta inte i så ni skiter på er.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Xverminator:

Jag trodde inte folk fultittade längre när det finns nå många aktörer liknande Netflix.

Dom som fulstreamar gör dom det för att materialet inte finns på lagliga tjänster eller bara ren snålhet?

Håller folk fortfarande på med att ladda ner crackade spel från tex TPB också?

Den enda anledningen jag själv kollar på via "alternativa" vägar skulle vara pga regionslåsning.

För nått årsen fanns där en serie jag var intresserad av. hittade lite reviews och tyckte att den verkade bra. Kunde inte kolla på den då den bara släpptes i USA. väntade typ ett år och den hade fortfarande inte kommit.

efter 18 månader kom season 1 till sverige, lagom till man tappat intresset. vid denna tiden var season 3 ute i amerika.

så förutom i det fallet så har jag "ful kollat" om det verkligen är något. ibland från netflix, betalar ju redan för det så varför inte kolla på en netflix serie på alternativa vis när man redan belalar för det och har gjort i år.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Marknaden är för segmenterad, med otyg som exemeplevis artificiella hinder såsom regionslåsningar. Ge konsumenterna det de vill ha till ett vettigt pris så kommer vi att konsumera. Tills dess seglar piratskeppet vidare.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Sluta regionslåsa material år 2020, hur svårt ska det vara?
Aldrig någonsin diskuteras denna aspekt i dessa rapporter och hur det påverkar konsumenterna negativt i längden.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tänk om de skulle fokusera på de riktiga problemen i Europa. Men piratkopiering väl i princip lika illa som terrorattentat i deras ögon.

Häng med lite. Varför skulle branschorganisationen för film i Amerika fokusera på politiska problem i Europa?

Permalänk
Medlem

Som jag misstänkte så nämner de illegal IPTV i rapporten. Det är motsvarigheten till illegala kabeltv-korten man hade förr. Fast nu är det kriminella gäng som driver illegal streaming. I de rapporter jag läst från europol har de identifierat är kriminella gäng (läs maffia) som har detta som en sidoverksamhet från narkotika, illgal märkeshandel, vapen, prostitution etc.

Det rapporten gjort måste ha varit en fuling och räknat dessa nätverks streamingar. Men eftersom de ofta befinner sig utomlands (läs östeuropa) så streamar dom överallt.

SÅ det är inte illegal fildelning det egentligen handlar om utan illegal streaming och där är sverige störst i norden.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

“Help, help the sky is falling!"

99,8% av alla människor VILL göra rätt för sig, när ska branschen greppa att de behöver skapa en spotify för filmer/serier, d.v.s. en tjänst som har i princip allt och dessutom har massa gamla filmer. (gillar amazon prime just för att de har massa äldre filmer, men det saknas ändå massor där!)

De skjuter sig själva i foten konstant med konstiga geo-begränsningar, exklusiva streamingtjänster o.s.v. o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

De kan börja med att producera sevärda filmer.
Och sedan kan de få tummen ur och få ut dessa på streaming på ett vettigt sätt istället.
Vill man i dagsläget komma åt allt lagligt så är det ett 10-tal abonnemang hit och dit.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Problemet ligger väl i att oven om folk har alla streamingtjänster som existerar i Sverige så finns inte många filmer, vi pratar inte heller nya filmer utan gamla filmer från 00 talet saknas så jag har full förståelse för att folk piratar dessa för var ska man annars hitta dom?

Nu tror jag inte det är dessa filmer som de stora filmbolagen grinar över då de redan är betalade tio gånger om eller aldrig någonsin kommer bli annat en än flopp då filmen helt enkelt sög och det endast finns fem stycken i hela världen som vill se dyngan.

Inom musiken så släpps album samma dag i Sverige som i USA på de flesta streamingtjänsterna och där finns också lite udda musik att hitta även om jag inte sökt på i de mörkaste hörnen. Varför kan inte filmindustrin samsas på samma sätt och ha en streamingtjänst som släpper allt. Sånt som inte ska upp på bio kan lika bra gå direkt till streaming samma dag som det släpps och just nu under corona så borde allt gå direkt.
Jag hade kunnat tänka mig betala 299kr/mån för det upplägget och då skulle bolagen dra in bra mycket mer på mig än vad de gör idag. Idag har jag endast Viaplay och det är bara för att jag fått snart ett helt år gratis av det, hade jag behövt betala för det så hade jag aldrig gjort det då det finns ungefär tio filmer som är värda att se och alla andra kostar mellan 30-50 kr extra att se. Helt enkelt för dåligt utbud.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag är en av de som tankar ner ganska mycket serier.
Hade slutat nästan helt i några år men nu när man måste ha 10 prenumerationer för att se allt så sa jag upp nästan alla tjänster och började tanka ner allt istället. Kollar inte mycket på film, men är det något som jag verkligen vill se så går jag på bio.
Spel är det däremot extremt ovanligt att jag tar hem och om jag gör det är det för att jag är väldigt osäker på om jag kommer gilla det. Hades är senaste exemplet på spel, ogillar verkligen roguelikes men efter 20min spelande på en piratad version så var det ett snabbt köp.

Edit: Kom det en prenumeration-fri tjänst där man kunde betala för filmer som går på bio just nu så skulle jag titta mycket mer på film.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag laddar själv inte ner, men jag är ju inte förvånad att folk gör det, stora filmer släpps i USA, sen får vi vänta bra länge på att få dom hit, klart folk kommer ladda ner det då. Sen vet jag inte hur dom räknar på att dom förlorar pengar. Dom som laddar ner hade nog aldrig i H*****E tänkt köpa det, så det blir ju ingen direkt förlorad inkomst.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ej tillgång till alla tjänster med både Netflix och HBO och serier har jag inget att klaga på men däremot filmer så finns det såklart en och annan bra film men väldigt mycket skräp.

Särskilt då klassiker eller andra ovanliga saker som är omöjliga att hitta är bara att ladda ner men jag hör oftast fram fan som finns torrent kvar eller piratbay kan väl inte finnas kvar idag?

Så att det skulle vara stort står jag mycket tveksam till snarare tvärtom

Permalänk
Lego Master

Jag har blivit villig att betala för kvalitet, där den finns. Jag betalar för Disney+, för deras gamla filmer och Mandalorian är vansinnigt bra grejjor. De förtjänar betalt för bra produkter.

Men jag blir vansinnig på låtsasbegränsningar och regionala restriktioner, där innehåll existerar, men man vägrar ge en viss region tillgång. S01 av Mandalorian är ett perfekt exempel, den såg jag på en polares Plex i samma veva som den gick upp i USA.

Om jag är villig att betala för din produkt, men du vägrar låta mig köpa den? Då kan du snyta röven och sätta dig ner. Jag löser det nog ändå ska du se.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Testpilot

Enda anledningen att 'låna' en film i mitt tycke i dagens läge är när filmbolagen väljer att låsa ner sin film/serie till sin specifika tjänst (antingen genom att helt enkelt inte låta andra aktörer ta del utav det, eller ta ut arbiträrt höga kostnader för andra tjänster att ta in materialet).

Jag är fine att som i dagens läge betala för Spotify, Netflix och Viaplay. Men tänker inte lägga till Amazon Prime Video, Hulu+, Disney+ och/eller andra tjänster i utbudet... kostnaderna skenar iväg väldigt lätt och då är vi tillbaka på ruta 1 med TV-utbuds dilemmat.

Sedan underlättar det inte att nästan var och varannan "blockbuster" har varit riktigt jävla kass senaste åren heller... Tror senaste filmerna jag var sugen att gå på bio var Avatar och Pacific Rim - Inte för att det är nödvändigtvis bra filmer, utan då mest för 'CGI-porren' på en stor bioduk med maffigt ljud. Blir mest koreanska serier på Netflix i dagens läge faktiskt, deras skådespelare verkar fortfarande veta vad skådespeleri är och inte spela sig själv i ännu en ny film bara...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Vi ligger i framkant i mycket.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Urbota korkat. Filmindustrin har ju aldrig tjänat så mycket pengar som strax innan Corona.
Nu är ju det mesta riktigt dåligt. Det enda vettiga som kommit på senaste tid är Netflix egna produktioner (Även fast de flesta är usla).
Men att få Hollywood att tänka om går ju inte riktigt.

När en film släpps i USA på Bio så kan det ta 3-4 månader innan den kommer till Sverige och då finns det redan en 1080P-release för folk att dra ned.

Det kan ju inte vara så himla svårt att släppa filmen digitalt för hyra/köp/streaming världen över samtidigt, i samband med bion?
Då hade nog ännu färre bemödat sig med att få filmen på annat sätt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Häng med lite. Varför skulle branschorganisationen för film i Amerika fokusera på politiska problem i Europa?

Jag hänger med på vad du säger, men detta är väl i högsta grad politiskt påtryckningsarbete i syfte att förändra våra lagar på något som de ser som ett problem.

Permalänk
Medlem

En "bekant" till mig kör med stängda torrentsidor + Sonarr + plex.

1. Ingen reklam.
2. Mycket bättre utbud (speciellt anime).
3. Lägre kostnad (min familj är inte rik).

Tror de verkligen att göra "temporär" lagring olagligt skulle hjälpa något?
Precis som våra vapenlagar. De kriminella skiter i om de kan handla vapen på ICA, de får tag i det ändå.

Permalänk
Medlem

Haha, så 1 miljon människor i Sverige har under året laddat ner 138 filmer eller avsnitt ... Tillåt mig skratta. Vilka jävla fantasisiffror. Var får de allt från ... 😂

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

.. Dom som piratar idag är förmodligen studenter eller andra människor som ändå inte hade haft ekonomin att köpa filmen så i värsta fall får dom fler som ser på filmen som aldrig skulle se den ändå ...

Skrivet av JoOngle:

Har jag missat nåt här? Vem f... kopierar filmar i 2020? ...

Skrivet av Ischy:

Jag är också inne på spåret med vem som ens fildelar idag? ...

Jag studerar inte, Har god ekonomi och skulle kunna köpa alla filmer jag vill se. Men jag gör det inte, utan laddar ned det jag vill se. Delar även med mig av detta till vänner så dom slipper spendera hundratals kronor på streamingtjänster varje månad.

Nyttjar även IPTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ponera att du har Netflix, Viaplay, Disney och Prime. Nu kommer nästa säsong av Game of thrones men du vill inte ha ytterligare en streaming tjänst och du skiter i övriga program från HBO. Vad gör du då?

Vet inte riktigt hur mitt liv skulle se för att kunna nyttja så många tjänster samtidigt. I vår familj har vi en tjänst aktiv åt gången.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nanne:

Som jag misstänkte så nämner de illegal IPTV i rapporten. Det är motsvarigheten till illegala kabeltv-korten man hade förr. Fast nu är det kriminella gäng som driver illegal streaming. I de rapporter jag läst från europol har de identifierat är kriminella gäng (läs maffia) som har detta som en sidoverksamhet från narkotika, illgal märkeshandel, vapen, prostitution etc.

Det rapporten gjort måste ha varit en fuling och räknat dessa nätverks streamingar. Men eftersom de ofta befinner sig utomlands (läs östeuropa) så streamar dom överallt.

SÅ det är inte illegal fildelning det egentligen handlar om utan illegal streaming och där är sverige störst i norden.

IPTV är nog extremt vanligt idag, typ alla jag känner har de, på mitt förra jobb hade nästan alla IPTV och går man in på flera Svenska IPTV leverantörers hemsidor så står de att de är 100% lagligt och de köper nog många men framförallt så är de extremt billigt, man får typ allt som finns när de gäller tv och film och slipper ha flera olika streamings tjänster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcsod:

Haha, så 1 miljon människor i Sverige har under året laddat ner 138 filmer eller avsnitt ... Tillåt mig skratta. Vilka jävla fantasisiffror. Var får de allt från ... 😂

Det gällde tydligen också IPTV så där kan det nog snurra ett antal GB per dag också i familjer med barn och föräldrar som älskar film och sport. Så helt plötsligt så är det kanske sånt som inte ens de stora filmbolagen har att göra med men ändå ska Sverige hängas ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ponera att du har Netflix, Viaplay, Disney och Prime. Nu kommer nästa säsong av Game of thrones men du vill inte ha ytterligare en streaming tjänst och du skiter i övriga program från HBO. Vad gör du då?

Man tar HBO för en månad, kollar genom serien och avslutar abonnemanget?

Eller man tar abonnemanget, inser att bitraten ligger på 1Mbps och inte kan få 5.1 ljud om du inte har konsol/apple tv, då laddar du ner serien ( hamnar detta i kategorin privatkopiering om man betalar för tjänsten? ) för att få kvalitén man förväntar sig i 2020 och får från andra plattformar.

Just HBO är sämst på allt det tekniska, finns 100 skäl till att hellre ladda ner än att använda deras kassa player även som betalande kund.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av LemurenSwe:

Jag studerar inte, Har god ekonomi och skulle kunna köpa alla filmer jag vill se. Men jag gör det inte, utan laddar ned det jag vill se. Delar även med mig av detta till vänner så dom slipper spendera hundratals kronor på streamingtjänster varje månad.

Nyttjar även IPTV.

Det är väl okej, inom vissa gränser. Men vad får det för konsekvenser? Du säger att det finns filmer du vill se, men om ingen är beredd att betala för dem, hur ska nya produceras? Säga vad man vill om Hollywood och deras girighet, men sanningen är oavsett att en filmproduktion kostar pengar. Gubben bakom kameran vill ha betalt för sitt jobb, precis som (förmodar jag) du. Vem ska betala honom, ifall ingen är villig att betala för produkten?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Jag studerar inte, Har god ekonomi och skulle kunna köpa alla filmer jag vill se. Men jag gör det inte, utan laddar ned det jag vill se. Delar även med mig av detta till vänner så dom slipper spendera hundratals kronor på streamingtjänster varje månad.

Nyttjar även IPTV.

Det är alltså vi andra som betalar för ditt nöje, vill du ha en applåd eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

IPTV är nog extremt vanligt idag, typ alla jag känner har de, på mitt förra jobb hade nästan alla IPTV och går man in på flera Svenska IPTV leverantörers hemsidor så står de att de är 100% lagligt och de köper nog många men framförallt så är de extremt billigt, man får typ allt som finns när de gäller tv och film och slipper ha flera olika streamings tjänster.

Ser man på bolagens priser för att kunna kolla på NHL, Golf, Fotboll osv så förstår jag helt och hållet att man väljer en IPTV lösning istället. Kompisar som jag jobbade med tidigare älskade sport och betalade säkert 1500 kr/mån på bara olika streaming, musik och sportkanaler.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10