Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Helt fel kort för din del, Komplett har en maxgräns på 500kr bonus per månad eller 2000kr per 12 månaders period. D.v.s. en spend på 50.000kr som du då slår i taket på.

Med bonus på 1% vid vanliga köp, 2% på internet så kan det ju passa utmärkt? Beroende på fördelning blir det 100-200k som är taket. Men han har redan valt ett annat kort ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Ni som köper på kredit: Hur resonerar ni? Vad köper ni på kredit? Tycker ni att det är "värt" när lånet inte kostar något?

Jag gör det endast för bonus/kickback och försäkringar vid resa etc. Räkningen kommer som e-faktura och jag betalar alltid hela beloppet direkt.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Ni som köper på kredit: Hur resonerar ni? Vad köper ni på kredit? Tycker ni att det är "värt" när lånet inte kostar något?

Allt för att man får cashback. Dessutom är kreditkorten gratis medans bankkkort oftast kostar 1-200Kr om året.

Så istället för att betala 200Kr så sparar jag ca 1000-2000Kr om året. Dessutom får man t ex försäkringar på resor, frakt osv. Ser heller ingen anledning att inte låta någon annan ligga ute med pengar. Det är säkrare tycker jag, speciellt när man handlar på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Ni som köper på kredit: Hur resonerar ni? Vad köper ni på kredit? Tycker ni att det är "värt" när lånet inte kostar något?

Det är bara fördelar med kreditkort (så länge man betalar hela skulden).

En viktig fördel är att om du beställt något där företaget går i konkurs så kan du, om du betalt med kreditkort, söka om att få pengarna tillbaka från kreditgivaren enligt konsumentkreditlagen.
Om du betalat med bankkort så har du inte denna möjlighet och dina pengar är troligen borta.

Vidare så är det oftast bättre reseförsäkringar, kickback/bonus, översikt, rabatter osv med kreditkort.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ingulf:

Med bonus på 1% vid vanliga köp, 2% på internet så kan det ju passa utmärkt? Beroende på fördelning blir det 100-200k som är taket. Men han har redan valt ett annat kort ändå.

Nä, de adderar inte. Det är den gräns han skrev totalt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nä, de adderar inte. Det är den gräns han skrev totalt.

Jag måste varit otydlig.
Självklart är det 2000 kr tak i bonus, men när man slår i taket beror på hur ens köpmönster ser ut. Om man endast handlar i fysiska butiker kan man spendera 200 000kr innan man slår i taket (1% bonus), om man endast handlar online kan man spendera 100 000kr innan man slår i taket (2% bonus). I verkligheten någonstans emellan. Alltså 100k-200k innan tak.

KesoB som ställde frågan uppskattade sina utgifter till "Tror jag skulle uppskatta totala utgifterna som går via kortet på totalt 150 000 175 000 SEK i hushållet."

Mindfighter skrev att man slår i taket vid 50 000kr, vilket är fel, det gäller såklart teoretiskt om man enbart gör köp på Komplett.

Permalänk
Medlem

Någon annan som haft trubbel med Curve och Klarna?

Beställde förra måndagen på Webhallen, betalade direkt med Curve-kort i Klarna-checkout. På kortet har jag Komplett kreditkort som bakomliggande.

Ett par timmar efter beställningen avbeställde jag.

Nu över en vecka senare har jag fortfarande inte sett återbetalningen någonstans. Enligt Klarna skall återbetalningen vart lagd redan samma dag, den 25e. Men jag har inte sett någon på varken Curve eller Komplett.

Ett par dagar tidigare hade jag gjort liknande sak på Amazon, där kom återbetalningen tillbaka inom en timme till Komplett-kortet/transaktionen totalt sett.

Var ligger mina pengar och gömmer sig just nu om Klarna faktiskt har återbetalat?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Någon annan som haft trubbel med Curve och Klarna?

Beställde förra måndagen på Webhallen, betalade direkt med Curve-kort i Klarna-checkout. På kortet har jag Komplett kreditkort som bakomliggande.

Ett par timmar efter beställningen avbeställde jag.

Nu över en vecka senare har jag fortfarande inte sett återbetalningen någonstans. Enligt Klarna skall återbetalningen vart lagd redan samma dag, den 25e. Men jag har inte sett någon på varken Curve eller Komplett.

Ett par dagar tidigare hade jag gjort liknande sak på Amazon, där kom återbetalningen tillbaka inom en timme till Komplett-kortet/transaktionen totalt sett.

Var ligger mina pengar och gömmer sig just nu om Klarna faktiskt har återbetalat?

Hänger sig ibland i curves system, gå in på den aktuella transaktioner och skicka support ticket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Hänger sig ibland i curves system, gå in på den aktuella transaktioner och skicka support ticket.

Hmm, okay.

Yes. Gjorde det tidigare idag. Hoppas det löser sig. Får alltid lite ont i magen av sådana här situationer även fast jag vet att det till 99.999% är lugnt, haha.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Uppdatering då jag antar att fler kommer uppleva detta om ni handlar online med era Curve-kort:

Citat:

Hi XXX,

Thanks for getting in touch and I'm sorry for the delay in getting back to you. We're currently receiving a high volume of messages which means we're unable to respond to you as quickly as we'd like.

I can confirm that your refund was processed on August 25th and it should be reflected on your Curve Cash balance.

Back in June, following our change of payments processor, our priority was to get all refunds back to our customers as quickly as possible. This meant we decided to process all refunds as Curve Cash so they could be processed straight away.

We’ve listened to customer feedback that you’re unhappy with this solution so we’ve reverted back to the way we handled them previously – well, with a minor tweak.

From now on, we’ll process your refunds back to the payment card you’ve used for the original purchase – this will take 1-5 working days from the time we receive it.

If we can’t match your refund to a transaction, we’ll process it to your Curve Cash card and you’ll be able to spend it immediately. You can spend your Curve Cash balance just like any other payment card in your Curve wallet. The only difference is ATM transactions, as you won’t be able to make withdrawals.

We’re working on functionality to enable you to move your refund from your Curve Cash card to another card in your Curve Wallet, if you’d prefer. We’ll let you know as soon as this is ready!

I’m sorry for any inconvenience caused and I hope the changes to our refund process mean that you have a much improved Curve experience in the future!

Best wishes,
Beau
Team Curve

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Norwegian kreditkort?

Tjena!

Har läst igenom lite vad ni mer erfarna kreditkort användare säger, min fråga är om inte norwegian är något man ska prova?

Har googlat runt lite och flertalet jämförelsesidor verkar rekommendera dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingen121:

Tjena!

Har läst igenom lite vad ni mer erfarna kreditkort användare säger, min fråga är om inte norwegian är något man ska prova?

Har googlat runt lite och flertalet jämförelsesidor verkar rekommendera dem?

Du skriver inget om vad du har för önskemål eller hur du kommer använda kortet. Blir svårare att rekommendera något då.

Fördelar med Norwegian är ungefär: Gratis, gratis bankomatuttag, samla poäng till Norwegian flyg.
Nackdelar: Valutapåslag vi växling och uttag, poäng på Norwegian

Valutapåslag slipper man med Revolut där man också kan ta ut gratis. Dock inte obegränsade mängder.
Många kort ger pengar tillbaka och inte bara poäng hos Norwegian.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pingen121:

Tjena!

Har läst igenom lite vad ni mer erfarna kreditkort användare säger, min fråga är om inte norwegian är något man ska prova?

Har googlat runt lite och flertalet jämförelsesidor verkar rekommendera dem?

Har varit i kreditkortsträsket riktigt länge och det som är viktigt är att man att man inte handlar för att få bonus. Vare sig det är cashback eller eurobonuspoäng osv. Annars får man fråga sig själv vad man är ute efter. Vill man ut och resa mycket så kanske ett kreditkort som genererar poäng som kan användas för att köpa flygbiljetter. Personligen har jag börjat med SAS Eurobonus i hopp om att i framtiden kunna skrapa ihop poäng som används till flygbiljetter. Men det finns ett par grupper och hemsidor där folk har snöat in sig på det. PM om du vill ha länkar till dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Har varit i kreditkortsträsket riktigt länge och det som är viktigt är att man att man inte handlar för att få bonus. Vare sig det är cashback eller eurobonuspoäng osv. Annars får man fråga sig själv vad man är ute efter. Vill man ut och resa mycket så kanske ett kreditkort som genererar poäng som kan användas för att köpa flygbiljetter. Personligen har jag börjat med SAS Eurobonus i hopp om att i framtiden kunna skrapa ihop poäng som används till flygbiljetter. Men det finns ett par grupper och hemsidor där folk har snöat in sig på det. PM om du vill ha länkar till dem.

Tja!

Tack för ditt svar. Jag är ute efter att samla poäng för flyg precis som du är.

(Kanske inte det bästa nu under Covid tiderna)

Men min tanke är iallafall det.

Jag ska kika lite på Sas och jämföra det med norwegian!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Du skriver inget om vad du har för önskemål eller hur du kommer använda kortet. Blir svårare att rekommendera något då.

Fördelar med Norwegian är ungefär: Gratis, gratis bankomatuttag, samla poäng till Norwegian flyg.
Nackdelar: Valutapåslag vi växling och uttag, poäng på Norwegian

Valutapåslag slipper man med Revolut där man också kan ta ut gratis. Dock inte obegränsade mängder.
Många kort ger pengar tillbaka och inte bara poäng hos Norwegian.

Tack för kvickt svar! Och för informationen!

Jag är väl främst intresserad av att samla poäng!

Ska kika på SAS kortet också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingen121:

Tack för kvickt svar! Och för informationen!

Jag är väl främst intresserad av att samla poäng!

Ska kika på SAS kortet också!

Vet inte om det finns någon bättre kombo men jag kör SAS kort och Revolut

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingen121:

Tack för ditt svar. Jag är ute efter att samla poäng för flyg precis som du är.

(Kanske inte det bästa nu under Covid tiderna)

Nej, jag shoppade en liten ugnsform nu eftersom poäng höll på att förfalla, den kostade ungefär en inrikesresa.

Får hoppas det är bättre nästa sommar, där har jag rätt mycket poäng som kommer förfalla annars.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pingen121:

Tack för kvickt svar! Och för informationen!

Jag är väl främst intresserad av att samla poäng!

Ska kika på SAS kortet också!

Amex har bokstavligen gödslat med reklamen kring sitt gratiskort Amex Classic Eurobonus. Lång historia kort är att du får 18000 eurobonus poäng om du spenderar 25K innan jul, men blir du inbjuden av någon som redan har Amex så behöver du bara spendera 10K under 3 månader. SAS Eurobonus har du även Star Alliance där många flygbolag ingår. Dessutom finns det en onlineportal som genererar extra poäng. Apple hade 20 poäng per spenderad 100lapp förra veckan. Problematiken med Amex är att alla affärer inte tar det så då får man köra med ett SAS MC som backup.

Permalänk
Medlem

Med risk för att gå något off topic så undrar jag lite vilket som är det bästa betalkortet?

Jag och sambon har haft separata Revolut konton/kort men använt hennes som ett gemensamt matkonto i ungefär ett år och varit nöjda. Nu ska dock företaget flytta alla användare från england till lettland eller något för att undvika Brexit problem. Detta har nu lett till de vill bekräfta ens identitet igen. Både jag och sambon har försökt flera gånger med pass och körkort men får inte det godkänt. Igår så slutade appen fungera helt på min telefon (Oneplus 6, Android 10). Kraschar direkt när jag öppnar den. Kollar man på Google play så står det att min enhet inte är kombatibel och det finns massvis med reviews av folk som har liknande problem. Så vi tänker säga upp det nu, känns väldigt oseriöst.

Så jag undrar helt enkelt, vad finns det för bra alternativ till Revolut? Det bör vara ett kort utan kredit som man sätter in pengar på. Vi sätter alltså in en summa var varje månad och sedan använder främst hon det när vi/hon handlar. Det vore bra om det fanns någon som erbjöd två kort till samma konto eller liknande så jag också kunde ha ett kort. Det hade även varit fint med någon slags bonus, vi handlar mat för runt 3-4000Kr i månaden.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på kreditkort med bra delbetalningsvillkor?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Någon som har koll på kreditkort med bra delbetalningsvillkor?

Banklån kallas de "korten". Finns inga kreditkort med bra delbetalningsvillkor.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Någon som har koll på kreditkort med bra delbetalningsvillkor?

Har du inte råd att betala hela fakturan på en gång är kreditkort inget man ska använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Har du inte råd att betala hela fakturan på en gång är kreditkort inget man ska använda.

Tack för ett otroligt givande svar

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Tack för ett otroligt givande svar

Det är så det är. Finns bättre sätt att låna pengar till betydligt lägre ränta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drwlz:

Tack för ett otroligt givande svar

Skaffa en kredit på ditt bankkonto istället och koppla ett kort dit om du behöver. Det är otroligt mycket billigare än att låna via kreditkort.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jahopp, nu sänker Komplett bonusen till 0.5% för köp i fysiska butiker och på nätet. Dags att klippa det kortet då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Jahopp, nu sänker Komplett bonusen till 0.5% för köp i fysiska butiker och på nätet. Dags att klippa det kortet då.

Var ju en tidsfråga liksom glad att det varade ändå i ett helt år för min del.

Permalänk
Medlem

Vilket kort är det som leder Cashback-ligan nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jahopp, nu sänker Komplett bonusen till 0.5% för köp i fysiska butiker och på nätet. Dags att klippa det kortet då.

yup, dags att lämna det skräpkortet nu och ta något som faktiskt har stöd för e-faktura eller tom autogiro... och varför inte rimliga betaldatum istället för att få fakturan en vecka in i månaden. Det enda som var bra med komplett var faktiskt bonusen

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

yup, dags att lämna det skräpkortet nu och ta något som faktiskt har stöd för e-faktura eller tom autogiro... och varför inte rimliga betaldatum istället för att få fakturan en vecka in i månaden. Det enda som var bra med komplett var faktiskt bonusen

Japp, allting är ju egentligen kasst med komplett nu. Usel kundtjänst, låg kredit, låg bonus, dåliga förfallodatum, dålig webbtjänst.