AMD Ryzen 9 5950X och Ryzen 9 5900X "Vermeer"

Permalänk
Medlem

Rätt skönt att se hur Intel blir golvad och förhoppningsvis bäddar detta ut i en bättre konkurrens framöver.

Också kul att se att det går att kräma ut ytterligare 10% med överklockning. Det hade jag aldrig trott med tanke på hur segt det var för 3000-serien.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Helt ärlig fråga: Varför läser man kommentarer och recensionstitlar i stil med "AMD KILLS INTEL" , AMD really murdered Intel on this one" osv osv när man ser i prestandagrafen att det är i princip noll prestandaskillnad för SPEL mellan de nya AMD och intels 10900K?

5950X är dessutom nån tusenlapp dyrare än 10900K? Vad har jag missat?

Stämmer 21% prestandaökningen för 11900K är det ju en kortlivad "vinst"?

Snälla missförstå mig inte, tycker det är skitbra att det är ett jämnt race mellan AMD och Intel, detta gynnar oss konsumenter. Förstår mig bara inte på formuleringarna efter att ha sett graferna. Tack!

Alltid kul att hata på något idag. Ganska starka fanboys på båda sidor också som vill göra sina röster hörda och skriker för fullt.
Men det är riktigt kul att AMD har kommit ikapp på spelprestanda och är nu jämnlik Intels gamla 14nm Skylake.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Avbeställde mitt 5900X då den presterar sämre än 10900k i samtliga Swelockers testrig av GPU dvs 5900X vs 10900k

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Jämt skägg mellan 5600X och 3700X. Håller man på med produktivet har 3700X ganska bra försprång

Permalänk
Medlem

Behöver som tur är ingen ny CPU i närtid, men det tog ju som förväntat slut.
Undrar hur stor tilldelning Sverige har egentligen, enligt Overclockers UK var det väldigt bra tillgång på 5900X och nedåt https://www.overclockers.co.uk/forums/posts/34169310

Sen verkar dom ju vara slut även där iallafall, men om man skall tro posten verkar det ju vara mer på gång in iallafall.

Permalänk
Medlem

Snyggt att vara med i absoluta toppen.

Samtidigt skönt att se att min 8700k klarar sig bra i 1440p ett bra tag till.

Permalänk
Medlem

Vänta nu, trollar du?
Du kan ju inte ta en graf från andra tester och jämföra med detta rakt av - inte minst när 10900k är med i det här testet. (Och där den då presterar tydligt sämre än 5900X.)
Däremot kan kanske SweC svara på vilka variabler som skiljer, förhoppningsvis reder det ut varför du ser skillnader mellan de två testerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hahha lol
My eyes hutz!!!

Och snart ångrar du att du avbeställde CPUN.
Snabba beslut är aldrig bra

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Pettson88:

Vänta nu, trollar du?
Du kan ju inte ta en graf från andra tester och jämföra med detta rakt av - inte minst när 10900k är med i det här testet. (Och där den då presterar tydligt sämre än 5900X.)
Däremot kan kanske SweC svara på vilka variabler som skiljer. Förhoppningsvis reder det ut varför du ser skillnader mellan de två testerna.

10900K som körs i vår GPU-rigg är överklockad med både högre minneskapacitet och minneshastighet.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av mrpijey:

Är det bara jag som high end gamer som är missnöjd med processorerna? AMD-processorn är imponerande om man sitter och spelar lågupplöst, men så fort du kommer upp i upplösning så spöar ju även en 8700K båda i de flesta fallen. Jag sitter idag på en överklockad 8700K (@4.7GHz) och spelar i 3440x1440 och då känns det ju meningslöst att uppgradera då den kommer sopa mattan i spel. AMD-propparna utmärker ju sig dock i applikationer som verkligen är multitrådade, ex video och 3D-modellering osv, men i spel?

Eller är jag helt ute och cyklar? Differensen är i bästa fall enstaka frames/s, och då känns det ju inte värt att byta processor, moderkort och minne för ett par ynka fps...

Skrivet av Zyriak:

Mycket bra recension!

Förstår jag det rätt att den faktiska prestandan när det gäller spelen ni testade i normala upplösningar är i princip densamma mellan AMD och Intel, då GPUn blir det som flaskar?

Detta är en av de vanligaste missuppfattningarna som ofta dyker upp i samband med dessa tester.

Processor/CPU-prestanda är så gott som betydelselöst i höga spelupplösningar eftersom grafikkortet nästan alltid blir en flaskhals och begränsar bildfrekvensen, även om det finns något enstaka undantag. De små skillnader som kan mätas i benchmarks och dylikt blir mest av akademiskt intresse och har nästan ingen betydelse i praktiken. Plocka fram miniräknaren och räkna procent så ser ni hur lite det skiljer mellan flera generationer gamla processorer i 1440p och uppåt.

Förtydligade
Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Köp nu, köpslå galningar så det finns en sjysst uppgradering för mig på begagnatmarknaden i framtiden

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nu j*vlar blåser det upp till storm! RIP Intel 14nm++++ Skylake, du otroligt söndermjölkade, tråkiga, h*lvetes varma, strömhungriga och icke-effektiva säkerhetshål-fullproppade arkitektur!

STARKT KÄMPAT AMD!!! TACK FÖR DENNA GLÖDHETA KONKURRENS!

NM teknik har i princip en betydelse ström och värme. Intel har konstant lyckats höja prestanda med 14 nm det som fattats är PCIE 4 och ny kärna Willow Cove alltså ny arkitektur för och täta säkerhetshål. Sen om de kan pressa ut tillräcklig prestanda för att slå AMD med 14 nm i fem år till är det enbart imponerande enligt mig för det visar hur mycket man egentligen kan få ut ur 14 NM. Det är absolut mycket bättre med lägre nm krets för och sänka strömförbrukningen och med det värmen. Dock anser jag att detta visar hur skickliga Intel faktiskt är. Intel lyckades med 10900K matcha prestandan hos Ryzen 3950X givetvis är nya generation Ryzen bättre. Därför är jag ganska övertygad om att Rocket Lake processorerna kommer slå prestandan hos Zen3 inte i värme eller strömbrukning men i prestanda och med PCIE 4 är de tillbaka på banan när det gäller den biten. Värme och strömbrukning är viktiga faktorer men är det viktigare än hur mycket prestanda man får ut när man använder processorn. Visst dyrare PSU och större fläkt är nödvändiga tack vare mer värme och strömförbrukning vilket ökar priset för datorn något. Jag säger inte att det är oviktigt för Intel att gå ner till 10 nm som kommer med Alder Lake för lägre ström och värme är viktigt men är det viktigare än prestandan i enkeltrådad och multitrådad samt klockfrekvensen som exempel?

Sorten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Vänta nu, trollar du?
Du kan ju inte ta en graf från andra tester och jämföra med detta rakt av - inte minst när 10900k är med i det här testet. (Och där den då presterar tydligt sämre än 5900X.)
Däremot kan kanske SweC svara på vilka variabler som skiljer, förhoppningsvis reder det ut varför du ser skillnader mellan de två testerna.

Det självklara en sweKLOCKER som överklockar är snabbare än allt som AMD har ett erbjuda nu, varför tror du jag tyckte att det saknades i testet?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Har själv 3900X och byter jag blir det lätt en 5900X. Men är mest intresserad av hur 5600X/5800X står sig - känns som dom kan vara ena riktiga dräpare pris/prestanda?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Det självklara en sweKLOCKER som överklockar är snabbare än allt som AMD har ett erbjuda nu, varför tror du jag tyckte att det saknades i testet?

Då kanske du bör kritisera testet, och/eller önska mer utförliga test (vilket sannolikt kommer det närmaste), i stället för att såga processorn? Att jämföra äpplen och päron blir inte relevant oavsett.

Lär komma mer utförliga resultat när lite fler användare lägger vantarna på CPUerna, då du får långt många fler kombinationer av ex. moderkort, CPU och minnen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevlig recension!

Grymt att se AMD öka på främst spelprestandan, men det som slog mig hårdast var nog energieffektiviteten, väldigt imponerade att dra upp en sådan prestandaökning utan att öka energianvändningen något.

Ser fram emot 5800X och 5600X recensionerna också.

Uppgraderingsbehovet från min 3800x finns där då man, men det får nog vänta ett par månader så det hinner rulla ut lite bättre bios och kanske ev. lite förfinat kisel från fabrikerna, särskilt då man ändå spelar i 1440p. Väntan på ett 3080 alternativt om man ska knipa ett 6800XT (särskilt i samband med SAM, om det nu gör mycket) är det som ligger närmast.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Ser en hel del "men den är bara lite snabbare än Intel i spel", något som tidigare varit "det viktigaste" när man förklarade varför man valde Intel oavsett hur liten skillnad det var.
Men det man missar och det jag tycker är vad som gör tex 5950X till en galen CPU är att du får den där prestandan för mjukvara som är dåligt optimerad för flera kärnor OCH ledande prestanda i flertrådade laster.

Man måste inte längre offra det ena för det andra. Så för folk som kan nyttja många kärnor, jobbar med produktivitet, utveckling, kör VM's osv kan få det bästa av båda världarna nu. Är man en av dessa användare så är det STORT.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Vänta nu, trollar du?
Du kan ju inte ta en graf från andra tester och jämföra med detta rakt av - inte minst när 10900k är med i det här testet. (Och där den då presterar tydligt sämre än 5900X.)
Däremot kan kanske SweC svara på vilka variabler som skiljer, förhoppningsvis reder det ut varför du ser skillnader mellan de två testerna.

jo men jag förstår ändå vad han menar, det går ju att överklocka sin 10900k för att få ut mer? minneshastigheter går också att få till? Ryzen verkar ju stanna på dessa siffror som finns i nuvarande test? De tillåter inte i samma grad överklockning och startar inte med snabbare minnen. För entusiasten så blir då 10900k ca 5-10 fps snabbare i 4k? eller är jag helt ute och cyklar? Jag avbeställde också min 5900x pga av just detta. Jag har möjligheten att överklocka min 10900k och köra 4000mhz minnen. Det gör ju att jag mer sällan landar under 144hz i 4k med 10900k än om jag skulle bytt till Ryzen?

Detta är för en som enbart använder sin rigg till 4k gaming.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Mocka:

Bra jobbat Jonas

Sista frågan, Missade jag temp testerna någonstans?

Inga renodlade temptester tyvärr. Var lite en kamp mot klockan att starta om hela testsviten och ro recensionen i land.

Men en Ryzen 9 5900X ligger kring ~75 C med vår NH-U12A under tung flertrådad belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Då kanske du bör kritisera testet, och/eller önska mer utförliga test (vilket sannolikt kommer det närmaste), i stället för att såga processorn? Att jämföra äpplen och päron blir inte relevant oavsett.

Lär komma mer utförliga resultat när lite fler användare lägger vantarna på CPUerna, då du får långt många fler kombinationer av ex. moderkort, CPU och minnen.

Vilket jag gjorde 15:15 i denna tråd?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JonasT:

10900K som körs i vår GPU-rigg är överklockad med både högre minneskapacitet och minneshastighet.

Ni testade med 16 GB!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Riktigt less på AMD med deras patetiska papperslansering (det går över) men jag kan inte önska deras personal något gott när de håller på med dessa Battle Royale Looting-lanseringar som orsakar skada på svenska återförsäljares sidor som vi kunder då får tillfälligt agg mot. Ajja det går över, men riktigt tråkigt. Verkar aldrig gå att se framemot något under 2020 utan endast papperslanseringar och uppskjutna spellanseringar........

Verkar ju vara alla tillverkare som kör papperslanseringar nuförtiden. Har nog att göra med att det är fullbokat hos halvledartillverkarna vilket gör det svårt att få tillräckligt med plats om man nu inte är Apple och har mer pengar än de flesta länder. Visst så skulle AMD ha kunnat fördröja lanseringen 6 månader men vid det laget har Intel haft sin papperslansering och om den presterar bra så kanske kunderna väljer att köa i månader för att köpa den istället. Så ur ett företagsperspektiv som ju faktiskt existerar för att tjäna pengar är de nog bättre att lansera innan man kan fylla 100% av alla potentiella ordrar från kunder på dag ett. Sen är ju 2020 extrem med Corona, alla som kan ska ju börja arbeta hemifrån och då måste företagen få tag på datorer till dem vilket skapar ett enormt tryck på industrin som de inte var förberedda på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

jo men jag förstår ändå vad han menar, det går ju att överklocka sin 10900k för att få ut mer? minneshastigheter går också att få till? Ryzen verkar ju stanna på dessa siffror som finns i nuvarande test? De tillåter inte i samma grad överklockning och startar inte med snabbare minnen. För entusiasten så blir då 10900k ca 5-10 fps snabbare i 4k? eller är jag helt ute och cyklar. Jag avbeställde också min 5900x pga av just detta. Jag har möjligheten att överklocka min 10900k och köra 4000mhz minnen. Det gör ju att jag mer sällan landar under 144hz i 4k med 10900k än om jag skulle bytt till Ryzen?

Än så länge är väl överklockningsstödet inte direkt fullt utforskat med 5000-serien? Det kommer ju dessutom några uppdaterade X570-brädor med rejälare VRM om inte annat. Ett exempel från ASUS: ROG Crosshair VIII Dark Hero

Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Vilket jag gjorde 15:15 i denna tråd?

Varför då göra ett inlägg till om så gott som precis samma sak fast där du i stället kritiserar processorn?
Överklockning- och underklockning (lel Ampere) gör ju att resultaten i tester kan spreta rejält, och det är en rad aspekter som påverkar de faktiska resultaten. För ett rent produkttest anser jag absolut inte att man bör slänga med alla möjliga OC-resultat på alla produkter som jämförs - just för att alla variabler inte är jämförbara. (Men också för att diagrammet blir helt oöverskådligt om du ska ha med OC-resultat på alla CPUer som jämförs med.) Binning, minnesmoduler, moderkort & VRM, etc. etc. etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag som beställde så här sent när de står "Okänt leveransdatum". Hur länge får jag vänta?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Imponerande prestanda över brädet, men hur lite jag behöver de värsta la jag en beställning på en ynka 5600x... Nu behöver jag bara moderkort, minnen, kylare och grafikkort... har även fått bekräftelse från Inet att den är plockad.

Nu kommer det ju däremot bli intressant att se lagersaldo om nån vecka, att de tar slut vid släpp är inte konstigt men hur många och hur ofta leveranser kommer in till ÅF är det en Nvidia igen eller kan de producera tillräckligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Än så länge är väl överklockningsstödet inte direkt fullt utforskat med 5000-serien? Det kommer ju dessutom några uppdaterade X570-brädor med rejälare VRM om inte annat. Ett exempel från ASUS: ROG Crosshair VIII Dark Hero

mycket möjligt och då kanske det blir en beställning längre fram. Men för mig som enbart spelar spel med min rigg blir det ingen beställning förrän det blir någon ändring i 4k tabellerna (med bästa möjliga förutsättningar för både intel/amd) Känns förövrigt som att om Ryzen går förbi med 1-2 fps närmsta tiden, vore man ju lite dum i att byta 10900k mot 5900x för lika prestanda (i just spel)

Med det sagt, hade jag inte redan ägt en 10900k och skulle köpa ny CPU just nu hade jag nog gått för 10850k som en väldigt prisvärd rackare för samma pris som 5800x om jag enbart använder min dator till just spelande. Är så inte fallet så är det ju inget snack om att 5800x och 5900x är helt rätt val.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk

Tror jag lyckades få tag i en 5950X från Webhallen

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Den där stämplade symbolen i ena hörnet av värmespridaren, är den upphöjd? Känns som att den skulle kunna ge värmeöverföringsförsämring eller till och med göra så att kylarplattorna inte ligger platt emot...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Helt ärlig fråga: Varför läser man kommentarer och recensionstitlar i stil med "AMD KILLS INTEL" , AMD really murdered Intel on this one" osv osv när man ser i prestandagrafen att det är i princip noll prestandaskillnad för SPEL mellan de nya AMD och intels 10900K?

5950X är dessutom nån tusenlapp dyrare än 10900K? Vad har jag missat?

Stämmer 21% prestandaökningen för 11900K är det ju en kortlivad "vinst"?

Snälla missförstå mig inte, tycker det är skitbra att det är ett jämnt race mellan AMD och Intel, detta gynnar oss konsumenter. Förstår mig bara inte på formuleringarna efter att ha sett graferna. Tack!

Håller helt med dig. 10900K verkar vara mer bang for the buck, i alla fall när det kommer till spelande. Det är bra att AMD är "ikapp", men som konsument hade jag också hoppats på ett tydligare övertag i denna nya serie. Intel är nog nöjda med vad de ser och kontrar väldigt snart, vilket förvisso skyndar på utvecklingen av nya CPU's.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

mycket möjligt och då kanske det blir en beställning längre fram. Men för mig som enbart spelar spel med min rigg blir det ingen beställning förrän det blir någon ändring i 4k tabellerna (med bästa möjliga förutsättningar för både intel/amd) Känns förövrigt som om Ryzen går förbi med 1-2 fps närmsta tiden, vore man ju ganska lite dum i att byta 10900k mot 5900x för lika prestanda (i just spel)

Det kan jag också förstå, att gå från en Coffee Lake eller Comet Lake i9 till en 5900X kanske känns hyfsat omotiverat.
Samtidigt känns det som utvecklingen på CPU-sidan äntligen börjar röra på sig lite, efter alldeles för många år med Skylake-iterationer.

Visa signatur