AMD Ryzen 9 5950X och Ryzen 9 5900X "Vermeer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det kan jag också förstå, att gå från en Coffee Lake eller Comet Lake i9 till en 5900X kanske känns hyfsat omotiverat.
Samtidigt känns det som utvecklingen på CPU-sidan äntligen börjar röra på sig lite, efter alldeles för många år med Skylake-iterationer.

verkligen!

Med det sagt, hade jag inte redan ägt en 10900k och skulle köpa ny CPU just nu hade jag nog gått för 10850k som en väldigt prisvärd rackare för samma pris som 5800x om jag enbart använder min dator till just spelande. Är så inte fallet så är det ju inget snack om att 5800x och 5900x är helt rätt val.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Man blev lite tårögd när man kom till geekbench resultaten! 😍
Nu får vi bara se hur lång tid det tar att få en CPU. Har lagt beställning på en 5800X på fyra olika sidor. Den första någon minut över 15.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Strumpa:

Jag som beställde så här sent när de står "Okänt leveransdatum". Hur länge får jag vänta?

Okänt hur länge.
Gissar på senare delen av December.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Helt ärlig fråga: Varför läser man kommentarer och recensionstitlar i stil med "AMD KILLS INTEL" , AMD really murdered Intel on this one" osv osv när man ser i prestandagrafen att det är i princip noll prestandaskillnad för SPEL mellan de nya AMD och intels 10900K?

5950X är dessutom nån tusenlapp dyrare än 10900K? Vad har jag missat?

Stämmer 21% prestandaökningen för 11900K är det ju en kortlivad "vinst"?

Snälla missförstå mig inte, tycker det är skitbra att det är ett jämnt race mellan AMD och Intel, detta gynnar oss konsumenter. Förstår mig bara inte på formuleringarna efter att ha sett graferna. Tack!

Antagligen för att de inte bara bryr sig om spelprestandan. Sen så är det inte troligt att 21% IPC förbättring (om det nu stämmer) skulle leda till motsvarande förbättring i spel. Men de borde ta tillbaka spelprestanda kronan med nån fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Försökte beställa på sekunden efter 15.00 på webhallen. Kommer inte vidare till kassan. Bytte webbläsare från Chrome och då funkade det men då var allt slut.

Beställde en 5950X 15:00, Var 8st på lager när jag lade den i korgen, 6st kvar när det var genomfört strax innan 15:01. Sen står det "inväntad leverans" på ordersidan trotts att det är 6st kvar när det var klart och man kom till "utsläppet" av shopen. Helt klart dåligt att inte kunna ens ange korrekt status och vara så sega (15:02) på bekräftelsen så att man "tappar" den beställda produkten.
Även "standardfelet" att två st hamnade i korgen.

Permalänk
Medlem

Otroligt bra jobbat AMD. Nu väntar vi på testerna av RDNA 2. Stämmer siffrorna där med vad de visade under deras presentation så är det hatten av för AMD. Hoppas Lisa Su får bra bonus!

Permalänk
Medlem

Grymma CPUer ! Köpte ju en 10900k för någon månad sen då jag hade lite bekymmer med mitt Amd bygge, men man blir ju lite sugen o bygga nytt igen 😀

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Vila i frid INTEL och NVIDIA.

Det var trevligt att träffa er.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd

Trevligt att AMD förbättrat enkeltrådat så mycket.

Samtidigt så är ju inte processorer så upphetsande läsning längre om man nu bara spelar spel.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Huh? Är väl lite hårt att kalla det en papperslansering när folk verkar faktiskt fått igenom sina köp. Att det skulle vara begränsat antal processorer på marknaden var ju väntat men att redan nu kalla det för en papperslansering går ju inte..

Om det inte finns Zen 3 processorer inne om typ 3-4 veckor så kan vi börja kalla det för en papperslansering.

Inet berättade igår på deras stream att dom enbart fått 15 processorer.
Varför var det väntat? Släpp det istället när man har en hälsosam bas processorer att sälja.

Återigen, dom gör papperslanseringarna av en anledning. Och det är för att befästa prispunkten. Samt att människor ska tro att produkter kommer ta slut. Detta skapar en effekt av panik. Och panik säljer alltid mer på alla sätt.

Tyvärr tror naiva människor att marknadsstrategier inte utvecklats på samma sätt som processorer gjort.
Jag lovar er, vissa taktiker vill ni inte ens veta av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nimafor:

sådär nu har man lagt en order på 5900x på både webhallen och inet för gardering, om båda kommer tidigt och det är dålig tillgång får jag väl fråga först på swec om någon vill köpa innan man utnyttjar ångerrätt, annars om bara ena kommer blir det avbokning av den andra, får hoppas man va snabb nog i fighten (verkade skralt med antal ex)

Verkar ju va kul att ha dig som kund

Permalänk
Skäggig legend

Grattis AMD <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Pettson88:

Det kan jag också förstå, att gå från en Coffee Lake eller Comet Lake i9 till en 5900X kanske känns hyfsat omotiverat.
Samtidigt känns det som utvecklingen på CPU-sidan äntligen börjar röra på sig lite, efter alldeles för många år med Skylake-iterationer.

Skrivet av ibland:

verkligen!

Med det sagt, hade jag inte redan ägt en 10900k och skulle köpa ny CPU just nu hade jag nog gått för 10850k som en väldigt prisvärd rackare för samma pris som 5800x om jag enbart använder min dator till just spelande. Är så inte fallet så är det ju inget snack om att 5800x och 5900x är helt rätt val.

10900K är även efter denna lansering en riktigt vass spelprocessor, och den enda anledningen jag skulle se att byta ut den mot en 5900X/5950X är för att få högre flertrådad prestanda i applikationer. Vi kommer med största sannolikhet att köra vidare med de överklockade 10900K-propparna i GPU-riggarna med vissa kompletterande tester från Zen 3 där det behövs.

Permalänk
Hjälpsam

Japp ni som sitter på starka Intel-CPU:r, de är i allra högsta grad dugliga till spel och nej, finns ingen anledning till att byta, annat än om man är sugen på att testa något nytt.
Men även en 3600 duger, och det är jävligt skönt att slippa kommentaren, "- Men Intel är i alla fall bättre på spel!".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Allltså jag blir ändå lite besviken även om AMD slås i toppen.

När jag läste AMD-trådar efter avteckningen så lät dessa CPUer helt revolutionerande, nästan lite ”Cyberdyne” som skulle sopa mattan med allt vad Intel hade också drar man jämna strå mer eller mindre. Kanske är för att jag bara spelar men ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AquaRelliux:

Tror jag lyckades få tag i en 5950X från Webhallen

Står det annat än "Okänt leveransdatum" för din bekräftade order?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vad spelar du för spel då?
I CS GO är det ju en ökning med 200fps. Helt sjukt!

Metro Exodus, Witcher 3, Red Dead Redemption 2, Battlefield 1, Battlefield V, Call of Duty etc. Tunga moderna spel. Och i 3440x1440 på en RTX 3090 OC... Testet gjordes ju med ett just 3090 och stock 8700K och då var det ju verkligen inte imponerande. Betalar ju inte 8000-10000kr för att få 3-4fps mer, eller i vissa fall t.om mindre. Och då utgår jag från stock-prestanda på processorn men jag kör överklockad till 4.6GHz (3.7GHz stock).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrpijey:

Är det bara jag som high end gamer som är missnöjd med processorerna? AMD-processorn är imponerande om man sitter och spelar lågupplöst, men så fort du kommer upp i upplösning så spöar ju även en 8700K båda i de flesta fallen. Jag sitter idag på en överklockad 8700K (@4.7GHz) och spelar i 3440x1440 och då känns det ju meningslöst att uppgradera då den kommer sopa mattan i spel. AMD-propparna utmärker ju sig dock i applikationer som verkligen är multitrådade, ex video och 3D-modellering osv, men i spel?

Eller är jag helt ute och cyklar? Differensen är i bästa fall enstaka frames/s, och då känns det ju inte värt att byta processor, moderkort och minne för ett par ynka fps...

Du har en bra poäng, sitter man på en bra CPU från någon av de senaste generationerna så är det framförallt en uppgradering av grafikkortet som påverkar prestandan i spel.

Ska du däremot bygga en ny speldator idag så är det en annan femma. 5600x presterar likvärdigt eller bättre än 10900k i de flesta tester jag sett hittills. Då betalar du drygt 2700kr mindre för 5600x.

Ska man syssla med diverse CPU-tunga aktiviteter så är det inte heller något snack om att AMD är att föredra på i princip alla prisnivåer.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av wessmen:

Allltså jag blir ändå lite besviken även om AMD slås i toppen.

När jag läste AMD-trådar efter avteckningen så lät dessa CPUer helt revolutionerande, nästan lite ”Cyberdyne” som skulle sopa mattan med allt vad Intel hade också drar man jämna strå mer eller mindre. Kanske är för att jag bara spelar men ändå.

Skillnaderna överdrivs ofta, gäller både de som förespråkar Intel och de som förespråkar AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tycker i5 10600K verkar vara kungen om man spelar? 2700kr + moderkort för 2000kr.

Lite trist att AMD är mer eller mindre jämnsnabba med Intel.. men kanske Zen4 till slut går ifrån Intel.

Kungen är 5600x med moderkort 550 för 1500 och processorn för 3200 som slår knutar på alla intel processorer samt är en kung mot 10600 i multitrådat.
Edit här kommer lite tester med 5600x https://www.youtube.com/watch?v=iZBIeM2zE-I&ab_channel=LinusT...

Permalänk
Datavetare

Råder inget tvivel om att Zen3 > Skylake sett till mikroarkitektur, oavsett vad man jämför. Detta är den bästa x86 CPU man kan köpa för desktop just nu!

Men finns ändå lite saker AMD skulle behöva förklara, t.ex. 19 % IPC ökning

Klicka för mer information
Visa mer

Är man snäll kan man anta att man blandat ihop IPC (mängd arbete som utförs per cykel) med IPS (mängd arbete som utförs per tidsenhet). För kan inte se något test SweClocker gör här som når upp till 19 %, närmast kommer spel (vilket är en rejäl tumme upp för AMD!!!) och Cinebench R15. Fast inte ens där når man 19 %, högsta är CB15 på 17 % högre IPC.

En rätt lustig sak här, har ingen förklaring, är hur väldigt stor IPC ökningen är mellan CB15 (väldigt hög), CB20 (genomsnittlig) och Blender (i princip noll). I grunden gör de samma sak, ändå rätt stor skillnad. Nu vet jag från Blender att vad man gör i scenen påverkar rätt mycket, de kan förskjuta relativ prestanda rätt mycket mellan olika mikroarkitekturer (både för CPU och GPGPU rendering).

Över de saker SweClockers testar ISO-frekven är ökningen ~14 %, men där tar man egentligen med de saker som visar störst prestandavinst över Zen2. Bl.a. saknas just Blender som uppvisade minsta vinsten, men även Handbreak och DaVinci Resolve har väldigt liten prestandaökning.

TechPowerUp testar väldigt många icke-spel, IPC+frekvensökningen hos 5900X gav totalt 17-18 % ökning (beroende på om man jämför mot 3900X eller 3900XT). Frekvensökningen verkar vara några enstaka procent all-core och strax under 10 % single-core för 3900X->5900X.

Frågan är "varför hävda 19 % IPC ökning"? Är det en slumpt att det är 1 %-enhet mer än de 18 % Intel hävdade för Sunny/Willow Cove? X86 verkar ha kört in i en vägg, >10 % på 15-16 månader är utan tvekan väsentligt bättre än vad Intel mäktat med senaste 6 årsperioden. Historiskt sett är det ändå rätt meh...

Spelprestanda

I genomsnittlig prestanda är 5900X/5950X snabbare än något annat. Var tvungen att kontrollera mina siffror ett par gånger, för tyckte att så även borde varit fallet för lägsta FPS. I praktiken är det helt jämt (skiljer enstaka procentenheter), men faktum är att 10900K och 10850K faktiskt har lägsta FPS i genomsnitt i 720p, 1080p och 1440p.

TechPowerUp kör med samma RAM-configuration fast "bara" ett 2080Ti, man får liknande resultat som SweC i 720p. Finns nog ett företag med smurfärg som inte kunde önska mer att deras raketsjö lyfter a.s.a.p, de lär ta tillbaka speltronen men nog inte så mycket p.g.a. att man maxar på 8C/16T.

Känns lite halvmärkligt att just spel gillar Skylake så mycketmen tror en hel del av förklaringen ligger i minnesskalning (jämför minnesskalning för Comet Lake och Ryzen 5000): Zen2/Zen3 har inte integrerad minnskontroller + väldigt stor L3$. Båda dessa gör hastigheten av RAM mindre viktigt än för Intel, ställer man 10900K mot 5900X har den senare 3,2 gånger mer L3$. Cache fungerar i spel, se på i7-5775C!

Notera t.ex. att 7700K faktiskt kliver förbi 3600 i genomsnitt över de spel SweClockers testar, både i lägsta FPS och genomsnittlig FPS (om än med liten marginal). Förändringen är test-konfiguration, nyare spel samt DDR4-3200 rakt över.

Oavsett riktigt bra jobbat av AMD, de är nu odiskutabla prestandaledare för x86. Just i spel är Intel, trots att Skylake nått 5,5 år, inte längre bort än att de kan använda prissänkning som livboj men de är inte bättre på något som spelar någon roll för normalanvändaren.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Man blev lite tårögd när man kom till geekbench resultaten! 😍
Nu får vi bara se hur lång tid det tar att få en CPU. Har lagt beställning på en 5800X på fyra olika sidor. Den första någon minut över 15.

Kul att du tar upp lagerantal så andra inte kan få sina leveranser heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ni testade med 16 GB!

Sweclockers test rigg av GPU som är snabbare AMD i detta test i sweclokers tester

2× 16 GB G Skill Trident Z Royal
3 600 MHz, 16-16-16-36

samt

Intel Core i9-10900K @ 5,0 GHz

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Är jag blind eller varför finns inte 3900x med nånstans? Ser bara 3900xt....

Permalänk
Medlem

Synd att testriggen inte har minnen klockade 3600Mhz eller som vissa påstår 3800Mhz för optimal prestanda för zen3 så vi verkligen får se vad den går för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Alltid kul att hata på något idag. Ganska starka fanboys på båda sidor också som vill göra sina röster hörda och skriker för fullt.
Men det är riktigt kul att AMD har kommit ikapp på spelprestanda och är nu jämnlik Intels gamla 14nm Skylake.

Skrivet av ibland:

jo men jag förstår ändå vad han menar, det går ju att överklocka sin 10900k för att få ut mer? minneshastigheter går också att få till? Ryzen verkar ju stanna på dessa siffror som finns i nuvarande test? De tillåter inte i samma grad överklockning och startar inte med snabbare minnen. För entusiasten så blir då 10900k ca 5-10 fps snabbare i 4k? eller är jag helt ute och cyklar? Jag avbeställde också min 5900x pga av just detta. Jag har möjligheten att överklocka min 10900k och köra 4000mhz minnen. Det gör ju att jag mer sällan landar under 144hz i 4k med 10900k än om jag skulle bytt till Ryzen?

Detta är för en som enbart använder sin rigg till 4k gaming.

Skrivet av wessmen:

Allltså jag blir ändå lite besviken även om AMD slås i toppen.

När jag läste AMD-trådar efter avteckningen så lät dessa CPUer helt revolutionerande, nästan lite ”Cyberdyne” som skulle sopa mattan med allt vad Intel hade också drar man jämna strå mer eller mindre. Kanske är för att jag bara spelar men ändå.

Skrivet av mrpijey:

Metro Exodus, Witcher 3, Red Dead Redemption 2, Battlefield 1, Battlefield V, Call of Duty etc. Tunga moderna spel. Och i 3440x1440 på en RTX 3090 OC... Testet gjordes ju med ett just 3090 och stock 8700K och då var det ju verkligen inte imponerande. Betalar ju inte 8000-10000kr för att få 3-4fps mer, eller i vissa fall t.om mindre. Och då utgår jag från stock-prestanda på processorn men jag kör överklockad till 4.6GHz (3.7GHz stock).

Förstår inte hur så många här inne på sweclockers kan läsa av graferna så fel?
AMD presterar nu bäst i heltalsprestanda, viktigaste för spelprestandan, kolla geekbench enkeltrådade prestandan.
Kolla sen 720P testerna där man ser att AMD har bäst prestanda.
De små skillnaderna i 1440P och upp är pågrund utav att GPU är Flaskhals!

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Gillar att ni tittade på andra spel men inte testade med så många CPUer, för kan tänka att det skulle dra ut på tålamodet.

Och att ni har börjat med som ni traditionellt alltid gör med grafikkort, nämligen ett prestandaindex.

Skrattar fortfarande över YouTubern Tech Deals video och frugan hans som sitter och babblar om att en Ryzen processor med 6 kärnor inte alls är värt för $300 2020. 5600X förintar 10900K! Tech Deals hallå där!?

https://www.youtube.com/watch?v=dnwZIe7pl84&feature=youtu.be

Nu är det väl så att de ser framåt några år, och kanske inte bara ser till dagens spel. De resonerar väl som så att 6 kärnor är någorlunda tillräckligt idag, men om du ska framtidssäkra så är fler kärnor att föredra. Se bara på de konsoler som kommer nu som har 8 kärnor. Många spel kommer säkert i och med detta att framledes fungera mest optimalt med 8 kärnor eller fler. Därmed kanske en 6-kärnig cpu för ca 3500 kr inte är en så bra "deal" i det långa loppet.

Jag köper deras resonemang

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

De som idag redan sitter på ganska nya Intelprollar, självklart är inte ingen ide att byta cpu för spel så länge som grafikkorten flaskar. Jag hoppas att det inte är någon nyhet för de flesta här.

Men så har det ju alltid varit. Bara för att AMD har kommit ut med en bättre CPU så betyder ju inte det per automatik att man ska köpa den för att få bättre gamingprestanda. Då ska man förs se till att man har ett RXT 3090, eller i alla fall 3080. Sen kan man möjligen se över sin CPU.

Även om de nya processorerna hade presterat ännu bättre så hade det inte gjort något nämnvärt i spel i 4K, gpun flaskar. Inte konstigt alls i min värld.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Förstår inte hur så många här inne på sweclockers kan läsa av graferna så fel?
AMD presterar nu bäst i heltalsprestanda, viktigaste för spelprestandan, kolla geekbench enkeltrådade prestandan.
Kolla sen 720P testerna där man ser att AMD har bäst prestanda.
De små skillnaderna i 1440P och upp är pågrund utav att GPU är Flaskhals!

jag hör dig gällande 720p men hur kan gpu vara flaskhals när den får springa på i högre fps med 10900k i högre upplösningar än med 5900x/5950x? om det nu är just den höga upplösningen man spelar i varför ska man då titta på 720p?

jag vet precis hur man läser av dessa diagram men verkligheten är ju att 10900k fortfarande ger 3090 3-10 fps mer i flera spel som spelas i 1440 och uppåt.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Kul att du tar upp lagerantal så andra inte kan få sina leveranser heller

Sålänge jag avbokar övriga så fort en skickas har det ju 0 påverkan på när andra får sina. Bara hur väl butikernas förväntade leveransdatum stämmer. ^^