AMD Ryzen 9 5950X och Ryzen 9 5900X "Vermeer"

Permalänk
Medlem

Sweclockers testar spelen med höga grafikinställningar vid de vanliga spelupplösningarna, visserligen med ett 3090, men det gör att resultaten lättare blir grafikortsbegränsade och därför är det inte så stora skillnader mellan de bättre processorena. Med lägstaupplösningen tar de ju bort grafikkortsbegränsningarna helt så man kan se skillnaden däremellan.

Jag tror de flesta som spelar sänker någon eller några av grafikinställningar för att få bättre fps och då blir cpu-skillnaderna tydligare. Med de senaste grafikkorten är ju iofs prestandan såpass bra att man kanske inte behöver fippla så mycket längre med inställningarna, men har man äldre grafikkort så gör man ju det.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

jag hör dig gällande 720p men hur kan gpu vara flaskhals när den får springa på i högre fps med 10900k i högre upplösningar än med 5900x/5950x? om det nu är just den höga upplösningen man spelar i varför ska man då titta på 720p?

Kolla lägst fps så ser du att AMD trumfar intel ang. avg fps skilljer ett par fps är av annan anledning än CPU kraft, tex bättre pcie hantering på intel tex lägre latens(bara exempel har ingen data för det).

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Förstår inte hur så många här inne på sweclockers kan läsa av graferna så fel?
AMD presterar nu bäst i heltalsprestanda, viktigaste för spelprestandan, kolla geekbench enkeltrådade prestandan.
Kolla sen 720P testerna där man ser att AMD har bäst prestanda.
De små skillnaderna i 1440P och upp är pågrund utav att GPU är Flaskhals!

Jag tycker deras Spelindex är mest intressant. Där presterar 5900X och 5950X exakt lika som 10900K. Ok då, 1% bättre i 1080p. Så det är som sagt kul att AMD tagit ikapp på Intel. Intel har lyckats jävligt bra med sin 14nm Skylake. Vi får se vad som händer i framtiden. Nu lär det bli fart på båda sidor om att hålla speltronen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Läste igenom testerna och blev faktiskt lite besviken.. Amd har blåst upp det här väldigt mycket och fanboysen har hypat det ännu mer, ja AMD slår intel i 1080p och 720p men bara marginellt och sen åker dom på pisk med 5-10 fps i 1440p och 4k.
Problemet här är att en fps i de högre upplösningarna är enligt mig värd mycket mer för om jag ligger i 230 eller 240 fps märker jag sällan av men när man spelar i 4k är det större skillnad om man går från 115 till 125.

Tyvärr, i spel är intel fortfarande kung med en svingammal arkitektur som borde uppdaterats för länge sen.

För produktivitet så är den helt klart bättre men där har ju intel en betydligt större marknadsandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Är det bara jag som high end gamer som är missnöjd med processorerna? AMD-processorn är imponerande om man sitter och spelar lågupplöst, men så fort du kommer upp i upplösning så spöar ju även en 8700K båda i de flesta fallen. Jag sitter idag på en överklockad 8700K (@4.7GHz) och spelar i 3440x1440 och då känns det ju meningslöst att uppgradera då den kommer sopa mattan i spel. AMD-propparna utmärker ju sig dock i applikationer som verkligen är multitrådade, ex video och 3D-modellering osv, men i spel?

Eller är jag helt ute och cyklar? Differensen är i bästa fall enstaka frames/s, och då känns det ju inte värt att byta processor, moderkort och minne för ett par ynka fps...

Skrivet av Taggen86:

mm också besviken. hade förväntat mig mer och känner mig nu osäker om jag ska uppgradera min 9700. Kanske istället köra på ett 9900k som är betydligt billigare och verkar ge samma prestanda

Ni gör båda en rejäl tankevurpa!

Anledningen till att de har med 720P testerna är för det är en så pass låg upplösning att grafikkortet kan spotta ur mer FPS än CPUn kan i spelen. Dvs CPUerna blir flaskhals helt enkelt, de får jobba så hårt de bara kan så vi vet var gränsen går när grafikkortet är snabbt nog.

Dvs lite förenklat kan vi säga så här: Den FPS ni ser i 720P hade man fått i 1080P/1440P/4K också, bara grafikkortet vart kraftfullt nog. Nu tror jag inte skalningen är exakt så 1:1 men nära nog. Ni ser nog min poäng.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

hahha lol
My eyes hutz!!!

Och snart ångrar du att du avbeställde CPUN.
Snabba beslut är aldrig bra

Nej då 5950X med 6900XT kommer säkert hitta fler FPS i en del spel var så säker, man sparar det bästa. Frågan är om man får tag i 6900XT. Vill gärna ha ett AURUS eller STRIX

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Avbeställde mitt 5900X då den presterar sämre än 10900k i samtliga Swelockers testrig av GPU dvs 5900X vs 10900k

Okej, förstår inte varför du beställde en alls när all information du behöver går att utläsa från specs i vardera artikel...

Skrivet av ibland:

jo men jag förstår ändå vad han menar, det går ju att överklocka sin 10900k för att få ut mer? minneshastigheter går också att få till? Ryzen verkar ju stanna på dessa siffror som finns i nuvarande test? De tillåter inte i samma grad överklockning och startar inte med snabbare minnen. För entusiasten så blir då 10900k ca 5-10 fps snabbare i 4k? eller är jag helt ute och cyklar? Jag avbeställde också min 5900x pga av just detta. Jag har möjligheten att överklocka min 10900k och köra 4000mhz minnen. Det gör ju att jag mer sällan landar under 144hz i 4k med 10900k än om jag skulle bytt till Ryzen?

Detta är för en som enbart använder sin rigg till 4k gaming.

Att uppgradera från 10900k till 5900X hade nog inte varit ett vettigt beslut för enbart nej så där gjorde du rätt, är lite väl snavt mellan generationer för att vara värt det om du enbart använder datorn för spel. To be fair så är i princip inga processorer i prisklaseen 5000+ på något vis vettiga "bang for buck" för spel. Det verkar i 4k skilja bara ett par eller några fps mellan 5900x och den överklockade 10900k och på delen om minneskalning ser man att de kan ta igen ett par fps här och var med bättre minneshastighet- detta på review sample, review bios.

Får jag fråga varför du beställde en alls med denna information?
Låter lite mer som att ni båda beställde utan att läsa recensionen och sedan avbeställde när ni läste recensionen, i vilket fall det är lite konstigt att se det som ett problem att produktion inte uppehåller en prestanda som ingen påstått..

Skrivet av Xorcist:

Håller helt med dig. 10900K verkar vara mer bang for the buck, i alla fall när det kommer till spelande. Det är bra att AMD är "ikapp", men som konsument hade jag också hoppats på ett tydligare övertag i denna nya serie. Intel är nog nöjda med vad de ser och kontrar väldigt snart, vilket förvisso skyndar på utvecklingen av nya CPU's.

Tvivlar på att intel är så nöjda med vad de ser- de har konkurrens på enkeltrådat för första gången på länge och blir än en gång krossade i multi. De var nog mycket nöjdare när AMD's marknadsandel låg stabilt lågt konstant än när den nu klättrar med varje release...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Förstår inte hur så många här inne på sweclockers kan läsa av graferna så fel?
AMD presterar nu bäst i heltalsprestanda, viktigaste för spelprestandan, kolla geekbench enkeltrådade prestandan.
Kolla sen 720P testerna där man ser att AMD har bäst prestanda.
De små skillnaderna i 1440P och upp är pågrund utav att GPU är Flaskhals!

?

Jag skriver att jag förväntade mig mer med tanke på all hype och snack om att Intel skulle vara uråldrigt i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Råder inget tvivel om att Zen3 > Skylake sett till mikroarkitektur, oavsett vad man jämför. Detta är den bästa x86 CPU man kan köpa för desktop just nu!

Men finns ändå lite saker AMD skulle behöva förklara, t.ex. 19 % IPC ökning

Är man snäll kan man anta att man blandat ihop IPC (mängd arbete som utförs per cykel) med IPS (mängd arbete som utförs per tidsenhet). För kan inte se något test SweClocker gör här som når upp till 19 %, närmast kommer spel (vilket är en rejäl tumme upp för AMD!!!) och Cinebench R15. Fast inte ens där når man 19 %, högsta är CB15 på 17 % högre IPC.

En rätt lustig sak här, har ingen förklaring, är hur väldigt stor IPC ökningen är mellan CB15 (väldigt hög), CB20 (genomsnittlig) och Blender (i princip noll). I grunden gör de samma sak, ändå rätt stor skillnad. Nu vet jag från Blender att vad man gör i scenen påverkar rätt mycket, de kan förskjuta relativ prestanda rätt mycket mellan olika mikroarkitekturer (både för CPU och GPGPU rendering).

Över de saker SweClockers testar ISO-frekven är ökningen ~14 %, men där tar man egentligen med de saker som visar störst prestandavinst över Zen2. Bl.a. saknas just Blender som uppvisade minsta vinsten, men även Handbreak och DaVinci Resolve har väldigt liten prestandaökning.

TechPowerUp testar väldigt många icke-spel, IPC+frekvensökningen hos 5900X gav totalt 17-18 % ökning (beroende på om man jämför mot 3900X eller 3900XT). Frekvensökningen verkar vara några enstaka procent all-core och strax under 10 % single-core för 3900X->5900X.

Frågan är "varför hävda 19 % IPC ökning"? Är det en slumpt att det är 1 %-enhet mer än de 18 % Intel hävdade för Sunny/Willow Cove? X86 verkar ha kört in i en vägg, >10 % på 15-16 månader är utan tvekan väsentligt bättre än vad Intel mäktat med senaste 6 årsperioden. Historiskt sett är det ändå rätt meh...

Spelprestanda

I genomsnittlig prestanda är 5900X/5950X snabbare än något annat. Var tvungen att kontrollera mina siffror ett par gånger, för tyckte att så även borde varit fallet för lägsta FPS. I praktiken är det helt jämt (skiljer enstaka procentenheter), men faktum är att 10900K och 10850K faktiskt har lägsta FPS i genomsnitt i 720p, 1080p och 1440p.

TechPowerUp kör med samma RAM-configuration fast "bara" ett 2080Ti, man får liknande resultat som SweC i 720p. Finns nog ett företag med smurfärg som inte kunde önska mer att deras raketsjö lyfter a.s.a.p, de lär ta tillbaka speltronen men nog inte så mycket p.g.a. att man maxar på 8C/16T.

Känns lite halvmärkligt att just spel gillar Skylake så mycketmen tror en hel del av förklaringen ligger i minnesskalning (jämför minnesskalning för Comet Lake och Ryzen 5000): Zen2/Zen3 har inte integrerad minnskontroller + väldigt stor L3$. Båda dessa gör hastigheten av RAM mindre viktigt än för Intel, ställer man 10900K mot 5900X har den senare 3,2 gånger mer L3$. Cache fungerar i spel, se på i7-5775C!

Notera t.ex. att 7700K faktiskt kliver förbi 3600 i genomsnitt över de spel SweClockers testar, både i lägsta FPS och genomsnittlig FPS (om än med liten marginal). Förändringen är test-konfiguration, nyare spel samt DDR4-3200 rakt över.

Oavsett riktigt bra jobbat av AMD, de är nu odiskutabla prestandaledare för x86. Just i spel är Intel, trots att Skylake nått 5,5 år, inte längre bort än att de kan använda prissänkning som livboj men de är inte bättre på något som spelar någon roll för normalanvändaren.

Anandtech visar ca 19% ökning av IPC vid SPEC-tester:
https://www.anandtech.com/show/16214/amd-zen-3-ryzen-deep-div...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

jag hör dig gällande 720p men hur kan gpu vara flaskhals när den får springa på i högre fps med 10900k i högre upplösningar än med 5900x/5950x? om det nu är just den höga upplösningen man spelar i varför ska man då titta på 720p?

jag vet precis hur man läser av dessa diagram men verkligheten är ju att 10900k fortfarande ger 3090 3-10 fps mer i flera spel som spelas i 1440 och uppåt.

Låt os kolla på 1440P, i 6 av 12 spel ligger 10900K 2-4 fps (vilket betyder 1-2% bättre prestanda) högre vilket är inom fel marginalen, vilket då betyder att GPU är flaskhals.
Bara kolla på alla andra enkeltrådade tester så ser man att AMD har bättre prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiswanstadius:

Läste igenom testerna och blev faktiskt lite besviken.. Amd har blåst upp det här väldigt mycket och fanboysen har hypat det ännu mer, ja AMD slår intel i 1080p och 720p men bara marginellt och sen åker dom på pisk med 5-10 fps i 1440p och 4k.
Problemet här är att en fps i de högre upplösningarna är enligt mig värd mycket mer för om jag ligger i 230 eller 240 fps märker jag sällan av men när man spelar i 4k är det större skillnad om man går från 115 till 125.

Tyvärr, i spel är intel fortfarande kung med en svingammal arkitektur som borde uppdaterats för länge sen.

För produktivitet så är den helt klart bättre men där har ju intel en betydligt större marknadsandel.

Du får prestanda i topp i spel OCH prestanda i topp i mulitrådade laster i en och samma CPU. Inte längre måste man kompromissa på det ena eller andra, det är STORT.

Om det enda man vill göra är att spela så kan man köpa en konsol. Eller som folk säger "ja, men Intels 10980K är lite mer bang for the buck". Ja, om man endast spelar. I andra laster som faktiskt nyttjar processorn lämnas den långt bakom. Och om man helt plötsligt bryr sig om "bang for the buck" så borde man inte ha någon modern Intel då en Ryzen har varit just med "bang for the buck" under flera år nu.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men finns ändå lite saker AMD skulle behöva förklara, t.ex. 19 % IPC ökning

Såg att de hade tagit det geometriska medelvärdet från 25 applikationer. Det var övervägande spel som drog upp resultatet. Så det kommer bero en del på vad som testas.

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra test, synd att ni ej fick alla 5000-serie CPU:er bara, och jag saknade temperatur test.

Sneglade på LTT's video review där samtliga 5000-serie är med och jag som bara tänkt att spela kommer köra på en 5600X.
Hade först tänkt mig en 5800X men skiljer så lite i spel, å prestanda per krona för en 5600X är helt sjuk.

Sitter på en gammal i5 4690k så är väl dags nu. Så jädra kul att AMD är tillbaks i toppen så det kan bli lite rivalitet emellan dom och Intel.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat igenom tester från olika håll så står det rätt klart att AMD har lyckats.
Men tycker Sweclockers tester sticker ut lite i mängden då det är väldigt jämt mellan Intel och AMD i deras medans i andras tester vinner oftast AMD i det mesta och med hyffsad marginal.
Även tester av samma spel, som t.ex. Division 2, så vinner Intel hos swec medans hos andra vinner AMD med god marginal i det spelet.

Kommer själv förmodligen lugna mig med köp och väntar på 5600 eller kanske en 5700x om sån kommer.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Kungen är 5600x med moderkort 550 för 1500 och processorn för 3200 som slår knutar på alla intel processorer samt är en kung mot 10600 i multitrådat.
Edit här kommer lite tester med 5600x https://www.youtube.com/watch?v=iZBIeM2zE-I&ab_channel=LinusT...

Jag köpte en 5600x själv

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Blir så jäkla ledsen för "Meddela Mig" ändrade sig in förens 15.02 för min del på webhallen och när den gjorde det var jag klar med betalningen helt och hållet efter 4 sekunder. Nu ser jag i kommentarerna att det är jätte många som fick knappen redan 15.00.

Jäkligt glad för er som fick men fruktansvärt surt för oss andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tycker deras Spelindex är mest intressant. Där presterar 5900X och 5950X exakt lika som 10900K. Ok då, 1% bättre i 1080p. Så det är som sagt kul att AMD tagit ikapp på Intel. Intel har lyckats jävligt bra med sin 14nm Skylake. Vi får se vad som händer i framtiden. Nu lär det bli fart på båda sidor om att hålla speltronen.

Jag håller med om att det är kul att det är riktigt hård konkurens nu, det gynnar oss konsumenter!

Skrivet av wessmen:

?

Jag skriver att jag förväntade mig mer med tanke på all hype och snack om att Intel skulle vara uråldrigt i jämförelse.

5950X vs 10900K
1704/1459=1,167 ca 17% bättre enkeltrådadprestanda till AMDs fördel stockclock vs stockclock

5950X vs 10900K
362/293= 1,235 så ca 23,5% bättre enkeltrådadprestanda till AMDs fördel vid samma clock

Edit skulle vara geekbench!

1098/880=1,247 så ca 25% bättre enkeltrådadprestanda till AMDs fördel vid samma clock

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oaktree:

Förstår inte hur så många här inne på sweclockers kan läsa av graferna så fel?
AMD presterar nu bäst i heltalsprestanda, viktigaste för spelprestandan, kolla geekbench enkeltrådade prestandan.
Kolla sen 720P testerna där man ser att AMD har bäst prestanda.
De små skillnaderna i 1440P och upp är pågrund utav att GPU är Flaskhals!

Om du nagelfar GB5 siffrorna så klarar sig Zen3 definitivt väl i heltal, men det är framförallt flyttalsresultaten som riktigt står ut. De resultat i GB5 databasen som är i nivå med SweClockers har >1900 i flyttalsdelen. Nu viktas flyttal lägre, 35 % kommer från flyttal, 60 % från heltal och 5 % från krypto, vilket ändå betyder att flyttal påverkar totalpoängen en hel del.

Räknar man ut GB5 poäng per MHz för olika CPUer ger det nog Intel huvudvärk. Även om man verkar ha en liten ledning i heltals-IPC för Sunny/Willow Cove över Zen3 är den minimal, någon enstaka procentenhet. Samtidigt är man ~10 % efter i flyttals-IPC. Det samtidigt som AMD klart minskat den fördel Intel haft i frekvens, även om man når 5,5 GHz i Rocket Lake S kommer skillnaden vara mindre då AMD verkar ökat single-core med ~10 % medan 5,3->5,5 är precis under 4 %.

Då Zen3 hamnar exakt där de läckta resultaten gjorde gällande borde vi imligen ha en ny ledare i absolut heltalsprestanda på tisdag förutsatt att Apple klockar sitt "Apple Silicon" högre än de 3,0 GHz man kör i Iphone. AMD lär behålla ledartröjan för absolut flyttalsprestanda och Intel för nog acceptera en 3:e placering i båda fallen fram till man klämmer ut Rocket Lake S. Kan inte släppa hur galet det är att Iphone12 drar jämt med Zen3 i absolut peak-heltalsprestanda per kärna samtidigt som Zen3 är den snabbaste x86:an.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Efter att ha kollat igenom tester från olika håll så står det rätt klart att AMD har lyckats.
Men tycker Sweclockers tester sticker ut lite i mängden då det är väldigt jämt mellan Intel och AMD i deras medans i andras tester vinner oftast AMD i det mesta och med hyffsad marginal.
Även tester av samma spel, som t.ex. Division 2, så vinner Intel hos swec medans hos andra vinner AMD med god marginal i det spelet.

Kommer själv förmodligen lugna mig med köp och väntar på 5600 eller kanske en 5700x om sån kommer.

Ja R5 5600 och BIOS till B450 kommer säkert bli bra, blir säkert några sådana byggen i budget klassen till vänner

För mycket dator kraft gick åt till någon skit i USA, har dålig koll när R5 5600 kommer :/

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Radolov:

Såg att de hade tagit det geometriska medelvärdet från 25 applikationer. Det var övervägande spel som drog upp resultatet. Så det kommer bero en del på vad som testas.

https://i.gyazo.com/4e424d480797d5aaadf6d6638922ada8.png

Geometrisk medel ISO-frekvens från Swec speltester: 15 % (720p)
Enda sättet att komma över 19 % med något SweClockers testar är att testa absolut prestanda, d.v.s IPS, inte IPC.

Spelar egentligen ingen roll, är nog tur att det är just AMD för just sådana påståenden från Intel och Apple brukar nagelfaras rätt ordentligt. De lär vara medveten om det, deras utsagor har varit konservativa de senaste släppen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Tror jag lyckades få tag i en 5950X från Webhallen

Vad står det på din ordersida? Vilket klockslag la du ordern?
På min står det att produkten inväntar lansering vilket är rätt intressant.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du nagelfar GB5 siffrorna så klarar sig Zen3 definitivt väl i heltal, men det är framförallt flyttalsresultaten som riktigt står ut. De resultat i GB5 databasen som är i nivå med SweClockers har >1900 i flyttalsdelen. Nu viktas flyttal lägre, 35 % kommer från flyttal, 60 % från heltal och 5 % från krypto, vilket ändå betyder att flyttal påverkar totalpoängen en hel del.

Räknar man ut GB5 poäng per MHz för olika CPUer ger det nog Intel huvudvärk. Även om man verkar ha en liten ledning i heltals-IPC för Sunny/Willow Cove över Zen3 är den minimal, någon enstaka procentenhet. Samtidigt är man ~10 % efter i flyttals-IPC. Det samtidigt som AMD klart minskat den fördel Intel haft i frekvens, även om man når 5,5 GHz i Rocket Lake S kommer skillnaden vara mindre då AMD verkar ökat single-core med ~10 % medan 5,3->5,5 är precis under 4 %.

Då Zen3 hamnar exakt där de läckta resultaten gjorde gällande borde vi imligen ha en ny ledare i absolut heltalsprestanda på tisdag förutsatt att Apple klockar sitt "Apple Silicon" högre än de 3,0 GHz man kör i Iphone. AMD lär behålla ledartröjan för absolut flyttalsprestanda och Intel för nog acceptera en 3:e placering i båda fallen fram till man klämmer ut Rocket Lake S. Kan inte släppa hur galet det är att Iphone12 drar jämt med Zen3 i absolut peak-heltalsprestanda per kärna samtidigt som Zen3 är den snabbaste x86:an.

Haha hade mig ett got skratt där Nagelfar, Det är ju du som lovordat GB5 resultaten i ett flertal inlägg här på swec!
Men annars så har du rätt i att apple silicone nog kommer dra det längsta strået i prestanda, speciellt perf/watt

Permalänk
Medlem

För de som vill ha lite mer perspektiv

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Ja R5 5600 och BIOS till B450 kommer säkert bli bra, blir säkert några sådana byggen i budget klassen till vänner

För mycket dator kraft gick åt till någon skit i USA, har dålig koll när R5 5600 kommer :/

Inet hade 50 + idag och för 1 timme sen hade dom 37 kvar och i skrivande stund inget

Permalänk
Medlem

Jag vill se en intel 10900k klockad i jämförelse testerna under överklocknings fliken! i och med att de tidigare resultaten inte går att jämföra.

Permalänk
Medlem

Vill notera en sak angående kommentarer om att de inte kan köra högre hastigheter på ram, från Tom's Hardware:

"We had great results with memory overclocking with the Ryzen 9 5900X — we dialed in a 2000 MHz fabric and DDR4-4000 at a 1:1:1 fclk/uclk/mclk ratio, beating the best results we've reached with the previous-gen Matisse processors due to the general limit of a 1900 MHz fabric with the previous-gen chips. Just dial up the CCD and IOD voltage to 1.15V (not higher than 1.2V), and you should be good to go to increase the fabric clock to 2000 MHz.

We weren't quite as lucky with the Ryzen 9 5950X, though, and settled for DDR4-3600 for our overclocked configurations below. We only ceded to the DDR4-3600 due to time constraints, though — I'm sure we can get DDR4-4000 stable with a bit more tuning."

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oaktree:

Haha hade mig ett got skratt där Nagelfar, Det är ju du som lovordat GB5 resultaten i ett flertal inlägg här på swec!
Men annars så har du rätt i att apple silicone nog kommer dra det längsta strået i prestanda, speciellt perf/watt

Exakt! Är det som gör GB5 så mycket bättre än alla andra hel/halvsyntetiska benchmarks: det är möjligt att gå in på djupet och nagelfara resultaten!

Totalresultat i GB5 ger ett resultat, sedan finns gruppering i heltal och flyttal. Det riktigt värdefulla är när man tittar på de delresultat som spelar störs roll för en själv. T.ex. så tittar jag väldigt noggrant på kompileringstestet (clang).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension, Swec använde tom snabba minnen på alla system, spec i 12spels sektionen. Nice att swec tar steget ut i nutiden

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Det är misstänksamt att intel ligger så mycket högre i rdr2 på gamersnexus. Det är ett cpukrävande spel. Barnsjukdom eller har de lyckats bygga in någon sorts latensproblem igen? vid denna tidpunkt.
https://youtu.be/72AHENDeTEI?t=999

Om det visar sig vara ingenting/feltest/config/barnsjukdom så går amd upp jämsides för spel utan överklockning (jämn prestanda, men dumt köpa intel utan pci-e4 och sämre prestanda i andra användingsområden).
Samtidigt ser det ju kanske ut som att intel behåller tronen vid överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Inet hade 50 + idag och för 1 timme sen hade dom 37 kvar och i skrivande stund inget

R5 5600 är inte släppt än, vet du pris och när?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)