Hjälp! Dator alltid stendöd två dygn efter strömbortfall

Permalänk
Medlem

Hjälp! Dator alltid stendöd två dygn efter strömbortfall

Som rubriken lyder har jag problem med min dator när strömmen till den bryts, trots att datorn är avstängd.
Första gången detta hände var för ca 1.5 år sedan när min JFB löste ut pga en kortslutning i ytterbelysningen.
Datorn gick då inte att då liv i, jag provade allt jag kunde hitta på nätet. Resterade cmos, plockade ut alla komponenter och kopplade från all kringutrustning, och när inget av detta funkade köpte jag en ny psu. Detta hjälpte inte heller. Lät datorn stå i ett par dagar sen funkade den igen utan någon annan åtgärd.
Ovanstående beteende har sedan inträffat vid ytterligare 5 tillfällen då jag har dragit ut strömkabeln till datorn eller om en säkring brutits till uttaget där datorn är inkopplad.
Senaste gången var för två dagar sedan då jag bröt en säkring och idag testade jag starta datorn igen, startade precis som vanligt men hittade dock inte mina hårddiskar eller pumpen till min CPU kylning (drivna av samma sata från psu) så jag stängde av datorn och stängde nätagget, kollade alla kablar och skulle sedan testa starta datorn igen.. går inte igång, testat min andra psu och att resetta cmos 😞 Jag är så jäkla trött på detta, kan inte förstå var felet ligger..

Permalänk
Vila i frid

Ett så pass långsint problem låter som att någon komponent på moderkortet är felmonterad (dvs har fel värde eller saknas) eller en design som är felaktig. Har du sökt efter info om det finns fler med det problemet och din modell av moderkort - som du inte berättar något om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ett så pass långsint problem låter som att någon komponent på moderkortet är felmonterad (dvs har fel värde eller saknas) eller en design som är felaktig. Har du sökt efter info om det finns fler med det problemet och din modell av moderkort - som du inte berättar något om?

Jag har sökt och inte kunnat hitta någon med ett liknande problem över huvud taget.. är ett Msi Z170A krait gamingx3
Det är kanske läge att köpa ett uppgraderingspaket..

Permalänk
Vila i frid

Du kör med bios 7984v1G ?

Har du inaktiverat "fast startup" i bios?

Jag fick runt 390000 träffar på ditt mobo med "Msi Z170A power on problem".

Att uppgradera är alltid lika spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du kör med bios 7984v1G ?

Har du inaktiverat "fast startup" i bios?

Jag fick runt 390000 träffar på ditt mobo med "Msi Z170A power on problem".

Att uppgradera är alltid lika spännande!

Får vänta två dagar och se om den går igång sen, och undersöka bios.. tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Jag har samma symptom med min burk (från dag 1). Felet uppkommer intermittent och kan hända varje dag i 2v till att försvinna i 6månader för att återkomma.

Workaround:
1. Stäng av nätagg (alternativt ryck strömslaggen)
2. "starta systemet" - dvs inget kommer starta, möjligt att det blinkar till
3. Slå på nätagg (i med slaggen igen)
4. Maskinen startar och gnäller om felaktig överklockning, starta om utan att ändra (oc är mild och fungerar fint vid last)
5. Fungerar (tills den vägrar starta nästa gång)

Oklart om det hjälper dig men du kan ju prova. Jag hittar ingen direkt logisk förklaring mer än att något är paj men oklart vad. Vad workarounden tillför är att i stort göra systemet helt stömlöst.

Lycka till
//4bsylon

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4bsylon:

Jag har samma symptom med min burk (från dag 1). Felet uppkommer intermittent och kan hända varje dag i 2v till att försvinna i 6månader för att återkomma.

Workaround:
1. Stäng av nätagg (alternativt ryck strömslaggen)
2. "starta systemet" - dvs inget kommer starta, möjligt att det blinkar till
3. Slå på nätagg (i med slaggen igen)
4. Maskinen startar och gnäller om felaktig överklockning, starta om utan att ändra (oc är mild och fungerar fint vid last)
5. Fungerar (tills den vägrar starta nästa gång)

Oklart om det hjälper dig men du kan ju prova. Jag hittar ingen direkt logisk förklaring mer än att något är paj men oklart vad. Vad workarounden tillför är att i stort göra systemet helt stömlöst.

Lycka till
//4bsylon

Precis detta problem har jag också, och även för min del har jag inte hittat något tydligt mönster när det inträffar. För mig hjälpte det dock att avaktivera snabbuppstart eller vad det nu hette i windows. Någon form av "smart" funktion i windows som ska snabba upp uppstarten genom att hålla kvar em del data som amnars måste läsas in vid uppstart.

Tyvärr återaktiveras funktionen vid varje uppdatering av Windows....