Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

Fick mitt RTX 3080 TUF OC

Fick mitt 3080 från komplett och kortet är en ren fröjd att spela på men när jag tog av mig mitt headset så insåg jag att fläkten låter konstigt, skramlar och skrapar, lyckades snabbt identifiera att det var mittenfläkten som gör detta förskräckliga ljud. (INTE COILWHINE).

Kontaktade Komplett som sa kontakta Asus, kontaktade asus som sa kontakta Komplett.

Komplett kan endast ge tillbaka pengarna och så får jag beställa ett nytt kort, Jippie!

Asus säger att de inte kan hjälpa till med detta även fast de utlovar garanti på grejerna.

Jag vill liksom inte ha pengarna. Jag vill ha en fungerande produkt.

Suck, någon som navigerat denna djungel tidigare som har några visdomsord.

Visa signatur

Fractal Define Compact | Intel i9 10900K | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair 16GB RAM | ASUS Prime Z-490 | Corsair MP510 | Seagate Barracuda® 8TB | Corsair RM1000x

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMSTER:

Fick mitt 3080 från komplett och kortet är en ren fröjd att spela på men när jag tog av mig mitt headset så insåg jag att fläkten låter konstigt, skramlar och skrapar, lyckades snabbt identifiera att det var mittenfläkten som gör detta förskräckliga ljud. (INTE COILWHINE).

Kontaktade Komplett som sa kontakta Asus, kontaktade asus som sa kontakta Komplett.

Komplett kan endast ge tillbaka pengarna och så får jag beställa ett nytt kort, Jippie!

Asus säger att de inte kan hjälpa till med detta även fast de utlovar garanti på grejerna.

Jag vill liksom inte ha pengarna. Jag vill ha en fungerande produkt.

Suck, någon som navigerat denna djungel tidigare som har några visdomsord.

Begär ett utbyte som innebär att när du får ditt nya kort returnerar du den defekta om det går. Att lämna in och vara utan förstår jag att du inte vill. Alternativt låt det vara tills det finns lager på korten och gör din RMA då och få ett nytt direkt. Det känns som det bästa alternativet för kortet fungerar ju. Garantin gäller ju även om några månader menar jag.

Permalänk
Skrivet av TMSTER:

Fick mitt 3080 från komplett och kortet är en ren fröjd att spela på men när jag tog av mig mitt headset så insåg jag att fläkten låter konstigt, skramlar och skrapar, lyckades snabbt identifiera att det var mittenfläkten som gör detta förskräckliga ljud. (INTE COILWHINE).

Kontaktade Komplett som sa kontakta Asus, kontaktade asus som sa kontakta Komplett.

Komplett kan endast ge tillbaka pengarna och så får jag beställa ett nytt kort, Jippie!

Asus säger att de inte kan hjälpa till med detta även fast de utlovar garanti på grejerna.

Jag vill liksom inte ha pengarna. Jag vill ha en fungerande produkt.

Suck, någon som navigerat denna djungel tidigare som har några visdomsord.

Tråkigt att höra att du sitter i samma situation som mig (nästan). Har kört Asus Strix i närmare 10 år utan problem och mitt 3090 Strix har coil whine, testade precis ett helt nytt bequiet 1200W PSU för 4000kr men samma sak fortfarande. Håller på att kontakta Asus supporten nu, men lutar nog åt att jag lämnar tillbaka mitt på öppet köp och kör vidare på mitt 2070 Super, vi får se. Alternativt om någon runt Stockholms-trakten vill köpa det, bara att slänga iväg ett meddelande i så fall.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem

Fick hjälp tillslut

De vill att jag hör av mig när lagersituationen ändras/stabiliseras, då kan jag få det utbytt på en gång.

Kom fram till en snubbe som var extremt hjälpsam och gjorde inga ursäkter utan bara sa som det var att just nu så kan de inte erbjuda något annat än pengarna tillbaka men om jag väntar så kan de byta ut det.

Tack för svaren

Visa signatur

Fractal Define Compact | Intel i9 10900K | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair 16GB RAM | ASUS Prime Z-490 | Corsair MP510 | Seagate Barracuda® 8TB | Corsair RM1000x

Permalänk
Skrivet av TMSTER:

Fick mitt 3080 från komplett och kortet är en ren fröjd att spela på men när jag tog av mig mitt headset så insåg jag att fläkten låter konstigt, skramlar och skrapar, lyckades snabbt identifiera att det var mittenfläkten som gör detta förskräckliga ljud. (INTE COILWHINE).

Kontaktade Komplett som sa kontakta Asus, kontaktade asus som sa kontakta Komplett.

Komplett kan endast ge tillbaka pengarna och så får jag beställa ett nytt kort, Jippie!

Asus säger att de inte kan hjälpa till med detta även fast de utlovar garanti på grejerna.

Jag vill liksom inte ha pengarna. Jag vill ha en fungerande produkt.

Suck, någon som navigerat denna djungel tidigare som har några visdomsord.

Kul att det löste sig! Vad hade du för beställningstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Kul att det löste sig! Vad hade du för beställningstid?

16.20 på releasedagen.

Visa signatur

Fractal Define Compact | Intel i9 10900K | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair 16GB RAM | ASUS Prime Z-490 | Corsair MP510 | Seagate Barracuda® 8TB | Corsair RM1000x

Permalänk
Medlem

Såg här att man kunde få sin köplats av inet nu så jag frågade om mitt RTX 3090 Strix OC, jag är tydligen på plats 3. Beställde första oktober 13:39, dvs en vecka efter release. Jag trodde det skulle vara många fler framför faktiskt.

Edit: Och nu fick jag SMS att den håller på att plockas

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Såg här att man kunde få sin köplats av inet nu så jag frågade om mitt RTX 3090 Strix OC, jag är tydligen på plats 3. Beställde första oktober 13:39, dvs en vecka efter release. Jag trodde det skulle vara många fler framför faktiskt.

Edit: Och nu fick jag SMS att den håller på att plockas

Avbröt precis min igår så inga problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Såg här att man kunde få sin köplats av inet nu så jag frågade om mitt RTX 3090 Strix OC, jag är tydligen på plats 3. Beställde första oktober 13:39, dvs en vecka efter release. Jag trodde det skulle vara många fler framför faktiskt.

Edit: Och nu fick jag SMS att den håller på att plockas

Var såg du det om köplats? Jag frågade dem häromdagen men de ville inte ge mig ett svar då =/
Har beställt ett 3080 Strix OC

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Skrivet av Neeon123:

Var såg du det om köplats? Jag frågade dem häromdagen men de ville inte ge mig ett svar då =/
Har beställt ett 3080 Strix OC

Dom gick ut med köplatser med start igår men bara om du mailar till dom så fritt fram att kolla köplats nu

Permalänk
Skrivet av Neeon123:

Var såg du det om köplats? Jag frågade dem häromdagen men de ville inte ge mig ett svar då =/
Har beställt ett 3080 Strix OC

Mailade igår och sa att dom hade sagt på deras stream att man skulle få veta om man hörde av sig till kundtjänst så jag fick veta min köplats, har beställt samma som dig

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X
Chassi: Phanteks NV5
Ram: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident
Lagring: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragilehands:

Dom gick ut med köplatser med start igår men bara om du mailar till dom så fritt fram att kolla köplats nu

Skrivet av DjaniWasTaken:

Mailade igår och sa att dom hade sagt på deras stream att man skulle få veta om man hörde av sig till kundtjänst så jag fick veta min köplats, har beställt samma som dig

Gött! Tackar, hoppas man är långt fram i kön nu då haha

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Skrivet av Neeon123:

Gött! Tackar, hoppas man är långt fram i kön nu då haha

Vilken tid fick du igenom din order?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X
Chassi: Phanteks NV5
Ram: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident
Lagring: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Permalänk
Medlem

OMGWTFBBQ!!!!!11 Inet har skickat mitt 3090 Strix OC. Jag beställde i måndags (2/11), tänkte mest att jag lika gärna kan ha en order där eftersom 3080 inte verkar komma än på långa vägar. Och så bara vips skickade de det ikväll. Så om man är sugen på ett 3090 så verkar Inet inte ha särskilt lång kö på det kortet.

Och jag vet: Absolut inte optimalt - eller ens vettigt - att betala dubbla priset för 10-15% mer prestanda. Är inte gjord av pengar, så det svider lite. Men jag har ändå ekonomin till det utan att behöva leva på vatten och bröd resten av livet + varje FPS spelar roll när man vill köra 4K@144hz + jag får ett korthelsike inom överskådlig tid. Så jag är glad ändå!

Hoppas nu bara inte att 3090:t är mycket sämre ur värme- eller ljudnivåsynpunkt. Man kanske t.o.m borde undervolta det lite? Ni som har ett likadant kort får gärna ge er input (men det kanske är en diskussion för en annan tråd egentligen).

(PS: Såg nu också att Webhallen ändrat så det är 50+ 3090 Strix OC på väg in, nästa leverans 13 nov. Så med en kö på 65 pers kanske det inte dröjer alltför länge där heller, för er som väntar. 3080 vetetusan men för 3090 verkar ändå fördämningarna brista lite nu. Fortfarande rätt chockad att jag beställde i måndags och kortet skickas redan på fredagen.)

Permalänk
Skrivet av danielwerner:

OMGWTFBBQ!!!!!11 Inet har skickat mitt 3090 Strix OC. Jag beställde i måndags (2/11), tänkte mest att jag lika gärna kan ha en order där eftersom 3080 inte verkar komma än på långa vägar. Och så bara vips skickade de det ikväll. Så om man är sugen på ett 3090 så verkar Inet inte ha särskilt lång kö på det kortet.

Och jag vet: Absolut inte optimalt - eller ens vettigt - att betala dubbla priset för 10-15% mer prestanda. Är inte gjord av pengar, så det svider lite. Men jag har ändå ekonomin till det utan att behöva leva på vatten och bröd resten av livet + varje FPS spelar roll när man vill köra 4K@144hz + jag får ett korthelsike inom överskådlig tid. Så jag är glad ändå!

Hoppas nu bara inte att 3090:t är mycket sämre ur värme- eller ljudnivåsynpunkt. Man kanske t.o.m borde undervolta det lite? Ni som har ett likadant kort får gärna ge er input (men det kanske är en diskussion för en annan tråd egentligen).

Grattis! 😁👍

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X
Chassi: Phanteks NV5
Ram: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident
Lagring: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjaniWasTaken:

Vilken tid fick du igenom din order?

Väldigt många dagar för sent tyvärr, jag trodde inte det skulle vara sådan brist på kort så jag satt lugnt och väntade på recensionerna av 3090 innan jag bestämde mig för vilket kort jag ville köpa. Samt hoppades på ett Poseidon kort från ASUS...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

EK har lagt upp FE vattenblock för preorder. Riktigt speciella block. De är bara 100 euro dyrare än övriga block...

Permalänk
Medlem

EK har gått och blivit så dyra numera, det är trist att se.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

EK har gått och blivit så dyra numera, det är trist att se.

Menar du limited edition fe-blocket? De har bekräftat att de jobbar på "vanliga" block också.

Permalänk
Medlem

Ja, grafikkortsblock för nästan 3000 tycker jag är rätt dyra, men jag har sett att deras nyare cpublock också har dragit iväg ordentligt i pris. De har visserligen breddat utbudet och har kvar billigare modeller, men de är ändå en bra bit dyrare än när jag köpte sist. Det verkar som de går åt att bli lite mer av en lyxtillverkare.

Jag har beställt ett 3080 TUF OC; vill jag ha EK block och baksideplåt kostar det nästan 2400 kr, så jag lutar åt att prova Alphacool denna gången för ca 1600 kr.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMSTER:

16.20 på releasedagen.

Hej!

Den 16.20 var det då du faktiskt utförde beställningen eller utförde du beställningen säg 15.20 eller något och den enbart blev bekräftad 16.20?

För att jag la min beställning vid 16.27 och fick ordertid bekräftad 16.27 så om du verkligen la den enbart 7 minuter efter mig då kan man nog hoppas på att nuvarande datum på mitt kort stämmer hahaha

Verkar som Kompletts system har haft problem med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Hej!

Den 16.20 var det då du faktiskt utförde beställningen eller utförde du beställningen säg 15.20 eller något och den enbart blev bekräftad 16.20?

För att jag la min beställning vid 16.27 och fick ordertid bekräftad 16.27 så om du verkligen la den enbart 7 minuter efter mig då kan man nog hoppas på att nuvarande datum på mitt kort stämmer hahaha

Verkar som Kompletts system har haft problem med det

Det var då beställningen gick igenom, lade min beställning typ 15.10 eller något i stil med det.

Visa signatur

Fractal Define Compact | Intel i9 10900K | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair 16GB RAM | ASUS Prime Z-490 | Corsair MP510 | Seagate Barracuda® 8TB | Corsair RM1000x

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMSTER:

Det var då beställningen gick igenom, lade min beställning typ 15.10 eller något i stil med det.

Aa RIP då är det helt kört för mig

Permalänk
Medlem

Nu finns ASUS GeForce RTX 3080 10GB EKWB till gänglig för beställning hos inet (ej i lager). Det verkar vara TUF kortet med förmonterad EK block för 10990. Ganska bra deal men kanske lite synd att det inte gjorde en variant på STRIX med det högre boost och 3st 8-pin... Kanske om du sitter långt bak i kön och väntar på en TUF och en vattenblock har du nånting att fundera...

Även 3090 versionen finns att beställa (ej i lager).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Nu finns ASUS GeForce RTX 3080 10GB EKWB till gänglig för beställning hos inet (ej i lager). Det verkar vara TUF kortet med förmonterad EK block för 10990. Ganska bra deal men kanske lite synd att det inte gjorde en variant på STRIX med det högre boost och 3st 8-pin... Kanske om du sitter långt bak i kön och väntar på en TUF och en vattenblock har du nånting att fundera...

Även 3090 versionen finns att beställa (ej i lager).

Långsammare minne och klockhastigheter än tuf oc. Känns som ett beigt kort i snygg förpackning.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Nu finns ASUS GeForce RTX 3080 10GB EKWB till gänglig för beställning hos inet (ej i lager). Det verkar vara TUF kortet med förmonterad EK block för 10990. Ganska bra deal men kanske lite synd att det inte gjorde en variant på STRIX med det högre boost och 3st 8-pin... Kanske om du sitter långt bak i kön och väntar på en TUF och en vattenblock har du nånting att fundera...

Även 3090 versionen finns att beställa (ej i lager).

Det var billigare än förväntat. Det är ju inte mycket mer än ett 3080 + vattenblock kostar.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Ni som köpte det billiga gigabyte 3070 för 5600:- från inet. Har ni samma leverns som mig 15/12?

Permalänk
Medlem

Köplats 175 för 3080 Strix OC.
Hoppas de får in några stora leveranser snart...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Ni som köpte det billiga gigabyte 3070 för 5600:- från inet. Har ni samma leverns som mig 15/12?

Det är ju det preliminära datumet för alla som inte fick nåt av de korten de hade på lager. Jag tror inte jag sett nån butik förutom kanske netonnet som fick in en handfull av just den modellen efter releasedagen. Det kommer nog att dröja ett bra tag innan man kommer få det, jag är tveksam om det ens kommer att droppa in mer än ett fåtal i år.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Köplats 175 för 3080 Strix OC.
Hoppas de får in några stora leveranser snart...

oh, När beställde du? Jag beställde 15,55 och har plats 7.