Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Har Sony sagt något om befintligt PS plus flyttas över från PS4 till PS5 eller är det nytt abonnemang som gäller?

PS Plus är inte bundet till en konsollgeneration.
Samma konto som du har PS Plus på PS4 kommer du kunna logga in med på PS5.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

@SevenFour Hoppas verkligen det funkar på ps5, fick precis ett års kort från brorsan så mitt håller i tills April 2022....

Permalänk
Medlem

Här kommer den stora frågan
. . .

Kommer vi få en "Five PS5s"???
Three PS3s
Four PS4s

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ifall någon annan också har missat detta:

Du kan inte lagra PS5 spel på extern disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Det känns lite Sony memory stick över det hela vilket inte bådar gott.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

På papper är det ju bara en nolla som ska bytas till en etta i koden för att tillåta detta.
Det kommer säkert komma. Varför det inte går just nu vet jag inte.
Men då normalstorlek på PS5 spel tycks vara kring 60GB (finns självklart undantag)
Så kan du ju iaf ha ~10 PS5-spel installerade innan du behöver ta bort något spel.
TLDR: Man behöver inte oroa sig om detta de närmsta 6 månaderna iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ingen teknisk anledning varför det inte skulle gå att lagra PS5 spel på extern disk, och sen när man väl ska spela dem får man flytta över dem till interna SSDn (helst hade det ju skett automatiskt). Hoppas Sony fixar det.

Tillverkare av NVME M.2 enheter lär ju bli glada iaf. Lär ju öka försäljningen (när Sony väl öppnar för expansion)

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Har bara 1TB på min PS4 men tycker att man rätt ofta får radera något för att få plats med ett nytt spel.

Men de kanske har ändrat på PS5 så man slipper ha så mycket fri plats för att kunna installera ett spel?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Har bara 1TB på min PS4 men tycker att man rätt ofta får radera något för att få plats med ett nytt spel.

Men de kanske har ändrat på PS5 så man slipper ha så mycket fri plats för att kunna installera ett spel?

Har du någonsin kollat vad det är som äter upp all din disk?
Du kan ju ha 100 små filmklipp sparade på den. och en massa bilder plus en massa spel.
Även 1000 sparfiler från olika spel du aldrig spelar längre som du kan slänga upp i molnet.
Att säga att 1 TB inte räcker är ju mer ett "hording" problem än ett logistiskt problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Har du någonsin kollat vad det är som äter upp all din disk?
Du kan ju ha 100 små filmklipp sparade på den. och en massa bilder plus en massa spel.
Att säga att 1 TB inte räcker är ju mer ett "hording" problem än ett logistiskt problem

Säg att du köper ett spel på 50GB. Då måste du ha 100GB ledigt för att installera spelet verkar det som.
Många av spelen är runt 70-100 gb

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hade 8GB med filmklipp, 6GB sparade data, och resten är program.

Nu har jag 76GB ledigt på min.

Och många av spelen är rätt stora

Kingdom hearts 50GB, Horizon Zero Dawn 50GB, God of war 46GB, Wolfenstein 50GB. osv.. sedan en mängd mindre spel på runt 40GB såsom Last of us remastered, Spyro triologin osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är bästa sättet att få tag på ett ps5 så fort som möjligt då?
Är det bara att sätta sig i kö på butiker som fortfarande tar orders eller ska man vänta tills det går att beställa från t.ex Inet eller Webhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxos:

Vad är bästa sättet att få tag på ett ps5 så fort som möjligt då?
Är det bara att sätta sig i kö på butiker som fortfarande tar orders eller ska man vänta tills det går att beställa från t.ex Inet eller Webhallen?

Mitt tips för att få de så fort som möjligt är att sitta redo att beställa direkt butiker som elgiganten släpper för köp. De har inget kösystem som webhallen/inet och andra har utan de släpper bara för köp när de vet hur många de kan sälja.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc 5080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Mitt tips för att få de så fort som möjligt är att sitta redo att beställa direkt butiker som elgiganten släpper för köp. De har inget kösystem som webhallen/inet och andra har utan de släpper bara för köp när de vet hur många de kan sälja.

De verkar ju ha någon slags förbeställning om man kollar på deras hemsida.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/playstati...

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

De verkar ju ha någon slags förbeställning om man kollar på deras hemsida.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/playstati...

Ja de öppnade den 17e men sålde bara så många som de får in vid release, så ingen kö för nästa batch utan man får va redo!

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc 5080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Kan vi försöka att lista ut vilka nätbutiker som inte tog emot förbeställningar, som möjligtvis kommer att sälja PS5 för oss som inte har förbokat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Ja de öppnade den 17e men sålde bara så många som de får in vid release, så ingen kö för nästa batch utan man får va redo!

Har du någon pålitlig källa på det? Tex 3080 fiaskot hos dem är inte alla i linje med vad du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Har du någon pålitlig källa på det? Tex 3080 fiaskot hos dem är inte alla i linje med vad du beskriver.

Står lite överallt i denna tråd, de sa det även själva. Du får leta lite bakåt i tråden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Med tanke på deras trackrecord så ska nog de som bokat vara glada om de får en vid release. Så tveksamt att dom kommer ha enheter över första tiden.

Permalänk
Medlem

Media Markt har stängt alla bokningar på PS5, sista kunderna beräknades få sin enhet levererad Q4 2021. Enorm brist på PS5 i Sverige (och Europa).

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Fan vad gött.
DF tog upp 1440p diskussionen i senaste videon.
DF är stora aktörer på både konsoll och PC marknaden, och tror detta setter lite eld under SONY's röv
Får bara hoppas att alla andra tar upp detta och pikar SONY lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

Fan vad gött.
DF tog upp 1440p diskussionen i senaste videon.
DF är stora aktörer på både konsoll och PC marknaden, och tror detta setter lite eld under SONY's röv
Får bara hoppas att alla andra tar upp detta och pikar SONY lite.

Jag är mest irriterad över att VRR inte fungerar än, hoppas att dom löser det snart, helst med day1 patch.

Sen så hoppas jag att dom patchar Bloodborne, det skulle tillföra väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag är mest irriterad över att VRR inte fungerar än, hoppas att dom löser det snart, helst med day1 patch.https://youtu.be/nRGNfqVvPtk

Sen så hoppas jag att dom patchar Bloodborne, det skulle tillföra väldigt mycket.

https://youtu.be/6hDIvDPRcPA

Ska jag vara ärlig hoppas jag mer att dom anlitar Bluepoint Games till att göra en BB remastered edition istället.

Bloodborne är nice, men det skulle inte skada att få några fler optimeringar än en 60FPS patch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror vi att Webhallen ska plåga oss hela veckan ut med att hålla på informationen om när man ska få sin enhet eller om de överraskar med början utav veckan?

De är väl den enda åf nu i Sverige som inte gett ett lovat datum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kizzm0:

Tror vi att Webhallen ska plåga oss hela veckan ut med att hålla på informationen om när man ska få sin enhet eller om de överraskar med början utav veckan?

Ja, jag börjar undra om de får in sina enheter dagen innan release för de vet ännu inte hur tilldelningen kommer se ut?

Permalänk
Medlem

Jag som inte har bokat än, var tror ni jag ska vända mig för att få en konsol så tidigt som möjligt? Vet att det kommer dröja, men vill ändå göra det bästa jag kan för att minska väntandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kizzm0:

Chattade med kundtjänst förra veckan om en annan grej och passade på att fråga vilken dag det blir. Han sa ”nästa vecka eller absolut senast måndagen efter kommer beskedet!” Och han påstod även att inte ens kundtjänstmedarbetarna själva visste... känns rätt oseriöst oavsett om det är sant eller om dom ”måste” ljuga. Förstår verkligen inte varför webhallen inte vet ännu? Är det för att dom in i det sista försöker få tag på extra enheter?

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Chattade med kundtjänst förra veckan om en annan grej och passade på att fråga vilken dag det blir. Han sa ”nästa vecka eller absolut senast måndagen efter kommer beskedet!” Och han påstod även att inte ens kundtjänstmedarbetarna själva visste... känns rätt oseriöst oavsett om det är sant eller om dom ”måste” ljuga. Förstår verkligen inte varför webhallen inte vet ännu? Är det för att dom in i det sista försöker få tag på extra enheter?

Alla företag vill ju sälja konsoler men sättet som
exempelvis webhallen gjort det på har ju inte varit precis seriöst.
Vem som helst I detta forum skulle ju kunna skapa en webshop och redan nu lägga upp en ps6 förbokning. Eller ännu bättre, en ps5 försäljning. Sen om det inte finns några konsoler att leverera då kanske det krävs att man är lite mer seriös.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Nu minns jag inte om detta blivit postat innan (i så fall ber jag om ursäkt)
Men detta är redigt nice om sant:

https://www.neogaf.com/threads/silent-hill-reboot-to-finally-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ändrade och lyckades boka en XSX via Microsoft som redan är skickad. Hade en bokning på samma från Webhallen från 2019-11. Men ändå går dom ut med löjliga ”preliminärt får du en enhet” - Om jag får en av dom på tisdag så låter jag en annan person på forumet att köpa den.

Största skämtet.

Sony borde sälja konsolen själva likt Microsoft gör och slippa dessa ÅF band. Ser ingen vits med ÅF för en sådan produkt som PS

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070