Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Huawei överklagar 5G-uteslutning i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Klart de överklagar då alla vet att vi springer USAs ärenden. Dem som bestämmer.

Det handlar om att USA vill behålla sin dominanta position i världen som nr. 1 och Kina KOMMER att överta den om inte USA gör vad de kan för att stoppa dem.

Detta beslut av SÄPO och Försvarsmakten gäller svensk säkerhet i känslig infrastruktur, och inte det amerikansk/kinesiska handelskriget.

Kom också ihåg att kineserna är inte för frihandel. De är bara för fri export från Kina (inte tvärt om).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Skrämselpropaganda. Meningslösa ord.
Kina kommer bli en teknologisk supermakt runt 2030 och en riktig supermakt runt 2050.
De kommer visa att icke-demokratiska stater kan bli framgångsrika.

Om du bara vill komma in och konstatera att du har rätt är det nog bättre att du startar en blogg. Spännande att du kallar det jag skriver för meningslösa ord - förklara gärna vad din kommentar är isåfall? Varför skulle det bli en teknologisk supermakt 2030? Kan ju lika gärna vara det året som Jinpings härskarvälde tar slut. De senaste 10 åren har varit mycket goda för Kina men det råder nog ingen tvivel om att medborgarna kommer att börja kräva högre levnadsstandard även i form av demokrati i takt med att de får det bättre ställt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Lagen om att samarbeta med underrättelsetjänsten gäller både bolagen och all personal med kinesisk medborgarskap utöver det.

Att det skulle gälla personalen i egenskap av kinesiska medborgare förstår jag och jag tänker att de företag som trots detta etablerar sig i Kina gör en medveten riskkalkyl map detta. I den mån inflytandet gäller för bolag antar jag att det sträcker sig över bolaget registrerat i Kina vilket kan vara illa nog men i ett globalt företag är inte information fritt flödande. Hade den varit det hade det rimligtvis varit omöjligt att vara verksam i Kina samtidigt som man gör stora affärer i tex USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Om du bara vill komma in och konstatera att du har rätt är det nog bättre att du startar en blogg. Spännande att du kallar det jag skriver för meningslösa ord - förklara gärna vad din kommentar är isåfall? Varför skulle det bli en teknologisk supermakt 2030? Kan ju lika gärna vara det året som Jinpings härskarvälde tar slut. De senaste 10 åren har varit mycket goda för Kina men det råder nog ingen tvivel om att medborgarna kommer att börja kräva högre levnadsstandard även i form av demokrati i takt med att de får det bättre ställt.

Eller så har de kommit på receptet att konstant kuva människorna på lagom nivå, ett högteknologiskt övervakningssamhälle med 100% lock-in effekt.

Här är en snubbe som bott och verkat i Kina ett tag, det är såklart hand berättelser, men det ger ändå en del intressanta perspektiv.
https://www.youtube.com/watch?v=1PPP7sRlHEE&t=411s

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Eller så har de kommit på receptet att konstant kuva människorna på lagom nivå, ett högteknologiskt övervakningssamhälle med 100% lock-in effekt.

Här är en snubbe som bott och verkat i Kina ett tag, det är såklart hand berättelser, men det ger ändå en del intressanta perspektiv.
https://www.youtube.com/watch?v=1PPP7sRlHEE&t=411s

Har sett han tidigare, tycker ofta han har intressanta saker att berätta. Övervakningssamhället har tagit dem hit, jag tror bara inte att det är hållbart i längden, särskilt inte med alla grymheter som pågår i och med det.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Att det skulle gälla personalen i egenskap av kinesiska medborgare förstår jag och jag tänker att de företag som trots detta etablerar sig i Kina gör en medveten riskkalkyl map detta. I den mån inflytandet gäller för bolag antar jag att det sträcker sig över bolaget registrerat i Kina vilket kan vara illa nog men i ett globalt företag är inte information fritt flödande. Hade den varit det hade det rimligtvis varit omöjligt att vara verksam i Kina samtidigt som man gör stora affärer i tex USA.

Ericssons produkter utvecklas till stor del i Kina, så Kina eller kinesiska medborgare har betydligt mer insyn i hur produkterna fungerar än USA och dess medborgare har.

Det finns inget regelverk kring att överföra källkod eller information om produkterna. Kina som land bidrog stort till 5G hos både Nokia, Ericsson, Huawei och ZTE med flera.

Apples egna framtida 5G-modem utvecklas t.ex. till stor del i Kina. Så de kommer ha bidragit till både hårdvara och programvara (firmware) där exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ericssons produkter utvecklas till stor del i Kina, så Kina eller kinesiska medborgare har betydligt mer insyn i hur produkterna fungerar än USA och dess medborgare har.

Ok, jag förstår din poäng när det gäller maktbalansen i det avseendet.

Skrivet av Petterk:

Det finns inget regelverk kring att överföra källkod eller information om produkterna.

Varje företag har självklart policys för hur information (källkod, konstruktionsritningar mm) tillgängliggörs inom organisationen och den sprids inte mer än nödvändigt av uppenbara skäl. Allt annat vore att skjuta sig själv i foten.

Skrivet av Petterk:

Kina som land bidrog stort till 5G hos både Nokia, Ericsson, Huawei och ZTE med flera.

Kan Du utveckla detta vaga påstående? På vilket sätt skulle Kina har bidragit till 5G om det inte vore just via företagen? Eller ännu bättre, har Du källa på det?

Skrivet av Petterk:

Apples egna framtida 5G-modem utvecklas t.ex. till stor del i Kina. Så de kommer ha bidragit till både hårdvara och programvara (firmware) där exempelvis.

Trodde det var Intel mobildivision som Apple köpte som utvecklar modemet. Om Du har källa här också vore jag intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ok, jag förstår din poäng när det gäller maktbalansen i det avseendet.

Varje företag har självklart policys för hur information (källkod, konstruktionsritningar mm) tillgängliggörs inom organisationen och den sprids inte mer än nödvändigt av uppenbara skäl. Allt annat vore att skjuta sig själv i foten.

Företagen har inga begränsningar från myndigheter eller lag om vilken information som får föras över. Det som de arbetar på i Kina eller som härstammar från utvecklingsteamen i Kina eller som kinesiska medborgare i Sverige, Frankrike eller USA (med flera) som jobbar i dessa team behöver arbeta med har de insyn i. Det vill säga kinesiska medborgare har större insyn än amerikanska då de har större roll i utvecklingen. I de kinesiska dotterbolagen finns också mer IP i Kina än i USA då de faktiskt arbetar med produkterna i större omfattning än de små teamen i USA.

Telekom regleras inte som vapen, krävs inga exporttillstånd. Företagen reglerar det själva utifrån vilken IP de är beredd att föra över till andra länder, hade de varit rädda för industrispionage i nät-sektorn hade de inte utökat FoU i Kina – det är något de tar i beaktande, men inget som hindrar IP från att överföras till team i Kina.

Skrivet av aliassund:

Trodde det var Intel mobildivision som Apple köpte som utvecklar modemet. Om Du har källa här också vore jag intresserad.

Att jag vet att det till del utvecklas i Fastlandskina är för att de har haft jobbannonser ute. Apple har också folk i San Diego, Herzliya och Bangalore med flera som jobbar med hårdvara/programvara för modem.

Här har du en aktuell jobbannons hos Apple för en tjänst i Peking: https://jobs.apple.com/en-us/details/200115069/cellular-rf-so...

Här är en annons för en tjänst i Shenzhen som mer riktar sig mot programvaran/firmware som modemet kör: https://jobs.apple.com/en-us/details/200198663/rf-software-en...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Företagen har inga begränsningar från myndigheter eller lag om vilken information som får föras över. Det som de arbetar på i Kina eller som härstammar från utvecklingsteamen i Kina eller som kinesiska medborgare i Sverige, Frankrike eller USA (med flera) som jobbar i dessa team behöver arbeta med har de insyn i. Det vill säga kinesiska medborgare har större insyn än amerikanska då de har större roll i utvecklingen. I de kinesiska dotterbolagen finns också mer IP i Kina än i USA då de faktiskt arbetar med produkterna i större omfattning än de små teamen i USA.

Det stämmer säkert, jag har aldrig påstått att myndigheter skulle vara inblandade. Min poäng är att teknikföretag av rang håller väldigt hårt på hur information klassificeras och sprids inom företaget.

Skrivet av Petterk:

hade de varit rädda för industrispionage i nät-sektorn hade de inte utökat FoU i Kina – det är något de tar i beaktande, men inget som hindrar IP från att överföras till team i Kina.

Det får vara din slutsats. Kan tänka mig många fler skäl till att lägga FoU i Kina trots riskerna.

Skrivet av Petterk:

Här har du en aktuell jobbannons hos Apple för en tjänst i Peking: https://jobs.apple.com/en-us/details/200115069/cellular-rf-so...

Här är en annons för en tjänst i Shenzhen som mer riktar sig mot programvaran/firmware som modemet kör: https://jobs.apple.com/en-us/details/200198663/rf-software-en...

Ok, det här var iofs inte core modem utveckling precis. Vill inte på något sätt förminska dessa positioner men det rör sig inte modemutveckling. Det handlar om att utveckla "klistermjukvara" för att sparka igång kretsarna och få dom att lira ihop.

Permalänk
Medlem

Spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ok, det här var iofs inte core modem utveckling precis. Vill inte på något sätt förminska dessa positioner men det rör sig inte modemutveckling. Det handlar om att utveckla "klistermjukvara" för att sparka igång kretsarna och få dom att lira ihop.

Just de är ganska juniora tjänster, men det är definitivt programvara som körs i firmware.

Permalänk
Skrivet av OmegaSunshine:

Inget politisk här men FAKTA och analys som hålls inom säkerhet o tech diskussion! Man får reflektera och se det som det är!

Alltså de här börjar bli helt löjligt hur Huawei försöker försvara sig när de redan öppen fakta hur SAMMAN knuten dom är med kommunist Kina och har även lagrat 2.5mil människor data över hela världen, från politiker även till Justin Tr. Canada PM 11årig dotter. För att framtiden kunna använda de data som influensering/subversion i Canada politiska rörelse!
De ingen snack om saken att Kina är 100% hot mot nationell säkerhet. Och de handlar inte om "whataboutism" heller och försöker jämföra USA (säger t.ex. de oxå är "rasister" osv) med Kommunist Kina (de 1000gånger "rasister" med tanke på vad dom gör med sitt folk och dess oförsvarliga repression och "big brother" varje dag)! Om de kommer från rättssäkerheten säpo som säger säkerhets risken finns där varför ska man DÅ riskera att "SKADAN blir sen gjort" plus att de kommer kosta massa pengar att bygga upp och sen ta ner det hela igen. Och ett exempel i UK är redan gjort och påvisatt att Huawei är 100% PLA/koppling och redan CO-OP med kommunist partiet militär, därför vill UK få NER Huawei från deras master 2år tidigare än väntat.

Tar man dessa kraftfulla exempel undvika kommande SKADA i sitt eget land genom vara lite förtänkt! Istället CCP-spynetworks som då SKADAR nationen säkerhet då är de ju redan gjort och är försent.(Den Huawei chefen verkar inte se något annant Kommunist Kina blood pengar i sina ögon! Vill du driva fallet om Huawei domstolen kan du väl lika gärna dra Kommunist partiet också i domstolen för att ha skapat en global pandemi. Huawei ÄR kommunist Kina de samma sak hur man än vrider och vänder på det) Vad säpo gjort är *Damage Prevention* som att undvika viruset innan de ens hamnar i vårt land! Och på tala om virus(noll transparent, de var Kina som ledde till att vi är i pandemin. Så hur kan man lita på deras ord vare sig tech, globalt-hälsa eller mänskliga rättigheter för den delen! Kommunist Kina "record" när de kommer till allt detta så hamnar dom I BOTTEN! Så de många länder som inte VILL ha något CCP-trojanska hästar/5G master i framtiden.

Oavsett hur det ser ut med Kina-fallet så är de en Bipartisan sak i USA också! De redan game over för CCP-Kina när de kommer till chip utveckling med mera. Varför vill länderna sätta 5G master(Huawei behöver dessa chip i dess master oxå) som hamnar sen 4-5generationer bakåt med fortfarande 14nm chip. Sätter länderna ny 5G master med som start 10nm eller mindre(kommer ej va Huawei märke ändå eftersom de kan ba komma till 14nm som max) i tech behöver de inte längre flaskhalsa med Huawei utrustningar som och kosta mer pengar för att ta ner och byta upp pågrund av de valt Trojanhästen Huawei from kommunist Kina. Kostar mer pengar o sen kostar landet dess säkerhet/data som övrigt. Med de sagt så låter de ju inte vettigt att ens tänka på Huawei som 5G el 6G längre!

Detta reflektera i inlägget jag gjorde här: #18679432 och #18679202!

Uppdaterar då vi ändå Talar OM DESSA Nyheter(kommunist Kina försöker utnyttja andra länders egna lagar om reflection av domstol och annat lag(RIKTIG rule of law) och tvistar det till deras fördel medan dess eget LAND saknar helt som sakerna. Och dess egna lagar och domstol ÄGS av kommunist Kina. Så vad partiet inte tycker om även om lagen(samma som vi har) FAKTISK är för den person så kan CCP-domstolen ändå påstå att person är skyldig till något och då arresteras för påhittad brott som kommunist domstol kan göra mot vem som helst! Medan juridik i Kina = Noll *rule of law* har vi i väst riktiga lagar! Dessa lagar BORDE gälla kommunist Kina egna rättegångar i VÄST. Utan vi borde förbjuda det. Och GÖRA SAMMA som DOM(bara dom) dess, taktik eget INNE i Kina när de kommer till deras egna orättvisa rättegångar! Då får dom känna hur de känns själva! https://www.bbc.com/news/technology-54455112 Detta ÄR den Viktiga UK-nyheten! Och varför Kommunist Kina eget Hauwei tech borde förbjudas helt ÄVEN UTAN rättegång! Vi pratar om Nationell Säkerhet HÄR(AKA även liv och död på vårt eget lands säkerhet) och INTE kommersiella rättegångar, som Huawei försöker pusha in med galet propaganda PUSH i andra EU-länder!!!
youtube.com/watch?v=6Tp9__i-4Xg Så länge de finns en "DOOR" in tvekar dom inte stjäla de dom kan stjäla! Dessa är några exempel från US(vem vet vad K.Partiet har stulit från Sveriges hög/skola, intel och militära tech) under vår tid av "cluelessness" när de kommer till kommunist Kina!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det stämmer säkert, jag har aldrig påstått att myndigheter skulle vara inblandade. Min poäng är att teknikföretag av rang håller väldigt hårt på hur information klassificeras och sprids inom företaget.

Det får vara din slutsats. Kan tänka mig många fler skäl till att lägga FoU i Kina trots riskerna.

Ok, det här var iofs inte core modem utveckling precis. Vill inte på något sätt förminska dessa positioner men det rör sig inte modemutveckling. Det handlar om att utveckla "klistermjukvara" för att sparka igång kretsarna och få dom att lira ihop.

Ja, det verkade ju knappast vara någon avancerad utveckling eller forskning direkt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/