Polisens helikopter stör ut mitt wifi. Dags att införskaffa foliehatt?

Permalänk
Medlem

Polisens helikopter stör ut mitt wifi. Dags att införskaffa foliehatt?

Ärade medlemmar.

Jag har under längre tid haft problem med att mitt wifi försvinner och därmed kopplas ner. Felsökning: Provade att byta router till en likadan jag hade liggandes (Netgear R7000). Problemet kvarstod och det fanns ingen riktig logik varför wifi försvann. Jag ghettomoddade en fläkt som drivs via routerns 5v-usb då jag initiellt trodde att den blev överhettad.

Då jag bor centralt i Malmö är polishelikoptern en vanlig syn i skyn. Tidigare ikväll så kom den som vanligt, direkt så tappade jag wifi på min laptop som jag satt vid.

Detta väckte min misstanke om att det kunde vara helikoptern som låg bakom problemen.
Vet ej vilken utrustning som helikoptern besitter då väderradar brukar ligga närmare 2.4ghzbandet än 5ghz som jag haft problem med. Antar att den har någon typ av radar som ligger på samma kanal.

Efter att ha googlat problemet så är det ju tydligen inte ovanligt alls. Det heter DFS-kanaler som egentligen är till för just andra ändamål än Wifi - men som wifi får använda. De används då de har mindre trafik än de vanliga frekvenserna. Perfekt på pappret. Mindre perfekt när man spelar eller har möte vid datorn.

Ändamålet med tråden är att upplysa andra som har problem med random bortfall av wifi. Det kanske inte är nåt fel på din router utan endast att den använder sig av DFS-kanalerna. Detta kan ju gälla alla som bor där polisens helikoptrar dundrar förbi. Speciellt med Netgear R7000 kanske?

Här är en länk jag hittade till en som har liknande problem, lustigt nog just med helikoptrar.
Här är en bild jag tog efter att ha gått in på routern och provat olika kanaler.

Kanske är det dags att snitsla till mig en foliehatt och byta forum till familjeliv?

Tillägg
Permalänk
Medlem

Ja folie är billigt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem

Ja DFS kan orsaka en massa problem, inte bara när det är plåtkråkor ovanför. Bättre att ha det avstängt eller att manuellt välja en lägre ”normal” kanal om man inte kan stänga av det i sin router.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

... Perfekt på pappret. Mindre perfekt när man spelar eller har möte vid datorn.

Om det äv viktiga/kritiska grejor så kör man alltid trådat - Alltid!

Det finns ingen radiokommunikation/trådlöst som kan anses 100% och i avseende tät-populerade kanaler som WiFi med många konkurrerande grannar i fastigheterna runt om/över och under om man bor i städer och flerfamiljshus så får man sk. cell-breathing - dvs cellen för din AP med användbar SNR, C/No hos mottagaren varierar i storlek med hur grannarna är aktiva med sina trafikaktiviteter och tutar alla med full trafik samtidigt så kan dessa celler bli små (dvs. du måste vara nära din AP innan det fungerar tillfredsställande då en bit ifrån är det så mycket interferenser från alla andra som kör samtidigt att det är svårt att tolka signaleringen från just din AP )

Det är förmodligen detta du råkar på men i brist på synliga orsaker så har du börja förknippa det med polishelikoptern fast det troligen är något helt annat som är med och spelar i bilden. - det finns program som kan skanna hur många Wlan-nät finns där du bor och även dess signalstyrka - och det är inte sällan att antalet kan gå över 100 st i ett tätbefolkat område... och har du grannar med Wlan och med styrka i paritet med din egna Wlan där du har din dator så kan det ge en förklaring till varför din egna Wlan fungerar dåligt ibland.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ridder:

Ärade medlemmar.

Jag har under längre tid haft problem med att mitt wifi försvinner och därmed kopplas ner. Felsökning: Provade att byta router till en likadan jag hade liggandes (Netgear R7000). Problemet kvarstod och det fanns ingen riktig logik varför wifi försvann. Jag ghettomoddade en fläkt som drivs via routerns 5v-usb då jag initiellt trodde att den blev överhettad.

Då jag bor centralt i Malmö är polishelikoptern en vanlig syn i skyn. Tidigare ikväll så kom den som vanligt, direkt så tappade jag wifi på min laptop som jag satt vid.

Detta väckte min misstanke om att det kunde vara helikoptern som låg bakom problemen.
Vet ej vilken utrustning som helikoptern besitter då väderradar brukar ligga närmare 2.4ghzbandet än 5ghz som jag haft problem med. Antar att den har någon typ av radar som ligger på samma kanal.

Efter att ha googlat problemet så är det ju tydligen inte ovanligt alls. Det heter DFS-kanaler som egentligen är till för just andra ändamål än Wifi - men som wifi får använda. De används då de har mindre trafik än de vanliga frekvenserna. Perfekt på pappret. Mindre perfekt när man spelar eller har möte vid datorn.

Ändamålet med tråden är att upplysa andra som har problem med random bortfall av wifi. Det kanske inte är nåt fel på din router utan endast att den använder sig av DFS-kanalerna. Detta kan ju gälla alla som bor där polisens helikoptrar dundrar förbi. Speciellt med Netgear R7000 kanske?

Här är en länk jag hittade till en som har liknande problem, lustigt nog just med helikoptrar.
Här är en bild jag tog efter att ha gått in på routern och provat olika kanaler.
https://i.ibb.co/23pccCB/IMG-20201110-023244-01.jpg

Kanske är det dags att snitsla till mig en foliehatt och byta forum till familjeliv?

Enklast är nog att du flyttar från Malmö där det väl alltid finns ett par blåa fåglar i luften
När jag var liten så bodde vi ca 15 mil från sveriges största flygplats och då och då fick vi in piloter som anropade tornet på vår gamla radio som stod och körde P4:a hela dagar.

Kan du tråda så är alltid det bästa lösningen och annars kanske du ska testa något annat märke på routern helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ja, DFS (dynamic frequency selection) finns till just för att sänka onödigt brus i luften vid t.ex radaranvänding.
Den funktionen måste vara påslagen på enheter som sänder över 5260MHz och ska inte gå att stänga av.
Ett DFS event sänker accesspunktens wifi initiellt i ca 2 minuter, kollar om frekvensen är ledig och startar därefter upp igen. Är frekvensen inte ledig kan den antingen leta en ny frekvens som är det, eller fortsätta vara nerstängd med förlängd downtime. Därefter upprepas förfarandet tills antingen AP har hittat en frekvens den kan/får sända på eller åter får använda ursprungskanalen efter downtime.
5600-5650 MHz är den officiella frekvensområdet för väderradar i Sverige. (kollar du i t.ex unifiprylar får du inte använda detta frekvensområde)
Ställ ner frekvensen på 5GHz till en kanal som inte nyttjar DFS, dvs inomhuskanalerna. [36 – 48] (5170 – 5250 MHz)
DFS påverkar EJ 2,4GHz.

Permalänk
Medlem

som RC flygnörd kan jag meddela att de är ett skydd mot drönare du råkar ut för, all 2.4 och 5.8ghz bandet slås ut för att skydda helikoptern.

Vi använder både 2.4 och 5.8 för olika typer av RC flyg (drönare) 2.4 för radio länk, och 5.8 för bild, oavsett om de är multirotor drönare eller flygplans drönare vi använder.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Bor oxå i Malmö (landets höjdar_sta och har samma router R 7000 men flashad med DD-WRT hat aldrig upplevt detta fenomen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

som RC flygnörd kan jag meddela att de är ett skydd mot drönare du råkar ut för, all 2.4 och 5.8ghz bandet slås ut för att skydda helikoptern.

Coolt! Man lär sig något nytt varje dag, tackar!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxDS:

Ja, DFS (dynamic frequency selection) finns till just för att sänka onödigt brus i luften vid t.ex radaranvänding.
Den funktionen måste vara påslagen på enheter som sänder över 5260MHz och ska inte gå att stänga av.
Ett DFS event sänker accesspunktens wifi initiellt i ca 2 minuter, kollar om frekvensen är ledig och startar därefter upp igen. Är frekvensen inte ledig kan den antingen leta en ny frekvens som är det, eller fortsätta vara nerstängd med förlängd downtime. Därefter upprepas förfarandet tills antingen AP har hittat en frekvens den kan/får sända på eller åter får använda ursprungskanalen efter downtime.
5600-5650 MHz är den officiella frekvensområdet för väderradar i Sverige. (kollar du i t.ex unifiprylar får du inte använda detta frekvensområde)
Ställ ner frekvensen på 5GHz till en kanal som inte nyttjar DFS, dvs inomhuskanalerna. [36 – 48] (5170 – 5250 MHz)
DFS påverkar EJ 2,4GHz.

Min första tanke var ju att DFS är inte direkt nytt, men kanske är nytt för den stora allmänheten?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om det äv viktiga/kritiska grejor så kör man alltid trådat - Alltid!

Det finns ingen radiokommunikation/trådlöst som kan anses 100% och i avseende tät-populerade kanaler som WiFi med många konkurrerande grannar i fastigheterna runt om/över och under om man bor i städer och flerfamiljshus så får man sk. cell-breathing - dvs cellen för din AP med användbar SNR, C/No hos mottagaren varierar i storlek med hur grannarna är aktiva med sina trafikaktiviteter och tutar alla med full trafik samtidigt så kan dessa celler bli små (dvs. du måste vara nära din AP innan det fungerar tillfredsställande då en bit ifrån är det så mycket interferenser från alla andra som kör samtidigt att det är svårt att tolka signaleringen från just din AP )

Det är förmodligen detta du råkar på men i brist på synliga orsaker så har du börja förknippa det med polishelikoptern fast det troligen är något helt annat som är med och spelar i bilden. - det finns program som kan skanna hur många Wlan-nät finns där du bor och även dess signalstyrka - och det är inte sällan att antalet kan gå över 100 st i ett tätbefolkat område... och har du grannar med Wlan och med styrka i paritet med din egna Wlan där du har din dator så kan det ge en förklaring till varför din egna Wlan fungerar dåligt ibland.

Ja det måste inte vara helikoptern men kändes som att det stämmer in ganska bra på när Wifi stängt ner sig. Ska se vad som händer när den kommer förbi nästa gång. Frågan är också på vilken dB som routern känner av att det är dags att stänga av? Räcker det med en bilradar? Min gissning är fortfarande helikoptern.

Skrivet av MaxDS:

Ja, DFS (dynamic frequency selection) finns till just för att sänka onödigt brus i luften vid t.ex radaranvänding.
Den funktionen måste vara påslagen på enheter som sänder över 5260MHz och ska inte gå att stänga av.
Ett DFS event sänker accesspunktens wifi initiellt i ca 2 minuter, kollar om frekvensen är ledig och startar därefter upp igen. Är frekvensen inte ledig kan den antingen leta en ny frekvens som är det, eller fortsätta vara nerstängd med förlängd downtime. Därefter upprepas förfarandet tills antingen AP har hittat en frekvens den kan/får sända på eller åter får använda ursprungskanalen efter downtime.
5600-5650 MHz är den officiella frekvensområdet för väderradar i Sverige. (kollar du i t.ex unifiprylar får du inte använda detta frekvensområde)
Ställ ner frekvensen på 5GHz till en kanal som inte nyttjar DFS, dvs inomhuskanalerna. [36 – 48] (5170 – 5250 MHz)
DFS påverkar EJ 2,4GHz.

Jag tror du menar väderradar för metereologer och liknande. Har använt en hel del väderradar i flygplan (5k h i luften).
I flygplan kan det skilja sig på modell av radar. Frekvensen min router var inställd på är "Kanal 100 5500mHz 5490–5510"
Det finns möjlighet att det är en radiohöjdmätare som spökar.

Skrivet av M_X_E_Q:

Bor oxå i Malmö (landets höjdar_sta och har samma router R 7000 men flashad med DD-WRT hat aldrig upplevt detta fenomen dock.

Tack, mycket nyttig information. Kan du kolla vilken kanal ditt wifi ligger på? Min var på kanal 100. Kan vara att det är just den som störs ut. Körde DD-wrt innan men fick problem med skrivardelningen så bytte tillbaka.

Skrivet av roosterx:

Min första tanke var ju att DFS är inte direkt nytt, men kanske är nytt för den stora allmänheten?

Jag i brist på intresse kände inte till DFS. Du har rätt i att det inte är något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

som RC flygnörd kan jag meddela att de är ett skydd mot drönare du råkar ut för, all 2.4 och 5.8ghz bandet slås ut för att skydda helikoptern.

Vi använder både 2.4 och 5.8 för olika typer av RC flyg (drönare) 2.4 för radio länk, och 5.8 för bild, oavsett om de är multirotor drönare eller flygplans drönare vi använder.

Aha intressant. Ska undersöka om det ligger något i det. 5.8 känns lite långt ifrån 5500mHz som jag låg på men kanske strålar skyddet där med.

Permalänk
Medlem

Folien skall inte vara på huvudet utan i taket
Om det inte kommer in några radiovågor utifrån så triggas inte DFS...

Som @MaxDS skrev så är det väderradar som i huvudsak triggar igång DFS.
Intressant det där med polishelikoptern, skulle gärna vilja veta lite mer detta.
TS verkar ju bara ha problem med DFS kanalerna så att det skulle vara någon allmän blocking av både 2,4 och 5 verkar ju inte vara fallet. Men det kan ju tänkas att det är begränsat till ganska nära helikoptern och det spiller över till DFS eftersom de skannas av för inkommande signaler.

Utan DFS kanalerna finns det bara plats för ett 80 MHz band på 5 Ghz och detta skapar ju problem om man har behov av flera AP.
Ser in min logg att jag har några DFS triggningar men den sista var ett par månader sedan.
Var också ett bra tag sedan någon helikopter flög över.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Folien skall inte vara på huvudet utan i taket
Om det inte kommer in några radiovågor utifrån så triggas inte DFS...

Som @MaxDS skrev så är det väderradar som i huvudsak triggar igång DFS.
Intressant det där med polishelikoptern, skulle gärna vilja veta lite mer detta.
TS verkar ju bara ha problem med DFS kanalerna så att det skulle vara någon allmän blocking av både 2,4 och 5 verkar ju inte vara fallet. Men det kan ju tänkas att det är begränsat till ganska nära helikoptern och det spiller över till DFS eftersom de skannas av för inkommande signaler.

Utan DFS kanalerna finns det bara plats för ett 80 MHz band på 5 Ghz och detta skapar ju problem om man har behov av flera AP.
Ser in min logg att jag har några DFS triggningar men den sista var ett par månader sedan.
Var också ett bra tag sedan någon helikopter flög över.

Ska kolla loggarna efter nästa "fly-by". Frågan är vilka andra radarenheter som kan störa. Låt säga att polisen kör en poliskontroll med radarmätare 100m från mitt hus.