Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av iJonsson:

Man börjar ju bli otålig nu, min order står fortfarande som reserverad på elgiganten och jag har inte hört ett knyst från dem. Expressfrakt valde jag oskcså med det verkar ju inte göra någon skillnad. Såg dessutom att mitt lokala eg inte fick in ett enda Series X till release. Jag har visserligen inte varit i kontakt med dem, med det verkar ju som att de säger till alla att deras ordrar är skickade vare sig det stämmer eller ej. Jag får väl hopppas på att jag får min idag eller imorgon annars blir jag besviken på eg då jag bokade mitt ex sekunden det gick på deras hemsida. Noterbart är att jag valde att betala med faktura via klarna, vet ej om detta har någon betydelse på hur de skickar ut dem.

Samma här, reserverad fortfarande. Inga meddelenanden om ev. förseningar, utskick eller nästa "batch". Har inte heller varit i kontakt, tänker att det "löser" sig i.o.m hur det gått för många andra. Däremot har jag inte valt expressfrakt. Hade klart kunnat ta den imorgon eller på torsdag, bara jag vet om att den ska levereras nu och inte i december eller januari. Betalade inte heller med Klarna, så de har dragit pengar och gått under jorden.

Permalänk
Medlem

Antar att Brings tjänst "Home Delivery Indoor Light" inte är expressfrakt (som man hade betalat för hos Elgiganten) ? Lär väl få tillbaka de 149 kronorna då

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Väntar snällt på UPS. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av arjansbralla:

så här verkar det funka med all access
Hur du löser in medlemskapet under installationen av konsolen:

1. Slå på din Xbox-konsol och följ guiden som visas på skärmen.
2. Logga in med det Microsoft-konto som du vill använda för ditt Xbox Game Pass Ultimate-medlemskap.
3. På skärmen med titeln ”This Xbox comes with”, välj ”Xbox All Access” och välj sedan ”Claim it”. Alternativt kan du välja ”Decide later” och lösa in medlemskapet från Inställningar med ditt nuvarande Microsoft-konto eller ett annat Microsoft-konto.

Hmm, det låter ju spännande - Är det alltså "speciella" boxar som är förkonfigurerade för All Access...?
Hur sjutton ska de veta annars att jag har rätt till det?
Eller får man ange vilken mail man angav när man beställde på något sätt tro...?

Någon som har fått det att funka får gärna återkomma, så jag vet när min dyker upp

Permalänk

Är det någon som fått leverans till Elgiganten där ni beställt med gamepass och fått notis att hämta ut?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pezmannen:

Är det någon som fått leverans till Elgiganten där ni beställt med gamepass och fått notis att hämta ut?

Jag pratade nyss med Elgiganten på telefon. De sade att min Xbox (jag beställde 22/9 kl. 18:30) har skickats från huvudlagret, och att Bring nu har den för utleverans. Något spårningsnummer har jag inte fått än.
Leverans idag, eller imorgon.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrnbu:

Väntar snällt på UPS. :/

Min är försenad till imorgon.. och den är i Jönköping sen 10:41.

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem

kan någon informera som köpt med all access har ni koderna eller? för jag har inte fått några koder alls . ringde till elgiganten och det skicka mig vidare till microsoft så jag ringde till microsoft och det säger att det inte har något med det att göra att de elgiganten som ger ut koderna men han på microsoft sitter nu i telefon med han och hjälper mig men går bara genom massa i meny, men jag vet inte vad är det han vill riktigt,

Permalänk
Medlem

Trist :/ min är ute på leverans, men de kan bara säga att det är innan kl 19. Har hört historier om att det plötsligt sitter en lapp på dörren utan att någon plingar på

Gick inte att ändra till ett utlämningsställe heller.

Permalänk
Skrivet av Najk:

Jag pratade nyss med Elgiganten på telefon. De sade att min Xbox (jag beställde 22/9 kl. 18:30) har skickats från huvudlagret, och att Bring nu har den för utleverans. Något spårningsnummer har jag inte fått än.
Leverans idag, eller imorgon.

Alright! Jag chattade med EG och de sa att min var på väg till butik "Vad de kunde se" men fick en liten osäkerhetskänsla där

Permalänk
Medlem

Koderna verkar Elgiganten läggas upp manuellt mot serienumret på konsollen (eller emailen jag hade reggad hos dem kanske?) när de levererade ut den.

Iallafall, precis som jag tror någon skrev tidigare, när jag körde igång min hemma visste den att jag hade All Access och jag fick bara acceptera det. Inga koder att knappa in.

Permalänk

Hej,
Det finns 5st. Series X och ~15st Series S i Barkarby Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Klev in 10:15 på min lokala Elgiganten och knep en av många Series X. Härligt att det gamla vanliga butikskonceptet är alive and well. Hade inte tänkt tanken på förhandsbokning innan infallet kom över mig 10:06 och jag åkte och köpte en!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Samma butik här jag väntar på
Fick detta Mail igår:
” Tack för ditt mail!

Kan se att din Xbox har precis mottagits av varuhuset så att dem kommer att skicka ut en upphämtningsbekräftelse på releasedagen till dig så att du kan hämta ut den.

Din PS5 beräknas att levereras till releasedagen.”

Hade dom gett mig den informationen på kundtjänst hade det varit bra, nu blev frun så otålig så hon åkte och köpte en på giganten istället... Hoppas MM lär sig något av den här releasen, dom har ju inte direkt skött det särskilt bra, årets mest efterlängtade release och man kan inte få tummen ur och skicka leveransbesked?

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Antar att Brings tjänst "Home Delivery Indoor Light" inte är expressfrakt (som man hade betalat för hos Elgiganten) ? Lär väl få tillbaka de 149 kronorna då

Hade rätt, EG klantar sig som vanligt och bokar vanlig leverans istället för Express. Får i alla fall tillbaka de 149 kronorna.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrnbu:

Trist :/ min är ute på leverans, men de kan bara säga att det är innan kl 19. Har hört historier om att det plötsligt sitter en lapp på dörren utan att någon plingar på

Gick inte att ändra till ett utlämningsställe heller.

Gäller det UPS så funkar det utmärkt att lämna en fullmakt på dörren att de kan lämna paketet där. Detta under förutsättning att du bor någonstans där de kan lämna paketet.

Utanför en lägenhetsdörr kanske inte är optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Tror ni ett spel från xbox series x ser bättre ut på en 1080p skärm än en pc som kör samma spel på high settings?

Är det slöseri med pengar att köpa xbox one x till en 1080p dator-monitor?

Skrivet av pacc:

OK den kostar 2000:- mer än series S,
för det får du bluray, 32 CU / 8 TF extra gpu, 6 GB extra minne, 512 GB extra SSD
T.om kilopriset är bättre 1300:- jämfört med 1800:-

Det enda du kan göra med series 2 i efterhand är att köpa 1TB SSD vilket lär kosta närmare 2000:-

Däremot är det helt ok att ha en nöjesbudget och sätta en gräns på vad en konsol får kosta,
men jag tror att Series S kommer att prissänkas snabbare än Series X,
just nu är den bara det billiga alternativet som får folk att jämföra och lägga på ett par extra tusenlappar.

Om man vinner något på det?
Jag kommer att köra i 1080p och räknar nog med att spelen rendreras i 4k och skalas vilket inte alltid är bättre.
Samtidigt kommer vi ganska snart att få se spel som körs med raytracing i upplösningar som 1200 på X men utan det valet på S.

Håller starkt med pacc här.

Trångt med lagring(360GB) och uppgraderar du detta så att den ligger på samma nivå som X så skiljer det bara 800Kr(om dom ens kommer sälja 512GBs minne).
Call of duty kan ta upp till 250GB, Red dead Redemption 2 tar över 100GB så det kan som sagt bli trångt.

Sen så finns det vissa prestanda problem och att vissa spel inte kommer få stöd för Ray tracing.

Sen så kan det vara lite otydligt i marknadsföringen att det handlar om upp till 1440P på Series S och upp till 4K på Series X, med Ray tracing eller högre FPS så sänks oftast upplösningen en bra bit under dessa nivåer.

Series S är inget bra köp ifall du vill spela mer än 2 spel i taget.
Ifall du bara spelar Fornite och Fifa så kanske du klarar dig, men har du till exempel Gamepass eller vi ha mer än ett stort spel klart för start så kommer du med största sannolikhet vilja ha mer utrymme.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Peak0001:

Klev in 10:15 på min lokala Elgiganten och knep en av många Series X. Härligt att det gamla vanliga butikskonceptet är alive and well. Hade inte tänkt tanken på förhandsbokning innan infallet kom över mig 10:06 och jag åkte och köpte en!

Det verkar som att Elgiganten fått en mycket god tillgång på konsoler - eller rättare sagt - de flesta butiker verkar fått det. Kul!

Vet att det är som att jämföra äpplen och päron, men jämför med releasen av Nvidias 30XX-serie. Skillnad på release och release

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av downwind:

Koderna verkar Elgiganten läggas upp manuellt mot serienumret på konsollen (eller emailen jag hade reggad hos dem kanske?) när de levererade ut den.

Iallafall, precis som jag tror någon skrev tidigare, när jag körde igång min hemma visste den att jag hade All Access och jag fick bara acceptera det. Inga koder att knappa in.

av någon anledning är inte min xbox all access, vet inte varför, men ringde microsoft och nu efter varit i telefon nästan 1h med dom och tagit kort på kartong (som bevis att jag har konsolen) och kvitto (för och se att jag verkligen beställt all access) så ska de hitta en lösning säger det men det tar någon timme. och på kartongen står det inte all access , tydligen ska det stå på kartongen att det ska vara all access, vad jag såg på elgiganten står det inget på någon av kartongerna i örebro iallafall det som ska vara all access, för när vi kom in i butiken så fanns det en kö för de som boka med all access och en för vanlig bokning + det som kommer in i affärn vill ha en . trist start på det hela kan jag tycka ändå .

Permalänk

all access ligger konfat mot konsollen om man köpte konsol med det, mitt lirade direkt, nu är boxen uppdaterad och ready to go
otroligt smidigt
och satmos vad tyst den är!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Det verkar som att Elgiganten fått en mycket god tillgång på konsoler - eller rättare sagt - de flesta butiker verkar fått det. Kul!

Vet att det är som att jämföra äpplen och päron, men jämför med releasen av Nvidias 30XX-serie. Skillnad på release och release

Hade ju varit roligare om de hade kunnat skicka ut konsollerna i tid. Främst till folket som har förbokat och redan betalat pengar för det. Istället för att sälja ex antal i butik där annat fölk kommer helt plötsligt på att de också vill ha. Sorry, men det sticker i ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadmir:

tydligen ska det stå på kartongen att det ska vara all access, vad jag såg på elgiganten står det inget på någon av kartongerna i örebro iallafall det som ska vara all access, för när vi kom in i butiken så fanns det en kö för de som boka med all access och en för vanlig bokning + det som kommer in i affärn vill ha en . trist start på det hela kan jag tycka ändå.

Står inte ett ljud om all access på min, och de plockade bara den första de hittade på lagret och ringde någon som skulle aktivera det om de fick en kopia på kvittot. Mer vet jag tyvärr inte utom att det i leveransstatus stod att jag hade fått en Xbox men ingen all access, sedan ändrades det på vägen hem så allt stod som levererat och funkade när jag startade upp.

Permalänk
Medlem

UPS levererade mitt för en timma sedan. Strax söder om Jönköping.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Konsolgrävare

Fungerar det fortfarande att uppgradera 24 månader gold till Ultimate?

https://www.xbox.com/sv-SE/live/gold/upgrade

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Jag var till Elgiganten i Karlstad vid 11 idag, de hade ett gäng Series X inne och som var slutsålda. Men till mig som bokade i samma butik den 10/10 kommer den först 4/12... Pratat med dem i butiken och telefon, ingen har en förklaring hur det har gått till.

Trevligt att förhandsboka, men ändå har butiken ett gäng de kan sälja till folk som inte förhandsbokat. Bra kundservice det!

Hade det inte vart för All Access hade jag avbokat illa kvick och bokat hos någon annan bara för att inte stötta Elgiganten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Soviac:

Hade ju varit roligare om de hade kunnat skicka ut konsollerna i tid. Främst till folket som har förbokat och redan betalat pengar för det. Istället för att sälja ex antal i butik där annat fölk kommer helt plötsligt på att de också vill ha. Sorry, men det sticker i ögonen.

Sant. Konstig policy från dem.
Förmodligen p.g.a. osäkerheten att de inte visste hur många konsoler de skulle ha fått.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

en fråga som dyker upp här, är alla spelen fria om man har ultimate, hittar assasins valhalla men fattar inte om det bara är att tanka ner eller ej, står "spel säljs separat"

Permalänk

Ingen uppdatering mer ifrån Bring än runt 09:00 om att den är på väg. Räknar inte med att få den idag. Enl Elgiganten så ligger Bring efter med sina aviseringar och alla ska få idag. Det tror jag på när jag får notis ifrån ombudet 😁

Note to EG, när man förbokar så är syftet att man skall skicka paketen iaf 1 dag innan så att det kommer fram på releasedagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadmir:

av någon anledning är inte min xbox all access, vet inte varför, men ringde microsoft och nu efter varit i telefon nästan 1h med dom och tagit kort på kartong (som bevis att jag har konsolen) och kvitto (för och se att jag verkligen beställt all access) så ska de hitta en lösning säger det men det tar någon timme. och på kartongen står det inte all access , tydligen ska det stå på kartongen att det ska vara all access, vad jag såg på elgiganten står det inget på någon av kartongerna i örebro iallafall det som ska vara all access, för när vi kom in i butiken så fanns det en kö för de som boka med all access och en för vanlig bokning + det som kommer in i affärn vill ha en . trist start på det hela kan jag tycka ändå .

Det är väl det då för mig gissar jag. Köpte i kassan utan förhandsbokning. Frågade om Xbox All Access och han sa att det sköter man hemifrån när man reggar konsolen. Men går man in på denna sida står det ju "OBS: Xbox All Access måste köpas i butik.":
https://www.elgiganten.se/cms/xbox-all-access/xbox-all-access...

Är det Microsoft man ska kontakta? Nåt bra tel?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Fungerar det fortfarande att uppgradera 24 månader gold till Ultimate?

https://www.xbox.com/sv-SE/live/gold/upgrade

Ja se bara till att du inte har något nuvarade xbox game pass medlemskap så ska det vara lugnt.

Jag köpte nyligen 36 måndaders xbox live för 900kr och uppgraderade alla månaderna till xbox game pass ultimate. Snacka om extrema besparingar.