Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Hedersmedlem

Körde till 23 igår innan det var dags att lägga sig.
Körde AC: Valhalla på en Samsung Q90T.
VRR aktiverat, HDR10, 10-bit färgdjup, 4K, raytracing - 60FPS stabilt. Samtidigt är konsolen knäpptyst. Galet snyggt spel.
---
En fråga: Jag har ställt min Xbox i TV-bänken.
Som ni kan se på bilden är det ett litet mellanrum på ovansidan kvar - vilket är viktigt då all värme skjuts ut där.

• Är det för litet avstånd?

• Behöver det vara mer "luft" mellan ovansidan på konsolen och "taket" i TV-bänken?

Kände igår och det var ganska varmt och i så fall får jag lägga den ner.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk

Svar från Mediamarkt: "Förstår att du önskar raka svar. Det rör sig om en sen inleverans från Microsoft, högt tryck och jag skulle inte bli förvånad om det är sjukskrivning på vårt lager som också väger in."

Bara att fortsätta och vänta då...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abstudatur:

Svar från Mediamarkt: "Förstår att du önskar raka svar. Det rör sig om en sen inleverans från Microsoft, högt tryck och jag skulle inte bli förvånad om det är sjukskrivning på vårt lager som också väger in."

Bara att fortsätta och vänta då...

Det lät på Microsoft (Phil Spencer) senast häromdagen att det redan är fler leveranser på G till återförsäljare jorden över. Ska anlända snabbt. Så vill man köpa en konsol så ska man kunna göra det. Microsoft ska ha tagit till med god marginal för att täcka kommande julhandel osv.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

VRR aktiverat, HDR10, 10-bit färgdjup, 4K, raytracing - 60FPS stabilt. Samtidigt är konsolen knäpptyst. Galet snyggt spel.
---
Som ni kan se på bilden är det ett litet mellanrum på ovansidan kvar - vilket är viktigt då all värme skjuts ut där.

• Behöver det vara mer "luft" mellan ovansidan på konsolen och "taket" i TV-bänken?

https://i.imgur.com/jRdZ3oH.jpg

Det borde vara lugnt, du har ju öppet på baksidan och så. Problem kan det kanske bli när den varma luften som kommer ut där uppe inte har någonstans att ta vägen så att den sugs in där nere igen, men det borde inte hända i din uppsättning.

Permalänk
Skrivet av Najk:

Det lät på Microsoft (Phil Spencer) senast häromdagen att det redan är fler leveranser på G till återförsäljare jorden över. Ska anlända inom snabbt. Så vill man köpa en konsol så ska man kunna göra det. Microsoft ska ha tagit till med god marginal för att täcka kommande julhandel osv.

Vore kanon om det stämmer. Och Microsoft har ju mycket att vinna på en stabil lansering.

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/XboxP3/status/1326693095954550784

Thank you for supporting the largest launch in Xbox history. In 24 hrs more new consoles sold, in more countries, than ever before. We’re working with retail to resupply as quickly as possible. You continue to show us the connective power of play is more important than ever.

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus

Permalänk
Avstängd

Min konsol har ett problem, förutom att Just Cause 3 verkar ha en del buggar, och det är att den verkar vara inställd på någon konstig region. I inställningarna är allt på svenska, Sverige, svensk layout och så som det ska vara men när jag startade Forza Horizon 4 så frågade den om jag ville ladda ner portugisiska språkpaketet. Jag tänkte inte så mycket på det, valde bara nej och allt fungerade som det skulle. Övriga spel är på engelska mestadels, eller svenska ibland. Nästa gång jag startade spelet fick jag samma fråga, nej igen men började fundera på varför den trodde att jag skulle vilja köra på det språket. Sen installerade jag Planet Coaster. Jag vet inte om det är ett spel som passar på konsol direkt, men det är ju "enhanced for X|S" så jag ville testa i alla fall, och det ingår ju i GP. Där fick jag inget val utan spelet var på portugisiska direkt (tror jag, kan ha varit spanska eller nåt också förstås). Spelet har inga alternativ för att ändra språk

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min konsol har ett problem, förutom att Just Cause 3 verkar ha en del buggar, och det är att den verkar vara inställd på någon konstig region. I inställningarna är allt på svenska, Sverige, svensk layout och så som det ska vara men när jag startade Forza Horizon 4 så frågade den om jag ville ladda ner portugisiska språkpaketet. Jag tänkte inte så mycket på det, valde bara nej och allt fungerade som det skulle. Övriga spel är på engelska mestadels, eller svenska ibland. Nästa gång jag startade spelet fick jag samma fråga, nej igen men började fundera på varför den trodde att jag skulle vilja köra på det språket. Sen installerade jag Planet Coaster. Jag vet inte om det är ett spel som passar på konsol direkt, men det är ju "enhanced for X|S" så jag ville testa i alla fall, och det ingår ju i GP. Där fick jag inget val utan spelet var på portugisiska direkt (tror jag, kan ha varit spanska eller nåt också förstås). Spelet har inga alternativ för att ändra språk

Jag hade samma problem med Halo-samlingen. Jag fick frågan om jag ville ladda ner Tyska som språk, jag valde nej och när jag kom till menyn var allt på Koreanska.
Det tog väldigt lång tid att hitta i menyerna vart man ändrade språk. Och när jag väl hittade behövde den ladda ner Engelska, så antagligen fanns det inte heller.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kolla vad du har för land på din faktureringsadress. Jag kunde t.ex. inte göra redeem på koder eftersom min faktureringsadress var satt till UK.

https://account.microsoft.com/profile/
https://account.microsoft.com/billing/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det där med portugisiska språkpaketet har nog inget med just din Xbox att göra grabben fick samma dialogruta på sin Xbox One S igår som är inställd på svenska som vi spelat Forza på många gånger innan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Jag hade samma problem med Halo-samlingen. Jag fick frågan om jag ville ladda ner Tyska som språk, jag valde nej och när jag kom till menyn var allt på Koreanska.
Det tog väldigt lång tid att hitta i menyerna vart man ändrade språk. Och när jag väl hittade behövde den ladda ner Engelska, så antagligen fanns det inte heller.

Portugisiska? Låter som du köpt din Game Pass via Brasilien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen installerade jag Planet Coaster. Jag vet inte om det är ett spel som passar på konsol direkt, men det är ju "enhanced for X|S" så jag ville testa i alla fall, och det ingår ju i GP. Där fick jag inget val utan spelet var på portugisiska direkt (tror jag, kan ha varit spanska eller nåt också förstås). Spelet har inga alternativ för att ändra språk

Skrivet av KulanZ:

Det där med portugisiska språkpaketet har nog inget med just din Xbox att göra grabben fick samma dialogruta på sin Xbox One S igår som är inställd på svenska som vi spelat Forza på många gånger innan.

Exakt samma problem här. Kan inte spela Planet Coaster pga spanska (eller porto?). Och i Forza kan min Avatar välja att ha portugisiska färger...vilket jag nu förstår - båda hänger ihop! Märklig bugg, vart kan man rapportera in detta?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Nej, jag hade på Koreanska, snajk ovanför hade på Portugisiska

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Nej, jag hade på Koreanska, snajk ovanför hade på Portugisiska

Sorry, så blir det när jag inte fått i mig morgonkaffet ännu! Koreanska låter galet. De som får på portugisiska skulle jag som ovan misstänka ha beställt sina Game Pass via Brasilien.

Förövrigt är min enhet (om jag loggar in på hemsidan) nu registrerad som en Xbox One. Väldigt märkligt då den redan innan jag tog emot den var registrerad som en Xbox Series X. På min fraktsedel stod det Xbox One dock..

Kontaktade precis deras support och de ändrade sa de. Men nu är det en bild på ett Series X men det står fortfarande Xbox One.

Dubbelkollade serienummret och det stämmer.

Märkligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

---

https://i.imgur.com/jRdZ3oH.jpg

MS säger 10-15cm fri luft ovanför när den står upp. Jag skulle inte ställa min sådär

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av legis:

Inte helt med på vad du menar, Gamepass är inte alls i beta. Alla spel du ser i Gamepass-appen ingår ju i Gamepass och det är bara att installera. Du ser även i samma app om spelet installeras eller är färdiginstallerat.

Xbox-appen är ju till för allt annat utöver Gamepass, dvs dina vänner, ALLA spel till Xbox, chattar etc.

Känner inte alls igen din beskrivning av ovan problem, detta var den smidigaste installationen jag någonsin gjort av en hårdvara, inkluderat mobiltelefoner och ipads.

Aha! Tack för klargörandet kring apparna.
Jag verkar vara väldigt ensam med att appen inte funkade som den skulle.

Väldigt imponerad med konsolen i övrigt!

Att Game Pass appen skulle vara i beta antog jag eftersom det står ”- Använd Game Pass-appen (beta) för att söka efter och ladda ned spel..” Men det är väl förstås endast den funktionen som är i beta isf.

Visa signatur

strong like horse smart like tractor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

MS säger 10-15cm fri luft ovanför när den står upp. Jag skulle inte ställa min sådär

Ok. Då får det bli liggande läge. Vågar inte ha den vid kanten på TV-bänken p.g.a. småbarn hemma.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StenmanJones:

Jo, det är förstås störande men inte hela världen. Däremot om spelet i fråga inte stöder att byta språk...

Skrivet av legis:

Kolla vad du har för land på din faktureringsadress. Jag kunde t.ex. inte göra redeem på koder eftersom min faktureringsadress var satt till UK.

https://account.microsoft.com/profile/
https://account.microsoft.com/billing/

Jo, det låg tre adresser där, nuvarande, förra och tjejens gamla adress, tog bort alla som inte var aktuella längre. Men alla var i Sverige.

Skrivet av KulanZ:

Jag har varit med on några liknande saker ibland, typ att någon streamingapp defaultade till Holländska och någon BR-film där det blev ryskt ljud. Men det gick ju att ändra i alla fall.

Skrivet av cbxb:

Nej faktiskt inte. Jag nyttjade dealen med guld till GP Ultimate men jag köpte alltid mina "guldkort" av svenska återförsäljare, eller direkt i MS butik.

Skrivet av superapan:

Exakt samma problem här. Kan inte spela Planet Coaster pga spanska (eller porto?). Och i Forza kan min Avatar välja att ha portugisiska färger...vilket jag nu förstår - båda hänger ihop! Märklig bugg, vart kan man rapportera in detta?

Jag vet inte. Jag försökte lite snabbt via XBoxens supportgränssnitt, men där hittade jag bara en (väldigt omfattande) FAQ och en massa inlägg från supportforumet.

Skrivet av cbxb:

Sorry, så blir det när jag inte fått i mig morgonkaffet ännu! Koreanska låter galet. De som får på portugisiska skulle jag som ovan misstänka ha beställt sina Game Pass via Brasilien.

Förövrigt är min enhet (om jag loggar in på hemsidan) nu registrerad som en Xbox One. Väldigt märkligt då den redan innan jag tog emot den var registrerad som en Xbox Series X. På min fraktsedel stod det Xbox One dock..

Kontaktade precis deras support och de ändrade sa de. Men nu är det en bild på ett Series X men det står fortfarande Xbox One.

Märkligt..

Jo XBox One på min med, original One till och med. Min One S finns också där och en 360 Pro (?) som jag aldrig har haft, men det kanske är min vanliga 360 bara, som inte varit uppkopplad på många år (den råkade bli bannad ).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StenmanJones:

Hur kul var inte det när man var ung och folk började få mobiler, man lånade kompisens och ändrade till valfritt roligt språk ALltid lite pyssel att komma tillbaka och detta var givetvis innan det fanns youtube.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

En spel som jag funderar på att testa https://en.wikipedia.org/wiki/Enlisted_(video_game) kommer från samma som gjord Warthunder. Den är till Xbox Series x och s, och till PC, verkar var exclusive till Xbox åtminstone en viss tid. Såg den på store i Xbox när jag tittade på nya spel.

Permalänk
Medlem

"Det blev nog ingen idag.
Den var utlovad till butik som idag (S2S Ship to store) 10/11, då det är en Series X med All access.
Enligt EG egna spårningsinformation så ligger den i en terminal för omlastning och har gjort så sedan 6/11."

Då var den hämtad och kunde ha hämtats redan 10/11 då terminal i detta fall var butiken.
Fick dock inget SMS om att den hade kommit till butiken för utlämning men fick veta via EGs kundtjänst att den fanns för uthämtning.
Uppstartad/uppgraderad/aktiverad all access så nu blir det att spela lite också framöver.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Packade äntligen upp och provspelade (Skate 3, ett spel jag haft ögonen på i 10 år, tack för det EA Play) min XSS igår. Några första intryck:

1. Löjligt liten. Än mer så i verkligheten än på film och bild. Ändå rejält tung för storleken och kvalitetskänslan finns där.
2. Inte helt förtjust i handkontrollen vilken kändes ganska plastig. Framför allt triggers. Har nog blivit bortskämd av min Elite v2. Vad jag vet skiljer det inget mot XSX förutom färgen. Verkar också ha blivit lite mindre jämfört med de till One som jag nog faktiskt gillade snäppet mer.
3. Bara känslan och flytet i menysystem, nedladdningar, quick resume etc gör att det känns next gen för mig.
4. UI är mycket likt föregångaren men ändå ett klart steg framåt. Något mindre plottrigt redan från början.
5. Så jäkla snygg konsoll.

Bara använt den någon timme egentligen, men är så otroligt nöjd med inköpet att det med största sannolikhet blir en komplettering med XSX längre fram. Då får XSS förpassas till vardagsrummet och fungera som extrakonsol till barn och vuxna när det inte passar sig att köra via monitorn. Hade egentligen tänkt behålla mitt OG Xbone till detta ändamål men XSSen är så jäkla mycket snyggare så känner att den måste visas upp

Permalänk

Hämtade min igår hos Elgiganten. Frågade specifikt om gamepass var aktiverad och det skulle det vara. Kände dock på mig att han inte riktigt visste eftersom han jobbade i varuutlämningen. Det är såklart inte aktiverat.

Vill gärna slippa att åka tillbaka. Har någon fått det fixat över telefon?

Pratade med Microsoft support, men de säger att Elgiganten måste fixa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

"Det blev nog ingen idag.
Den var utlovad till butik som idag (S2S Ship to store) 10/11, då det är en Series X med All access.
Enligt EG egna spårningsinformation så ligger den i en terminal för omlastning och har gjort så sedan 6/11."

Då var den hämtad och kunde ha hämtats redan 10/11 då terminal i detta fall var butiken.
Fick dock inget SMS om att den hade kommit till butiken för utlämning men fick veta via EGs kundtjänst att den fanns för uthämtning.
Uppstartad/uppgraderad/aktiverad all access så nu blir det att spela lite också framöver.

Bra tips, det var ju flera igår som fick status om Utkörning på förmiddagen och sedan en mystisk 'omlastning' kl 15.30 vilket skulle kunna vara en inscanning hos ombudet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valloniet:

Packade äntligen upp och provspelade (Skate 3, ett spel jag haft ögonen på i 10 år, tack för det EA Play) min XSS igår. Några första intryck:

1. Löjligt liten. Än mer så i verkligheten än på film och bild. Ändå rejält tung för storleken och kvalitetskänslan finns där.
2. Inte helt förtjust i handkontrollen vilken kändes ganska plastig. Framför allt triggers. Har nog blivit bortskämd av min Elite v2. Vad jag vet skiljer det inget mot XSX förutom färgen. Verkar också ha blivit lite mindre jämfört med de till One som jag nog faktiskt gillade snäppet mer.
3. Bara känslan och flytet i menysystem, nedladdningar, quick resume etc gör att det känns next gen för mig.
4. UI är mycket likt föregångaren men ändå ett klart steg framåt. Något mindre plottrigt redan från början.
5. Så jäkla snygg konsoll.

Bara använt den någon timme egentligen, men är så otroligt nöjd med inköpet att det med största sannolikhet blir en komplettering med XSX längre fram. Då får XSS förpassas till vardagsrummet och fungera som extrakonsol till barn och vuxna när det inte passar sig att köra via monitorn. Hade egentligen tänkt behålla mitt OG Xbone till detta ändamål men XSSen är så jäkla mycket snyggare så känner att den måste visas upp

Jo kontrollen känns lite plastigare, även på X. Den är ju väldigt matt i ytan liksom, vilket känns sämre, och den ruggade ytan ger ju bättre grepp men andas inte kvalitet heller, men det är nog bara känslan (hoppas jag). Vibrationen låter också mer än One-kontrollen, i alla fall min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Märkligt..

Jag får också frågan om jag vill ha portugisiska på FH4. Köpte mina gold på EG och konverterade dem därefter till Gamepass.
Har sett en annan kille (britt tror jag) på Youtube som fick samma fråga. Misstänker att det är någon slags bugg bara.

Gällande vad det står på Microsoft hemsida så är det precis likdant för mig där också. De verkar ha lite småfix att göra. Kan inte ta bort min gamla konsol i appen osv heller..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToOkie:

Jag får också frågan om jag vill ha portugisiska på FH4. Köpte mina gold på EG och konverterade dem därefter till Gamepass.
Har sett en annan kille (britt tror jag) på Youtube som fick samma fråga. Misstänker att det är någon slags bugg bara.

Gällande vad det står på Microsoft hemsida så är det precis likdant för mig där också. De verkar ha lite småfix att göra. Kan inte ta bort min gamla konsol i appen osv heller..

Om du har möjlighet får du gärna testa Planet Coaster och se om allt blir kajko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Märkligt..

Det står samma på min, tror det står så på alla när man kollar under Enheter på account.microsoft.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pezmannen:

Hämtade min igår hos Elgiganten. Frågade specifikt om gamepass var aktiverad och det skulle det vara. Kände dock på mig att han inte riktigt visste eftersom han jobbade i varuutlämningen. Det är såklart inte aktiverat.

Vill gärna slippa att åka tillbaka. Har någon fått det fixat över telefon?

Pratade med Microsoft support, men de säger att Elgiganten måste fixa det

Köpte du all access version ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foretshaun:

Att Game Pass appen skulle vara i beta antog jag eftersom det står ”- Använd Game Pass-appen (beta) för att söka efter och ladda ned spel..” Men det är väl förstås endast den funktionen som är i beta isf.

Det måste vara någon gammal text de missat ändra. Det som är i Beta fortfarande i Gamepass är Cloud gaming, eller xCloud.