Likheter och skillnader mellan Apples färska Mac-produkter

Permalänk
Melding Plague

Likheter och skillnader mellan Apples färska Mac-produkter

Den 17 november blir Apples ARM-bestyckade Macbook Pro, Air och Mac Mini tillgängliga i handeln – men vad skiljer enheterna åt?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2500 kr för en vettig mängd RAM känns som en stor turn off, hade ju kunnat köpa typ 64 gb i stickor för de pengarna. Tråkigt för annars kommer det här nog bli det mest spännande på länge för laptopmarknaden.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt syftet med pro? Touchbar och större batteri för nästan 3500kr mer?

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

2500 kr för en vettig mängd RAM känns som en stor turn off, hade ju kunnat köpa typ 64 gb i stickor för de pengarna. Tråkigt för annars kommer det här nog bli det mest spännande på länge för laptopmarknaden.

Ej förvånad. Lenovo gör likadant. Skillnaden är att deras laptop är uppgraderingsbara till 128GB ram, medans Apples bästa Arm laptop nu för tillfället högst går att köpa med 16GB.
16GB ram duger dock väldigt länge om man använder datorn som en ren klient, så jag tror inte detta är ett så stort problem snarare priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

2500 kr för en vettig mängd RAM känns som en stor turn off, hade ju kunnat köpa typ 64 gb i stickor för dem pengarna. Tråkigt för annars kommer det här nog bli det mest spännande på länge för laptopmarknaden.

Det kan kännas surt, men man får väga en MBA eller MBP med 16gb RAM mot konkurrerande laptops i samma prisklass. Påminner f.ö. lite om McDonalds. Marginalerna på cheeseburgarna (MBA i det här fallet) är lite mindre, men när konsumenten vill ha pommes och dricka till ökar de markant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

Det kan kännas surt, men man får väga en MBA eller MBP med 16gb RAM mot konkurrerande laptops i samma prisklass. Påminner f.ö. lite om McDonalds. Marginalerna på cheeseburgarna (MBA i det här fallet) är lite mindre, men när konsumenten vill ha pommes och dricka till ökar de markant

Såg sen att det ska kosta 5000 för 1 TB ssd och höll på att ramla av stolen, spänningen i att det äntligen händer något nytt har fått mig att glömma att det trots allt är Apple det handlar om. Tycker det är helgalna priser för datorer som ska rikta in sig mot "professionell" användning. Sen gör jag antagandet att det är fastlödda grejer så den konfigurationen man köper sitter man med, blir ju knappast bättre.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ej förvånad. Lenovo gör likadant. Skillnaden är att deras laptop är uppgraderingsbara till 128GB ram, medans Apples bästa Arm laptop nu för tillfället högst går att köpa med 16GB.
16GB ram duger dock väldigt länge om man använder datorn som en ren klient, så jag tror inte detta är ett så stort problem snarare priset.

Skulle säga att 16 är minimum om Apple ska försöka göra sina bärbara datorer till något mer än överprisade facebookmaskiner. Har missat att Lenovo sysslar med samma sak, tråkigt isåfall.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Förstår inte riktigt syftet med pro? Touchbar och större batteri för nästan 3500kr mer?

Eftersom Air har passiv kylning så kan reell prestanda skilja, det beror helt på hur värmeutvecklingen landar med M1.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ej förvånad. Lenovo gör likadant. Skillnaden är att deras laptop är uppgraderingsbara till 128GB ram, medans Apples bästa Arm laptop nu för tillfället högst går att köpa med 16GB.
16GB ram duger dock väldigt länge om man använder datorn som en ren klient, så jag tror inte detta är ett så stort problem snarare priset.

På vilka datorer tänker du på då? Har själv tittat på en ThinkPad X1 Carbon Gen 8, och där går man från 8 GB till 16 GB för ca. 600 kr. Tycker det är rimligt.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Såg sen att det ska kosta 5000 för 1 TB ssd och höll på att ramla av stolen, spänningen i att det äntligen händer något nytt har fått mig att glömma att det trots allt är Apple det handlar om. Tycker det är helgalna priser för datorer som ska rikta in sig mot "professionell" användning. Sen gör jag antagandet att det är fastlödda grejer så den konfigurationen man köper sitter man med, blir ju knappast bättre.

Skulle säga att 16 är minimum om Apple ska försöka göra sina bärbara datorer till något mer än överprisade facebookmaskiner. Har missat att Lenovo sysslar med samma sak, tråkigt isåfall.

Ja du vet, bönder, borgare och .. apple.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

2500 kr för 8 GB mer RAM och 2500 kr för 256 GB större SSD. Ja, deras prissättning för uppgradering har inte förbättrats i alla fall

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Semenra:

Förstår inte riktigt syftet med pro? Touchbar och större batteri för nästan 3500kr mer?

Ur Applesynvinkel låter det ganska prisvärt ändå tycker jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Förstår inte riktigt syftet med pro? Touchbar och större batteri för nästan 3500kr mer?

För kontinuerlig belastning av CPU kommer nog PRO fungera bättre tack vare fläkt och inte helt passiv kylning. Dessutom verkar TDP specat högre så är väl realistiskt att tro att det är mer prestanda i PRO än Air.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivmaskin

Jag har sedan en tid tillbaka varit intresserad av att skaffa en Mac för att känna på operativsystemet, och sedan fimpandet av 128 GB lagring för instegsnivån har mitt intresse ökat. Övergången till ARM-baserad Mac är ju enligt Apple något som ser ut att bli betydligt bättre än Microsofts satsning, så möjligheten att kunna testa Mac OS och något annat än x86 samtidigt har fått "vill ha"-bägaren att rinna över.

Efter gårdagens evenemang kikade jag igenom produktsidorna ett antal gånger för att hitta skillnader för att rättfärdiga att plocka fram stora spenderarbyxorna, och den här artikeln är väl snarast ett resultat av mina fynd.

Jag har i dagsläget inga planer på att använda datorn till några tyngre grejer än artikelskrivande, lättare fotoredigering och webbläsande, varför jag stannade på grundkonfigurationen av Macbook Air. För de nämnda uppgifterna hoppas jag att det inte är ett dumsnålt val, men eftersom det vare sig blir primär eller sekundär dator i första tagen bör det fungera. Oavsett tycker jag att det är sjukt kul att dessa produkter helt plötsligt är verkliga och att de dessutom ser ut att bli riktigt bra!

Förmodligen kan det hela mynna ut i någon artikel om första intrycket, eller kanske rentav ett snabbtest. Är det några särskilda saker som är extra intressanta att kika på, så hojta gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Jag har sedan en tid tillbaka varit intresserad av att skaffa en Mac för att känna på operativsystemet, och sedan fimpandet av 128 GB lagring för instegsnivån har mitt intresse ökat. Övergången till ARM-baserad Mac är ju enligt Apple något som ser ut att bli betydligt bättre än Microsofts satsning, så möjligheten att kunna testa Mac OS och något annat än x86 samtidigt har fått "vill ha"-bägaren att rinna över.

Efter gårdagens evenemang kikade jag igenom produktsidorna ett antal gånger för att hitta skillnader för att rättfärdiga att plocka fram stora spenderarbyxorna, och den här artikeln är väl snarast ett resultat av mina fynd.

Jag har i dagsläget inga planer på att använda datorn till några tyngre grejer än artikelskrivande, lättare fotoredigering och webbläsande, varför jag stannade på grundkonfigurationen av Macbook Air. För de nämnda uppgifterna hoppas jag att det inte är ett dumsnålt val, men eftersom det vare sig blir primär eller sekundär dator i första tagen bör det fungera. Oavsett tycker jag att det är sjukt kul att dessa produkter helt plötsligt är verkliga och att de dessutom ser ut att bli riktigt bra!

Förmodligen kan det hela mynna ut i någon artikel om först intrycket, eller kanske rentav ett snabbtest. Är det några särskilda saker som är särskilt intressanta att kika på, så hojta gärna!

Det enda skälet att jag har en Windowsburk är för att spela på, så det hade varit intressant att höra hur den hanterar det och då kanske i synnerhet med x86-emulering.

Permalänk
Avstängd

Med 16GB ram och 1TB disk är det 3000 kr mellan Air och Pro. Jag hade utan tvekan valt Macbook Air för den har inte Touchbar och då också sparat 3000 kr.

Permalänk
Skrivet av H4tten:

På vilka datorer tänker du på då? Har själv tittat på en ThinkPad X1 Carbon Gen 8, och där går man från 8 GB till 16 GB för ca. 600 kr. Tycker det är rimligt.

Workstationserierna. P1, P52 och vad de nu heter. Jag ser dock att Lenovo har kraftigt sänkt priserna till den grad att det blir ironisk. En ThinkPad P1 Gen 3 Intel Core i7-10750H (6 core) för över 20 000kr har i standardutförandet endast 8GB ram och uppgradera till 16GB ram kostar endast 440kr extra. Vem tusan vill inte uppgradera? Nu väljer väl folk idag 32GB ram för 1500kr till de kraftfullare laptopparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

2500 kr för 8 GB mer RAM och 2500 kr för 256 GB större SSD. Ja, deras prissättning för uppgradering har inte förbättrats i alla fall

Apple har ett ordentligt stängsel runt sin proprietära trädgård. Tro inte att det kommer vara möjligt att köpa dessa komponenter och stoppa in dem själv. Apple har tagit fram en specifik krets för det, Terminator-kretsen.

Permalänk
Medlem

Så här är min analys av dessa modeller;

Processor:

  • Samma processor i alla 3 modeller underlättar för konsumenter

  • Inga fler krångliga GHz eller L3-cache värden att tänka på (som för övrigt inte är en bra måttstock ändå, speciellt inte på ARM och speciellt inte på denna nya arkitektur som är långt mycket bredare - fler parallella beräkningsenheter - än traditionella CPUer)

  • Lägsta Air modellen får en avaktiverad GPU kärna så kan Apple använda dom processorer som inte uppnår full effektivitet till denna modell istället för att slänga dom

  • Fläkten i Mini och Pro gör istället att processorn kan ha längre sustain på dessa modeller och klarar högre workload under längre tid än Air som är passivt kyld

  • Prestanda sägs vara bättre än en i9 (desktop) och AMD Ryzen vilket är helt bonkers

Minne:

  • Integrerat i SoC vilket sannolikt leder till snabbare än att ha det utanför SoC

  • ARM är i sig bättre anpassat för låg minnesanvändning och sannolikt är Apple's M1 ännu bättre än andra ARM

  • Apple utvecklar helt eget och specialanpassat OS som dom då kan göra ännu mer anpassning till låg minnesanvändning

  • 8GB kommer sannolikt vara tillräckligt för dom allra flesta

  • 16GB kommer antagligen bara dom som gör tyngre redigeringar eller typ av arbete som kräver mer minne behöva

  • Tänk på att iPhones klarar sig med t.ex. 4GB minne vilket är mindre än Android, antagligen just pga Apple's A14 som är anpassad för det

Lagring:

  • Har alltid varit dyrt på Mac, dock en av dom snabbaste SSDerna i laptops, speciellt med den inbyggda IO kontrollern i M1

  • Resonerar som så att man bör köra med mycket molnlagring

  • I dagsläget använder jag ca 250GB på min nästan 2 år gamla iMac, och då har jag rätt mycket skräp som jag egentligen kunnat avlasta till min NAS

GPU:

  • Sägs uppnå 2.6 tflops vilket är mellan PS4 och PS4 Pro, vilket är rätt otroligt i en bärbar dator med dessa ström-krav

Batteri:

  • Utökat till 18 respektive 20 timmar för Air och Pro, riktigt grymt!

Modellerna i allmänhet:

  • Tror dom positionerar Mini som en mer instegsdator än vad den var innan

  • Antagligen släpper dom en "Mac Mini Pro" eller "Mac Pro Mini" som det ryktas om, som fyller tomrummet mellan Mac Mini och Mac Pro, som är mer inriktad mot professionella med ännu högre minne, bättre processor (M1X/M1Z/M2?) och kanske ännu bättre kylning

  • Air är som tidigare riktad mot icke-professionella så passiv kylning passar bra, speciellt med den prestanda dom ändå säger sig kunna få ut av den

  • Tror att 13" Macbook Pro riktas mot professionella men inte super professionella och att 16" blir den som kommer med nästa variant av M-processor som stödjer mer minne och ännu bättre GPU. Lite synd att dom gör den skillnaden så att man måste välja den större och lite klumpigare modellen för att få bästa prestanda, men det är också en ganska klassisk Apple-move så det är väl rätt väntat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Så här är min analys av dessa modeller;

Processor:

  • Samma processor i alla 3 modeller underlättar för konsumenter

  • Inga fler krångliga GHz eller L3-cache värden att tänka på (som för övrigt inte är en bra måttstock ändå, speciellt inte på ARM och speciellt inte på denna nya arkitektur som är långt mycket bredare - fler parallella beräkningsenheter - än traditionella CPUer)

  • Lägsta Air modellen får en avaktiverad GPU kärna så kan Apple använda dom processorer som inte uppnår full effektivitet till denna modell istället för att slänga dom

  • Fläkten i Mini och Pro gör istället att processorn kan ha längre sustain på dessa modeller och klarar högre workload under längre tid än Air som är passivt kyld

  • Prestanda sägs vara bättre än en i9 (desktop) och AMD Ryzen vilket är helt bonkers

Minne:

  • Integrerat i SoC vilket sannolikt leder till snabbare än att ha det utanför SoC

  • ARM är i sig bättre anpassat för låg minnesanvändning och sannolikt är Apple's M1 ännu bättre än andra ARM

  • Apple utvecklar helt eget och specialanpassat OS som dom då kan göra ännu mer anpassning till låg minnesanvändning

  • 8GB kommer sannolikt vara tillräckligt för dom allra flesta

  • 16GB kommer antagligen bara dom som gör tyngre redigeringar eller typ av arbete som kräver mer minne behöva

  • Tänk på att iPhones klarar sig med t.ex. 4GB minne vilket är mindre än Android, antagligen just pga Apple's A14 som är anpassad för det

Lagring:

  • Har alltid varit dyrt på Mac, dock en av dom snabbaste SSDerna i laptops, speciellt med den inbyggda IO kontrollern i M1

  • Resonerar som så att man bör köra med mycket molnlagring

  • I dagsläget använder jag ca 250GB på min nästan 2 år gamla iMac, och då har jag rätt mycket skräp som jag egentligen kunnat avlasta till min NAS

GPU:

  • Sägs uppnå 2.6 tflops vilket är mellan PS4 och PS4 Pro, vilket är rätt otroligt i en bärbar dator med dessa ström-krav

Batteri:

  • Utökat till 18 respektive 20 timmar för Air och Pro, riktigt grymt!

Modellerna i allmänhet:

  • Tror dom positionerar Mini som en mer instegsdator än vad den var innan

  • Antagligen släpper dom en "Mac Mini Pro" eller "Mac Pro Mini" som det ryktas om, som fyller tomrummet mellan Mac Mini och Mac Pro, som är mer inriktad mot professionella med ännu högre minne, bättre processor (M1X/M1Z/M2?) och kanske ännu bättre kylning

  • Air är som tidigare riktad mot icke-professionella så passiv kylning passar bra, speciellt med den prestanda dom ändå säger sig kunna få ut av den

  • Tror att 13" Macbook Pro riktas mot professionella men inte super professionella och att 16" blir den som kommer med nästa variant av M-processor som stödjer mer minne och ännu bättre GPU. Lite synd att dom gör den skillnaden så att man måste välja den större och lite klumpigare modellen för att få bästa prestanda, men det är också en ganska klassisk Apple-move så det är väl rätt väntat

RISC kräver generellt mer RAM än CISC, det handlar om hur man bygger programmen.
Blir jävligt jobbigt att programmera spel till RISC, fråga alla som gjorde det till Playstation 3
som hade Cell-processorn. Kräver mycket mer optimering och bättre kod till ARM helt enkelt
när programmen är krävande.

Tänk Cyberpunk 2077 till ARM, vi hade nog fått vänta till 2035 isf...

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

2500 kr för en vettig mängd RAM känns som en stor turn off, hade ju kunnat köpa typ 64 gb i stickor för de pengarna. Tråkigt för annars kommer det här nog bli det mest spännande på länge för laptopmarknaden.

Eftersom deras RAM är på CPU chippet är det inte riktigt jämförbart. Även om det finns stora fördelar med att ha det så, så måste en enorm nackdel vara just flexibiliteten att utöka RAM-mängden, så jag skulle tro att det tyvärr kommer krävas nya chip-generationer för att få möjlighet att expandera RAM-minnet till mer än 16 GB.

Skrivet av Semenra:

Förstår inte riktigt syftet med pro? Touchbar och större batteri för nästan 3500kr mer?

Skrivet av Stank:

Med 16GB ram och 1TB disk är det 3000 kr mellan Air och Pro. Jag hade utan tvekan valt Macbook Air för den har inte Touchbar och då också sparat 3000 kr.

Ja, för M1-varianterna är det inte längre så tydligt vad skillnaden mellan Air och PRO är. Den senare väger också bara 10% mer, även om den är betydligt tjockare. Förutom batteri skulle jag gissa att den största skillnaden är kylningen för processorn, som kanske gör att den kan hålla högre belastning under lång tid. Men det är bara spekulation, givet den påstådda energieffektiviteten hos M1 kanske air klarar max-belastning under längre tid också (fast då kan man undra varför aktiv kylning behövs öht för MBP).

Endast två TB3-portar för MBP är lite i minsta laget och gör det nästan nödvändigt med docka.

En annan sak jag skulle vilja veta är om tangentborden är olika (förutom tochbaren). Det har ganska stor betydelse för ergonomin, tycker jag.

Skrivet av Tanax:

Så här är min analys av dessa modeller;

Bra sammanställning! Att kunna köra ios-appar native är nog en väldigt viktig fördel för alla de som utvecklar appar till ios. Eftersom macarna inte har touch-skärm (eller apple-penna) undrar jag lite hur det kommer gå till rent praktiskt att köra ios-appar på macos, om man kommer behöva använda touch-paden på något kreativt sätt eller om det fortfarande går bra med någon kombination av mus & tangentbord för att simulera gester, t.ex..

Permalänk
Skrivet av Tanax:
  • Tror att 13" Macbook Pro riktas mot professionella men inte super professionella och att 16" blir den som kommer med nästa variant av M-processor som stödjer mer minne och ännu bättre GPU. Lite synd att dom gör den skillnaden så att man måste välja den större och lite klumpigare modellen för att få bästa prestanda, men det är också en ganska klassisk Apple-move så det är väl rätt väntat

Har för mig att de tidigare har haft 2 nivåer på MBP. En med åttonde generationens intel och en med tionde generationen. Jag tror de kommer ha kvar segmenteringen och släppa en 13'' med det större chippet. Möjligtvis med någon kärna deaktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Förstår inte riktigt syftet med pro? Touchbar och större batteri för nästan 3500kr mer?

Det är väl också ljusstarkare skärm, aktiv kylning, snäppet snabbare grafik (mot standard Air) bättre högtalare och bättre mics, om man ska tro Apples hemsida. Så lite mer saker än Touchbar och batteriet.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyllevask:

Har för mig att de tidigare har haft 2 nivåer på MBP. En med åttonde generationens intel och en med tionde generationen. Jag tror de kommer ha kvar segmenteringen och släppa en 13'' med det större chippet. Möjligtvis med någon kärna deaktiverad.

13' MacBook Pro med 4 usb-c kontakter finns kvar men är men är inte uppgraderad än utan kommer senare troligen samtidigt som 16' modellen.

Permalänk
Medlem

Så, de få spelen på Steam som fanns till Mac, hur blir det med dem nu?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av kelthar:

Så, de få spelen på Steam som fanns till Mac, hur blir det med dem nu?

De kommer dels emuleras via Rosetta 2, och vissa av dem uppdateras sannolikt till att erbjuda native-binärer, eller universella binärer som stöder båda systemen. Men då Mac OS inte lär vara en kassako för många utvecklare på Steam, särskilt mindre utvecklare, kommer troligtvis många spel fortsatt vara x86-binärer som får emuleras.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Ingen trodde väl på allvar att Aplle skulle sänka priserna ? De gottar sig snarare i högre vinst per såld enhet ....

undra hur tangentbordet är ? Jag har 2018 modellen och tangentbordet är riktigt kasst, även batteritiden.

Riktigt kul att ARM kommer starkt på klient sidan inte enbart på server sidan.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av bobbeyblade:

RISC kräver generellt mer RAM än CISC, det handlar om hur man bygger programmen.
Blir jävligt jobbigt att programmera spel till RISC, fråga alla som gjorde det till Playstation 3
som hade Cell-processorn. Kräver mycket mer optimering och bättre kod till ARM helt enkelt
när programmen är krävande.

Tänk Cyberpunk 2077 till ARM, vi hade nog fått vänta till 2035 isf...

Har inte Cell oerhört lite cache jämfört med dagens Apple ARM?
Då borde programmen kunna göras betydligt större idag.

Permalänk

Håller alla på med video-redigering?
Jag undrar just varför 8 GB inte duger.
Antag vi har en 100 Mpixel kamera. Varje bild tar då 300 MB RAM.
Vi redigerar i 10 steg med rätt att ångra. Detta bör kräva 3300 MB.
Vi gör likadant med nästa bild. Nu är vi uppe i 6,6 GB
Är behovet verkligen större?

En annan fråga:
Litar ni på SSD?
Jag har sett att de dör så småningom & litar mer på mekaniska diskar.
Boot-sektorn brukar dö men sällar resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

En annan fråga:
Litar ni på SSD?
Jag har sett att de dör så småningom & litar mer på mekaniska diskar.
Boot-sektorn brukar dö men sällar resten.

Absolut. hemma har jag inte kört annat än ssd som bootdisk de senaste 6-7 åren på mina 3-4 datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Håller alla på med video-redigering?
Jag undrar just varför 8 GB inte duger.
Antag vi har en 100 Mpixel kamera. Varje bild tar då 300 MB RAM.
Vi redigerar i 10 steg med rätt att ångra. Detta bör kräva 3300 MB.
Vi gör likadant med nästa bild. Nu är vi uppe i 6,6 GB
Är behovet verkligen större?

En annan fråga:
Litar ni på SSD?
Jag har sett att de dör så småningom & litar mer på mekaniska diskar.
Boot-sektorn brukar dö men sällar resten.

Personligen så tyckte jag att 16GB började kännas för lite i vissa situationer, den lilla videoredigeringen jag har gjort samt t.ex. 3D-modellering, så har det helt enkelt varit så att ju mer minne, desto bättre. Ska man hoppa fram och tillbaka i klippen och redigera så märkte jag att minnet snabbt blev fullt med en 4K-video.

Har personligen aldrig haft en krasch av en hårddisk eller SSD, så jag kanske är lyckligt lottad. Men nu efter senaste uppgraderingen av moderkort, CPU, minnen etc. Så fick det bli så att jag kör min 240GB Intel 520 SSD från 2012 som primärdisk. Har ett gäng andra SSD:er från samsung, en PRO och en EVO med ett antal år på nacken. Det senaste tillskottet är en M.2 Intel 660p 1TB som jag bara kör spel på.
Kanske var dumt att inte köra M.2:an som primärdisk, men tvivlar på att det hade varit någon skillnad.´
Intel Toolbox visar min gamla SSD som "Estimated Life Remaining 100%". Jag har heller inte använt en HDD sedan många år tillbaka.

Jag har dock lagt en beställning på en Macbook Air. Kan vara något av det mest onödiga köp jag har gjort, återstår att se. Jag är lite av en prylbög och har alltid velat testa på Mac, men har aldrig sett någon anledning till att köpa en laptop från apple då jag också gärna spelar på min dator.
Jag har egentligen två enhet som jag använder, mobilen används nog mest sett till antal timmar. Men så fort jag är hemma så föredrar jag datorn till surf och spelande. Där sitter man skönt och ergonomiskt. Så denna Macbook Air kommer att bli någon form av mellanting.

Som sagt, jag kanske kommer att ångra mig, men det kommer att bli skoj att testa mac.