Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är inte pandemin som orsakat ekonomiska nedgången. Det är myndigheternas införda restriktioner över hela världen. Det jag menar är att man ska låta människor och företag bestämma över sig själva och inte införa lagar som tvingar dem stänga. Men inför man lagarna ändå ska alla kostnader ersättas direkt från statskassan. Det är lätt att bestämma över andras pengar. Men om det svider i egna plånboken blir man försiktigare med att införa dessa lagar som förstör för andra. Då tvingas lagstiftarna fundera mera på om det är värt kostnaderna.

Det är pandemin som är orsaken, restriktionerna är en reaktion på pandemin. Det du säger är i princip att du vill att vi helt enkelt ska skita i att hantera pandemin med hänvisning till att din frihet är viktigare än allmänhetens väl och ve. Att låta människor och företag själv bestämma funkar inte; det kunde vi lätt se på klubbarna där idioter stod och studsade och skrek på dansgolven medan ägarna lät det fortgå för egen vinnings skull.

Jag tycker du har en märklig bild av staten och "lagstiftarna". Det är vi som är staten, varenda spänn som staten spenderar kommer på ett eller annat sätt ur våra fickor. "Lagstiftarna" är våra folkvalda och lagar och regler är ytterst ett uttryck för hur vi vill att samhället ska fungera.

Det finns inget som säger att om man inför lagar så ska vi skattebetalare ersätta det. Det enda skäl som finns för att staten ska stöda något företag i kris är för att vi ser ett samhällsvärde i att göra det.

Sen har jag för mig att det bara är en ny lag som införts för att hantera pandemin (men jag kan ju ha fel).

Skrivet av ronnylov:

Ta Liseberg till exempel. De ville själva hålla öppet i sommar men fick inte. Medan Ullared fick ha öppet som vanligt. Vi hade knappt någon smittspridning i somras men jag är inte så säker på att detta berodde på att Liseberg var stängt. Men visst ge Liseberg en miljard kronor eller vad det nu kostar dem. Inte i lån utan i erättning för vållad skada.

Istället för att införa nya lagar så har man lutat sig mot befintliga lagar och regelverk, vilket lett till situationer som kan te sig underliga, så vad du här propagerar för är antingen att vi ska införa nya lagar eller att du vill betala Liseberg ur din plånbok; vi är väl ca 5 miljoner skattebetalare, så din andel är blir då 200 kr.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja om det var Göteborgs stad som beslutade max 50 personer? Men det var det inte. Det var staten. Rätt instans ska stå för kostnaden.

Fortfarande vi medborgare så vad spelar det egentligen för roll om det är staten eller kommunen som betalar (och får robin hood pengar när det går dåligt, göteborg fick redan innan detta 3.6 miljarder per år från ”rikare” kommuner), semantik enbart...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Medcram har en video om just Pfizers vaccin som förklarar hur deras mRNA baserade vaccin fungerar.

I videon fanns även en intressant länk till COVID-19 vaccine tracker där man kan hitta information om flera vaccinkandidater som är på gång.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Fortfarande vi medborgare så vad spelar det egentligen för roll om det är staten eller kommunen som betalar (och får robin hood pengar när det går dåligt, göteborg fick redan innan detta 3.6 miljarder per år från ”rikare” kommuner), semantik enbart...

Absolut. Och hela "Robin Hood-skatten" blir ju lite konstig att diskutera när det gäller storstadskommunerna. Väldigt många från kranskommuner pendlar in till storstäderna, använder infrastruktur och så vidare, men betalar ingen skatt. Jämfört med kranskommunerna som får rätt mycket skatteintäkter från alla höginkomsttagare som bor där men som inte jobbar där och därmed inte alls belastar det offentliga i kommunen lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Medcram har en video om just Pfizers vaccin som förklarar hur deras mRNA baserade vaccin fungerar.

I videon fanns även en intressant länk till COVID-19 vaccine tracker där man kan hitta information om flera vaccinkandidater som är på gång.

https://www.youtube.com/watch?v=_jwBxZMWrng

Som någon som är lite intresserad av farmakologi är detta väldigt intressant.

Skrev (långt) tidigare i tråden att jag hoppades att precis som när tekniken tenderar att gå snabbt framåt under krig, att medicinkunskapen snabbt skulle gå framåt under en pandemi och att vi kanske skulle få lite bättre behandlingar mot virusrelaterade sjukdomar som följd (ett fält där vi ligger väldigt efter jämfört med bakterierelaterade sjukdomar), och mRNA-baserade vaccin känns ju onekligen som ett steg i rätt riktning.

#Vetenskap!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Absolut. Och hela "Robin Hood-skatten" blir ju lite konstig att diskutera när det gäller storstadskommunerna. Väldigt många från kranskommuner pendlar in till storstäderna, använder infrastruktur och så vidare, men betalar ingen skatt. Jämfört med kranskommunerna som får rätt mycket skatteintäkter från alla höginkomsttagare som bor där men som inte jobbar där och därmed inte alls belastar det offentliga i kommunen lika mycket.

Det finns även exempel på hur pengar omdirigerats in till städer för att finansiera projekt där. Kan iofs vara intressant att diskutera fördelningspolitik och effekter av pendling, etc, men kanske inte just i denna tråden, så vi kanske ska lämna det därhän?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Som någon som är lite intresserad av farmakologi är detta väldigt intressant.

Skrev (långt) tidigare i tråden att jag hoppades att precis som när tekniken tenderar att gå snabbt framåt under krig, att medicinkunskapen snabbt skulle gå framåt under en pandemi och att vi kanske skulle få lite bättre behandlingar mot virusrelaterade sjukdomar som följd (ett fält där vi ligger väldigt efter jämfört med bakterierelaterade sjukdomar), och mRNA-baserade vaccin känns ju onekligen som ett steg i rätt riktning.

#Vetenskap!

Ja, jag är otroligt förvånad över hur fort det gått (i positiv bemärkelse). I min mest optimistiska fantasi trodde jag att det skulle dröja minst 18 månader att få fram ett vaccin och nu ser det ut som att det kommer att ha gått på halva den tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tycker att det är en extremt dum idé att förbjuda alkoholförsäljning efter 22, och då är jag en person som i princip aldrig är ute och dricker. Detta luktar mest signalpolitik, något som regeringen lyckats undvika fram tills nu;

- Privata fester är en betydligt större smitthärd än barer och krogar. Vad kommer hända med dessa nu när i praktiken allt kvällsuteliv försvinner? De kommer öka i antal och längd.
- De flesta krogar och barer är rätt bra på att förhålla sig till FHMs rekommendationer och de är redan under lupp, medans inte en jävel bryr sig om någon flåsar dig i nacken på kollektivtrafiken eller i matbutiken (eller på systemet, som kommer få ett betydligt större kundflöde nu.)
- Detta slår hårt mot en branch som redan är på knäna, och antagligen helt i onödan. Vi kommer inte se en minskad sprittsmidning utöver felmarginalen, men vi kommer se en massiv våg av nya konkurser i denna restriktionens spår. Jag känner flera resturangägare som hävdat att de enbart överlevde våren pga. sin alkoholförsäljning på (helg)kvällarna.

TLDR: Detta kommer slå hårt mot ekonomin och leda till konkurser samtidigt som det finns en reell risk att smittspridningen kommer öka.

Håller helt med dig. De sparkar på en bransch som ligger ned medans ställen som MOS (Mall of Scandinavia) håller öppet och har tusentals människor inne och få in/utgångar och folk möts extremt nära. T.om. arenan bredvis har fler in/utgångar och kan hantera ett par tusen bättre. Eller Gekås/Ikea för den delen där jag antar man inte har max 50 per samtidigt per varuhus, vilket hade varit lämpligt.

Brorsan är i restaurangbranschen har haft 2 jobb mer eller mindre klara men inte kunnat få den p.g.a. nya restriktioner regeringen gjort. Många ställen vågar inte anställa p.g.a. restriktioner väntar bara på deras svar eftersom det är max 8 per bord/sällskap på ställen med underhållning max 50 pers även om det i teorin finns plats för 800.

Sen att man i tunnelbanan är över 100 pers per vagn, har regeringen inget problem med alls eller att man på en buss sitter över 30 pers. Hade samma restriktioner varit där hade t.ex. en SL buss fått vara max 3-5 pers på och kanske 20-30 max per tunnelbanevagn. Men det går ju in ha det så, så vi sparkar så branschen där folk redan ligger ner och blöder eftersom den största smittan sker just där enligt dem.

Edit: Det bästa är nog detta; ett event bakom stängda dörrar får vara max 50 pers. Så om sällskapet är 50 inklusive personal är det OK tills man ska servera mat. Då måste 42 av dem gå ut eftersom de får max vara 8 i sällskapet.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Håller helt med dig. De sparkar på en bransch som ligger ned medans ställen som MOS (Mall of Scandinavia) håller öppet och har tusentals människor inne och få in/utgångar och folk möts extremt nära. T.om. arenan bredvis har fler in/utgångar och kan hantera ett par tusen bättre. Eller Gekås/Ikea för den delen där jag antar man inte har max 50 per samtidigt per varuhus, vilket hade varit lämpligt.

Brorsan är i restaurangbranschen har haft 2 jobb mer eller mindre klara men inte kunnat få den p.g.a. nya restriktioner regeringen gjort. Många ställen vågar inte anställa p.g.a. restriktioner väntar bara på deras svar eftersom det är max 8 per bord/sällskap på ställen med underhållning max 50 pers även om det i teorin finns plats för 800.

Sen att man i tunnelbanan är över 100 pers per vagn, har regeringen inget problem med alls eller att man på en buss sitter över 30 pers. Hade samma restriktioner varit där hade t.ex. en SL buss fått vara max 3-5 pers på och kanske 20-30 max per tunnelbanevagn. Men det går ju in ha det så, så vi sparkar så branschen där folk redan ligger ner och blöder eftersom den största smittan sker just där enligt dem.

Edit: Det bästa är nog detta; ett event bakom stängda dörrar får vara max 50 pers. Så om sällskapet är 50 inklusive personal är det OK tills man ska servera mat. Då måste 42 av dem gå ut eftersom de får max vara 8 i sällskapet.

Det är nog inte krångligare än att man använder det utrymme som existerande lagar ger för att styra hur folk möts. De verksamheter som kräver tillstånd går att styra via dessa tillstånd, verksamheter som inte kräver tillstånd kan man inte kontrollera utan att ändra lagar.

Angående restaurang kontra butiker så lär ju även exponeringstiden vara en faktor. Du kommer troligen att vara på samma ställe under en längre tid i en restaurang än i en butik. Har du då någon som är smittsam i din närhet så exponeras du över längre tid. Möter du någon som är smittsam inne på IKEA så är du troligen inte exponerad under tillnärmelsevis lika lång tid.

Och ja, det blir yxigt med dessa regleringar för verksamheter, samtidigt går det inte att styra ner på detaljnivå. Samma sak me oss privatpersoner, det rekommendationer som finns är inte perfekta, exakta och styr allt i minsta detalj. De är grova, enkla och okomplicerade för att man ska kunna hålla koll på vad som gäller. Det finns massa tillfällen där rekommendationerna är onödigt inskränkande, men om man skulle göra detaljregler så skulle en stor del missförstå och blanda ihop saker och ytterligare en del skulle strunta i dom för det blir för krångligt.

Men hur tycker du man borde göra? Anser du att de nya regleringarna om alkoholförsäljning inte kommer att ha någon effekt? Eller att exempelvis IKEA borde regleras hårdare då det sker mycket smittspridning där? Vad borde man göra annorlunda och varför? Och vilka konsekvenser skulle det kunna tänkas ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det som spelar roll här att det ska drabba beslutande instans ur egen kassa. Jag vet att det i slutändan också drabbar skattebetalarna men det ger ett tydligare ansvar för de som beslutar saker som drabba individer och det blir mer rättvisa. Visst de får stifta lagarna men då också stå för konsekvenserna. Är ju inte rätt att vissa företag ska drabbas extra hårt på grund av beslut inte företagen rår över.

Jag tycker man skulle levt på som vanligt så som vi gjort under tidigare pandemier, exempelvis influensan 1993 som drabbade oss ungefär lika hårt sett till sjukdom och döda. Fast då hade vi en annan klassning hos WHO där det behövde vara betydligt allvarligare innan det klassades som pandemi.

Men om myndigheterna har annan uppfattning får de själva stå för ekonomiska konsekvenserna som drabbar individer olika hårt. Vissa kan jobba hemifrån och tjäna massor medan andra blir arbetslösa. Företag går omkull och får höra "det är tufft nu, alla får ställa upp" men det är inte dessa företagens fel ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det är nog inte krångligare än att man använder det utrymme som existerande lagar ger för att styra hur folk möts. De verksamheter som kräver tillstånd går att styra via dessa tillstånd, verksamheter som inte kräver tillstånd kan man inte kontrollera utan att ändra lagar.

Angående restaurang kontra butiker så lär ju även exponeringstiden vara en faktor. Du kommer troligen att vara på samma ställe under en längre tid i en restaurang än i en butik. Har du då någon som är smittsam i din närhet så exponeras du över längre tid. Möter du någon som är smittsam inne på IKEA så är du troligen inte exponerad under tillnärmelsevis lika lång tid.

Och ja, det blir yxigt med dessa regleringar för verksamheter, samtidigt går det inte att styra ner på detaljnivå. Samma sak me oss privatpersoner, det rekommendationer som finns är inte perfekta, exakta och styr allt i minsta detalj. De är grova, enkla och okomplicerade för att man ska kunna hålla koll på vad som gäller. Det finns massa tillfällen där rekommendationerna är onödigt inskränkande, men om man skulle göra detaljregler så skulle en stor del missförstå och blanda ihop saker och ytterligare en del skulle strunta i dom för det blir för krångligt.

Men hur tycker du man borde göra? Anser du att de nya regleringarna om alkoholförsäljning inte kommer att ha någon effekt? Eller att exempelvis IKEA borde regleras hårdare då det sker mycket smittspridning där? Vad borde man göra annorlunda och varför? Och vilka konsekvenser skulle det kunna tänkas ha?

Då jag inte är virolog så är det svårt att säga hur och jag håller med om att vissa saker är sjukt svåra att styra på detaljnivå.
Lösningen är ju absolut inte mask men det kan hjälpa till. Allt är bättre än inget tycker jag så varför inför man inte krav på mask i t.ex. buss/tunnelbana/tåg och affärer etc. Går ju aldrig säga hur mycket det hjälper men om vi spekulerar att det gör saken 2%, 5% eller kanske 10% bättre så är jag "all for it".

Lunchrestauranger är en annan sak. Har nu vistats så lite det bara går, så blivit att jag kan räkna dessa på en hand när jag varit på en lunchrestaurang för att hämta mat. Kan dock säga att alla dessa gånger har det varit en bra bit över 50 pers på dessa ställen.
Ett bra exempel är "food courts" där man normalt sitter kanske 2000. Det är absolut mindre där nu men ser ändå runt lunchtid ofta 300-600 på dessa ställen som sitter och äter. Detta är de gånger jag varit där så är nog mycket folk, oftare än så.

Sen folk som nu har anti-kroppar som man hörde intervjuas på TV "Jag tänker har antikroppar så jag tänker jag kan köra på som vanligt" är ju totalt hjärndött förutsatt att man inte någonsin går nära äldre, sina föräldrar eller andra människor som inte har det eller folk i riskgrupp (alltså typ alla andra människor)
Du kan ju fortfarande bära på smittan även om du själv nu kanske inte blir sjuk.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är ju inte rätt att vissa företag ska drabbas extra hårt på grund av beslut inte företagen rår över.

Varför ska företagen hållas skadeslösa? Men visst kan det te sig orättvist att affärer (gallerior) får hålla öppet medan nöjesparker inte får det. Dock finns det två skillnader; gallerior och nöjesparker regleras i olika lagrum och nöjesparker placerar sig på kort sikt ganska lågt på skalan av samhällsviktiga verksamheter. Vill man ha en mer rättvis hantering så måste vi nog instifta nya lagar för det och det är normalt sett en ganska långsam process.

Skrivet av ronnylov:

Jag tycker man skulle levt på som vanligt så som vi gjort under tidigare pandemier, exempelvis influensan 1993 som drabbade oss ungefär lika hårt sett till sjukdom och döda. Fast då hade vi en annan klassning hos WHO där det behövde vara betydligt allvarligare innan det klassades som pandemi.

Du får gärna komma med källor på detta. Jag finner påståendet anmärkningsvärt, dels för att denna pandemi är långt ifrån över så det är svårt att säga hur illa det kommer att bli och dels för att enligt SCBs dödsorsaksregister dog ca en tiondel så många av influensa under 1993 som det hittills dött i Covid-19 (källa wikipedia och dödsorsaksregisteret)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Sen att man i tunnelbanan är över 100 pers per vagn, har regeringen inget problem med alls eller att man på en buss sitter över 30 pers. Hade samma restriktioner varit där hade t.ex. en SL buss fått vara max 3-5 pers på och kanske 20-30 max per tunnelbanevagn.

Kollektivtrafiken är helt klart problematisk. Frågan är bara hur vi ska hantera den. Att hindra folk att stiga ombord på bussar går ju till viss del genom att helt enkelt köra förbi hållplatser om ingen ska stiga av, men hur ska man göra med tunnelbana och när bussen stannar? Ska man ha personal som fysiskt hindrar för många att stiga på?

Skrivet av Taskman:

Det där är fel.

Se https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo... :

Allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 deltagare får tills vidare inte hållas inom Sverige.

Förbudet gäller inte allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med högst 300 deltagare, om var och en av deltagarna anvisas en sittplats med minst en meters avstånd till andra deltagare och det även i övrigt skapas förutsättningar för deltagarna att hålla det avståndet till varandra vid sammankomsten eller tillställningen. Två deltagare som är i sällskap med varandra får anvisas sittplatser närmare än en meter från varandra.

Förbudet gäller inte heller allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, med undantag för danstillställningar, som hålls på sådana serveringsställen som omfattas av lagen (2020:526) om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen. Förordning (2020:848).

Samt även https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa... :

Storleken på ett sällskap som får sitta vid ett bord begränsas till åtta personer. Är ett sällskap större än åtta personer måste det delas upp på flera bord med minst en meter emellan. Om ett serveringsställe vill anordna en konsert, eller liknande ska publiken sitta ner.

Sen kan man fråga sig om det är lämplig att anordna ett sånt evenemang som du beskriver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Du kan ju fortfarande bära på smittan även om du själv nu kanske inte blir sjuk.

Du menar att även om man har en genomgången infektion med antikroppar så skulle man kunna agera smittspridare? Låter konstigt tycker jag, då skulle begreppet flockimmunitet vara meningslöst. Du kanske blandar ihop det med faktumet att man kan vara smittbärare utan att visa symptom? För det är en helt annan asak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Varför ska företagen hållas skadeslösa? Men visst kan det te sig orättvist att affärer (gallerior) får hålla öppet medan nöjesparker inte får det. Dock finns det två skillnader; gallerior och nöjesparker regleras i olika lagrum och nöjesparker placerar sig på kort sikt ganska lågt på skalan av samhällsviktiga verksamheter. Vill man ha en mer rättvis hantering så måste vi nog instifta nya lagar för det och det är normalt sett en ganska långsam process.

Du får gärna komma med källor på detta. Jag finner påståendet anmärkningsvärt, dels för att denna pandemi är långt ifrån över så det är svårt att säga hur illa det kommer att bli och dels för att enligt SCBs dödsorsaksregister dog ca en tiondel så många av influensa under 1993 som det hittills dött i Covid-19 (källa wikipedia och dödsorsaksregisteret)

Källa angående influensan 1993:
https://emanuelkarlsten.se/sveriges-tva-corona-manader-inte-m...
"Åke Nilsson var på 90-talet ansvarig för SCB:s befolkningsstatistik. Han minns de höga dödstalen under influensamånaderna på 90-talet och han minns tystnaden som omgärdade dem. När han nu letar sig tillbaka för att jämföra dödligheten på våra två corona-månader ser han att influensan fortfarande dödade fler än corona-månaderna 2020, mätt i absoluta tal. Han ser till och med hundratals månadspar där Sverige hade fler döda, om man mäter dödstalen relativt befolkningsstorlek. "

Alltså hundratals månadspar som varit värre jämfört med befolkningsstorleken än värsta månaderna vi hade under covid-19...

Angående WHOs ändrade kriterier för pandemier:
https://www.reuters.com/article/uk-china-health-who-idUKKCN20...
Tydligen har WHO tagit bort klassningen pandemi som begrepp.
“There is no official category (for a pandemic),” WHO spokesman Tarik Jasarevic said. “WHO does not use the old phasing system that some people may be familiar with from 2009. Under the IHR (International Health Regulations), WHO has declared a public health emergency of international concern.”
Sedan deklarerade de ändå covid-19 som en pandemi, trots att begreppet försvunnit.

Men det jag tänkte på är mer detta:
"Since 2003, the top of the WHO Pandemic Preparedness homepage has contained the following statement: “An influenza pandemic occurs when a new influenza virus appears against which the human population has no immunity, resulting in several simultaneous epidemics worldwide with enormous num-bers of deaths and illness.”6 However, on 4May 2009, scarcely one month before the H1N1 pandemic was declared, the web page was altered in response to a query from a CNN reporter.7The phrase “enormous numbers of deaths and illness” had been removed and the revised web page simply read as follows: “An in-fluenza pandemic may occur when a new influenza virus appears against which the human population has no immunity.” Months later, the Council of Europe would cite this alteration as evidence that WHO changed its definition of pandemic influenza to en-able it to declare a pandemic without having to demonstrate the intensity of the disease caused by the H1N1 virus."
Källa: https://www.who.int/bulletin/volumes/89/7/11-086173.pdf?ua=1

Antar det är en tolkningsfråga huruvida covid-19 uppfyller "resulting in several simultaneous epidemics worldwide with enormous num-bers of deaths and illness". Detta kriteria togs bort för att kunna klassa svininfluensan som en pandemi då den var ganska mild relativt sett tidigare influensor så den kunde annars inte ha klassats som pandemi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

"Åke Nilsson var på 90-talet ansvarig för SCB:s befolkningsstatistik. Han minns de höga dödstalen under influensamånaderna på 90-talet och han minns tystnaden som omgärdade dem. När han nu letar sig tillbaka för att jämföra dödligheten på våra två corona-månader ser han att influensan fortfarande dödade fler än corona-månaderna 2020, mätt i absoluta tal. Han ser till och med hundratals månadspar där Sverige hade fler döda, om man mäter dödstalen relativt befolkningsstorlek. "

Alltså hundratals månadspar som varit värre jämfört med befolkningsstorleken än värsta månaderna vi hade under covid-19...

Angående WHOs ändrade kriterier för pandemier:
https://www.reuters.com/article/uk-china-health-who-idUKKCN20...
Tydligen har WHO tagit bort klassningen pandemi som begrepp.
“There is no official category (for a pandemic),” WHO spokesman Tarik Jasarevic said. “WHO does not use the old phasing system that some people may be familiar with from 2009. Under the IHR (International Health Regulations), WHO has declared a public health emergency of international concern.”
Sedan deklarerade de ändå covid-19 som en pandemi, trots att begreppet försvunnit.

Men det jag tänkte på är mer detta:
"Since 2003, the top of the WHO Pandemic Preparedness homepage has contained the following statement: “An influenza pandemic occurs when a new influenza virus appears against which the human population has no immunity, resulting in several simultaneous epidemics worldwide with enormous num-bers of deaths and illness.”6 However, on 4May 2009, scarcely one month before the H1N1 pandemic was declared, the web page was altered in response to a query from a CNN reporter.7The phrase “enormous numbers of deaths and illness” had been removed and the revised web page simply read as follows: “An in-fluenza pandemic may occur when a new influenza virus appears against which the human population has no immunity.” Months later, the Council of Europe would cite this alteration as evidence that WHO changed its definition of pandemic influenza to en-able it to declare a pandemic without having to demonstrate the intensity of the disease caused by the H1N1 virus."
Källa: https://www.who.int/bulletin/volumes/89/7/11-086173.pdf?ua=1

Antar det är en tolkningsfråga huruvida covid-19 uppfyller "resulting in several simultaneous epidemics worldwide with enormous num-bers of deaths and illness". Detta kriteria togs bort för att kunna klassa svininfluensan som en pandemi då den var ganska mild relativt sett tidigare influensor så den kunde annars inte ha klassats som pandemi.

Annat citat från din EmanuelKarlsten-länk:

"Tomas Johansson heter mannen som idag har Åke Nilssons jobb på SCB. Han har tagit del av Åke Nilssons beräkningar, bekräftar dem, men framhåller just att de inte automatiskt visar på överdödlighet. Han har själv gjort beräkningar och jämfört månadsparet april-maj tillbaka i historien. Då får han gå tillbaka till 1927 för att hitta samma dödlighet med samma månadspar. I april i år dog 2 894 fler än normalt – alltså utifrån hur många som vanligtvis dör under en aprilmånad tidigare år (den överskjutande siffran kallas överdödlighet). I maj var överdödligheten 1603. "

Ronny, du svingar vilt åt alla håll, så det är svårt att begripa vad du egentligen vill säga...

Men din argumentation:
att det var värre förr, därför behöver vi inte göra något nu, förefaller mig tämligen svag.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Sån där idiotisk fråga, ber om ursäkt i förväg om svaret finns i denna mastodonttråd!

"Hur" blir folk smittade? Är det via närkontakt med släkt? Grannar i trapphuset? Kassaköer? Vid brödhyllorna i affärer? På krogarna? Finns det någon "vetskap" om detta?

Har läst att vi ombeds att undvika "köpcenter", "butiker" osv men "livsmedelbutiker" går bra? Var går gränsen mellan dem? Jepp, onödigt dumma frågor och vi/jag kan ju tänka själva. Mer nyfiken på hur tolkningen ska ske.

Dessutom. Forskarvärlden vet inte ännu hur länge Covid-19 "överlever" på ytor?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Annat citat från din EmanuelKarlsten-länk:

"Tomas Johansson heter mannen som idag har Åke Nilssons jobb på SCB. Han har tagit del av Åke Nilssons beräkningar, bekräftar dem, men framhåller just att de inte automatiskt visar på överdödlighet. Han har själv gjort beräkningar och jämfört månadsparet april-maj tillbaka i historien. Då får han gå tillbaka till 1927 för att hitta samma dödlighet med samma månadspar. I april i år dog 2 894 fler än normalt – alltså utifrån hur många som vanligtvis dör under en aprilmånad tidigare år (den överskjutande siffran kallas överdödlighet). I maj var överdödligheten 1603. "

Ronny, du svingar vilt åt alla håll, så det är svårt att begripa vad du egentligen vill säga...

Men din argumentation:
att det var värre förr, därför behöver vi inte göra något nu, förefaller mig tämligen svag.

Argumentet är att vi klarat oss bra under tidigare sjukdomsutbrott utan att ha de överdrivna åtgärderna som gjorts nu. Folk var gladare och mindre oroliga och ekonomin hölls igång trots sjukdomar. Jag säger att det var bättre förr (sett till åtgärder) trots att det var värre förr (sett till sjukdomar). Har människorna blivit vekare och mer ängsliga av sig eller vad beror det på?

Dessutom ville ni ha källor och fick det. Har Tomas Johansson även jämfört med befolkningsmängden? Verkar som ord står mot ord där och då litar jag mer på den som faktiskt var med när det hände.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Sån där idiotisk fråga, ber om ursäkt i förväg om svaret finns i denna mastodonttråd!

"Hur" blir folk smittade? Är det via närkontakt med släkt? Grannar i trapphuset? Kassaköer? Vid brödhyllorna i affärer? På krogarna? Finns det någon "vetskap" om detta?

Har läst att vi ombeds att undvika "köpcenter", "butiker" osv men "livsmedelbutiker" går bra? Var går gränsen mellan dem? Jepp, onödigt dumma frågor och vi/jag kan ju tänka själva. Mer nyfiken på hur tolkningen ska ske.

Dessutom. Forskarvärlden vet inte ännu hur länge Covid-19 "överlever" på ytor?

Det verkar ju som om det smittar mest vid lite längre exponering. Det är klart att någon som går förbi på gatan och nyser dig rätt i ansiktet är en risk också, men i allmänhet så handlar det mer om att sitta bredvid någon en hel lunch, middag eller liknande lite längre aktiviteter. Vilket väl också är en anledning till att vi har såna till synes olika rekommendationer för exempelvis köpcentrum och konserter. Går du runt inne på Ica Maxi tillsammans med ett par hundra andra så passerar du dom bara kortvarigt och sporadiskt, sitter du i en konserthall så sitter du nära några (samma) personer i någon timme, därav större risk och hårdare rekommendationer. Sen är förstås inte allt logiskt ändå, nöjesparker exempelvis är väl mer lika Ica än en konserthall i den bemärkelsen, men ändå kraftigt begränsade. Krogbesök adderar ju ytterligare risker med alkoholintag och liknande som gör att folk tappar riskmedvetenhet och dessutom tenderar att prata högre och mer livligt, hög musik hjälper ju inte det heller förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vad det gäller pandemidefinitionen så borde jag ha citerat dig bättre, för jag menade inte att be om källa på ändrad definition av pandemi.

Din länk till Emanuel Karlstens artikel, som är skriven i juni 2020, jämför dödligheten i april-maj 2020 med månadspar under tidigare år och säger att dödligheten dec/jan 93/94 var högre. Det stämmer säkert, men jag tycker knappast det ger fog för ditt påstående:

Skrivet av ronnylov:

... exempelvis influensan 1993 som drabbade oss ungefär lika hårt sett till sjukdom och döda.

Artikeln pratar dels om total dödlighet, inte dödlighet i influensa jämfört med Covid-19 och dels över en begränsad tidsperiod.

Det är inte detsamma som att jämföra influensasäsongen 93/43 med Corona epidemin i Sverige. Influensasäsongen i Sverige brukar börja nån gång i november och ta slut i mars, dvs 4-5 månader. Coronaepidemin här hittills varat i 9 månader och visar för närvarande inga tecken på att avstanna.

Ska vi sen jämföra total dödlighet så bör man ha i åtanke att man jämför mellan en period med troligen inga, eller få, åtgärder för att dämpa influensan, med en period där åtgärderna mot smittspridning mycket snabbt stoppat influensaspridningen. Man kan då i den artikeln se att totala dödligheten dec/jan 93/93 var 20245, utan åtgärder, medan totala dödligheten april/maj 2020 var 19129, med åtgärder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vad det gäller pandemidefinitionen så borde jag ha citerat dig bättre, för jag menade inte att be om källa på ändrad definition av pandemi.

Din länk till Emanuel Karlstens artikel, som är skriven i juni 2020, jämför dödligheten i april-maj 2020 med månadspar under tidigare år och säger att dödligheten dec/jan 93/94 var högre. Det stämmer säkert, men jag tycker knappast det ger fog för ditt påstående:
Artikeln pratar dels om total dödlighet, inte dödlighet i influensa jämfört med Covid-19 och dels över en begränsad tidsperiod.

Det är inte detsamma som att jämföra influensasäsongen 93/43 med Corona epidemin i Sverige. Influensasäsongen i Sverige brukar börja nån gång i november och ta slut i mars, dvs 4-5 månader. Coronaepidemin här hittills varat i 9 månader och visar för närvarande inga tecken på att avstanna.

Ska vi sen jämföra total dödlighet så bör man ha i åtanke att man jämför mellan en period med troligen inga, eller få, åtgärder för att dämpa influensan, med en period där åtgärderna mot smittspridning mycket snabbt stoppat influensaspridningen. Man kan då i den artikeln se att totala dödligheten dec/jan 93/93 var 20245, utan åtgärder, medan totala dödligheten april/maj 2020 var 19129, med åtgärder.

Vi vet inte vilken skillnad åtgärderna har gjort. Att det hade varit skillnad är ett påstående som inte bevisats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vi vet inte vilken skillnad åtgärderna har gjort. Att det hade varit skillnad är ett påstående som inte bevisats.

Din källa ger inte dig något stöd för ditt tidigare påstående. Däremot har vi goda indikationer på att åtgärderna mot Corona har gjort skillnad, t.ex. på just influensan:

"I samband med spridningen av covid-19 i början av mars sattes det in flera åtgärder för att minska smittspridningen i Sverige, ...

Åtgärderna följdes av en snabb nedgång i spridningen av influensa vilket syns i samtliga övervakningssystem. Andelen positiva prover föll från 17 procent under vecka 11 till 0,8 procent vecka 14. Antalet fall gick från toppnotering vecka 10 till avslut vecka 13. En sådan snabb minskning från topp till säsongsavslut har inte noterats de senaste 20 åren inom laboratorieövervakningen för influensa."

Källa: Influensasäsongen 2019-2020 (min fetstil).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Din källa ger inte dig något stöd för ditt tidigare påstående. Däremot har vi goda indikationer på att åtgärderna mot Corona har gjort skillnad, t.ex. på just influensan:

"I samband med spridningen av covid-19 i början av mars sattes det in flera åtgärder för att minska smittspridningen i Sverige, ...

Åtgärderna följdes av en snabb nedgång i spridningen av influensa vilket syns i samtliga övervakningssystem. Andelen positiva prover föll från 17 procent under vecka 11 till 0,8 procent vecka 14. Antalet fall gick från toppnotering vecka 10 till avslut vecka 13. En sådan snabb minskning från topp till säsongsavslut har inte noterats de senaste 20 åren inom laboratorieövervakningen för influensa."

Källa: Influensasäsongen 2019-2020 (min fetstil).

OK då hjälpte det mot influensa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Sån där idiotisk fråga, ber om ursäkt i förväg om svaret finns i denna mastodonttråd! "Hur" blir folk smittade?

Inget att be om ursäkt för, vi har alla varit beginners någon gång. Jag skrev just om det för några sidor sedan:

Skrivet av deltascu:

Men erfarenheter man fått från smittspårning visar att det verkligen inte är i butiker eller mer generellt i det offentliga rummet som smittan sprids. Det är på inomhusplatser där man ses över längre tider utan att hålla avstånd. Absolut viktigast verkar vara hemmet (svårt att undvika), arbetet (kan också vara svårt att undvika), "after work" och privata fester (borde vara lätt att undvika).

Att trängas i kollektivtrafiken är inte bra, men om man kan resa utan trängsel ska risken för smitta vara liten.

Svaret på var den stora smittspridningen vi ser i samhället kommer ifrån är alltså inte trängsel i butiker eller kollektivtrafik, utan till störst del arbetsplatsen och privata fester. Om man ska fokusera sin frustration någonstans tycker jag därför man gott kan börja med de privata festerna och socialisering med arbetskamrater. Detta är också ett skäl till varför man tror munskydd gör liten nytta i praktiken - folk är förmodligen minst benägna att använda dem där de skulle göra som störst nytta, nämligen på privata fester och i andra sociala sammanhang. På stan eller i butik är det kanske lättare att ta på sig munskyddet, men där gör det heller ingen större nytta, eftersom det inte är där smittspridningen sker

Eftersom det är orimligt att förbjuda privata fester får man istället försöka förmå folk att inse varför det är en dålig idé just nu. Vid smittspårning blir det dessutom lätt uppdagat att man inte skött sig. Ett förbud skulle därför vara kontraproduktivt också ur den aspekten, om folk inte vill avslöja att de brutit mot lagen, vilket skulle försvåra smittspårning.

Jag kan tillägga att även om det mesta av smittspridningen inte sker i t.ex. kollektivtrafiken, så kan den smittspridning som väl sker där vara viktig eftersom det där oftare sker mellan personer som inte vanligen träffas. Det gör att viruset sprider sig till nya grupper.

En annan sak man kan fundera över, varför är det här med storlek på en folksamling så viktig? Om man antar att en folksamling har förhöjd risk att smitta varandra och att risken för att en deltagare är smittsam är p, så är risken att någon i en folksamling är smittsam (1-(1-p)^N), där N är antalet personer i folksamlingen. Om vi som exempel antar att p = 1%, så är risken att någon i en samling på 10 är smittsam (1-(1-0.01)^10) = 10%, för en folksamling på N=50 så är risken 39%, för N=500 så är risken att någon är smittsam 99.3%, för N=1000 är risken 99.996%. I praktiken så smittar inte en enstaka person alla 1000 i en stor folksamling, men poängen är att man kommer närmare många personer än man annars skulle göra, vilket ökar spridningsrisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det som spelar roll här att det ska drabba beslutande instans ur egen kassa. Jag vet att det i slutändan också drabbar skattebetalarna men det ger ett tydligare ansvar för de som beslutar saker som drabba individer och det blir mer rättvisa. Visst de får stifta lagarna men då också stå för konsekvenserna. Är ju inte rätt att vissa företag ska drabbas extra hårt på grund av beslut inte företagen rår över.

Men om myndigheterna har annan uppfattning får de själva stå för ekonomiska konsekvenserna som drabbar individer olika hårt. Vissa kan jobba hemifrån och tjäna massor medan andra blir arbetslösa. Företag går omkull och får höra "det är tufft nu, alla får ställa upp" men det är inte dessa företagens fel ju.

Kan du dra det här till någon som jobbar på sjukhusen inom en covid-19 enhet? Har du överhuvudtaget nån empati för dom som jobbar inom sjukvården? Har du nån förståelse att väldigt mycket cancer och andra allvarliga sjukdomar nu kommer upptäckas senare/för sent pga dom enorma vårdköer som byggs upp medans covid-19 tar upp mer och mer plats på våra sjukhus?

När man läser den här tråden är det väldigt solklart varför smittan härjar som den gör i det här landet, 100% tondövt själviskt bullshit från på tok för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Kan du dra det här till någon som jobbar på sjukhusen inom en covid-19 enhet? Har du överhuvudtaget nån empati för dom som jobbar inom sjukvården? Har du nån förståelse att väldigt mycket cancer och andra allvarliga sjukdomar nu kommer upptäckas senare/för sent pga dom enorma vårdköer som byggs upp medans covid-19 tar upp mer och mer plats på våra sjukhus?

När man läser den här tråden är det väldigt solklart varför smittan härjar som den gör i det här landet, 100% tondövt själviskt bullshit från på tok för många.

De kan säga upp sig om de inte trivs?
Ingen tvingar någon att ta jobb i sjukvården.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

De kan säga upp sig om de inte trivs?
Ingen tvingar någon att ta jobb i sjukvården.

De som driver baren på kvartershörnet kan väl avveckla om den inte går runt?
Ingen tvingar någon att jobba i krogbranchen.

Med din logik.

Skillnaden är att om sjukvården går på knäna drabbar det massor med folk som normalt borde fått adekvat vård far illa eller dör versus att folk får mindre pengar.

Lyxkonsumtion versus överlevnad.

Det är naturligtvis tråkigt att vissa brancher hamnar i ekonomiska svårigheter, men det är inte på grund av politiska beslut utan en pandemi som måste stoppas där vissa kommer ikläm. Att göra politik och polarisera det hela är bara dumt.

Sen om vi låtit covid härja fritt, hur många hade dött och hur många hade fått "long covid"? Hur tror du det påverkar ekonomin med en massa folk som blir långtidssjuka och inte kan gå till jobbet, eller knappt orkar gå till sin egen brevlåda? Vissa lever ju med influensasymptom och återkommande feber fortfarande sedan första vågen i våras.

Om att sitta still i båten och hålla sig hemma så mycket man kan några veckor för att skydda andra anses ge psykiska problem, hur tror du att inte ens orka gå ut eller ens kunna gå till jobbet i ett halvår eller mer på grund av sjukdomen påverar en person psykiskt?

Visst, det är långt ifrån alla som får långtidssymptom eller blir allvarligt sjuka/dör, men ju fler som blir smittade ju fler hamnar i den gruppen.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Inaktiv

Butik här i Umeå som har satt upp skylt att de får vara max 2 personer i butiken åt gången.

https://www.vk.se/2020-11-13/umeabutiker-infor-begransning-sa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Butik här i Umeå som har satt upp skylt att de får vara max 2 personer i butiken åt gången.

https://www.vk.se/2020-11-13/umeabutiker-infor-begransning-sa...

Har suttit länge hos ett av postombuden och t ex Systembolaget har vissa dagar med hög belastning haft väktar/ordningsvaktsreglerat insläpp. Någonstans nära Valborg i våras kom jag bara in på parkeringen då jag tänkte svänga in när jag kom tilbaka efter en längre tur och konstaterade snabbt något som innehöll invektiv och nöjde mig med redan befintligt sortiment. Även vissa bankkontor med tidvis hög belastning skickade ut hela kön på gatan redan i våras. Sedan har ju inte alla aktörer gjort så, men detta är alltså ingen nyhet häromkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

De som driver baren på kvartershörnet kan väl avveckla om den inte går runt?
Ingen tvingar någon att jobba i krogbranchen.

Med din logik.

Skillnaden är att om sjukvården går på knäna drabbar det massor med folk som normalt borde fått adekvat vård far illa eller dör versus att folk får mindre pengar.

Lyxkonsumtion versus överlevnad.

Det är naturligtvis tråkigt att vissa brancher hamnar i ekonomiska svårigheter, men det är inte på grund av politiska beslut utan en pandemi som måste stoppas där vissa kommer ikläm. Att göra politik och polarisera det hela är bara dumt.

Sen om vi låtit covid härja fritt, hur många hade dött och hur många hade fått "long covid"? Hur tror du det påverkar ekonomin med en massa folk som blir långtidssjuka och inte kan gå till jobbet, eller knappt orkar gå till sin egen brevlåda? Vissa lever ju med influensasymptom och återkommande feber fortfarande sedan första vågen i våras.

Om att sitta still i båten och hålla sig hemma så mycket man kan några veckor för att skydda andra anses ge psykiska problem, hur tror du att inte ens orka gå ut eller ens kunna gå till jobbet i ett halvår eller mer på grund av sjukdomen påverar en person psykiskt?

Visst, det är långt ifrån alla som får långtidssymptom eller blir allvarligt sjuka/dör, men ju fler som blir smittade ju fler hamnar i den gruppen.

Att sjukdomsfallen ökar om man låter folk bestämma själva är ett antagande utan grund. Människor kan ta eget ansvar för sig själva utan att någon överförmyndare ska komma med tvingande regler. Kanske hade vi löst problemet bättre själva om vi fick chansen? Istället för att blint lita på myndigheter.

Sjukvårdens uppgift är att vårda sjuka. Man kan låta sjukvården anpassa sig efter samhällets behov istället för att anpassa samhället efter sjukvårdens behov?

Man kan anta att de som jobbar i vården gör det för att de gillar sitt jobb. Jag förstår inte varför de inte skulle tycka om att vårda de som blir sjuka? Det är deras uppgift.

Om vi hade haft en fungerande fri marknad så skulle covid-sjukvårdare vara ett eftertraktat yrke med hög lön. Om sjukhusen fick drivas av fria företagare skulle de uppskatta den höga efterfrågan på vård som vi nu har. Vilket företag skulle klaga på fulla kundbokningar? Vården skulle bli anpassad efter samhällets behov. Arbetskraften skulle få lön efter vad de var värda.

Jag har aldrig påstått att vårdpersonal är mindre värda än andra yrken. Bäst är ju om de som gillar jobbet och uppskattas med lön och får möjlighet att utföra sitt jobb på bästa sätt. Vården kan drivas som vilka företag som helst. Det är inget som staten behöver lägga sig i.

Varför ska man inte få ha lyxkonsumtion? Det är väl upp till var och en i ett fritt samhälle. Tyvärr finns det många som inte uppskattar frihet.