Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Med servering menas alkohol? Man kan servera mat och alkoholfritt tänker jag. Lagen säger man inte får servera alkohol efter klockan 22 men restaurangernas serveringstillstånd kan väl vara längre?

Serveringstillstånd = alkoholförsäljningstillstånd

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Serveringstillstånd = alkoholförsäljningstillstånd

Tack då förstår jag. Bryr mig inte personligen då det är 10 år sedan jag gick på krogen och drack alkohol. Men tycker synd om de som äger restaurangerna att de ska krossas av övernitiska lagar. Hoppas staten ger full ersättning för inkomstbortfall till alla som drabbas av ändringarna i reglerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Eftersom man följer rekommendationerna och inte är ute på stan och träffar andra i onödan så kan det väl omöjligt vara ett problem?

Nä, det är bättre att alla restauranger och krogar går i konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tänk nu på att det där bara är ett problem i ett scenario där staten inte kan stå som garant för godtyckliga lånebelopp som "håller igång" ekonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Tänk nu på att det där bara är ett problem i ett scenario där staten inte kan stå som garant för godtyckliga lånebelopp som "håller igång" ekonomin.

Vem ger staten pengar till dessa lån? Jo de som betalar skatt. Vilka betalar skatt? Jo de som har lön. Vem ger dem lön? Jo företagen. Varirtån får företagen pengar? Från lån. Varifrån kommer pengarna till dessa lån? Goto line 1.

Det är inget hållbart system. Det enda som fungerar i längden är att tillåta företagen att tjäna egna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vem ger staten pengar till dessa lån? Jo de som betalar skatt. Vilka betalar skatt? Jo de som har lön. Vem ger dem lön? Jo företagen. Varirtån får företagen pengar? Från lån. Varifrån kommer pengarna till dessa lån? Goto line 1.

Det är inget hållbart system. Det enda som fungerar i längden är att tillåta företagen att tjäna egna pengar.

Fast ingen tror väl pandemin kommer vara för evigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Med servering menas alkohol? Man kan servera mat och alkoholfritt tänker jag. Lagen säger man inte får servera alkohol efter klockan 22 men restaurangernas serveringstillstånd kan väl vara längre?

Vad serveringstillstånd betyder har redan besvarats.
Det man teoretiskt, men knappast inte praktiskt i realiteten, kan göra är att torrlägga och kasta ut folk för att därefter återöppna som alkoholfri verksamhet. När man sedan får öppna är inte reglerat i sig såvitt jag känner till, men normalt är det ju ingen som öppnar förrän tidigast för att t ex servera frukost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tycker att det är en extremt dum idé att förbjuda alkoholförsäljning efter 22, och då är jag en person som i princip aldrig är ute och dricker. Detta luktar mest signalpolitik, något som regeringen lyckats undvika fram tills nu;
- Privata fester är en betydligt större smitthärd än barer och krogar. Vad kommer hända med dessa nu när i praktiken allt kvällsuteliv försvinner? De kommer öka i antal och längd.

Ja, denna åtgärd verkar inte helt motiverad och ser ut som något som kommit på regeringens initiativ snarare än FHMs. Men helt taget ur luften är det inte. Efter privata fester, hemmet och arbetsplatser brukar restauranger och krogbesök hamna högt på listan där smittspridning sker (därav den redan ganska strikta regleringen av restaurangverksamhet, som verkar fungera). Men vikten av smittspridning på krogar (liksom för kollektivtrafiken) är att även om det inte sker så mycket smittspridning där, så är risken större att det oftare sker smittspridning mellan grupper, och på det sättet bidrar mer till den allmänna smittspridning.

Så även om det sprids effektivare på privata fester, så är tanken att deltagare där oftare tillhör "samma cirkel" av bekanta. På krogen kan viruset lättare smitta mellan väldigt olika cirklar. Detsamma gäller för kollektivtrafiken, så även om smittrisken där är liten ska man vara försiktig.

Skrivet av MinscS2:

- De flesta krogar och barer är rätt bra på att förhålla sig till FHMs rekommendationer och de är redan under lupp, medans inte en jävel bryr sig om någon flåsar dig i nacken på kollektivtrafiken eller i matbutiken (eller på systemet, som kommer få ett betydligt större kundflöde nu.)

Påståendet är att följsamheten till rekommendationerna minskar med klockan och alkoholintaget, och att man där spenderar längre tid nära varandra (än i kollektivtrafik och butik). Jag vet inte om det stämmer, men det låter rimligt.

Skrivet av anon42512:

Det finns iofs rätt många restauranger som har sin huvudinkomst innan kl 22. Rentav de flesta, skulle jag tro. Men visst, det blir mer ekonomiska bekymmer för många. Det är nog inte så lätt att uppskatta om uppoffringen är värd det. Men här är vi ju inte unika, många länder har infört liknande eller mycket hårdare restriktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Fast ingen tror väl pandemin kommer vara för evigt?

Och då ska företagen betala tillbaka lånen, d.v.s kostnaderna som orsakats av statens regleringar? Det är stöld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag var ironisk.

Din beskrivning faller mig tyvärr inte helt i smaken eftersom du får det att låta som att finansiering av lån, stödpaket och krispengar har någonting att göra med dagens ekonomi och aktörer.

Baksmällan kommer (främst) i framtiden i form av inflation och växande lånekostnader, en våt filt som läggs över all ekonomisk aktivitet. Jag håller helt med om att det är ohållbart och därtill extremt oansvarigt. Den här pandemin är en fruktansvärd olycka som drabbat hela världen och reaktionen är universellt (i stora drag) att försöka omvandla personlig skada till ekonomisk skada som man dessutom skjuter på framtiden. Oviljan att bära kostnaderna och smärtan idag eller om några månader funkar nästan som en definition av brist på ansvar. Det är inte alls unikt för dessa Corona-tider men ett bländade exempel

...istället satsar man på att staten med sin gudomliga rättskipande förmåga och sociala ingenjörskonst nästan kan trolla bort smärtan och problemet genom att ge medborgarna precis rätt instruktioner och direkt tillgång till deras fickor, nu och i framtiden. Observera att detta inte är ett argument för att inte ha en statsmakt som inte ger sina medborgare några påbud alls, men alla borde nog vara oroliga när så många figurativa vred och spakar dras i samtidigt. Det faktiska utfallet är högst osäkert. Kommer man göra mer skada än nytta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Klargörande behövs för huruvida 90%-siffran är korrekt eller tagen ur ändan från PR-skrivaren. Jag håller tummarna att det inte var någon internetfrilansare (*shots fired at myself*) som skrev PR utan en faktisk vetenskaplig person vid Pfizer.

@Hurtigbullen svarade delvis på vart siffran kommer ifrån, en bit ovanför ditt inlägg.

Skrivet av Hurtigbullen:

...
"90% effektivitet" är egentligen "90% efficasy" och kommer ur pressreleasen:
"According to a press release from Pfizer, the phase 3 clinical trial of its vaccine candidate is partially complete, with 38,955 of the 43,538 participants having received two injections of the candidate or a placebo. So far, 94 of those participants have developed Covid-19; the Washington Post reports that fewer than nine of those cases were in people who had received the actual injection, which is where the 90% efficacy figure comes from."
Källa: https://qz.com/1930285/what-does-90-percent-effective-mean-fo...

90% effektivitet i detta sammanhang betyder att 90% av de som fick vaccinet är skyddade mot Covid-19 (källa https://theconversation.com/pfizer-vaccine-what-an-efficacy-r... ).

Av de 94 från studien som smittats hittills är < 9 (ingen aning om varför vi får "fewer than" och inte en exakt siffra) i gruppen som fick vaccin, vilket lämnar ca 85 i kontrollgruppen. Om vi antar att vaccingruppen utsätts för smitta i samma grad som kontrollgruppen så borde lika många av dem ha blivit sjuka ifall de inte fått vaccinet, så då kan man räkna ut att vaccinet kan väntas ha förhindrat (85-9)/85 = 89% av förväntade insjuknanden. Och som alltid med statistik så är siffrorna en modell av verkligheten, som dessutom kommer att uppdateras i takt med att fler deltagare blir sjuka.

Författaren till Theconversation-länken är skeptisk till att siffran 90% kommer att hålla, baserat som jag tolkar det på att det historiskt varit svårt att göra så "efficacious" vaccin. Nämner också att 50% troligen kommer att räcka för att få ett vaccin godkänt.

Vi får också veta (jag har hört det från annat håll med) att de kommer att vara "färdiga" när 164 personer insjuknat. Jag tycker det låter underligt lite, men jag antar att de menar att de då kommer att ha tillräckligt bra underlag för att ge en någorlunda tillförlitlig siffra på efficacy. Det kan inte betyda att studien är avslutad då, det vore inte forskningsetiskt rimligt att ha 40k deltagare som man bara följer i några veckor. Man forsätter antagligen därefter med att titta på distributionen över tid av insjuknande i de båda grupperna för att bedöma hur fort skyddet evt. avtar, samt att följa upp biverkningar mm.

ordval som gjorde syftning oklar
Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Det finns iofs rätt många restauranger som har sin huvudinkomst innan kl 22. Rentav de flesta, skulle jag tro. Men visst, det blir mer ekonomiska bekymmer för många. Det är nog inte så lätt att uppskatta om uppoffringen är värd det. Men här är vi ju inte unika, många länder har infört liknande eller mycket hårdare restriktioner.

Var vänlig läs det jag svarade på innan du citerar, så du inte svarar felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Var vänlig läs det jag svarade på innan du citerar, så du inte svarar felaktigt.

Jag kan inte säga att jag blev klokare, kan du förklara vad du menar i raka, icke-ironiska termer? Du är alltså inte bekymrad över att alla restauranger och krogar kommer gå i konkurs p.g.a. de nya alkoholsserveringsreglerna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Och då ska företagen betala tillbaka lånen, d.v.s kostnaderna som orsakats av statens regleringar? Det är stöld.

NÅGON måste ju betala tillbaka. Vi kan räkna med höjda skatter iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

NÅGON måste ju betala tillbaka. Vi kan räkna med höjda skatter iallafall.

Eller så slutar man att orsaka detta.
Göteborgsvarvet
Liseberg
Skara sommarland
Ockelbo marknad
Vasaloppet
Jokkmokks marknad
Badhus
Butiker
Flygbolag
Turism
Krogar

Listan är lång på företag och arrangemang som drabbats av myndigheternas restriktioner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Jag kan inte säga att jag blev klokare, kan du förklara vad du menar i raka, icke-ironiska termer? Du är alltså inte bekymrad över att alla restauranger och krogar kommer gå i konkurs p.g.a. de nya alkoholsserveringsreglerna?

Har jag ens påstått det ena eller andra? Snälla människa, läs vad jag svarade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Klart att krog- och restaurangbranschen är extra sårbara, speciellt med inflexibla hyresvärdar. Problemet är väl att där spriten går in där går vettet ut. Med tanke på att nyktra människor har svårt att följa riktlinjerna så lär det inte vara enklare för fulla mäniskor.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Eller så slutar man att orsaka detta.
Göteborgsvarvet
Liseberg
Skara sommarland
Ockelbo marknad
Vasaloppet
Jokkmokks marknad
Badhus
Butiker
Flygbolag
Turism
Krogar

Listan är lång på företag och arrangemang som drabbats av myndigheternas restriktioner.

Det är snarare så att det är många företag, arrangemang och personer som drabbats av följderna av en global pandemi. Det verkar som att du förespråkar att det är viktigare att dessa bolag och arrangemang ska hålls skadeslösa i en pandemi som vi just nu i stort inte kan påverka annat än genom restriktioner i individers frihet. Alternativet till att inte inskränka individers frihet är lidande och död för vissa.

Avvägningen mellan frihet, restriktioner och folkhälsan ter sig inte helt enkel.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har jag ens påstått det ena eller andra? Snälla människa, läs vad jag svarade på.

Skrev jag inte precis att det inte hjälpte mig? Nåväl, här samlar jag tråden med mina tolkningar så får du förklara vad jag missförstår:

Skrivet av anon42512:

Dock kanske det inte är så bra att allt stängs samtidigt, då blir det trångt på stan och på bussar o.d... Svårt att lösa på annat sätt dock.

Du argumenterar för att det kanske är sämre att stänga alla krogar samtidigt kl. 22, eftersom fler kommer åka hem samtidigt än om krogarna hade stängt vid olika tidpunkter.

Skrivet av Json_81:

Eftersom man följer rekommendationerna och inte är ute på stan och träffar andra i onödan så kan det väl omöjligt vara ett problem?

@Json_81 svarar att eftersom alla följer FHMs rekommendationer och alltså inte kommer trängas på bussar etc, så är det inget problem, och det går bra att stänga kl. 22. Jag gissar att @Json_81 här är ironisk och menar att folk inte alls är bra på att följa FHMs rekommendationer. Han håller alltså med dig om att det kan vara ett problem. Tror jag.

Skrivet av anon42512:

Du skriver att det vore bättre om alla restauranger och krogar går i konkurs. Bättre än vadå? Bättre än att de stänger kl 22, vilket ni diskuterade? Varför skulle restauranger gå i konkurs om de inte stängde kl 22? Menar du att de skulle vara tvungna att stänga helt? Eller vad menar du? För mig låter ditt svar som goddag yxskaft. Antingen har du skrivit fel (du kanske saknar något ord? "än"?) eller så menar du något annat än det du faktiskt skriver.

Om du inte vill föklara dig får du helt enkelt acceptera att bli missuppfattad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

@Json_81 svarar att eftersom alla följer FHMs rekommendationer och alltså inte kommer trängas på bussar etc, så är det inget problem, och det går bra att stänga kl. 22. Jag gissar att @Json_81 här är ironisk och menar att folk inte alls är bra på att följa FHMs rekommendationer. Han håller alltså med dig om att det kan vara ett problem. Tror jag.

@Json_81 instämmer

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är snarare så att det är många företag, arrangemang och personer som drabbats av följderna av en global pandemi. Det verkar som att du förespråkar att det är viktigare att dessa bolag och arrangemang ska hålls skadeslösa i en pandemi som vi just nu i stort inte kan påverka annat än genom restriktioner i individers frihet. Alternativet till att inte inskränka individers frihet är lidande och död för vissa.

Avvägningen mellan frihet, restriktioner och folkhälsan ter sig inte helt enkel.

Det är inte pandemin som orsakat ekonomiska nedgången. Det är myndigheternas införda restriktioner över hela världen. Det jag menar är att man ska låta människor och företag bestämma över sig själva och inte införa lagar som tvingar dem stänga. Men inför man lagarna ändå ska alla kostnader ersättas direkt från statskassan. Det är lätt att bestämma över andras pengar. Men om det svider i egna plånboken blir man försiktigare med att införa dessa lagar som förstör för andra. Då tvingas lagstiftarna fundera mera på om det är värt kostnaderna.

Ta Liseberg till exempel. De ville själva hålla öppet i sommar men fick inte. Medan Ullared fick ha öppet som vanligt. Vi hade knappt någon smittspridning i somras men jag är inte så säker på att detta berodde på att Liseberg var stängt. Men visst ge Liseberg en miljard kronor eller vad det nu kostar dem. Inte i lån utan i erättning för vållad skada.

Permalänk
Avstängd

Hur säkra är egentligen dessa tester?
En liten miss i hans text är att han inte skrivit vilka tester som visade negativt versus positivt. Är det de två första som är negativa så är det inget konstigt om han nu blivit smittad under dagen. ( har ingen aning om hur lång tid det krävs från att man blir smittad till att det syns på ett test)

Jag har inte heller twitter så kan inte se vidare inlägg.

Elon Musk skriver på Twitter att han testat sig för covid-19 fyra gånger på en dag.
Två av testerna ska ha visat positivt, medan två av dem visat negativt. ”Något extremt falskt pågår”, skriver han.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Det är inte pandemin som orsakat ekonomiska nedgången. Det är myndigheternas införda restriktioner över hela världen. Det jag menar är att man ska låta människor och företag bestämma över sig själva och inte införa lagar som tvingar dem stänga. Men inför man lagarna ändå ska alla kostnader ersättas direkt från statskassan. Det är lätt att bestämma över andras pengar. Men om det svider i egna plånboken blir man försiktigare med att införa dessa lagar som förstör för andra. Då tvingas lagstiftarna fundera mera på om det är värt kostnaderna.

Ta Liseberg till exempel. De ville själva hålla öppet i sommar men fick inte. Medan Ullared fick ha öppet som vanligt. Vi hade knappt någon smittspridning i somras men jag är inte så säker på att detta berodde på att Liseberg var stängt. Men visst ge Liseberg en miljard kronor eller vad det nu kostar dem. Inte i lån utan i erättning för vållad skada.

Tydligen har Liseberg och de andra bolagen i koncernen klarat sig rätt bra ändå med tanke på att de i veckan tog beslut om att bygga en vattenpark för 780 milj. De grinade om konkurs tidigare i våras.
Sen håller jag med om att det är konstigt när vissa ställen kunde ha öppet och inte andra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Liseberg ägs av Göteborg stad så det är redan skattepengar som står för deras förluster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hur säkra är egentligen dessa tester?
En liten miss i hans text är att han inte skrivit vilka tester som visade negativt versus positivt. Är det de två första som är negativa så är det inget konstigt om han nu blivit smittad under dagen. ( har ingen aning om hur lång tid det krävs från att man blir smittad till att det syns på ett test)

Jag har inte heller twitter så kan inte se vidare inlägg.

Elon Musk skriver på Twitter att han testat sig för covid-19 fyra gånger på en dag.
Två av testerna ska ha visat positivt, medan två av dem visat negativt. ”Något extremt falskt pågår”, skriver han.

När jag testade mig nyligen, så fick jag vänta tills jag hade haft symtom i två dagar. Annars kunde det visa fel, enligt den person på vårdcentralen som jag pratade med.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

När jag testade mig nyligen, så fick jag vänta tills jag hade haft symtom i två dagar. Annars kunde det visa fel, enligt den person på vårdcentralen som jag pratade med.

Mr. Musk har säkerligen egna regler
Har igen aning om hur USA gör med sina tester men bra input.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Liseberg ägs av Göteborg stad så det är redan skattepengar som står för deras förluster.

Se där ja, då är alla problem lösa då det finns säkerligen hur mycket pengar som helst i Göteborgs stads kassa. Fick för mig att Liseberg också ingick i bolaget Park & Resort som äger Gröna Lund, Skara, Kolmården och Eskilstuna Zoo men jag hade fel.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Se där ja, då är alla problem lösa då det finns säkerligen hur mycket pengar som helst i Göteborgs stads kassa. Fick för mig att Liseberg också ingick i bolaget Park & Resort som äger Gröna Lund, Skara, Kolmården och Eskilstuna Zoo men jag hade fel.

Det är inte vad jag säger. Bara att bli upprörd för att det inte är skattepengar från ett håll som täcker förlusten utan skattepengar från ett annat håll är väl inte så produktivt.

Liseberg gör ju rätt stora vinster så för kommunen är det ju en väldigt bra affär att äga det. Men det borde också innebära att man kan ta förluster i denna speciella situation.

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/SteamboatUSA/status/1326635990975356928 för framtida restriktioner är det något att fundera på, om det nu kommer behövas dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja om det var Göteborgs stad som beslutade max 50 personer? Men det var det inte. Det var staten. Rätt instans ska stå för kostnaden.