Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

CDC säger: Masker fungerar, både för bäraren och för omgivningen.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/masking-scienc...

Det låter märkligt med tanke på hur många länder som har lagstiftat om det och ändå får en brutal andra våg.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte att ingen har studerat vad orsakerna är till att maskanvändade inte håller ner spridningen ännu?
Är det för att:
Fel masker används
Används de för länge så de blir mättade med fukt och ändå delvis sprider smitta
Beter sig maskanvändare mer riskfyllt
Används de på fel sätt (dras upp och ner med nypan mitt på så att de får utandningsfukt på fingrarna)
Används de inte konsekvent
eller är det så att smittotalen hade varit ännu värre i de länder som använder mask ifall de inte använt dem alls etc?

Själv tror jag att det kan vara så att maskanvändande fungerar till del, men att andra faktorer som beteende och populationsdensitet överskuggar dess effekt.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

CDC säger: Masker fungerar, både för bäraren och för omgivningen.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/masking-scienc...

Att de säger något är inget bevis att det fungerar.

Exempel på hänvisning till "bevis" (32):
"On May 12, 2020 (day 0), a hair stylist at salon A in Springfield, Missouri (stylist A), developed respiratory symptoms and continued working with clients until day 8, when the stylist received a positive test result for SARS-CoV-2, the virus that causes coronavirus disease 2019 (COVID-19). A second hair stylist (stylist B), who had been exposed to stylist A, developed respiratory symptoms on May 15, 2020 (day 3), and worked with clients at salon A until day 8 before seeking testing for SARS-CoV-2, which returned a positive result on day 10. A total of 139 clients were directly serviced by stylists A and B from the time they developed symptoms until they took leave from work. Stylists A and B and the 139 clients followed the City of Springfield ordinance* and salon A policy recommending the use of face coverings (i.e., surgical masks, N95 respirators,† or cloth face coverings) for both stylists and clients during their interactions. Other stylists at salon A who worked closely with stylists A and B were identified, quarantined, and monitored daily for 14 days after their last exposure to stylists A or B. None of these stylists reported COVID-19 symptoms. After stylist B received a positive test result on day 10, salon A closed for 3 days to disinfect frequently touched and contaminated areas. After public health contact tracings and 2 weeks of follow-up, no COVID-19 symptoms were identified among the 139 exposed clients or their secondary contacts. The citywide ordinance and company policy might have played a role in preventing spread of SARS-CoV-2 during these exposures. These findings support the role of source control in preventing transmission and can inform the development of public health policy during the COVID-19 pandemic. As stay-at-home orders are lifted, professional and social interactions in the community will present more opportunities for spread of SARS-CoV-2. Broader implementation of masking policies could mitigate the spread of infection in the general population."

Hur bevisar detta att munskydden var det som gjorde skillnad?
A smittade B (de var kollegor, träffade varandra på jobbet, kanske lunchade och fikade ihop varje dag)
A och B smittade inga kunder (kunderna var där kortare stunder)
Inga övriga anställda smittades (kan ha berott på något annat)

En annan anekdot:
På mitt jobb smittades en person. Inga på jobbet hade munskydd och ingen blev smittad av denna person på jobbet.
Bevisar detta att munskydd inte gör skillnad? Eller var det hålla avstånd som räddade oss?
Munskydden var väl inte enda rekommendationen i det där samhället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det ena behöver inte orsaka det andra. Typiskt att skulden läggs på hur folk beter sig när det inte har bevisat vara orsaken till att smittspridningen ökar. Smittan ökar över hela norra halvklotet trots olika restriktioner i olika länder. Skulle det kunna bero på något annat?

Fast det är väl ganska självklart att smittspridningen ökar om människor är ute och rör sig mer? Hur menar du annars att viruset sprider sig?

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fast det är väl ganska självklart att smittspridningen ökar om människor är ute och rör sig mer? Hur menar du annars att viruset sprider sig?

Krävs det inte också att människor är nära varandra en längre tid?
Man kan röra sig fritt utan att gå nära folk så att man blir smittad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Krävs det inte också att människor är nära varandra en längre tid?
Man kan röra sig fritt utan att gå nära folk så att man blir smittad.

Fast så blir det ju inte i praktiken utan restriktioner, det har vi ju redan sett.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fast så blir det ju inte i praktiken utan restriktioner, det har vi ju redan sett.

Hur har vi sett detta? På vilket sätt beter vi oss sämre nu än i somras när smittspridningen var låg eller i våras då smittan gick ner? Folk gick på fester då också. Tror inte det är någon jättestor skillnad i andelen människor som "inte sköter sig".

Myndigheterna har en förmåga att skylla på vårt beteende typ "vi ser nu att smittspridningen ökar vilket beror på att ni inte följer rekommendationerna". Men om vi beter oss ungefär likadant hela tiden och smittspridningen varierar så kanske det beror på något annat? Smittspridningen verkar ha ökat mycket senaste veckorna. Har vi verkligen ändrat vårt beteende jättemycket på några veckor? Visst folk kom tillbaka till jobb och skola efter semestrarna men det är ändå snart 3 månader sedan.

Hur förklarar man att smittspridningen ökar även i länder med hårda restriktioner? Om nu restriktioner stoppar smittspridningen borde detta inte ha hänt.

Edit: En teori skulle kunna vara att det är fördröjning. Det vi gör idag syns om 3 månader. När smittan gick upp i våras skärpte sig folk och det tog 3 månader innan det gav effekt. Då slappnade vi av och det syns igen nu efter 3 månader. Det blir som självsvängning likt när ett JAS-plan störtar på grund av överkänslighet i styrspaken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Om du risker att dö skulle du ändå gå och klippa dig??

Just sånt här som gör att de blir tufft, folk måste sluta att leva som vanligt, de är omöjligt just nu.
Smittan finns kvar i en lokal länge och andra kan bli smittade så jag tycker tvärtom, vi ska begränsa vad vi kan göra, mat och apotek men allt annat ska man undvika.

Som sagt var det var 5 månader sedan jag klippte mig förra gången. Inte direkt att jag klipper mig i onödan eller hur? Hur ofta klipper du ditt hår?

Rekommendationen är att undvika onödiga besök i butiker. Jag bedömer risken att dö på grund av detta som minimal. Butiksägaren behöver sin inkomst. Är väl bättre klippa sig när det är lite folk där och innan smittan ökar ännu mera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Om du risker att dö skulle du ändå gå och klippa dig??

Det gör jag ju hela tiden, kan ju bli påkörd när jag går över gatan, bussen kan krocka etc...

F.ö. titta på hur folk går över på övergångsställena: Typiskt tittande rakt ned i sin telefon än kolla om
det kommer några bilar. Verkar inte spela nån större roll om det är vinter och halt heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Det gör jag ju hela tiden, kan ju bli påkörd när jag går över gatan, bussen kan krocka etc...

F.ö. titta på hur folk går över på övergångsställena: Typiskt tittande rakt ned i sin telefon än kolla om
det kommer några bilar. Verkar inte spela nån större roll om det är vinter och halt heller.

De är saker du kan undvika med lite uppmärksamhet, men du har ingen kontroll om personen bredvid är smittad och de är inget du har en aning om.

Bra av regeringen att stoppa all alcohol försäljning efter 22.

Permalänk
Avstängd

Mycket viktigt och kort blogginlägg om Pfizers preliminära(!) COVID-19 vaccin:
https://sciencebasedmedicine.org/pfizers-covid-vaccine/

Det kan komma att bli världens första mRNA vaccin av sitt slag vilket redan var på tapeten sedan 1990-talet:
https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243

Detta betyder att instruktioner för att bilda särskilda proteiner (mRNA i ett nötskal) av viruset är vad som injiceras och inte färdiga delar av viruset. Kroppen tillverkar sedan viruset som immunförsvaret därpå bildar antikroppar för.

Klargörande behövs för huruvida 90%-siffran är korrekt eller tagen ur ändan från PR-skrivaren. Jag håller tummarna att det inte var någon internetfrilansare (*shots fired at myself*) som skrev PR utan en faktisk vetenskaplig person vid Pfizer.

Förhoppningsvis stämmer de preliminära data så att vi kan vänta oss en massvaccinering till och med slutet på 2021.

De preliminärt rapporterade "bieffekterna" var:
- Irritation vid injiceringszonen
- Feber (oklart ännu om det var mild eller svår)

Personligen tycker jag att "feber" är att konstigt att klassa som bieffekt eftersom det ÄR kroppens korrekta immunologiska reaktion på en virusinfektion (även om den är "självtillverkad via vaccin"). Däremot bör febern bli mycket mild. Blev den hög så kan jag klassa den som en "bieffekt" eftersom det inte är en lämplig immunologisk reaktion i detta fall från kroppens sida.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Mycket viktigt och kort blogginlägg om Pfizers preliminära(!) COVID-19 vaccin:
https://sciencebasedmedicine.org/pfizers-covid-vaccine/

Det kan komma att bli världens första mRNA vaccin av sitt slag vilket redan var på tapeten sedan 1990-talet:
https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243

Detta betyder att instruktioner för att bilda särskilda proteiner (mRNA i ett nötskal) av viruset är vad som injiceras och inte färdiga delar av viruset. Kroppen tillverkar sedan viruset som immunförsvaret därpå bildar antikroppar för.

Klargörande behövs för huruvida 90%-siffran är korrekt eller tagen ur ändan från PR-skrivaren. Jag håller tummarna att det inte var någon internetfrilansare (*shots fired at myself*) som skrev PR utan en faktisk vetenskaplig person vid Pfizer.

Förhoppningsvis stämmer de preliminära data så att vi kan vänta oss en massvaccinering till och med slutet på 2021.

De preliminärt rapporterade "bieffekterna" var:
- Irritation vid injiceringszonen
- Feber (oklart ännu om det var mild eller svår)

Personligen tycker jag att "feber" är att konstigt att klassa som bieffekt eftersom det ÄR kroppens korrekta immunologiska reaktion på en virusinfektion (även om den är "självtillverkad via vaccin"). Däremot bör febern bli mycket mild. Blev den hög så kan jag klassa den som en "bieffekt" eftersom det inte är en lämplig immunologisk reaktion i detta fall från kroppens sida.

De sa på nyheterna att en nackdel med detta just vaccin var att det var tvunget att förvaras vid -70C, vilket kan försvåra logistiken och därmed fördröja/försvåra vaccinering på vissa platser. Undrar hur det ser ut med lågtemperaturfrysar i landet. Lär väl bli bristvara om hela världen börjar beställa fler.

Så får hoppas att fler vaccinsorter visar på lika goda preliminära resultat!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av addek83:

tvunget att förvaras vid -70C

Torris löser det problemet. Kräver dock att personal som hanterar detta har kunskap i ämnet om att slutna utrymmen inte är lämpliga för dess hantering, dvs risk för syrebrist pga koldioxid.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är en extremt dum idé att förbjuda alkoholförsäljning efter 22, och då är jag en person som i princip aldrig är ute och dricker. Detta luktar mest signalpolitik, något som regeringen lyckats undvika fram tills nu;

- Privata fester är en betydligt större smitthärd än barer och krogar. Vad kommer hända med dessa nu när i praktiken allt kvällsuteliv försvinner? De kommer öka i antal och längd.
- De flesta krogar och barer är rätt bra på att förhålla sig till FHMs rekommendationer och de är redan under lupp, medans inte en jävel bryr sig om någon flåsar dig i nacken på kollektivtrafiken eller i matbutiken (eller på systemet, som kommer få ett betydligt större kundflöde nu.)
- Detta slår hårt mot en branch som redan är på knäna, och antagligen helt i onödan. Vi kommer inte se en minskad sprittsmidning utöver felmarginalen, men vi kommer se en massiv våg av nya konkurser i denna restriktionens spår. Jag känner flera resturangägare som hävdat att de enbart överlevde våren pga. sin alkoholförsäljning på (helg)kvällarna.

TLDR: Detta kommer slå hårt mot ekonomin och leda till konkurser samtidigt som det finns en reell risk att smittspridningen kommer öka.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ja som att alkohol sprider covid-19 och då enbart efter klockan 22...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tycker att det är en extremt dum idé att förbjuda alkoholförsäljning efter 22, och då är jag en person som i princip aldrig är ute och dricker. Detta luktar mest signalpolitik, något som regeringen lyckats undvika fram tills nu;

- Privata fester är en betydligt större smitthärd än barer och krogar. Vad kommer hända med dessa nu när i praktiken allt kvällsuteliv försvinner? De kommer öka i antal och längd.
- De flesta krogar och barer är rätt bra på att förhålla sig till FHMs rekommendationer och de är redan under lupp, medans inte en jävel bryr sig om någon flåsar dig i nacken på kollektivtrafiken eller i matbutiken (eller på systemet, som kommer få ett betydligt större kundflöde nu.)
- Detta slår hårt mot en branch som redan är på knäna, och antagligen helt i onödan. Vi kommer inte se en minskad sprittsmidning utöver felmarginalen, men vi kommer se en massiv våg av nya konkurser i denna restriktionens spår. Jag känner flera resturangägare som hävdat att de enbart överlevde våren pga. sin alkoholförsäljning på (helg)kvällarna.

TLDR: Detta kommer slå hårt mot ekonomin och leda till konkurser samtidigt som det finns en reell risk att smittspridningen kommer öka.

Det här är ju temat för de flesta Corona-åtgärderna. Anlägger du ett visst perspektiv kisar med ögonen och begagnar "rätt data" så ser det ut som att den här åtgärden måste ju göra mer nytta än skada... I själva verket? mjääääe. Fan vet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Är du ute på krogen så vistas du bland okända människor och när man börjar bli lite onykter ja då blir omdömet sämre och att hålla avstånd är nog inget man tänker på så jag tycker de är helt rätt, stoppa allt som innebär att okända människor umgås.
Sedan så måste dom stänga 22.30 vilket också är bra.

Dricker man hemma är de en helt annan sak.

De här är en dödlig sjukdom och allt vi kan göra för att bromsa spridningen är bra, vi kan inte leva normalt just nu.

Permalänk
Inaktiv

Dock kanske det inte är så bra att allt stängs samtidigt, då blir det trångt på stan och på bussar o.d... Svårt att lösa på annat sätt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Dock kanske det inte är så bra att allt stängs samtidigt, då blir det trångt på stan och på bussar o.d... Svårt att lösa på annat sätt dock.

Eftersom man följer rekommendationerna och inte är ute på stan och träffar andra i onödan så kan det väl omöjligt vara ett problem?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Sant. Nu kommer det ju att bli omvänt: folk går tidigare till barer & krogar och kör vidare sedan hemma/på privatfester.

Samtidigt är tanken med privata fester att inte ta dit vem som helst utan folk som du åtminstone känner. Fast ja, jag vet själv under tonåren hur många slumpvisa fester man drog på där man inte kände någon skalle.

Och nog kommer majoriteten av ungdomarna att klara sig men stackars deras föräldrar, föräldrars föräldrar och andra i släkten som kommer att drabbas av skiten för att ungdomarna vill leva som om ingenting har hänt det senaste året...

Leva här och nu. "Den dagen, den sorgen" när flera i släkten klappar igen för att man inte orkade vänta på ett vaccin i ett år vilket är rekordfort för vaccin...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En fråga till de som bor och arbetar i centrala Stockholm: är folk bara lata eller är det en jättestor andel av personer där som bor i centrala Stockholm och arbetar miltals utanför stadskärnan?

Annars förstår jag inte detta med rusningstrafik i kollektivtrafiken. Investera i ett par riktiga kängor och varma kläder och/eller en cykel och lär Er att motionera till jobbet.

Visst, inte det mest praktiska om Ni blir svettig och det saknas dusch där. Men annars är det bra om fler rör på sina lata fläsk!

Det är väldigt gott om folk i Stockholm som cykelpendlar, inklusive jag själv. På med dubb och vettiga kläder så går det relativt smärtfritt. Klart det fungerar utan dubb också men blir "spännande" dagar eller morgnar när det är halt med en del olyckor som följd. Man får verkligen se upp för alla el-cyklister dock. Känns lite som att folk som köpt el-cyklar är personer som inte cyklat så mycket förr (åtminstone inte så långa sträckor) och generellt kör ganska dåligt. Tanter och gubbar som plötsligt nu gör smygande tysta omkörningar i hög fart på löpande band med alldeles för små marginaler. Finns väl i och för sig gott om unga lata typer också som föredrar eldrift jämfört med att bli starka och vältränade. Ibland har man ju väldigt svårt att tro på att det fanns vikingar här för drygt 1000 år sedan, folk är både väderkänsliga och fysiskt lata.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Det är väldigt gott om folk i Stockholm som cykelpendlar, inklusive jag själv. På med dubb och vettiga kläder så går det relativt smärtfritt. Klart det fungerar utan dubb också men blir "spännande" dagar eller morgnar när det är halt med en del olyckor som följd. Man får verkligen se upp för alla el-cyklister dock. Känns lite som att folk som köpt el-cyklar är personer som inte cyklat så mycket förr (åtminstone inte så långa sträckor) och generellt kör ganska dåligt. Tanter och gubbar som plötsligt nu gör smygande tysta omkörningar i hög fart på löpande band med alldeles för små marginaler. Finns väl i och för sig gott om unga lata typer också som föredrar eldrift jämfört med att bli starka och vältränade. Ibland har man ju väldigt svårt att tro på att det fanns vikingar här för drygt 1000 år sedan, folk är både väderkänsliga och fysiskt lata.

El cykel är ju perfekt att pendla med, man blir inte lika svettig och de är bra för miljön, hade inte den funnits då hade vi haft betydligt fler människor i bilar, alla sett där vi tar oss fram utan bil är bra motion eller ej.

Här i Umeå kan folk köra bil inom stadskärnan som är mindre en 1 mil med bil och de klagas på långa köer, man tar sig fram fortare med cykel som de är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Och smittan stannar exakt vi armlängds avstånd...

Det är väl rätt uppenbart att man anser att folk inte följer rekommendationerna när de blir påverkade, något man uppenbarligen tänker sig sker efter kl 22. Själv tycker jag inte att det verkar helt orimligt - då hinner man utan problem äta middag och dricka alkohol till det, men stoppar det när folk går över till att fortsätta dricka och bli mer påtagligt påverkade. Samtidigt brukar ljudnivån ofta går upp vilket i sig lär öka risken för smittspridning då högre tal rimligen bidrar till att man sprider mer virus om man är smittsam.

Skrivet av MinscS2:

Skrivet av Olegh:

Det här är ju temat för de flesta Corona-åtgärderna. Anlägger du ett visst perspektiv kisar med ögonen och begagnar "rätt data" så ser det ut som att den här åtgärden måste ju göra mer nytta än skada... I själva verket? mjääääe. Fan vet

Det här blir ju lätt avdelningen för killgissningar. jag kan tänka mig att det är mer komplicerat än så. Kan ju själv bidra med lite killgissningar åt andra hållet

Jag tänker mig att det på en bar (efter kl 10) när folk börjar bli lite mer påtagligt påverkade och mindre omdömesgilla så riskerar man att folk sprider smitta mellan grupper. Går man istället hem och festar så gör man det nog oftast med ett mindre sällskap där man redan känner/känner till varandra, vilket då gör att spridningen håller sig inom en begränsad grupp och det blir betydligt mycket lättare att smittspåra.

Är det större fester hemma så lär de inträffa oavsett om man får vara på krogen eller inte.

Det lär finnas betydligt mycket fler argument åt båda håll, men det är ju alltid intressant fundera på aspekter från flera olika håll

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

El cykel är ju perfekt att pendla med, man blir inte lika svettig och de är bra för miljön, hade inte den funnits då hade vi haft betydligt fler människor i bilar, alla sett där vi tar oss fram utan bil är bra motion eller ej.

Här i Umeå kan folk köra bil inom stadskärnan som är mindre en 1 mil med bil och de klagas på långa köer, man tar sig fram fortare med cykel som de är nu.

Jo, du har rätt, cyklar man långt så gäller det att arbetsplatsen har dusch, stackars arbetskamraterna annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Är du ute på krogen så vistas du bland okända människor och när man börjar bli lite onykter ja då blir omdömet sämre och att hålla avstånd är nog inget man tänker på så jag tycker de är helt rätt, stoppa allt som innebär att okända människor umgås.
Sedan så måste dom stänga 22.30 vilket också är bra.

Dricker man hemma är de en helt annan sak.

De här är en dödlig sjukdom och allt vi kan göra för att bromsa spridningen är bra, vi kan inte leva normalt just nu.

Var någonstans står det att de måste stänga 22:30?
Jag hittar inte detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag hittar inte detta.

Står i lagen och sades flera gånger under pressträffen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag hittar inte detta.

Alkohollagen 8:19 3st. Oavsett vid vilken tidpunkt som serveringstiden upphör så ska lokalen vara tömd 30 min efter dess utgång. Detta gör alltså att det regeringen egentligen gör är att börja hårdreglera öppettiderna för ställen med serveringstillstånd bakvägen, underminera det ekonomiska underlaget för dessa än mer, samtidigt som ställen som inte har serveringstillstånd får fortsätta ha öppet vilka tider de vill. Så om vi hypotetiskt har två pizzerior, som även serverar lite annat, bredvid varandra och den ena har serveringstillstånd för att kunna erbjuda en öl eller ett glas vin till pizzan, så får den alltså bomma igen 22:30, troligen i praktiken tidigare för att få ut folk dessförinnan, medan den andra kan fortsätta ha öppet till t ex midnatt. Nu stänger de flesta pizzerior lite tidigare än så för det mesta, men för att visa på hur absurt det blir.

(I normalfallet så gäller serveringstillstånd till kl. 01, om kommunen inte beslutat om annat, vilket anges i samma paragraf som ovan.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Alkohollagen 8:19 3st. Oavsett vid vilken tidpunkt som serveringstiden upphör så ska lokalen vara tömd 30 min efter dess utgång. Detta gör alltså att det regeringen egentligen gör är att börja hårdreglera öppettiderna för ställen med serveringstillstånd bakvägen, underminera det ekonomiska underlaget för dessa än mer, samtidigt som ställen som inte har serveringstillstånd får fortsätta ha öppet vilka tider de vill. Så om vi hypotetiskt har två pizzerior, som även serverar lite annat, bredvid varandra och den ena har serveringstillstånd för att kunna erbjuda en öl eller ett glas vin till pizzan, så får den alltså bomma igen 22:30, troligen i praktiken tidigare för att få ut folk dessförinnan, medan den andra kan fortsätta ha öppet till t ex midnatt. Nu stänger de flesta pizzerior lite tidigare än så för det mesta, men för att visa på hur absurt det blir.

(I normalfallet så gäller serveringstillstånd till kl. 01, om kommunen inte beslutat om annat, vilket anges i samma paragraf som ovan.)

Så de kan inte fortsätta servera pizza och alkoholfritt efter 22:30 om de har tillstånd att servera alkohol fram till 22?

Edit: Jag gissar det är för att man inte ska kunna beställa 6 glas öl för resten av kvällen precis innan de stänger baren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så de kan inte fortsätta servera pizza och alkoholfritt efter 22:30 om de har tillstånd att servera alkohol fram till 22?

Edit: Jag gissar det är för att man inte ska kunna beställa 6 glas öl för resten av kvällen precis innan de stänger baren.

Som det står klart och tydligt. "Oavsett vid vilken tidpunkt som serveringstiden upphör så ska lokalen vara tömd 30 min efter dess utgång." Så har du serveringstillstånd till klockan 18.00 så ska lokalen vara tömd på gäster vid 18.30 som senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Som det står klart och tydligt. "Oavsett vid vilken tidpunkt som serveringstiden upphör så ska lokalen vara tömd 30 min efter dess utgång." Så har du serveringstillstånd till klockan 18.00 så ska lokalen vara tömd på gäster vid 18.30 som senast.

Med servering menas alkohol? Man kan servera mat och alkoholfritt tänker jag. Lagen säger man inte får servera alkohol efter klockan 22 men restaurangernas serveringstillstånd kan väl vara längre?