Nvidia arbetar på alternativ till AMD Smart Access Memory

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

AMD uppfinner och Nvidia kopierar. Som vanligt.

Så ruttet.

Och AMD "kopierar" Nvidia med deras egna DLSS teknik.

Detta gynnar ju bara konsumenten, varför ska detta vara så ruttet?

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Skrivet av Radolov:

Om det kan fungera på alla kort så ska de se till att det fungerar på alla kort. Punkt slut.

Med det sagt så är det ändå konstigt att AMD nämner endast RX6000 och NVIDIA bara Ampere. Är det något som jag missat? ¯\_(ツ)_/¯

Gissar att deras nämnande av att man måste ha ett nyare moderkort beror på BIOS stöd.
Mitt nuvarande Asus 450-nånting har inte den inställningen.
En ny AMD processor kräver ett nyare BIOS, kanske därför dom säger att man behöver en ny processor.

Edit: Jag missade din fråga helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Korrigering att "resizable BAR" används på Linux.

AMD har väl inte specificerat precis vad SAM egentligen gör annat än att "göra hela VRAM tillgängligt för CPU". Det är väl möjligt att SAM har andra specifika hårdvarulösningar som ytterligare ökar på prestandavinsterna?

Enligt Alex Deucher (AMDGPU maintainer) så är SAM ett annat ord för resizable bar, men självklart kan det finns någon optimering dom gjort. Känns ändå fel att låsa tekniken helt bakom deras nya platform om det kan ge ökad prestanda för 6000 serien och zen2.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det är väl bra om Nvidia kopierar saker? Alternativet är att tillverkare A uppfinner en funkltion som tillverkare B sedan inte implementerar för att det vore att "kopiera".

Ungefär som om AMD inte hade kopierat stöd för raytracing...

Knappast kopierat, däremot varit med och utvecklat DXR tillsammans med bla Microsoft och Nvidia.
Att sedan Nvidia lanserade raytracing tidigare är en annan sak.

Överflödigt bla
Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

AMD uppfinner och Nvidia kopierar. Som vanligt.

Så ruttet.

Det där stämmer verkligen inte. Båda företagen innoverar och båda kopierar.

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

Enligt Alex Deucher (AMDGPU maintainer) så är SAM ett annat ord för resizable bar, men självklart kan det finns någon optimering dom gjort. Känns ändå fel att låsa tekniken helt bakom deras nya platform om det kan ge ökad prestanda för 6000 serien och zen2.

De har mig veterligen inte sagt att den är låst, att sedan varje tillverkare måste implementera stöd för det är en annan sak, och att AMD gör det på de nya produkterna till att börja med är väl inte så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Intresant detta kan få oss att vilja ha PCI express 6.0 i AM5 sockeln och Intels motsvarande, samt om Nvidea får de funka över alla CPU så kan det bli så att AMD mirakulöst lyckas få till det samma.

Konkurans konsument win/win!

Skrivet av pv2b:

???

Denna teknik funkar med PCIe Gen 3 och sannolikt också Gen2 också

Skrivet av the squonk:

PCIE4.0 bussen är säkert en flaskhals, men å andra sidan är GDDR6 ca 10x snabbare än vanligt RAM så det finns säkert en del att hämta. Särskilt om det är sånt som GPU behöver, då SLIPPER man att gå över bussar om det redan ligger i GDDR(ja, RAM har också en buss).

Visst men tidare i trådens nämdes PCI bussen som en flaskhals av nyttan det medför idag, varav nya PCI express kan göra mer nytta en vad det gör idag. Sonika så kan snabbare pci express buss tillföra mer en snabbare lagring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag är långt(väldigt långt) ifrån att vara en expert.
Det gamla sättet att komma åt grafikminnet var anpassat för 32 bitars system
En 32 bitars adressrymd kan adresssera 4 GB minne.
Denna adressrymd skulle delas mellan grafikkortet och ram, därav kompromissen att ett program(dvs drivrutinen) endast kunde komma åt 256MB åt gången av grafikminnet..
Nu är kompromissen borttagen.
(jag är långt(väldigt långt) ifrån expert så rätta mig gärna)

Tror du är rätt ute, med en större adressrymd behöver du inte flytta runt ett 256MB fönster för att kommat åt ex. 16GB videominne, vilket ökar prestandan. Typ som att slippa EMS i msdos för dom som kommer ihåg...

Ett grundkrav för att detta skall funka är att man har ett 64-bitars O/S vilket jag tror är anledningen till att man inte lanserar på bred front, folk som köper maskiner med Ryzen 5xxx & 5xx chipset kommer garanterat att ha ett 64-bitars O/S, medans en del andra har gamla 32-bitars installationer där det inte funkar.
Tror det kommer spridas till äldre hårdvara vad det lider.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Fanns det några andra lösningar som var kapabla till RT i spel när Nvidia gjorde det?

https://tech.slashdot.org/story/19/03/19/2239251/crytek-shows...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolook13:

De har mig veterligen inte sagt att den är låst, att sedan varje tillverkare måste implementera stöd för det är en annan sak, och att AMD gör det på de nya produkterna till att börja med är väl inte så konstigt.

Dom har väl sagt själva att deras egna implementation endast funkar men nya zen och ett mobo från b550/x570 till en början? Låter lustigt med att släppa en ny gpu som fungerar sämre på gamla zen/intel om det nu teoretiskt funkar på dom också då alla inte köper en hel ny config efter varje gpu release.

Men självklart kan detta ändras, känns mer troligt nu när nvidia släpper sin egna implementation.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

haha, nu vet jag inte riktigt vad du menar? har väl kopierats fram och tillbaka sedan begynnelsen? Senaste åren skulle jag säga att det varit tvärtom dvs AMD som försökt haka på Nvidia. Men du får gärna ge exempel

Nvidia tog upp till 20000kr för ett 2080ti. Utan konkurrens av AMD så har dom uppträtt som svin mot konsumenterna.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Nvidia tog upp till 20000kr för ett 2080ti. Utan konkurrens av AMD så har dom uppträtt som svin mot konsumenterna.

Tror inte Nvidia sätter prisrerna hos återförsäljare.
De säljer väl sina chips till 3:e partstillverkare, som i sin tur sätter sin prislapp.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tror inte Nvidia sätter prisrerna hos återförsäljare.
De säljer väl sina chips till 3:e partstillverkare, som i sin tur sätter sin prislapp.

Självklart, men dom höjer så klart priserna på sina chip om det inte finns konkurrens.
Det funkar så länge konsumenterna fortsätter köpa. Och konsumenter med mer pengar än hjärna verkar det inte råda någon brist på, så Nvidia gör bara det börsnoterade företag skall göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag förstår inte hur "resizable BAR" kan påverka prestanda mer än inom felmarginalen. BAR mappad data används ju bara för att läsa och skriva bit's, typ register. Om det är datamängder att snacka om så använder man DMA och där kan man skyffla GB utan att ha någon BAR.

Vi är flera som undrar, skulle behöva en SMA/"resizable BAR" for dummies känner jag, en förenklad förklaring hur det tekniskt fungerar och blir bättre.

Skrivet av CubaCola:

Jag har alltid fått för mig om att SMA är ungefär som när man hade en gammal dator på 80talet som säg hade 128kB ram.
Jag kan ha helt fel, SMA kanske är helt annorlunda.

Problemet då med processorn man ägde var att den bara hade 16 bitars addresslina så man kunde bara se 64kB ram med processorn, vilket då blir lite problemetatiskt när man hade 128kB.

Så då fick man helt enkelt ha minnet i olika "banker" eller "pages" eller vad det nu kallades för.

Så bank A hade 0-64kB, och bank B hade 65-128kB förenklat sett.

Istället för att kunna se hela minnet med en gång på 128kB och enkelt addressera denna.

Lite så har jag fått för mig att SMA är, att med detta enablat så ser man hela minnesmängden istället för en mindre del åt gången.

Instämmer, har också fått den uppfattningen att det handlar om något som liknar memory bank adressing, men vi kanske båda missförstår?

Skrivet av FattarNiInte:

Tidigare har det varit ett fönster (256mb) mellan drivrutinen och grafikminnet.
Nu är väggen borta. Det avkomplicerar drivrutinen. Alla vinner.

Ja, är ett fönster eller memory bank om 256MB som är lite knepigt att hantera när man har 16GB att mappa det mot, men hur kan det göra sådan skillnad på 5-10%? Har testat olika page size från t.ex. 4kB till 1MB och sällan sätt mer en några procents skillnad och då är det ändå en förändring faktor 256 (256*4k=1M), jämfört med i detta fallet en faktor 64 (64*256k=16GB).
Men kanske de interrupt som behövs i CPU för att byta minnesadress för I/O när den ska adressera saker bortanför en PCIe-buss är relativt långsamma.

Skrivet av FattarNiInte:

Jag är långt(väldigt långt) ifrån att vara en expert.
Det gamla sättet att komma åt grafikminnet var anpassat för 32 bitars system
En 32 bitars adressrymd kan adresssera 4 GB minne.
Denna adressrymd skulle delas mellan grafikkortet och ram, därav kompromissen att ett program(dvs drivrutinen) endast kunde komma åt 256MB åt gången av grafikminnet..
Nu är kompromissen borttagen.
(jag är långt(väldigt långt) ifrån expert så rätta mig gärna)

Ja, CPU behöver en del av adress-utrymmet för I/O, Windows hade väl 2.75 eller 3GB som gräns och använde resterande för att mappa I/O-adresser vilket ställde till det under en period när man körde 32-bitars OS och hade 4GB RAM men det var begränsat till skillnad slutet av 80-talet till mitten av 90-talet när 640kB-1M var mappat till I/O så man satt där med 640kB tillgängligt minne i sin 486:a med 8MB fysiskt minne.

Skrivet av ddelin:

Tror du är rätt ute, med en större adressrymd behöver du inte flytta runt ett 256MB fönster för att kommat åt ex. 16GB videominne, vilket ökar prestandan. Typ som att slippa EMS i msdos för dom som kommer ihåg...

Ett grundkrav för att detta skall funka är att man har ett 64-bitars O/S vilket jag tror är anledningen till att man inte lanserar på bred front, folk som köper maskiner med Ryzen 5xxx & 5xx chipset kommer garanterat att ha ett 64-bitars O/S, medans en del andra har gamla 32-bitars installationer där det inte funkar.
Tror det kommer spridas till äldre hårdvara vad det lider.

Ärligt talat, trodde detta problemet var löst när man gick över till 64-bitars CPU och OS för över 15 år sedan, men tydligen har denna fossil från 90-talet fått leva kvar.

Men jag har fortfarande svårt att förstå hur adressering av t.ex. 16GB kan göra upp till 10% snabbare än att adressera 256MB i taget, 256MB är ändå en rätt rejäl bit data skicka iväg medans adress-beräkningar går väldigt snabbt, så man skulle vilja veta varför det gör en så pass stor skillnad.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tror inte Nvidia sätter prisrerna hos återförsäljare.
De säljer väl sina chips till 3:e partstillverkare, som i sin tur sätter sin prislapp.

Nvidia sätter priserna vart ribban ska ligga

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Nvidia tog upp till 20000kr för ett 2080ti. Utan konkurrens av AMD så har dom uppträtt som svin mot konsumenterna.

Vad har det med sakfrågan att göra? De har ju fortfarande innoverat.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Nvidia tog upp till 20000kr för ett 2080ti. Utan konkurrens av AMD så har dom uppträtt som svin mot konsumenterna.

Hade AMD varit i Nvidias position hade de gjort exakt samma sak, maximerat vinsterna. Tror folk på allvar att AMD består av snällare folk än Intel och Nvidia och som bara har kundernas plånböcker i åtanke? Det går väldigt bra för AMD nu, vänta och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Hade AMD varit i Nvidias position hade de gjort exakt samma sak, maximerat vinsterna. Tror folk på allvar att AMD består av snällare folk än Intel och Nvidia och som bara har kundernas plånböcker i åtanke? Det går väldigt bra för AMD nu, vänta och se.

En del verkar tyvärr tro att amd håller på med välgörenhet mot konsumenter

Permalänk
Medlem

Det var ju tur att AMD presenterade detta då annars hade väl Nvidia suttit och hållit på det. Nvidia gör inget extra om de inte behöver. Det såg vi på 2000-serie launchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Nvidia sätter priserna vart ribban ska ligga

Ja, men jag har svårt att se att Nvidia höjer priset på sitt rtx3080 chip med 2000kr.

Hur det ligger till får vi aldrig veta.
Det enda vi vet är att AMD gör aldrig fel oavsett vad de än gör, och Nvidia och Intel är de elakaste som någonsin funnits på vår jord.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Nvidia tog upp till 20000kr för ett 2080ti. Utan konkurrens av AMD så har dom uppträtt som svin mot konsumenterna.

Vad har det med mitt påstående att göra? Vi diskuterar innovation och du hoppar på pris ?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SectionX2:

AMD uppfinner och Nvidia kopierar. Som vanligt.

Så ruttet.

Stämmer det? Började fundera på vilka lite större förändringar som skett under åren och vem som introducerat dem. Kanske missat något, men verkar som Nvidia med råge är de som flyttat gränserna för GPUer

  • T&L introduceras av Nvidia 1999, i sig inget nytt koncept då det funnits på bl.a. SGI men nytt för PC

  • programmable shaders introducerades 2001 av Nvidia

  • ATi lade grunden till unified shaders 2005 i form av Xbox360

  • i min mening den överlägset största revolutionen för GPUer gjords 2007 när Nvidia introducerade CUDA, OpenCL kom först två år senare (och designades av Apple, inte ATi/AMD)

  • Nvidia introducerade G-sync 2013, d.v.s. att monitorn anpassar uppdateringen efter grafikkortet i stället för tvärtom

  • AMD lanserade ihop med Dice Mantle 2014, här skulle jag vilja säga att idén är rätt men Apple har med Metal visat att Mantle har en vansinnig grundläggande design, vilket tyvärr är modellen som influerat DX12 och Vulkan. Apple lanserade faktiskt Metal samtidigt som AMD lanserade Mantle, sommaren 2014. Skillnaden är att Metal fortsätter vara ett högre nivå API likt DX11/OpenGL, men man har ändå fått med alla fördelarna -> mycket enklare att använda än DX12/Vulkan utan att ge upp fördelar.

  • 2017 lanserades Tensor-kärnor (Volta, kom till konsumenter ett år senare). Är viktigare i datacenter än för konsumenter, AMD har vad jag vet inte utannonserat att de också kommer addera detta men Intel har motsvarande i kommande GPUer

  • 2018 lanserade Nvidia teknik som fortfarande inte sett ett brett genomslag, men som nog många anser är det viktigaste steget sedan rastrering klev in i GPU, HW-accelererad raytracing

Så en riktigt bra teknik i unified shaders och vad allt mer ser ut att vara ett teknikmässigt misstag i Mantle är inte vad jag skulle kalla att leda utvecklingen.

Man kan tycka vad man vill om Nvidias priser och Jensens framtoning, men svårt att se hur man kan hävda något annat än att Nvidia har under två decennium varit det överlägset mest drivande företaget kring GPU-utveckling.

Nu vet vi inte exakt vad AMD Smart Access Memory innefattar, men av det som framkommit tycker jag det låter rätt mycket som funktioner Nvidia introducerade i CUDA 10.2 (februari 2019), Introducing Low-Level GPU Virtual Memory Management. Men har för mig att detta bara fungerar under Linux, eventuellt kommer stödet nu också till Windows där det artikeln handlar om finns på plats.

Det unika med SAM är i så fall att man använder det till att snabba upp prestanda i spel. För helt klart kan tekniken snabba upp vissa arbetsmoment, det har Nvidia visat med det som länkas ovan i kontext av GPGPU/CUDA.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Nvidia tog upp till 20000kr för ett 2080ti. Utan konkurrens av AMD så har dom uppträtt som svin mot konsumenterna.

Är väl olagligt för dem att inte agera i aktieägarnas intresse. Det är inte som att det är Daraprim eller något annat livsnödvändigt man säljer. Det är inte som att man måste köpa ett 2080Ti eller 3090 för att överleva.

Skrivet av BeardedRobot:

Hade AMD varit i Nvidias position hade de gjort exakt samma sak, maximerat vinsterna. Tror folk på allvar att AMD består av snällare folk än Intel och Nvidia och som bara har kundernas plånböcker i åtanke? Det går väldigt bra för AMD nu, vänta och se.

Behöver väl inte ens vänta och se? Bara att jämföra 3600X vs 5600X prismässigt, eller titta på hur deras gpupriser förflyttat sig från 5 serien till 6 serien. Verkar vara rätt mkt folk här som håller på AMD som vore de bästa vänner och tror AMD inte agerar som ett företag bara för de varit underdog så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lika klurigt som när Nvidia marknadsförde RayTracing som en RTX-feature?

Vilka andra kort klarade av att köra ray tracing i spelbar framerate när RTX lanserades?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Vilka andra kort klarade av att köra ray tracing i spelbar framerate när RTX lanserades?

Inte ens RTX-korten, var det en kuggfråga?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Inte ens RTX-korten, var det en kuggfråga?

Mitt 2080ti klarade det mesta utmärkt. Även 2060 Super klarar det mesta utmärkt om man anpassar sina inställningar. Som med allt annat som höjer grafisk kvalitet du vet :^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Mitt 2080ti klarade det mesta utmärkt. Även 2060 Super klarar det mesta utmärkt om man anpassar sina inställningar. Som med allt annat som höjer grafisk kvalitet du vet :^)

https://www.sweclockers.com/test/26605-ray-tracing-i-battlefi...
Fast när det lanserades så var den en shitfest på alla kort

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P