MSI registrerar åtta Geforce RTX 3060 Ti

Permalänk
Melding Plague

MSI registrerar åtta Geforce RTX 3060 Ti

Lanseringen av Geforce RTX 3060 Ti ser ut att krypa närmare och MSI delger nu vilka produkter som framöver tar plats i sortimentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns ju som att 4 hade varit tillräckligt!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk

Varför inte bara släppa några få modeller från MSIs sida?

en budget vänlig twin fan varaint och en mer premium tri fan?

strunta i div OC modeller osv då dom ändå inte vill sälja stock varianterna då dom går med mer vinst på OC modellerna?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Känns ju som att 4 hade varit tillräckligt!

Icke OC måste finnas för att ha listpriser någon tusenlapp lägre, sedan tillverkas så klart bara en handfull.

Permalänk
Medlem

Jag fattar ärligt talat inte vitsen med att ha så här många varianter av samma produkt.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Så länge dessa går att köpa så är det väl säkert bra, men det känns nästan som att alla GPU-kretsar som tillverkas nu får ett eget namn, för det är lika många modeller och varianter som faktiska levererade kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Känns ju som att 4 hade varit tillräckligt!

Skrivet av Sgart:

Jag fattar ärligt talat inte vitsen med att ha så här många varianter av samma produkt.

Det är en registrering för varje kort de har i lager vid release 😂
Men det verkar nog vara onödigt många.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Kommer detta kanske hamna som i mitt nuvarande, ett RTX 2080 klass?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag är så confused över vilket GPU man ska köpa.
Nu när Nvidia ska släppa massa "ti" modeller redan.

Permalänk
Medlem

Men släpper dom redan TI-modeller!? Ska dom inte bli färdiga med dom vanliga modellerna först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Men släpper dom redan TI-modeller!? Ska dom inte bli färdiga med dom vanliga modellerna först?

Paniken i Nvidia lägret gör att de släpper allt de kan för att hindra AMD från att ta marknadsandelar från en branch med extrema vinster.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag är så confused över vilket GPU man ska köpa.
Nu när Nvidia ska släppa massa "ti" modeller redan.

Det är väl bara att kolla prestandasiffrorna och jämföra med din budget?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hoppas dom är ärliga med priserna, så det inte blir ett "15-minuters intropris" som alla andra kort denna generation från Nvidia...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Msi har 11st olika modeller av AMD rx5700 så det här får väl anses som lite mindre

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Paniken i Nvidia lägret gör att de släpper allt de kan för att hindra AMD från att ta marknadsandelar från en branch med extrema vinster.

Panik i lägret.. haha ge oss kunder som fortfarande står och väntar på korten i över 1,5 månad tillbaks.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Ääääh, känns som luften gick ur 30-seriens lansering. Tills det faktiskt finns kort så känns det så onödigt, krystat och rent ut sagt skitsnack.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Jag fattar ärligt talat inte vitsen med att ha så här många varianter av samma produkt.

Kan vara för att förvilla eller trötta ut konsumenterna. Om alla olika tillverkare endast hade ett 3060-kort till salu skulle det vara lätt att få en överblick av pris och prestanda. Men när de sitter med ett tiotal olika kort inom varje segment orkar man man inte överblicka mer än en eller kanske två tillverkare, vilket tillverkare med en stark ställning har nytta av. Som exempel har MSI 50 olika kort endast inom 2000-serien. Med 1600-, 2000- och 3000-serien talar vi om 95 olika kort. Samtidigt är det en falsk bild av mångfald, som exempel är endast två av dessa 95 olika kort lågprofil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det är en registrering för varje kort de har i lager vid release 😂
Men det verkar nog vara onödigt många.

Haha du har nog rätt i det du säger!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Det är väl bara att kolla prestandasiffrorna och jämföra med din budget?

Och man jämför med kort som inte är släppta ännu hur?
Poängen är att ex "ska man köpa 3070 eller 3080 nu när uppdaterade kort släpps redan om 1-2 månader typ etc"
Speciellt när 3080 ex knappt finns i lager fortfarande. Och i Januari yup släpps 3080 ti, 3070 ti kanske, 3060 ti kanske etc.

Soppa är vad det är.

Permalänk

Lanseras 2021, levereras 2023
😛

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sgart:

Jag fattar ärligt talat inte vitsen med att ha så här många varianter av samma produkt.

Finns massvis av marknadsfördelar med det. Olika produkter kan positioneras annorlunda på marknaden vilket möjligör att man når fler konsumenter med dess unika önskemål. I dagsläget ger det också kunden en känsla av att vara unik och speciell. "Inte många som har den här!" för att binda kunden med status och exklusivitet. Det ser man kring fenomenet med e-butiker där man måste få en inbjudan för att kunna handla där t.ex. Ju fler produkter = fler recensioner och diskussion = gratis marknadsföring för deras varumärke. När man säljer produkter utan möjlighet att redigera dess innehåll, tenderar man att göra fler alternativ för att ge en känsla av kontroll och inflytande för kunden också. Osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

Finns massvis av marknadsfördelar med det. Olika produkter kan positioneras annorlunda på marknaden vilket möjligör att man når fler konsumenter med dess unika önskemål. I dagsläget ger det också kunden en känsla av att vara unik och speciell. "Inte många som har den här!" för att binda kunden med status och exklusivitet. Det ser man kring fenomenet med e-butiker där man måste få en inbjudan för att kunna handla där t.ex. Ju fler produkter = fler recensioner och diskussion = gratis marknadsföring för deras varumärke. När man säljer produkter utan möjlighet att redigera dess innehåll, tenderar man att göra fler alternativ för att ge en känsla av kontroll och inflytande för kunden också. Osv osv.

Det är möjligt att det är så. Men i 30XX-lanseringen har det ju helt uppenbart visat att många kunder känner sig "blåsta" för att de helt enkelt bara valt "fel" modell av samma grafikkort av samma tillverkare. Det ger ju inte världens bästa good will för en producent som istället kunnat samla fler kunder på färre produkter och gjort tillgången mer rättvist fördelad för dessa. Det borde också innebära en ganska väsentligt billigare produktutveckling men det är helt möjligt att det är som du säger. Personligen förstår jag inte riktigt varför man som kund känner att det behövs så många heller. Det är ju samma kort. Kollar man på 3080 t.ex är det rätt uppenbart att när det kommer till kritan bryr sig de flesta mer om att bara få tag på ett kort än vilken modell det blev i slutändan. Jag fick t.ex inte tag på det jag ursprungligen ville ha utan ett annat som jag förmodligen aldrig köpt annars men jag tyckte det var mer värt att ha ett kort än att ha ett annat kort någon gång nästa år.

Jag kan förstå om det finns t.ex en OCmodell och att det finns modeller för vattenkylning osv men att det ska finnas 3 olika fläktmodeller på ett kort känns helt onödigt i min värld. Särskilt om de lanseras samtidigt.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort off topic/falmebait i enlighet med §1.5.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Market research har väl visat att man får sålt mer när man har åtta produktlistningar på amazon än när man har fyra.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Hjälpsam

Jag har bättre namnförslag.

  1. MSI Crisp Edition

  2. MSI Smoked Edition.

  3. MSI Charcol Edition.

  4. MSI Barbeque Edition.

  5. MSI Burning Hot Edition.

https://www.sweclockers.com/nyhet/30750-msi-fabrik-for-grafik...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Ratatosk:

Jag har bättre namnförslag.

  1. MSI Crisp Edition

  2. MSI Smoked Edition.

  3. MSI Charcol Edition.

  4. MSI Barbeque Edition.

  5. MSI Burning Hot Edition.

https://www.sweclockers.com/nyhet/30750-msi-fabrik-for-grafik...

Nästan Chet citat på den

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sgart:

Jag fattar ärligt talat inte vitsen med att ha så här många varianter av samma produkt.

Är det inte bara ett enkelt sätt att kunna utnyttja alla komponenter som kommer från bandet. De med lite sämre prestanda landar på de enklare korten och de med bättre prestanda i de bättre OC korten.

Men håller med om att färre modeller hade räckt, både enklare för konsumenten och i detta läge så får de ännu mera problem med prissättningen, hur många olika priser kan man ha mellan 1050 och 1070 varianterna utan att kannalibisera på sig själva?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Är det inte bara ett enkelt sätt att kunna utnyttja alla komponenter som kommer från bandet. De med lite sämre prestanda landar på de enklare korten och de med bättre prestanda i de bättre OC korten.

Men håller med om att färre modeller hade räckt, både enklare för konsumenten och i detta läge så får de ännu mera problem med prissättningen, hur många olika priser kan man ha mellan 1050 och 1070 varianterna utan att kannalibisera på sig själva?

Skillnaden mellan "vanlig" och OC hade kunnat förklaras på det sättet. Men det finns också massvis med olika modeller.

Jag menar, alla dessa är ju icke OC-modeller.

Geforce RTX 3060 Ti Gaming Trio
Geforce RTX 3060 Ti Gaming X Trio

Geforce RTX 3060 Ti Ventus 2X

Geforce RTX 3060 Ti Twin Fan

Geforce RTX 3060 Ti Ventus 3X

Detta är bara en tillverkare, inte att glömma. Måste ju finnas typ 100 olika varianter om man går igenom samtliga tillverkare.

Precis som du säger blir det väldigt konstigt med priserna. För en del av korten kommer ju kosta ungefär som de billigare av ett annat (bättre) kort och vice versa nedåt. Helt plötsligt finns det inte en lika tydlig prisskillnad mellan de olika korten.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sgart:

Det är möjligt att det är så. Men i 30XX-lanseringen har det ju helt uppenbart visat att många kunder känner sig "blåsta" för att de helt enkelt bara valt "fel" modell av samma grafikkort av samma tillverkare. Det ger ju inte världens bästa good will för en producent som istället kunnat samla fler kunder på färre produkter och gjort tillgången mer rättvist fördelad för dessa. Det borde också innebära en ganska väsentligt billigare produktutveckling men det är helt möjligt att det är som du säger. Personligen förstår jag inte riktigt varför man som kund känner att det behövs så många heller. Det är ju samma kort. Kollar man på 3080 t.ex är det rätt uppenbart att när det kommer till kritan bryr sig de flesta mer om att bara få tag på ett kort än vilken modell det blev i slutändan. Jag fick t.ex inte tag på det jag ursprungligen ville ha utan ett annat som jag förmodligen aldrig köpt annars men jag tyckte det var mer värt att ha ett kort än att ha ett annat kort någon gång nästa år.

Jag kan förstå om det finns t.ex en OCmodell och att det finns modeller för vattenkylning osv men att det ska finnas 3 olika fläktmodeller på ett kort känns helt onödigt i min värld. Särskilt om de lanseras samtidigt.

Jag håller med i din kritik och det som en annan skrev här i tråden, att det också är just ett sätt att förvilla konsumenterna för att kunna göra enkla jämförelser och analyser. Samt kunna sälja in dom dyrare modellerna med högre marginal till vanliga icke-vetande konsumenter som bara ser "OC" eller "3X" och tänker att det måste vara mycket mycket bättre. Vi kommer nog alla ihåg hur vi tänkte när vi var yngre.

Sedan är det där AIB har sin verksamhet och måste helt krasst se till att sina utvecklare har något att göra och använda sin kreativitet till något. Nya generationer grafikkort släpps ju inte alltför ofta.

Det finns ett intressant fenomen "paradox av val" som i korthet innebär att experiment har visat att ju fler val desto mindre nöjd blir kunden. Kanske skulle dom lära sig lite mer om det, eller är det just en medveten strategi alternativt en kombination.

Permalänk
Medlem

Det känns lite som att om någon köper den dyraste modellen, och den går sönder efter något år, så kommer denne någon att få den billigaste modellen som ersättningskort. Allt med hänvisning till att det är en likvärdig produkt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD