Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Enkelt svar: ja, men du måste också skaffa ett annat headstrap än original.
Kört med original fram till nu då jag kör med Elite battery, otrolig skillnad.

Jaså, är den så illa originalstrapen?
Hur fungerar det egentligen med virtual desktop appen, fungerar alla spel som annars skulle kunna köras på t.ex. Rift S? Eller krävs det att det är just SteamVR-spel eller dylik?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Exydia:

Hur fungerar det egentligen med virtual desktop appen, fungerar alla spel som annars skulle kunna köras på t.ex. Rift S? Eller krävs det att det är just SteamVR-spel eller dylik?

Alla har inte problem med originalstrapen, men dom flesta verkar ha det. Finns varierande dyra lösningar, en av de billigaste är att 3D-printa en skål som ger mer stöd för baksidan av huvudet.

Både Riftspel och SteamVR-spel funkar i Virtual Desktop, finns några undantag på spel som inte fungerar som är redovisade i en kompatibilitetslista men generellt funkar det mesta.

Permalänk
VR-fantast
Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Original funkar men inte mer än så

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Tycker ni att det är värt att införskaffa sig det här headsetet med endast trådlös PCVR över virtual desktop i åtanke?
Titta lite och var tidigare sugen på Rift S, sen började jag luta över på nya HP Reverb G2 men såg att det verkar ha lite proble med tracking.

Beror lite på vad du ska ha den till, för racing och flygsimulatorer skulle jag nog köra g2.

I övrigt tycker jag quest 2 är grym. Ända gången jag märkt av ökad latency pga VD är i beatsaber men andra spel funkar hur bra som helst. Att slippa sladden är så jäkla befriande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ill-k:

Beror lite på vad du ska ha den till, för racing och flygsimulatorer skulle jag nog köra g2.

I övrigt tycker jag quest 2 är grym. Ända gången jag märkt av ökad latency pga VD är i beatsaber men andra spel funkar hur bra som helst. Att slippa sladden är så jäkla befriande.

Tanken är väl att köra dom obligatoriska spelen som Boneworks, Alyx. Om det skulle bli nåt SIM så är det eventuellt Elite Dangerous. Men det stora området är nog mer FPS spel med min vän online som också har ett VR-hedset, t.ex. Pavlov, Phasmophobia & Population: One. Jag har noll intresse för spel som Beatsabers.

Duger den inbyggda micen? Vad föredrar ni för hörlurar(in-ear eller on)?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Tanken är väl att köra dom obligatoriska spelen som Boneworks, Alyx. Om det skulle bli nåt SIM så är det eventuellt Elite Dangerous. Men det stora området är nog mer FPS spel med min vän online som också har ett VR-hedset, t.ex. Pavlov, Phasmophobia & Population: One. Jag har noll intresse för spel som Beatsabers.

Duger den inbyggda micen? Vad föredrar ni för hörlurar(in-ear eller on)?

Ok, ja då skulle jag personligen kört på quest 2. Dock har jag aldrig testat G2. Har inte testat alyx eller bonework via VD men pavlov funkar jättebra. Min uppfattning är att mikrofonen är helt ok.
Sen finns det en fristående pavlov via sidequest så du kan spela vart du än är 🙂 tror inte det är på samma servrar tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ill-k:

Ok, ja då skulle jag personligen kört på quest 2. Dock har jag aldrig testat G2. Har inte testat alyx eller bonework via VD men pavlov funkar jättebra. Min uppfattning är att mikrofonen är helt ok.
Sen finns det en fristående pavlov via sidequest så du kan spela vart du än är 🙂 tror inte det är på samma servrar tyvärr.

Nej den på SideQuest är en egen version Pavlov shack.
Vet inte hur det går med utvecklingen men jag tror det är stort sett en person som jobbar med Pavlov, så det går nog inte så fort.
Är väll tänkt att Pavlov ska/skulle komma till Quest men det verkar som "konkurrenterna" Onward och Contractors "hinner före" och då tror jag enda Pavlov är/var populärare på PC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hälften av mitt nöje med VR är att visa det för personer som aldrig testat tidigare och då ska inte möjligheten till riktigt bra fristående VR (quest 2) underskattas.

Permalänk
Medlem

Finns det någon rekommenderad minimålder eller kan barn ~7-10 år använda det? Är elitestrap lättare att justera mellan stort/litet huvud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Finns det någon rekommenderad minimålder eller kan barn ~7-10 år använda det? Är elitestrap lättare att justera mellan stort/litet huvud?

Har bla en 9åring som använder ibland, spelar Job och Vaccation simulator.
Elite-sprat är ett måste, barnen hade stora svårigheter att justera originalstrapen så dom körde hellre med Quest 1 men elite strap växlar dom lätt mellan sig själv och kompisar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har fått build 23 utrullad ännu?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Någon som har fått build 23 utrullad ännu?

Jo, fick uppdatera "manuellt", lägga den på laddning en stund så var det sen redo att installeras.
Kan bekräfta att 90Hz är nu på som default överallt och alla appar som stödjer det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Tycker ni att det är värt att införskaffa sig det här headsetet med endast trådlös PCVR över virtual desktop i åtanke?
Titta lite och var tidigare sugen på Rift S, sen började jag luta över på nya HP Reverb G2 men såg att det verkar ha lite proble med tracking.

Trackingproblemen verkar otroligt överhypade, för en normal användare som inte går från valve index kontroller till reverb g2 verkar "trackingproblemen" obefintliga.
Jag uppmanar alla som har ett seriöst teknikintresse att hålla sig på milslångt avstånd från facebook quest 2. Deras marknadsföringsstrategi må ge folk ett insteg till VR men det bådar verkligen inte gott ifall dom tar över marknaden.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
VR-fantast

Oculus Link har gått ur beta nu (om man kör på senaste versionen) och med USB3-anslutning ska det gå att skruva upp inställningarna i PC-mjukvaran så att det ser genuint bättre ut än Rift S (det vill säga utan uppenbar kompression). Vore intressant om någon som kan vill testa och jämföra med hur Virtual Desktop ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Trackingproblemen verkar otroligt överhypade, för en normal användare som inte går från valve index kontroller till reverb g2 verkar "trackingproblemen" obefintliga.
Jag uppmanar alla som har ett seriöst teknikintresse att hålla sig på milslångt avstånd från facebook quest 2. Deras marknadsföringsstrategi må ge folk ett insteg till VR men det bådar verkligen inte gott ifall dom tar över marknaden.

Det här är fel tråd att uppmana folk att hålla sig borta ifrån Oculus Quest 2

Visa signatur

🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RX 6700 XT/Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
VR-fantast
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ill-k:

Trevligt! Hur upplever du latencyn över VD? Tycker du att det är en märkbart sämre bildkvalité jämfört med inbyggda spel(eller over Link om du råkar ha det)?

Skrivet av Mizccc:

Jo, jag håller med. Tittade på MRTV(?) när han testade trackingen i Pavlov och det såg bra ut från vad jag kan se.
Vad gäller Facebook login så är det ju ganska trist ska jag erkänna. Och det kommer från någon som inte har ett Facebook-konto och inte haft sedan ~2010-2011. Men jag känner inga större problem med att göra ett 'VR-konto' endast till Quest. Sen kan man ju hoppas på att det kommer en jailbreak i framtiden så att man kan rensa enheten på allt som har med Facebook att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Oculus Link har gått ur beta nu (om man kör på senaste versionen) och med USB3-anslutning ska det gå att skruva upp inställningarna i PC-mjukvaran så att det ser genuint bättre ut än Rift S (det vill säga utan uppenbar kompression). Vore intressant om någon som kan vill testa och jämföra med hur Virtual Desktop ser ut.

Jag provade link för första gången på flera månader, har officiella kabeln.
Jag vet inte vart man kunde ändra riktigt förrutom i enhetsinställningar där valde jag upplösning auto och 90Hz, fanns inte mycket mer att ändra.
provade några spel, det är snäppet bättre bild än vad jag får med VD och bitrate på 128.
Men inte så pass stor skillnad att jag vill börja köra med sladd igen, satan vad den var "i vägen"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Trevligt! Hur upplever du latencyn över VD? Tycker du att det är en märkbart sämre bildkvalité jämfört med inbyggda spel(eller over Link om du råkar ha det)?

Latency tycker jag inte hindrat mig att spela exempelvis pavlov som jag skrev. Har dock inte hunnit pröva så många andra spel.
Vad gäller VD vs Link så tyckte jag VD var bättre men nu har juh en uppdatering släppts så Link är väl uppe i sin fulla potential, har dock inte testat det.

Permalänk
Medlem

Är det nån mer här som har problem med att golvnivån blir för hög i allt?
Hjälper inte att kalibrera golvnivån är fortfarande ca 15cm för hög i alla lägen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Hjälper inte att kalibrera golvnivån är fortfarande ca 15cm för hög i alla lägen..

I Quest eller SteamVR?

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast

3D-printbar ”IPD expander” för att låsa linserna i mellanlägen: https://www.thingiverse.com/thing:4627924/files

Finns 60, 66 och 69mm på sidan ovan. Den sistnämnda trycker ut linserna lite förbi läge 3.

Mer info: https://prettygood3d.com/listing/889262751/quest-2-ipd-expand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Jag har problem med detta också. Enda lösningen jag hittade var att aktivera guardian system igen.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000/2000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W | CachyOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddap:

Jag har problem med detta också. Enda lösningen jag hittade var att aktivera guardian system igen.

Du körde alltså utan guardian innan, varför? Jag använder guardian och den har räddat en del olyckor när man kommer för långt ut i spelområdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

3D-printbar ”IPD expander” för att låsa linserna i mellanlägen: https://www.thingiverse.com/thing:4627924/files

Finns 60, 66 och 69mm på sidan ovan. Den sistnämnda trycker ut linserna lite förbi läge 3.

Mer info: https://prettygood3d.com/listing/889262751/quest-2-ipd-expand...

Hittade även denna på thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:4626704

The IPD slider on the Oculus Quest 2 has 3 settings so if you're in between settings, things might not look as good as it can be. I made a stopper so that you easily set it to between 1 & 2, or 2 & 3.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000/2000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W | CachyOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Du körde alltså utan guardian innan, varför? Jag använder guardian och den har räddat en del olyckor när man kommer för långt ut i spelområdet.

Tycker det är mest ivägen och stör upplevelsen när man är inne i ett spel. Själv kör jag med en markering på golvet, detta kan vara en mindre bok eller dylikt, så jag vet vart i rummet jag befinner mig.

Har sett att det finns sk. VR-mattor men är för snål för sånt trams 😁

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av freddap:

Tycker det är mest ivägen och stör upplevelsen när man är inne i ett spel. Själv kör jag med en markering på golvet, detta kan vara en mindre bok eller dylikt, så jag vet vart i rummet jag befinner mig.

Hur menar du att du använder en bok för att veta var du är?

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Det här med 90hz uppdateringen. Jag har tidigare 90hz påslaget via sidequest men undrar om detta officiella 90hz även gäller Virtual desktop och SteamVr spel genom VD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddap:

Skrivet av danskjefel:

Hur menar du att du använder en bok för att veta var du är?

Mycket bra fråga. Jag får hellre upp rutnätet än att jag dassar handen i väggen men smaken är som baken.