Värt att byta till 6800 XT istället för 3080?

Permalänk
Inaktiv

Värt att byta till 6800 XT istället för 3080?

Hej!

Sitter i nuläget i väntan på ett 3080 TUF OC som jag beställde den 17 september kl 19.10.
Däremot blir jag mer och mer sugen på att eventuellt byta och beställa ett 6800 XT när de kommer ut.
Har tänkt att ha kvar bokningen på 3080 om det är så att jag bokar ett 6800 XT. I nuläget har jag en 144 hz G-sync skärm som är bundet till NVIDIA.

Är det värt att göra bytet till ett 6800 XT?

Permalänk
Medlem

Värt? Hur menar du? Ingen vet väl hur de presterar än heller

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Har du en G-sync-skärm skulle jag absolut kört på nvidia-kortet. 6800XT kommer troligtvis vara ett bra kort men G-sync är svårslaget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Värt? Hur menar du? Ingen vet väl hur de presterar än heller

Enligt siffrorna som AMD släppte så ska väl 6800 XT vara lika bra som ett 3080 i de flesta spel.
Däremot återstår det att se om detta faktiskt stämmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av siglolmic:

Har du en G-sync-skärm skulle jag absolut kört på nvidia-kortet. 6800XT kommer troligtvis vara ett bra kort men G-sync är svårslaget.

Jo, det var lite det jag också kände

Permalänk
Medlem

Kan förstås inte säga med säkerhet eftersom 6800XT inte har några recensioner ute. Sen vet jag inte hur mycket du värderar Gsync men som du påpekar så leder ena alternativet till att du inte får tillgång till det.

Hade jag suttit i liknande sits hade jag nog behållt köplatsen på 3080 och samtidigt ställt mig i kö för 6800 XT också. Sen bara att ta den första jag fick.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Kan förstås inte säga med säkerhet eftersom 6800XT inte har några recensioner ute. Sen vet jag inte hur mycket du värderar Gsync men som du påpekar så leder ena alternativet till att du inte får tillgång till det.

Hade jag suttit i liknande sits hade jag nog behållt köplatsen på 3080 och samtidigt ställt mig i kö för 6800 XT också. Sen bara att ta den första jag fick.

Låter som en bra ide

Permalänk
Medlem

Är i samma situation som dig, har dock inte gjort nån beställning. Är väldigt svårt att avgöra om man ska gå amd eller Nvidia..
5% prestandaskillnad får man ändå se som lika, men sen är det där de med g-sync.
Jag är 50/50

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Nja, gissar på att det kommer vara lika kass tillgång på 6800xt som 3080. Så då kommer du bara få vänta ännu längre på ett nytt grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Jag har stått i kö på 3080 sen releasedagen men det finns i nuläget som gör att jag köper ett. Blir förmodligen 6800xt, 6900xt eller 3080ti beroende på vad man får tag på vid amd-släppet. 3080 känns redan gammalt tyvärr 😬

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Inaktiv

Har själv väntat på mitt 3080 i 2 månader nu. Får jag möjligheten att köpa ett AMD 6800 xt istället så är det ett självklart val för min del, förutsatt att kortet presterar i paritet med 3080.

Permalänk
Medlem

Testa att spela utan g-sync ett tag. Först då kommer du ju veta hur det kommer kännas utan adaptive sync teknologi. Jag är i exakt samma sits, som det ser ut nu så betar alla butiker av första TIMMEN fortfarande på TUF OC. Jag sneglar på 6800XT också lr bara köpa billigaste 3070 och uppgradera tidigt i framtiden

Permalänk
Medlem

Har det inte glunkats om att Freesync mycket väl kan fungera även på G-sync-skärmar och tvärtom, i alla fall vissa av dem?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ja, prova lira utan G-Sync ett tag för att känna på hur det känns utan.
Sedan har vi DLSS som jag faktiskt blev riktigt imponerad över i Cold War. Det gav en bra jäkla boost vid Max inställningar och jag märker inte av sämre kvalitet i bilden. Det var även en trevlig funktion i Control och Death Strandig men där fick jag betydligt mer ghosting effekter vid vissa nyanser.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har det inte glunkats om att Freesync mycket väl kan fungera även på G-sync-skärmar och tvärtom, i alla fall vissa av dem?

Hans skärm är V1 med hårdvarumodul för g-sync och då fungerar inte freesync eller adaptive sync tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Testa att spela utan g-sync ett tag. Först då kommer du ju veta hur det kommer kännas utan adaptive sync teknologi. Jag är i exakt samma sits, som det ser ut nu så betar alla butiker av första TIMMEN fortfarande på TUF OC. Jag sneglar på 6800XT också lr bara köpa billigaste 3070 och uppgradera tidigt i framtiden

fast om man konstant har 144 fps så funkar väl inte ens g sync? kommer inte ihåg var gränsen går men spelar man tex FPS spel där man vill ha 144+ fps så är g sync slöseri. det är väl mer när man sitter på 60 fps det gynnar en?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

fast om man konstant har 144 fps så funkar väl inte ens g sync? kommer inte ihåg var gränsen går men spelar man tex FPS spel där man vill ha 144+ fps så är g sync slöseri. det är väl mer när man sitter på 60 fps det gynnar en?

Precis. G-Sync (eller freesync/adaptive sync) fungerar bäst när GPUn inte orkar rendera frames like snabbt som skärmens uppdateringsfrekvens. Men det beror ju såklart på vad man spelar och upplösningen