En titt på Android-telefonerna hösten 2020

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Samsung:

Mycket intressant tråd att följa!

Jag klämde också lite på Galaxy Z Fold 2 härom veckan och det känns som att Samsung har jobbat rätt hårt med att få bra användarvänlighet i storskärmsläget. Exempelvis att titta på en Youtube-video på ena sidan i bredbild, och scrolla i kommentarerna på den andra, utan att flytta videon. Det kanske inte låter som en jättestor grej, men det upplevdes smidigt.

Apropå hösten 2020-mobilerna såg jag precis att det kom en ganska intressant uppdatering till Note 20 Ultra (som jag använder just nu) med bland annat förbättrad batteritid. Jag upplevde nog den inte som dålig innan, men mer är ju alltid bättre.

Kul att ha dig här i tråden Samsung-meister! En av de trevligaste egenskaperna jag upplevt med Fold 2 är att den faktiskt är användbar med den främre skärmen, och i och med att den dränerar batteriet mindre när den främre skärmen används får jag riktigt bra batteritid med den. Att kunna fälla ut den inre stora skärmen när jag ska läsa, kolla på video eller navigera via Maps är riktigt smidigt och en klar uppgradering över en icke-vikbar, och jag tvingas inte kompromissa med den ihopvikta upplevelsen som med första Fold. Priset är fortfarande en barriär som gör att Fold 2 inte är aktuell för köp för min del, men som produkt imponerar den helt klart.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Verdurakh:

https://piunikaweb.com/2020/10/21/samsung-galaxy-s20-fe-touch...

Verkar vara en uppdatering på G för detta!
Håller tummarna!

Lite ny information: Om sluttesterna går bra kommer det en ny programvaruuppdatering till S20 FE om ungefär en vecka, där touch-problematiken adresseras.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Lite ny information: Om sluttesterna går bra kommer det en ny programvaruuppdatering till S20 FE om ungefär en vecka, där touch-problematiken adresseras.

Nice, senaste uppdateringen som hade lite fixar har löst det mesta för mig redan

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Kul med lite telefontester också, är ju ändå en rätt viktig teknikpryl de flesta har med sig.

Skaffade själv en Fold 2 för en vecka sedan och använt den mycket sedan dess, hunnit sälja av iPad mm så kör Folden som telefon och surfplatta i ett. Lär inte kunna återgå till vanliga telefoner igen då detta är så pass bra. Skall bli väldigt intressant att se vad som händer de närmaste åren.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Har fått in ytterligare två telefoner i lyan idag, nämligen Oneplus Nord N10 5G och Lenovo Legion Phone Duel.

Oneplus Nord N10 5G har vi skrivit nyhet om, och kortfattat görs Nord-familjen ännu billigare men också med avkall i form av enklare systemkrets, sämre presterande med intern lagring, mm. Men trots detta ser man på pappret ut att få ganska mycket telefon för pengarna, och en billig väg in i 5G, och utifrån mitt ytterst begränsade testande idag blir prestanda inte lidande allt för mycket (även om jag kan upptäcka hickande vid scrollning på vissa webbsidor). Och ja, den suger åt sig fingeravtryck som en mofo

Lenovo Legion Phone Duel är en gaming-telefon, och suffixet Duel i produktnamnet syftar på att saker och ting finns i par inuti telefonen. Dubbla batterier, dubbla kylsystem med vätskekylning, dubbel laddning, etc etc. Mycket låter som PR-mumbojumbo, men dubbla 2 500 mAh-batterier som kan laddas samtidigt med 90 W effekt över USB-C verkar lovande.

Har inte hunnit testa batteritid och efterföljande laddning än, men det kan åtminstone vara en genuint vettig funktion. Andra budskap som "Bibehåll 3,09 Hz-frekvens med noll prestandaförsämring" himlar jag lite med ögonen åt. Dubbel uppsättning komponenter och gaming-fokus innebär också prislapp på 12 000 kr, så då måtte telefonen imponera om den ska motivera den prislappen. Återkommer längre fram när jag hunnit testa telefonerna, ploppar i SIM-kortet i OP Nord N10 5G först och växlar över till Lenovo när jag hunnit köra N10 5G som primär lur ett tag.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Nu har jag använt telefonerna några dagar och jag får dessvärre rapportera en ganska allvarlig brist i Oneplus N10 5G. Med jämna mellanrum slutar skärmen svara på respons, och registrerar inte fingeravtryck någonstans på skärmen. Oftast löser jag det genom att låsa och låsa upp skärmen igen, men för en stund sedan när jag skulle ta en bild under en promenad slutade den svara under en lång stund. Det spelade ingen roll hur många gånger jag låste och låste upp. När jag hade varit och handlat försökte jag igen och då svarade skärmen igen.

Jag vet inte hur utbrett det här är, det kan vara isolerat till mitt testexemplar men det kan också vara ett allmänt problem med telefonen. Den som funderat på att köpa en N10 5G eller N100 bör alltså invänta rapporter när journalister och användare haft telefonerna ett tag, då blir det klart om det är ett utbrett problem och om det kan åtgärdas med en mjukvaruuppdatering.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av loevet:

Nu har jag använt telefonerna några dagar och jag får dessvärre rapportera en ganska allvarlig brist i Oneplus N10 5G. Med jämna mellanrum slutar skärmen svara på respons, och registrerar inte fingeravtryck någonstans på skärmen. Oftast löser jag det genom att låsa och låsa upp skärmen igen, men för en stund sedan när jag skulle ta en bild under en promenad slutade den svara under en lång stund. Det spelade ingen roll hur många gånger jag låste och låste upp. När jag hade varit och handlat försökte jag igen och då svarade skärmen igen.

Jag vet inte hur utbrett det här är, det kan vara isolerat till mitt testexemplar men det kan också vara ett allmänt problem med telefonen. Den som funderat på att köpa en N10 5G eller N100 bör alltså invänta rapporter när journalister och användare haft telefonerna ett tag, då blir det klart om det är ett utbrett problem och om det kan åtgärdas med en mjukvaruuppdatering.

Oh no, that is a very bad start to this phone model.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Nu har jag testkört Lenovo Legion Phone Pro i två dagar, och än så länge är jag inte helt imponerad av vad de erbjuder här. Visst, dubbla batterier som kan snabbladdas extra snabbt med två separata USB Type-C-portar är trevligt, men telefonens allmänna egenskaper och gaming-diton är inte helt övertygande.

Jag testade att starta upp spelet Genshin Impact igår, och telefonen blev ganska varm bara under nedladdningen av spelet. Så har det inte blivit på vanliga telefoner eller andra gaming-varianter tidigare, så de dubbla ångkammarna verkar tydligen inte göra ett så vasst jobb. Att använda telefonen för vardagligt bruk är inte heller så övertygande. Den optiska fingeravtrycksläsaren i skärmen kräver att man håller fingret över den ganska länge, och det blir ändå ofta fel. Telefonen är stor och kameran levererar mest ok bilder. Ska testa mer innan jag lämnar mer slutgiltigt omdöme, men baserat på det jag upplevt hittills hade jag inte övervägt den här i samma uppställning som säg Asus ROG Phone 3.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Nu har jag testkört Lenovo Legion Phone Pro i två dagar, och än så länge är jag inte helt imponerad av vad de erbjuder här. Visst, dubbla batterier som kan snabbladdas extra snabbt med två separata USB Type-C-portar är trevligt, men telefonens allmänna egenskaper och gaming-diton är inte helt övertygande.

https://i.pinimg.com/564x/e3/28/f0/e328f0bec196607240c4a1ccb2d68b42.jpg

Jag testade att starta upp spelet Genshin Impact igår, och telefonen blev ganska varm bara under nedladdningen av spelet. Så har det inte blivit på vanliga telefoner eller andra gaming-varianter tidigare, så de dubbla ångkammarna verkar tydligen inte göra ett så vasst jobb. Att använda telefonen för vardagligt bruk är inte heller så övertygande. Den optiska fingeravtrycksläsaren i skärmen kräver att man håller fingret över den ganska länge, och det blir ändå ofta fel. Telefonen är stor och kameran levererar mest ok bilder. Ska testa mer innan jag lämnar mer slutgiltigt omdöme, men baserat på det jag upplevt hittills hade jag inte övervägt den här i samma uppställning som säg Asus ROG Phone 3.

https://i.pinimg.com/564x/ec/3d/a6/ec3da6fd6e2af9c94cc86fbdd4f4d61a.jpg

Om telefonen blir varm tyder väl det precis på att värmen leds bort från processorn korrekt?

Visst ska den inte bli svår att hålla i för det, men det har nog med värmeutvecklingen att göra

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av medbor:

Om telefonen blir varm tyder väl det precis på att värmen leds bort från processorn korrekt?

Visst ska den inte bli svår att hålla i för det, men det har nog med värmeutvecklingen att göra

Nej visst ska den leda bort värme från processorn, men här blir den varm bara av att ladda ned spelet, vilket antyder att processor och Wifi-krets arbetar nog hårt bara under den processen. När jag har laddat ned och spelat Genshin Impact på "vanliga" telefoner utan spelfokus har de inte blivit varma, men inte heller throttlat processorn med synbar försämring i prestanda. T.ex. upplevde jag Samsung Galaxy S20 FE som en precis lika bra gamingtelefon, utan värmeutveckling vid nedladdning eller spelande.

Ska som sagt testköra den ett tag till innan jag fäller omdöme, men som telefon om jag bortser från gaming-delen är jag inte helt imponerad heller.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Nej visst ska den leda bort värme från processorn, men här blir den varm bara av att ladda ned spelet, vilket antyder att processor och Wifi-krets arbetar nog hårt bara under den processen. När jag har laddat ned och spelat Genshin Impact på "vanliga" telefoner utan spelfokus har de inte blivit varma, men inte heller throttlat processorn med synbar försämring i prestanda. T.ex. upplevde jag Samsung Galaxy S20 FE som en precis lika bra gamingtelefon, utan värmeutveckling vid nedladdning eller spelande.

Ska som sagt testköra den ett tag till innan jag fäller omdöme, men som telefon om jag bortser från gaming-delen är jag inte helt imponerad heller.

Nej jag menade såklart inte att det är bra stt telefonen blir varm och otrevlig att hålla i, men just kylaren borde ju fungera bra tänkte jag bara. Om kylaren är kall är nog risken för throttling större pga dålig kontakt med kretsen.

Troligen har dom tänkt sig att köra telefonen dockad i en handkontroll eller så har de helt enkelt pressat SOCen för hårt. Oavsett så ska det såklart inte vara så.

Kanske har de lagt de varma delarna på ’fel’ ställe bara?

Permalänk
Medlem

Xiaomi 10 Ultra är intressant, då den är 1 av de första med graphene li-on batteri och därutav kan laddas med 120Watt snabbladdning.
Tror nästa år kommet telefoner med riktigt graphene batteri.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Om Sony Xperia 5 II:

Plus:
+ Snabb och precis fingeravtrycksläsare är väldigt trevlig att använda
+ Passformen är väldigt bra, telefonen ligger som en smäck i handen och lätt att använda med enhandsfattning. Att nå notismenyn kräver fortfarande tumgymnastik, men allmänt handhavande är smidigare än med konkurrerande telefoner. Det går dock att aktivera ett läge där gränssnittet krymps ned till nedre högra hörnet, och du kan flytta runt detta om det är så att du är vänsterhänt.
+ Film och TV ser bra ut på 21:9-formatet, och skärmen återger färger naturligt men ändå med lite tryck i kontrasterna
+ Visar om man är ansluten till Wifi 6, vilket är en detalj jag personligen uppskattar
+ Scrolla i menyer och på webbsidor är silkeslent, 120 Hz gör mycket för helhetsupplevelsen. Skulle nog säga att Sony levererar bäst flyt överlag, även om Galaxy S20 FE inte på något sätt är en besvikelse på denna punkt.
+ LED-indikator för notiser är en trevlig och ovanlig egenskap idag

Minus:
- Vibration till ljud känns mest som en gimmick som inte tillför upplevelsen särskilt mycket
- Underligt ljudlagg uppstår när jag lyssnar på musik i hörlurar över Bluetooth och laddar ned innehåll från webben eller appar. Telefonen har en snabb systemkrets och moderna trådlösa nätverkstekniker, så jag vet inte riktigt vad det här beror på.
- Den smala formen gör att Xperia 5 II inte passar helt i tillbehör som är utformade för "normalformat". Testade Xcloud-streaming med kontrolltillbehöret Razer Kishi, och den ena sidan av kontrollen ramlade av titt som tätt för att den inte helt kan greppa runt telefonens övre och undre sida. Hur stort problem det här är beror så klart på om man över huvud taget tänkt använda telefonen med diverse tillbehör
- Foto och video i Pro-apparna kan bli riktigt bra. Standard-appen genererar också bra bilder och videos i normalbelysning, men i mörka omgivningar blir resultatet sämre. Acceptabelt resultat helt klart, många skulle nog vara ok med det, men det blir exempelvis mer brus i ljusövergångar än Galaxy S20 FE.
- Saknar trådlös laddning. Jag har fått som vana att lägga telefonerna på min Qi-laddare, och att inte kunna göra det med Xperia 5 II är aningen irriterande faktiskt.
- Batteritiden vid 120 Hz är sämre än med Galaxy S20 FE
- Den är väldigt hal utan skal, om ni ofta lägger ifrån er telefonen på soffan är risken stor att den drar i backen med ens en liten lutning.
- Kameran har mycket svårare med att fokusera på objekt nära linsen jämfört med både Galaxy S20 FE och Oneplus 8T, man tvingas flytta bakåt en hel del för att kunna få bra fokus. När jag försöker ta produktbilder blir detta en klar nackdel, men om man inte tar bilder på nära avstånd är det så klart inte ett bekymmer.
- Jag har noterat att fingeravtrycksläsaren kan vara känslig för om man är fuktig om tummen, eller om någon form av avlagring eller smuts från tummen lagt sig över den. Det tog ungefär en veckas användning innan problemet uppstod, återstår att se hur vanligt förekommande det är.

Det var det hela just nu, ska leka vidare med den och "en annan" telefon jag fick in idag. Bryter ut det hela i en egen forumtråd snart så intrycken kan samlas där.

Att den har 3.5 gör den till en väldigt intressant enhet i min mening. Synd bara att jag sitter nöjd med en OP7Pro, annars hade det kanske gått att motivera ett köp

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Lyxfällan 🎮

De senaste veckorna har jag lekt med en Xiaomi Mi10T Pro, och använt den som primär telefon i nästan två veckor nu. Jag vet att det är flera här i forumet som köpt eller beställt en sådan, men för er som står i valet och kvalet tänkte jag dela med mig av några tankar. Lägger till fler reflektioner när jag kommer på sådana.

Plus:
+ Den är väldigt snabb och det är en trevlig egenskap att få en Snapdragon 865 i en telefon i den här prisklassen (6 500 kr)
+ Det är väldigt trevligt att ha en fysisk fingeravtrycksläsare på sidan, och den låser också upp snabbt med bra precision. Känner också att den är mindre känslig för kladd och fukt jämfört med Sony Xperia 5 II. Den är dock precis som Sonyn monterad på höger sida och därmed inte optimal för vänsterhänta.
+ Tycka vad man vill om användarmiljön MIUI12, men det finns ett gäng vettiga funktioner som fungerar riktigt bra. Jag hade önskat att de inte lagt sig så nära hur IOS fungerar, hade föredragit att Android-systemet med notiser och funktioner var en enda meny
+ Den har bra batteritid, vilket batteriets kapacitet om 5 000 mAh ger. Kan konsekvent använda den två dagar på en laddning, men då ska det också tilläggas att jag inte använder telefonen tungt och någon som håller skärmen aktiv under längre sträckor kommer inte komma upp i min driftstid

Minus:
- Skärmen är inte särskilt ljusstark, vilket har ställt till det några gånger när digitala biljetter ska läsas av på skärmen
- Bluetooth-anslutningar är svaga, vilket jag upptäckt då jag använt de trådlösa true wireless-lurarna Oneplus Bullet Wireless 2 med telefonen. Ljudet kan hacka intensivt med jämna mellanrum, något jag inte upplevt med andra Android-lurar som Xperia 5 II, Galaxy S20 FE, med flera. Inte heller med min Iphone X
- Kameran duger bra så länge som omgivande ljusförhållanden är vettiga, men i svag eller besvärlig belysning blir resultatet svajigt minst sagt. Det är mycket telefon för pengarna, men den som vill ha bra telefon med imponerande kamera bör snarare kika på Samsung Galaxy S20 FE

Exempel på foto i aningen svag belysning. Togs på kvällen, det var något mörkt men inte orimligt så. Bilden blev, som ni ser, allt annat än önskvärd på något sätt.

Som helhet är jag imponerad av Xiaomi Mi 10T Pro, och hade kameran bara varit bättre hade den definitivt varit aktuell för mig när jag ska uppgradera nästa gång.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

De senaste veckorna har jag lekt med en Xiaomi Mi10T Pro, och använt den som primär telefon i nästan två veckor nu. Jag vet att det är flera här i forumet som köpt eller beställt en sådan, men för er som står i valet och kvalet tänkte jag dela med mig av några tankar. Lägger till fler reflektioner när jag kommer på sådana.

https://i.pinimg.com/564x/ae/15/2c/ae152c98617c006bdbad6d2eca1f5d0d.jpg

Plus:
+ Den är väldigt snabb och det är en trevlig egenskap att få en Snapdragon 865 i en telefon i den här prisklassen (6 500 kr)
+ Det är väldigt trevligt att ha en fysisk fingeravtrycksläsare på sidan, och den låser också upp snabbt med bra precision. Känner också att den är mindre känslig för kladd och fukt jämfört med Sony Xperia 5 II. Den är dock precis som Sonyn monterad på höger sida och därmed inte optimal för vänsterhänta.
+ Tycka vad man vill om användarmiljön MIUI12, men det finns ett gäng vettiga funktioner som fungerar riktigt bra. Jag hade önskat att de inte lagt sig så nära hur IOS fungerar, hade föredragit att Android-systemet med notiser och funktioner var en enda meny
+ Den har bra batteritid, vilket batteriets kapacitet om 5 000 mAh ger. Kan konsekvent använda den två dagar på en laddning, men då ska det också tilläggas att jag inte använder telefonen tungt och någon som håller skärmen aktiv under längre sträckor kommer inte komma upp i min driftstid

Minus:
- Skärmen är inte särskilt ljusstark, vilket har ställt till det några gånger när digitala biljetter ska läsas av på skärmen
- Bluetooth-anslutningar är svaga, vilket jag upptäckt då jag använt de trådlösa true wireless-lurarna Oneplus Bullet Wireless 2 med telefonen. Ljudet kan hacka intensivt med jämna mellanrum, något jag inte upplevt med andra Android-lurar som Xperia 5 II, Galaxy S20 FE, med flera. Inte heller med min Iphone X
- Kameran duger bra så länge som omgivande ljusförhållanden är vettiga, men i svag eller besvärlig belysning blir resultatet svajigt minst sagt. Det är mycket telefon för pengarna, men den som vill ha bra telefon med imponerande kamera bör snarare kika på Samsung Galaxy S20 FE

Exempel på foto i aningen svag belysning. Togs på kvällen, det var något mörkt men inte orimligt så. Bilden blev, som ni ser, allt annat än önskvärd på något sätt.
https://i.pinimg.com/564x/2a/d6/e8/2ad6e8736d619b0562f6af84b4e2415c.jpg

Som helhet är jag imponerad av Xiaomi Mi 10T Pro, och hade kameran bara varit bättre hade den definitivt varit aktuell för mig när jag ska uppgradera nästa gång.

Kameraproblemen känns nästan mjukvarurelaterade - har det varit problem överlag eller endast i dåligt ljus? Bilden du visade såg ju riktigt dålig ut...

Jag beställde en Mi 10T Pro häromdagen då den går att få för strax under 3800 på Tele2 så hoppas att den duger

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av tteodorw:

Kameraproblemen känns nästan mjukvarurelaterade - har det varit problem överlag eller endast i dåligt ljus? Bilden du visade såg ju riktigt dålig ut...

Jag beställde en Mi 10T Pro häromdagen då den går att få för strax under 3800 på Tele2 så hoppas att den duger

Ja de flesta kameraproblem är mjukvarurelaterade i och med att de flesta med få undantag använder Sonys sensorer Visst kan de göra aspekter bättre med mjukvaruuppdateringar, men av tidigare erfarenheter brukar det handla om justeringar snarare än totala renoveringar. Kameran sköter sig som sagt bra i fördelaktiga ljusförhållanden, men hanterar inte besvärlig belysning särskilt bra.

Men för en telefon i den prisklassen kan man inte förvänta sig en proffskamera i mobilen, och bortser man från kameran är Mi 10T Pro en riktigt bra telefon för pengarna. I samma prisklass skulle jag säga att Oneplus 8T tar bättre bilder i svag belysning, och lägger man till lite är Galaxy S20 FE en betydligt bättre telefon överlag, men får du en Mi 10T Pro till bra pris får du också en bra telefon

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av loevet:

Ja de flesta kameraproblem är mjukvarurelaterade i och med att de flesta med få undantag använder Sonys sensorer Visst kan de göra aspekter bättre med mjukvaruuppdateringar, men av tidigare erfarenheter brukar det handla om justeringar snarare än totala renoveringar. Kameran sköter sig som sagt bra i fördelaktiga ljusförhållanden, men hanterar inte besvärlig belysning särskilt bra.

Men för en telefon i den prisklassen kan man inte förvänta sig en proffskamera i mobilen, och bortser man från kameran är Mi 10T Pro en riktigt bra telefon för pengarna. I samma prisklass skulle jag säga att Oneplus 8T tar bättre bilder i svag belysning, och lägger man till lite är Galaxy S20 FE en betydligt bättre telefon överlag, men får du en Mi 10T Pro till bra pris får du också en bra telefon

Min erfarenhet hittills av mobiltelefoner, alltså inte i Samsung-sammanhang, är att det känns som att det sällan kommer särskilt stora renoveringar precis som du säger. Det är nog klokt att köpa en enhet man är nästan helt nöjd med från start, än att hoppas på att tillverkaren ska lägga ner stora resurser på att åtgärda brister som fanns vid släppet. Däremot kan det ju i vissa fall gå att använda annan kameramjukvara.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Samsung:

Min erfarenhet hittills av mobiltelefoner, alltså inte i Samsung-sammanhang, är att det känns som att det sällan kommer särskilt stora renoveringar precis som du säger. Det är nog klokt att köpa en enhet man är nästan helt nöjd med från start, än att hoppas på att tillverkaren ska lägga ner stora resurser på att åtgärda brister som fanns vid släppet. Däremot kan det ju i vissa fall gå att använda annan kameramjukvara.

Absolut, vissa menar att de får mycket bättre resultat genom att använda exempelvis Gcam, men på de telefoner jag testat den på har det inte revolutionerat kameraupplevelsen utan bara marginellt justerat den. Om bästa möjliga kamera inte är viktigt kan man köpa en som i övrigt är bra, men vill man åt en bra balanserad telefon på alla punkter ska man inte vänta sig att endera egenskap kommer förbättras avsevärt via uppdaterad mjukvara. Visst, det kan hända, men typiskt sett gör det inte det.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas