Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

du är anställd som 80% men jobbar typ 180% ? var försiktig så du inte bränner ut dig, pengar är inte allt.
säger inte arbetstidslagen typ 200h max per år? du matar ju igenom det på 3 månader liksom

Eftersom min anställing slutar efter 80% finns inget tak, men nej håller med dig gick in iväggen 2014 började jobbade ordentligt igen 2017 så nog vet jag om riskerna. Har snittat dessa tider sedan mitten 2017, det har funkat ok men då har jag då och då kunnat ta 3 veckor resor till ingenstans, just nu går det inga flyg så är alltid tillgänglig har svårt att säga nej och är riktigt trött.. Har bett om hjälp för att tagga ner.. Men det är inte så lätt alltid som egen.. Kanske framförallt för att de ikring dig är vanna att du alltid finns där...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Quenya:

Yrke: ST-läkare
Ålder: 28 år
Månadslön: 44 600 kr (brutto). Efter jourtillägg genomsnittligen 50 800 kr/månad (brutto).
Erfarenhet: 1 år som ST-läkare. Legitimerad hösten 2019.
Förmåner: 1200 kr/år friskvård (men i år 3000 kr pga pandemin).

Vilken specialitet? Skiljer det sig mycket i lön mellan olika specialiteter som ST?

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Vilken specialitet? Skiljer det sig mycket i lön mellan olika specialiteter som ST?

Internmedicin. Nej, jag tror alla ST har samma avtal inom regionerna, åtminstone ska det vara så här i Värmland. Däremot vet jag att småbygdsvårdcentraler erbjuder tillägg, i synnerhet de med angränsning mot norska gränsen. Men i stort är det mellan regionerna som skillnaderna finns. Mig veterligen ligger Värmland förhållandevis lågt vad gäller ST-läkarlön.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Eftersom min anställing slutar efter 80% finns inget tak, men nej håller med dig gick in iväggen 2014 började jobbade ordentligt igen 2017 så nog vet jag om riskerna. Har snittat dessa tider sedan mitten 2017, det har funkat ok men då har jag då och då kunnat ta 3 veckor resor till ingenstans, just nu går det inga flyg så är alltid tillgänglig har svårt att säga nej och är riktigt trött.. Har bett om hjälp för att tagga ner.. Men det är inte så lätt alltid som egen.. Kanske framförallt för att de ikring dig är vanna att du alltid finns där...

Tråkigt att höra att du gick in i väggen , men skönt att du tog dig ur den! och hoppas du inte hamnar där igen!. Har själv 100h övertid de senaste 3 månaderna och man är ju ganska så mör i både kropp och sinne nu. Inte vågat kolla längre tillbaks på visma men är nog nära gränsen för övertid redan ( anställdes i mitten av april ).

Permalänk
Medlem

Yrke: IT-Tekniker/IT-Konsult (Designar och driftsätter kunders IT miljöer)
Lön: 32 000/mån
Erfarenhet: 3 år
Förmåner: 2000kr/år friskvård, Nya dator när jag känner för det, Valfri jobbtelefon varje/vartannat år samt div utbildningar inom branschrelaterade produkter.
Ålder: 22
Län: Skåne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

Är svensk, lyckades vinna greencard lotteriet på första försöket för några år sedan, sa upp mig från ett bra jobb i Sverige och flyttade till Chicago utan att ha ett jobb uppradat eller några kontakter. Det gick bra ändå

Vilket "lotteri" använde du ? Finns flera som tar betalt för skiten vilket är det "officiella" ? Har själv varit sugen länge men det är inte helt lätt sen är det såklart inte jättestor chans men det är inte ett rent lotteri eftersom endel handplockas så lite hopp har man ju.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Eftersom min anställing slutar efter 80% finns inget tak, men nej håller med dig gick in iväggen 2014 började jobbade ordentligt igen 2017 så nog vet jag om riskerna. Har snittat dessa tider sedan mitten 2017, det har funkat ok men då har jag då och då kunnat ta 3 veckor resor till ingenstans, just nu går det inga flyg så är alltid tillgänglig har svårt att säga nej och är riktigt trött.. Har bett om hjälp för att tagga ner.. Men det är inte så lätt alltid som egen.. Kanske framförallt för att de ikring dig är vanna att du alltid finns där...

För vad det kan vara värt: Stopp! Du låter som att du är påväg dit igen och tom vet om det. "Bara fram till jul, sen..." kanske?
Säg nej och stäng av telefonen (samt vik ihop datorn), och be om utsideshjälp om ingen uppmärksammar i vilket state du är där du jobbar.
Hoppas du hittar balansen igen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Palme_570:

Vilket "lotteri" använde du ? Finns flera som tar betalt för skiten vilket är det "officiella" ? Har själv varit sugen länge men det är inte helt lätt sen är det såklart inte jättestor chans men det är inte ett rent lotteri eftersom endel handplockas så lite hopp har man ju.

Den äkta - officiella - sidan från State Department hittar du här. De tar inte betalt. Lycka till!
https://dvprogram.state.gov/

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Vilket "lotteri" använde du ? Finns flera som tar betalt för skiten vilket är det "officiella" ? Har själv varit sugen länge men det är inte helt lätt sen är det såklart inte jättestor chans men det är inte ett rent lotteri eftersom endel handplockas så lite hopp har man ju.

Det finns bara en sida och den slutar på .gov (https://dvprogram.state.gov/) - allt annat är SCAM. Du ska inte betala för något om du nu inte går vidare.
Jag vann på första försöket och vet flera som gjort det, svenskar har tydligen hyfsat stor (runt 5%) chans att vinna. Det går bara ansöka en gång om året och om jag minns rätt så är det bara öppet under Oktober eller November månad, kan vara andra regler just nu men vanligtvis.
Viktigt att komma ihåg OM du vinner så är det en lång process och du måste fortfarande godkännas av ambassaden innan du får ditt green card. För mig tog det nästan 1.5 år.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Har lönesamtal på tisdag nästa vecka och har jättesvårt att veta vad jag kan begära i lön.

Tjänar för tillfället 37000. Är systemutvecklare på ett litet företag vars produkt i princip har monopol i branschen. Företaget går skitbra och gör sitt bästa år någonsin i år.

Jag har varit med och utvecklat vårat system för webben, då det i dagsläget är en Citrixapp. Denns webifiering har jag arbetat på, nästintill, ensam och är till 90% färdig. Detta kommer innebära stora besparingar för företaget då Citrix är dyrt. Utöver detta har jag även support ibland, agerar även mentor för de lite äldre i företaget som inte riktigt kan arbeta objektorienterat osv.

I våras blev jag erbjuden 42000 av ett annat företag, men valde att tacka nej då jag trivs bra på mitt nuvarande jobb på grund av den oerhörda frihet jag har där. Jag kan jobba hur jag vill utan att någon bryr sig. Fantastiskt.

Hur som helst, vad är rimligt att begära? 45000? Känns som en helt sjuk ökning, men är ändå nästan vad andra, som jag inte ens arbetat åt, värderat mig till.

Sweclockers, hjälp mig!

Sådär, nu är det avklarat.

Jag sa 47000, deras idé var en 10% höjning(motsvarande 40700).

Fick 43000 och parkeringen(2000/mån) betald.
Utöver detta tillkom även en bonus på 20000kr.

Yrke: systemutvecklare
Utbildning: tre år på högskola
Erfarenhet: 20mån.
Andra förmåner: telefon, maxad friskvård, 1h/vecka träning på arbetstid, får jobba i en 'viktig' bransch samt total frihet att lägga upp mitt arbete och min tid precis som jag vill.

Sistnämnda 'förmånen' är värt så oerhört mycket när jag har familj och två småbarn.

Fick även betalt att köpa hem grejer till hemkontor när corona började.

Ytterst nöjd med min lön och mitt arbete, har ändå bara arbetat som utvecklare i 20mån.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Sådär, nu är det avklarat.

Jag sa 47000, deras idé var en 10% höjning(motsvarande 40700).

Fick 43000 och parkeringen(2000/mån) betald.
Utöver detta tillkom även en bonus på 20000kr.

Yrke: systemutvecklare
Utbildning: tre år på högskola
Erfarenhet: 20mån.
Andra förmåner: telefon, maxad friskvård, 1h/vecka träning på arbetstid, får jobba i en 'viktig' bransch samt total frihet att lägga upp mitt arbete och min tid precis som jag vill.

Sistnämnda 'förmånen' är värt så oerhört mycket när jag har familj och två småbarn.

Fick även betalt att köpa hem grejer till hemkontor när corona började.

Ytterst nöjd med min lön och mitt arbete, har ändå bara arbetat som utvecklare i 20mån.

Grattis!

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ny uppdatering då jag av en slump fick reda på att de höjt min lön idag, dessutom retroaktivt (schysst va?). Detta då jag påbörjar AT i februari och får motsvarande AT-lön redan 4 månader innan den påbörjas.

Yrke: Läkare
Utbildning: 5,5 år läkarprogram
Erfarenhet: 1 år som underläkare innan examen, nu pågående vikariat.
Lön: 31 000 --> 34 700kr.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Sådär, nu är det avklarat.

Jag sa 47000, deras idé var en 10% höjning(motsvarande 40700).

Fick 43000 och parkeringen(2000/mån) betald.
Utöver detta tillkom även en bonus på 20000kr.

Yrke: systemutvecklare
Utbildning: tre år på högskola
Erfarenhet: 20mån.
Andra förmåner: telefon, maxad friskvård, 1h/vecka träning på arbetstid, får jobba i en 'viktig' bransch samt total frihet att lägga upp mitt arbete och min tid precis som jag vill.

Sistnämnda 'förmånen' är värt så oerhört mycket när jag har familj och två småbarn.

Fick även betalt att köpa hem grejer till hemkontor när corona började.

Ytterst nöjd med min lön och mitt arbete, har ändå bara arbetat som utvecklare i 20mån.

Jävligt snyggt förhandlat! Är parkeringen + dina andra förmåner helt nya eller vilket av detta är helt nytt sedan förhandlingen?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Jävligt snyggt förhandlat! Är parkeringen + dina andra förmåner helt nya eller vilket av detta är helt nytt sedan förhandlingen?

Tack tack! Är så nöjd med allt

Parkeringen är ny, resten hade jag innan

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Är 1:e linjens chef kommunal sektor. Tjänar 51 000kr

Permalänk
Medlem

Arbetar med IT-drift. Har cirka 6 års erfarenhet och tjänar 38 000/mån. Landar oftast runt 44 000 med beredskap och övertid inräknat.

Permalänk
Medlem

Systemutvecklare inom en statlig myndighet. 51000:- / månad, 1h friskvård på arbetstid i veckan, Nånstans kring 2000:- i friskvårdsbidrag, 6 veckors semester (7 veckor när jag fyller 40), Lite mer än dubbel tjänstepensionsavsättning.
Flextid. Trivs bra.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Lite mer än dubbel tjänstepensionsavsättning.

Dubbelt jämfört med vad? I många kollektivavtal är avsättningen till tjänstepension 4.5% på inkomsten under 7.5 inkomstbasbelopp och 30% över detta. Har du 9% resp 60% tjänstepensionsavsättning?

Permalänk
Medlem

Som jag skrivit tidigare I tråden lyckades jag med bedriften att höja min lön med 10k som sjuksköterska (ej bolag). Ju mer man tänker på det är det ju stört bra. Mycket som blivit lättare om man säger så.

13 år i yrket. Ingångslön 19k och nu 41750kr.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Dubbelt jämfört med vad? I många kollektivavtal är avsättningen till tjänstepension 4.5% på inkomsten under 7.5 inkomstbasbelopp och 30% över detta. Har du 9% resp 60% tjänstepensionsavsättning?

Ja precis ,strax över 9% upp till 7.5 basbelopp och jag tror den är dubbel över 7.5 basbelopp också, d.v.s 60%. Men det är något som skiljer där, det baserar sig på de sista 5 åren man arbetat eller något sådant. Lite oklart.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Systemutvecklare inom en statlig myndighet. 51000:- / månad, 1h friskvård på arbetstid i veckan, Nånstans kring 2000:- i friskvårdsbidrag, 6 veckors semester (7 veckor när jag fyller 40), Lite mer än dubbel tjänstepensionsavsättning.
Flextid. Trivs bra.

Vilken statlig myndighet är detta?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ja precis ,strax över 9% upp till 7.5 basbelopp och jag tror den är dubbel över 7.5 basbelopp också, d.v.s 60%. Men det är något som skiljer där, det baserar sig på de sista 5 åren man arbetat eller något sådant. Lite oklart.

Det är inte illa. Jag antar att du har förmånsbestämd pension?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Teknik/IT-konsult med fokus på klient, gick precis upp på 34000 från 28500 och har varit anställd på samma ställe i ett år nu.

Ny titel, ny lön samma uppgifter.
Går upp till 40000.
Jobbar primärt med Microsoft 365

Permalänk
Bildexpert

Fick idag en lönehöjning med 8.5%, så ligger på 26.000 kr/mån före skatt. Är fortfarande självlärd scannerist på filmarkiv.

Permalänk
Medlem

Nytt jobb klart efter att vi bestämde oss för att flytta närmare familjen nu när vi väntar barn. Byter från liten bank till stor bank och fick 36 500 kr istället för 31 400 kr som jag har idag. Tappar lite förmåner: 1v semester, sommararbetstid (1h kortare arbetstid under 4 mån), friskvårdsbidrag (1500 kr vs 4300 kr) men får istället betydligt billigare bolån. Annars liknande som tidigare: rikskort med knappt 2k / mån och bonus om 0-50k per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är inte illa. Jag antar att du har förmånsbestämd pension?

Stämmer, den är förmånsbestämd.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Nu har jag jobbat lite drygt ett år hos nya konsultfirman som Test Automation Engineer. Gick från 53 000 kr och 35 dagars semester plus lite diverse förmåner till 57 000 kr med resten samma. Överlag klart nöjd med höjningen.

Permalänk
Medlem

Gick från 63k -> 52k i somras. Så alltså ner 11.

Konsult -> produktbolag.

Ville inte ha några resor i jobbet länge, plus nära hemmet. Så är nöjd trots nedgången i lön.

Annars är det standard förmåner, som itp, mobil, sodexo kort (rikskuponger).

Permalänk

Har nyligen bytt från bemanning med varierade lön på mellan 14-30 k till handläggare på statlig myndighet 26.9 k.

Förmåner: friskvårdsbidrag på 2000 per år, 1h friskvårdstimme i veckan, flextid

Permalänk
Medlem

Yrke: "Managing Delivery Architect" (IT-Konsult)
Lön: 710000 (NOK) fast årslön, Årlig bonus upp till 80000 (NOK) baserat på företagets resultat
Erfarenhet: 6 år
Förmåner: Pensionssparande varje månad (ca 2500 NOK), Betalt bredband hemma, Firmatelefon, Sjukförsäkring, Friskvård (ca 3000 NOK)
Ålder: 34

Bor i Sverige men jobbar i Norge, relativt nyligen "ranked up" till Chefskonsult. Jobbar sen i Februari 100% hemifrån Sverige pga Corona, trivs bra med det.
Är väldigt nöjd med arbetsplatsen och friheten man har, samt att lönerna i Norge är fina, även nu när norska kronan dalat en hel del.