Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Radeon RX 6800 XT i prestandatest hittar ut på webben

Permalänk
Medlem

är så nyfiken på hur ljudnivån blir på ref korten alltså, vågat inte lita på 37dba som amd säger :/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag fattar inte varför folk fortfarande benchar i Ashes. Det var bland dom första med DX12 annars är det inget speciellt med det spelet, eller missar jag något viktigt?

Du missade vår dejt..

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur var det nu?

18 nov 2020 - 6800XT släpps
8 dec 2020 - 6900XT släpps

?

Precis, om det blir så i sverige är en annan femma, det märker vi.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag fattar inte varför folk fortfarande benchar i Ashes. Det var bland dom första med DX12 annars är det inget speciellt med det spelet, eller missar jag något viktigt?

Är väl för att AMD alltid haft bättre siffror i det än Nvidia? Cynikern i mig kan inte sluta...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Så AMD kommer inte subventionera AIB-kort som Nvidia gjorde med 3080? Då lär det här bli en mycket dyr historia :(.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tum-apisak har kompletterat med 4k resultat. Kanske skall in i artikeln.
https://cdn.videocardz.com/1/2020/11/AMD-Radeon-RX-6800-XT-Ashes-Crazy-4K.jpg

Intressant att 3080 presterade bättre än 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag fattar inte varför folk fortfarande benchar i Ashes. Det var bland dom första med DX12 annars är det inget speciellt med det spelet, eller missar jag något viktigt?

Jag undrar det samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Man kan väl förutsätta att deras ray tracing kommer vara helt värdelös eftersom det är helt knäpptyst på den fronten.
Det sägs att de ligger efter i performance och bildkvalitet.
Så om de måste köra en lägre sample rate samtidigt som de har sämre prestanda så är det nog ingen idé att ens slå på RT.

Känner redan att det inte är någon ide att slå på RT i de flesta fall
Betalade över 9000 kr för mitt kort och *måste* använda DLSS för att få vettig prestanda med RT i 1440p i ett spel som control där det är en relativt seriös implementering av RT.

Tänker bedöma kortet baserat på mitt use-case: 1440p, RT optional.

Om det presterar lika bra som eller bättre än 3080 för lägre pris så blir det nog ett köp, om det inte är lägre priset än 3080 (3080 priser dagen jag köper då alltså, inte vid 3080's release) så kan det eventuellt ändå bli AMD då jag saknar deras overlay. Presterar det sämre för samma pris, eller lika men högre pris så kanske jag väntar och ser.

Om det har RT av något slag så räcker det för min del, har redan accepterat att RT inte kommer vara en särskilt bra upplevese vad gäller FPS/Stabilitet på ett tag, så uppskalade upplösningar, dåliga fps och stuttering på AMD är väl lika okej som uppskalade upplösningar, dåliga fps och stuttering på Nvidia.

EDIT: kan lägga till att AMD såvitt jag kan minnas har presterat lite orealistiskt bra i AOTS dx12 benchmark, alltså bättre än de normalt gjort på average, så jag skulle inte lägga någon vikt vid resultaten precis.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd

När de nu visar upp dessa tester så är det konstigt att man för det första har använt en Intelprocessor och även en som är ett antal generationer gammal. Kan det vara så att i just denna test så visade AMD det bästa resultatet mot Nvidia

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rico01:

Skulle ta lite salt med dessa siffror. Har för mig att Ashes är extremt AMD-fokuserat samt att 3090-siffrorna verkar lite smått märkliga, där t om 3080 slår den. Dessutom, 8700K?? Hur ser det ut med 5000-processorer eller 10900K är min fråga. Nja, jag är skeptisk.

AMD gick bättre på Ashes, eftersom de var och är bättre på DX12, än vad Pascal är.
Numera går Nvidia minst lika bra, dels är Turing bättre på DX12 än Pascal, dels har Nvidia lagt ned en hel del krut på att optimera för Ashes.
Tror faktiskt att även Pascal är starkare än motsvarande AMD- kort i dag.
Varför Ashes fått så mycket skit, var för att AMD till en början presterade bra i det testet, vilket ogillades av vissa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på ljudnivå på AMD's kort? Mitt nuvarande nvidia står fläktarna helt stilla på vid vanlig surf/kontorsarbete, vågar man hoppas på liknande med amd?

Permalänk
Medlem

Undrar hur RX 6900XT skulle stå sig i dessa test..

Permalänk
Medlem

Kommer vi kunna förvänta oss recension av Sweclockers innan korten släpps? Det är ju knäpptyst i butikerna, jag kan inte hitta korten någonstans alls?

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Spännande! Jag står kvar bokat på min 3080, kan bli bokar ett 6800xt och se vilket kort man får först hehe

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Detta var väl lite under förväntan? Eller är det så att förväntningarna har byggts på det här Rage mode och smart access memory?

Är lite intresserad av ett 6800 men får se var den står i termer av pris och prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Blir nog att hänga sig på köpknappen sen får vi vänta in resultaten för att se om det ska vara kvar.

Trist att NDA gäller över releasen, men men.

Är det bekräftat att NDA går fram till release-tiden (eller till och med senare)? Jag har googlat efter konkreta siffror men inte hittat något.

Permalänk
Medlem

"Läcker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Är det bekräftat att NDA går fram till release-tiden (eller till och med senare)? Jag har googlat efter konkreta siffror men inte hittat något.

Lär vara exakt som när de släppte processorer. Review samtidigt som de släpps för köp tyvärr.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Känner redan att det inte är någon ide att slå på RT i de flesta fall
Betalade över 9000 kr för mitt kort och *måste* använda DLSS för att få vettig prestanda med RT i 1440p i ett spel som control där det är en relativt seriös implementering av RT.

Tänker bedöma kortet baserat på mitt use-case: 1440p, RT optional.

Om det presterar lika bra som eller bättre än 3080 för lägre pris så blir det nog ett köp, om det inte är lägre priset än 3080 (3080 priser dagen jag köper då alltså, inte vid 3080's release) så kan det eventuellt ändå bli AMD då jag saknar deras overlay. Presterar det sämre för samma pris, eller lika men högre pris så kanske jag väntar och ser.

Om det har RT av något slag så räcker det för min del, har redan accepterat att RT inte kommer vara en särskilt bra upplevese vad gäller FPS/Stabilitet på ett tag, så uppskalade upplösningar, dåliga fps och stuttering på AMD är väl lika okej som uppskalade upplösningar, dåliga fps och stuttering på Nvidia.

EDIT: kan lägga till att AMD såvitt jag kan minnas har presterat lite orealistiskt bra i AOTS dx12 benchmark, alltså bättre än de normalt gjort på average, så jag skulle inte lägga någon vikt vid resultaten precis.

Du behöver ju inte komma med direkta felaktigheter i alla fall. Hur det såg ut när de första spelen med DXR och DLSS kom är ju långt ifrån hur det ser ut i dagsläget.
Testade Metro Exodus utan DLSS med mitt 3080 och låg på ungefär 110-130 fps med ultra preset och RTX High i 1440p på ökenbanan. Så ett 2080ti kanske ligger kring 90fps där?

AMD kommer ju inte vara i närheten av DLSS heller utan en seriös investering.
Och i control så är det ju inte direkt någon nackdel med att köra DLSS så förstår inte varför du klagar.
Själv körde jag Black ops Cold war med DLSS quality mode den här helgen som var, gick inte att se skillnad på native 1440p och DLSS Quality mode.

Men nej, om man inte känner sig dragen till RT så ska man ju inte heller basera sitt köp på det. Det trodde jag dock var underförstått.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du har för förväntningar, men själv tror jag på ungefär lika med 3080 och det är vad vi ser (i ett cpu-begränsat scenario) och till och med lite bättre när flaskhalsen flyttas till grafikkortet. Så lite bättre än iaf mina förväntningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Lär vara exakt som när de släppte processorer. Review samtidigt som de släpps för köp tyvärr.

Trist... Jag skulle gärna hänga på låset men innan jag har en oberoende review på hur ljudnivå och kylning är på referensdesignen så vill jag inte köpa. Och läser man en review ens lite översiktligt så lär man väl inte få något kort

Permalänk
Medlem

Fan har försökt få ur Inet om hur det här släppet går till, ska man släppa infon 15:00 på onsdag och samtidigt släppa
korten? Jag behöver verkligen ett 6800XT, handlar om liv eller död! (Cyberpunk kör inte på mitt nuvarande gamla 290)

Skrivet av Calisthenics:

Detta var väl lite under förväntan? Eller är det så att förväntningarna har byggts på det här Rage mode och smart access memory?

Är lite intresserad av ett 6800 men får se var den står i termer av pris och prestanda.

Torr inte den processorn har stöd för SMA, kanske valde den för att testet ska va rättvist?

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Eftersom jag ska ha vattenblock på mitt kort så hoppas jag att alla ni som dissar referens AMD står över tills tredjepart säljer så att jag kan få tag på ett kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Känner redan att det inte är någon ide att slå på RT i de flesta fall
Betalade över 9000 kr för mitt kort och *måste* använda DLSS för att få vettig prestanda med RT i 1440p i ett spel som control där det är en relativt seriös implementering av RT.

Tänker bedöma kortet baserat på mitt use-case: 1440p, RT optional.

Om det presterar lika bra som eller bättre än 3080 för lägre pris så blir det nog ett köp, om det inte är lägre priset än 3080 (3080 priser dagen jag köper då alltså, inte vid 3080's release) så kan det eventuellt ändå bli AMD då jag saknar deras overlay. Presterar det sämre för samma pris, eller lika men högre pris så kanske jag väntar och ser.

Om det har RT av något slag så räcker det för min del, har redan accepterat att RT inte kommer vara en särskilt bra upplevese vad gäller FPS/Stabilitet på ett tag, så uppskalade upplösningar, dåliga fps och stuttering på AMD är väl lika okej som uppskalade upplösningar, dåliga fps och stuttering på Nvidia.

EDIT: kan lägga till att AMD såvitt jag kan minnas har presterat lite orealistiskt bra i AOTS dx12 benchmark, alltså bättre än de normalt gjort på average, så jag skulle inte lägga någon vikt vid resultaten precis.

Exakt så jag känner om RT också. Det finns där och kan kanske tillföra något i vissa spel då och då, men när det blir på stor skala och görs mer seriöst finns liksom inte prestandan där än på något kort än. Så den prestandan är helt sekundär, kan nog gå så långt som att säga att den är irrelevant för min del, i varje fall denna gång, men mest sannolikt väldigt sekundär även nästa kort jag köper.

Sen så visst, utvecklingen går framåt och jada jada. Men konsolerna har väldigt begränsad RT, så jag spår liksom inget större hopp när det gäller krav på RT förän nästa generation sjösätts, så om vad...7-8 år?

Möjligen ser vi en revision halvvägs genom denna generation konsoler där fokus är RT. Men problemet kvarstår ju att man inte kan ta ut svängarna allt för mycket eftersom majoriteten av kundbasen inte har kapacitet nog för RT än.

Men men, får se vad som händer. Detta är vad jag ser i min spåkula i varje fall.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Fan alltså... det blir kanske att lägga en beställning på ett 6900XT och så får jag se vilket som funkar bäst.
Det är ju fortfarande inte många spel med raytracing som jag bryr mig direkt om, men det kommer ju fler framöver och då är det som många spekulerar bättre prestanda med bra marginal för Nvidia.

Kul iaf att det är så här tight!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Exakt så jag känner om RT också. Det finns där och kan kanske tillföra något i vissa spel då och då, men när det blir på stor skala och görs mer seriöst finns liksom inte prestandan där än på något kort än. Så den prestandan är helt sekundär, kan nog gå så långt som att säga att den är irrelevant för min del, i varje fall denna gång, men mest sannolikt väldigt sekundär även nästa kort jag köper.

Sen så visst, utvecklingen går framåt och jada jada. Men konsolerna har väldigt begränsad RT, så jag spår liksom inget större hopp när det gäller krav på RT förän nästa generation sjösätts, så om vad...7-8 år?

Möjligen ser vi en revision halvvägs genom denna generation konsoler där fokus är RT. Men problemet kvarstår ju att man inte kan ta ut svängarna allt för mycket eftersom majoriteten av kundbasen inte har kapacitet nog för RT än.

Men men, får se vad som händer. Detta är vad jag ser i min spåkula i varje fall.

Finns extremt många sätt som man kan använda RT på effektiva sätt för att höja inlevelsen till en rimlig kostnad.
Konsolerna kommer köra RT i så många spel de kan, och vad som finns för hårdvara på PC sidan spelar inte direkt någon roll på hur mycket de kan ta ut svängarna. Vilket kommer att synas i Cyberpunk t.ex. Nvidia har degen som krävs för att pusha igenom DXR i så många spel som möjligt.
Inom 7-8 år så är RT en standard som används i alla spel, fram tills dess så kommer vi se en ökning från år till år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Undrar hur RX 6900XT skulle stå sig i dessa test..

Eller inte.

Väntar på "riktiga" tester.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se hur rx 6800 presterar i detta testet gärna med Intel/Ryzen CPU jämförelse och i 1440P upplösning som säkerligen fler har på sin monitor.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Kenneth:

Jag fattar inte varför folk fortfarande benchar i Ashes. Det var bland dom första med DX12 annars är det inget speciellt med det spelet, eller missar jag något viktigt?

Vad vet du om benchande egentligen?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Är det inte dags att pensionera upplösningen 1080p från tester? Känns rätt onödigt att köpa ett "next-gen"-kort vare sig det är amd eller nvidia för att spela i den upplösningen.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]