RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

hmm min bror spenderade över 500000kr på en ny motor till sin bil...hur mycket pengar är beror från person till person. 9000kr kan vara VÄLDIGT mycket pengar eller en obetydlig summa som inte ens märks...
Du kanske ska sluta försöka få folk att inte köpa ett kort så dina chanser ska öka

Av tumme-upp markeringar att döma verkar folk ha uppskattat påminnelsen.

Passivt-aggresiv smiley var mode ca 2009 förresten.

Visa signatur

Processor: Ryzen 7, 3700x. Moderkort: MSI B550 Gaming Edge WiFi. Grafikkort: RX 6800 XT, "referens" RAM: Crucial LPX 32 GB. SSD: WD SN550 1TB. Nätaggregat: Corsair RM 750x v2. Chassi: NZXT H440 Red/Black. Operativsystem: Windows 10 64x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Om det drar bensin/diesel så är det ok att lägga hur mycket som helst på det, tydligen.
Berätta om nya förstärkaren för 30k på jobbet och bli idiotförklarad av samma människor som byter skoter vart och vartannat år.

Ja folk verkar bara se priset och inte hur länge ett tex dyrt grafik kort kan bringa glädje och man köper nytt kanske vart 5te år för 9000kr istället för ett nytt varje år för 3000kr. 3000 x 5 =15000.
Eller som i ditt fall, du kanske kommer ha den där förstärkaren i 10 år eller mer, om inte annat kan du nog sälja den och få tillbaka mycket av pengarna. man måste även väga in värdeminskning men folk ser enbart en enda sak och det är kostnaden och inget annat verkar det som ibland.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool_Hector:

Av tumme-upp markeringar att döma verkar folk ha uppskattat påminnelsen.

Passivt-aggresiv smiley var mode ca 2009 förresten.

Du har ingen aning om vad jag menar med smilisen, inte något aggressivt. snarare att I-see what-you-are-trying-to-do.

Ja jag är gammal, när du blir det kanske du kan bli mer ödmjuk, inte spela överlägsen och lära folk hur de ska spendera sina surt förvärvade slantar. Det är säkert bra att bli påmind om hur DU tycker folk ska spendera sina pengar...

I slutändan påverkar det inte dig(förutom att du får mindre chans till ett kort).

Förstår att du är sur och aggressiv men vi har alla samma chans till ett kort här, sluta tjura och häng på låset kl 15.00 som alla vi andra. så gratulerar vi vinnarna sportsligt imorgon.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Miscreant:

Så, vad är oddsen för att det släpps vid 12-tiden inatt? Det här, hade jag tänkt, ska bli det första grafikkortet jag norpar på release

Ska ju vara om någon butik råkar släppa för försäljning i natt. Ryktades om att NetonNet gjorde just detta 17 september när 3080 lanserades. Är inte så långt kvar, går ju alltid att öppna alla butiker och F5 vid midnatt.

Permalänk
Medlem

Presterar ungefär som 2080 ti /3070

60% lägre fps än 3080 i BF5
34% -¤- i Metro Exodus
9.75% -¤- Tomb Raider
CoD MW som 2080 ti

https://www.youtube.com/watch?v=Y6o3zK0kUBs

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Nu kommer jag försöka få tag i ett kort imorrn vid 15:00 såvida jag inte är upptagen med något viktigt, är ju arbetstid trots allt. Men missar jag kort, vilket jag misstänker att jag kommer göra så ger det ändå lite mer tid se hur korten fungerar ihop med Coolermasters NR200P. Med tanke på att 3080 fungerar rätt bra så bör det inte vara något bekymmer.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du har ingen aning om vad jag menar med smilisen, inte något aggressivt. snarare att I-see what-you-are-trying-to-do.

Ja jag är gammal, när du blir det kanske du kan bli mer ödmjuk, inte spela överlägsen och lära folk hur de ska spendera sina surt förvärvade slantar. Det är säkert bra att bli påmind om hur DU tycker folk ska spendera sina pengar...

I slutändan påverkar det inte dig(förutom att du får mindre chans till ett kort).

Förstår att du är sur och aggressiv men vi har alla samma chans till ett kort här, sluta tjura och häng på låset kl 15.00 som alla vi andra. så gratulerar vi vinnarna sportsligt imorgon.

Då misstolkade jag smileyn. Mitt ursprungliga inlägg hade faktiskt ingen dold agenda, bara en tankeställare till den som behövde den. Önskar dig lycka till med kortet imorgon.

Visa signatur

Processor: Ryzen 7, 3700x. Moderkort: MSI B550 Gaming Edge WiFi. Grafikkort: RX 6800 XT, "referens" RAM: Crucial LPX 32 GB. SSD: WD SN550 1TB. Nätaggregat: Corsair RM 750x v2. Chassi: NZXT H440 Red/Black. Operativsystem: Windows 10 64x.

Permalänk
Webhallen

Då knäcker vi upp en till tråd här då, get cozy guys cuz I'ts gonna be a long one.

Då det är en intensiv period nu så är den mänskliga felfaktorn tyvärr något som kan ske. Siffror hoppar ett snäpp osv osv.
De som lyckades boka idag kommer få mail imorgon om att det kommer ske en avbokning av sin order och man kommer bli ombedd att boka sitt kort ihop med alla andra när det smäller till 15.00 imorgon. Status på orders har varit oförändrade under dagen då även vi internt har svårt att nå till varandra pga den belastning vi står inför iom alla lanseringar som sker just nu och de kampanjer som komma skall.

Kommer ej kunna gå närmare in på detalj i det ni spekulerar i övrigt om förens efter launch.

Over and out
God natt och bock
/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Då knäcker vi upp en till tråd här då, get cozy guys cuz I'ts gonna be a long one.

Då det är en intensiv period nu så är den mänskliga felfaktorn tyvärr något som kan ske. Siffror hoppar ett snäpp osv osv.
De som lyckades boka idag kommer få mail imorgon om att det kommer ske en avbokning av sin order och man kommer bli ombedd att boka sitt kort ihop med alla andra när det smäller till 15.00 imorgon. Status på orders har varit oförändrade under dagen då även vi internt har svårt att nå till varandra pga den belastning vi står inför iom alla lanseringar som sker just nu och de kampanjer som komma skall.

Kommer ej kunna gå närmare in på detalj i det ni spekulerar i övrigt om förens efter launch.

Over and out
God natt och bock
/Patrik

Så vi som faktiskt lyckades beställa ett kort idag ska alltså få sota för erat misstag? Riktigt illa när man är först till kvarn men inte får mala

Permalänk
Medlem
Skrivet av sergejz0rk:

Så vi som faktiskt lyckades beställa ett kort idag ska alltså få sota för erat misstag? Riktigt illa när man är först till kvarn men inte får mala

Du fattar väl själv att det var ett systemfel vad är du inte nöjd med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sergejz0rk:

På vilket sätt menar du att du får sota för webhallens misstag? Du blir inte ekonomiskt drabbad av detta, ni som bokade visste till 99% att det var ett fel och ni utnyttjade detta, nu blir det rättvist. Att förbokningar släpptes innan är något som kan drabba negativt ÅF då dessa måste släppas en viss tid enligt avtal osv.

Jag förstår din frustation men nu får vi väl ändå förstå att detta var ett systemfel vilket tyvärr kan hända i dessa tider med så mycket släpp samtidigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Haha, jag antog att det var detta som skulle hända, men man kan ju inte missa att ta chansen när den kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

På vilket sätt menar du att du får sota för webhallens misstag? Du blir inte ekonomiskt drabbad av detta, ni som bokade visste till 99% att det var ett fel och ni utnyttjade detta, nu blir det rättvist. Att förbokningar släpptes innan är något som kan drabba negativt ÅF då dessa måste släppas en viss tid enligt avtal osv.

Jag förstår din frustation men nu får vi väl ändå förstå att detta var ett systemfel vilket tyvärr kan hända i dessa tider med så mycket släpp samtidigt.

Jag tänkte inte på det från början, då det såg ut som andra lanseringar (inte just sånna här som är så strikta) där jag har förbeställt på webhallen. Men insåg såklart att det antagligen inte skulle gå igenom så satte klockan till 15 imorgon ändå, och tänkte beställa då också även om man inte hade fått något meddelande från webhallen innan den riktiga lanseringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Presterar ungefär som 2080 ti /3070

60% lägre fps än 3080 i BF5
34% -¤- i Metro Exodus
9.75% -¤- Tomb Raider
CoD MW som 2080 ti

https://www.youtube.com/watch?v=Y6o3zK0kUBs

Nu snackar vi om RT påslaget

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Nu snackar vi om RT påslaget

Nu är det ju Videocardzz, känns ju inte som den mest pålitliga källan heller. Med det sagt så är det ju äldre titlar, inte speciellt optimerade för AMD, kan bli ändring på det framöver misstänker jag.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roras:

Jag tänkte inte på det från början, då det såg ut som andra lanseringar (inte just sånna här som är så strikta) där jag har förbeställt på webhallen. Men insåg såklart att det antagligen inte skulle gå igenom så satte klockan till 15 imorgon ändå, och tänkte beställa då också även om man inte hade fått något meddelande från webhallen innan den riktiga lanseringen!

Ja men självklart, man kan ju försöka. Jag satt i kö i 2 månader för rtx 3080 " fick det i fredags" och då hade beställt kl 15:12 ca 12 minuter efter lanseringen för allt hade havererat. Men jag håller tummar för er som testar imorgon att ni får dessa direkt

Lycka till alla

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk

En pucko-fråga, är grafikkortet säkrat när man fått det i sin varukorg eller när man checkat ut?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool_Hector:

En pucko-fråga, är grafikkortet säkrat när man fått det i sin varukorg eller när man checkat ut?

det är säkrat när du har fått det plockat och skickat. kortet paxas inte av att du har lagt det i varukorgen och det är inte heller säkert att du får något bara för att det ser grönt ut när din beställning bekräftas då lagersystemet kanske inte hänger med.

Permalänk
Medlem

Nått jag nyss noterade, på referenskorten är det inget exhaust ut genom slottarna så all varmluft kmr gå ut i casen

Visa signatur

Ryzen 5950x | Gigabyte B550 Aorus Elit | Gigabyte GeForce RTX 3090 | 32GB Corsiair 3600MHz CL18 Vengeance | Corsair RM750X | Samsung 970 EVO Plus 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cool_Hector:

Nej, har du fått den i varukorgen så se till att gå till kassan på direkten. Ska du köpa annat samtidigt så fyll korgen färdigt i förtid.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara något problem om du har bra luftflöde i lådan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vilket trist pris, ett rejält påslag av Webhallen och alla andra försäljare. Jag håller mig till RTX 3080 där man dessutom får CoD och Geforce Now på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Behöver inte vara något problem om du har bra luftflöde i lådan.

Helt rätt, men tkr ändå det är en sämre lösning. Jag ser helst att luften går direkt från värmekällan och rakt ut ur chassiet för att undvika hetta upp andra komponenter

Visa signatur

Ryzen 5950x | Gigabyte B550 Aorus Elit | Gigabyte GeForce RTX 3090 | 32GB Corsiair 3600MHz CL18 Vengeance | Corsair RM750X | Samsung 970 EVO Plus 1TB

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Vilket trist pris, ett rejält påslag av Webhallen och alla andra försäljare. Jag håller mig till RTX 3080 där man dessutom får CoD och Geforce Now på köpet.

Ha kul när du lämnas med bara 10GB medan 3080 Ti:n släpps i Januari. Själv tänker jag ha lite tålamod och vänta på recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonentusiast:

Ha kul när du lämnas med bara 10GB medan 3080 Ti:n släpps i Januari. Själv tänker jag ha lite tålamod och vänta på recensioner.

Ja, det är ju det. Jag har lyckats få tag på ett dyrare 3080 men av principskäl har jag inte öppnat den tills jag fått mer info från Komplett angående mitt Zotac-kort. Jag är ju sugen på AMD:s 6800 XT och hade gärna tagit den men det är ju synd när butiker och återförsäljare trissar upp priserna. Just nu är PS5/XSX det enda prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Vad låg priset på?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Vilket pris syftas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vad låg priset på?

Skrivet av Cool_Hector:

Vilket pris syftas?

8000 kr för 6800 XT. Se: #18733555.

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

8000 kr för 6800 XT. Se: #18733555.

Får hoppas det var placeholder-priset. En rejäl marginal för webhallen annars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool_Hector:

Får hoppas det var placeholder-priset. En rejäl marginal för webhallen annars.

Det tror jag tyvärr inte. De lär skeppas direkt. En rejäl marginal, fult gjort tycker jag men det finns ju folk här som tycker man är gnällig. Trist "utveckling"!