Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Uppsägning av hyresavtal innan tillträde

Permalänk
Medlem

Uppsägning av hyresavtal innan tillträde

Hej!

Av ekomiska skäl så behöver jag säga upp ett hyresavtal för en lagerlokal.
Vad gäller ifall jag säger upp det två månader innan hyresavtalet börjat?

Kontraktstiden är tills vidare men uppsägningstiden är 3 månader före hyrestidens utgång.

Permalänk
Medlem

Kontakta den du ska hyra av eller kolla kontraktet men troligen måste du avsäga den nu och sedan betala en månad.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

VAd står det i kontraktet?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Jag skulle GISSA att om det är påskrivet osv och om du säger upp det idag så får du betala den återstående tiden av uppsägningstiden f.o.m det att det börjar gälla. Alltså om det är 3 månader uppsägning och 2 månader kvar till tillträde, så får du betala 1 månad av lokalen.

Se dock till att det inte sker något skumt så som att dom hyr ut den till någon annan f.o.m då men du ändå ska betala en månad. Tekniskt sett är den din den månaden.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bujii:

Hej!

Av ekomiska skäl så behöver jag säga upp ett hyresavtal för en lagerlokal.
Vad gäller ifall jag säger upp det två månader innan hyresavtalet börjat?

Kontraktstiden är tills vidare men uppsägningstiden är 3 månader före hyrestidens utgång.

När går den avtalade hyrestiden ut? Om avtalet t ex är skrivet för att gälla 12 mån så får du nog betala hela den tiden.

Permalänk
Medlem

Du måste läsa vad som står i kontraktet gällande uppsägningstid.

Säger du upp det nu så måste du betala för lokalen under den uppsägningstiden.

Har du tur kan din hyresvärd låta dig slippa undan lite tidigare om de hittar en hyresgäst, men i värsta fall måste du fullfölja den uppsägningstid som står i kontraktet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bujii:

Hej!

Av ekomiska skäl så behöver jag säga upp ett hyresavtal för en lagerlokal.
Vad gäller ifall jag säger upp det två månader innan hyresavtalet börjat?

Kontraktstiden är tills vidare men uppsägningstiden är 3 månader före hyrestidens utgång.

Eftersom det rör sig om lokal så brukar ju kontrakten vara 1-2 år i taget. Dvs om du har 1 år på kontraktet så måste du säga upp lokalen minst 3 månader innan hyrestidensutgång annars förlängs det med 1 år.

Så under förutsättning att hyresvärden eller du har någon som kan överta lokalen så kan du behöva pröjsa för 1 år.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550