Problem med att joina AD Domän. Windows server 2012 R2 hyper-v

Permalänk
Medlem

Problem med att joina AD Domän. Windows server 2012 R2 hyper-v

Så jag har haft lite problem med min dator och server. Jag använder hyper-v och min server är en 2012 R2 och datorn en vanlig Windows. jag kallar den Test-VM. Men varje gång jag skriver in domänet i system så står det "The following error occurred attempting to join the domain "domän.local" Och så står det att man ska bytta domännamn eller datornamn. Men allt funkar. Om det är någon som vet vad problemet kan vara skulle det vara nice att få lite tips.

Jag har en switch till datorn och servern och de båda är internal.

Jag har statisk IP
Jag har inte skrivit in .local efter namnet
jag har inte skrivit in NETbios namnet
Jag har dock problem med nätverket på servern så ibland funkar det och ibland inte. Men det går fortfarande att pinga datorn och pinga servern från datorn.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hm, du missade själva felmeddelandet. Det stod ju inte "bytta domännamn eller datornamn", eller hur?

Vad är felmeddelandet? Gärna ett skärmskott också.

Heter domänen verkligen "domän.local"?

"ä" kommer inte vara en bra bokstav att ha med.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Din dator som du använder kör också servern?
Prövat byta till externt i Switch manager?
Pekar datorn mot serverns DNS? Om den inte gör det kommer datorn inte gå med i domänen.
ÅÄÖ lär inte fungera men jag tror inte det är ditt riktiga namn heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Din dator som du använder kör också servern?
Prövat byta till externt i Switch manager?
Pekar datorn mot serverns DNS? Om den inte gör det kommer datorn inte gå med i domänen.
ÅÄÖ lär inte fungera men jag tror inte det är ditt riktiga namn heller.

okej, aa nej det riktiga domänet heter "Dator-server.local" men ska försöka kolla lite in på det.

Din dator som du använder kör också servern? aa kör på en laptop så har gjort en server och en dator/klient på hyper-v

Prövat byta till externt i Switch manager? Nope, vi gjorde en egen switch med ett script i powershell, men jag kan testa att byta till externt.

Pekar datorn mot serverns DNS? Om den inte gör det kommer datorn inte gå med i domänen. Förstår inte frågan exakt, har inte labbat så mycket med hyper-v/server. Har bara labbat och gjort lite saker med AD på skolservern. Men om du menar vilken DNS jag har till min dator och server så tror jag att det är 127.0.0.1 på dator och 8.8.8.8 på servern.

Jag praktiserar just nu så det är därför jag behöver lite hjälp, till och med min handledare/han som jag är med på praktiken har inte stött på dom här problemen så tänkte att detta var det bästa stället att gå till och fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hm, du missade själva felmeddelandet. Det stod ju inte "bytta domännamn eller datornamn", eller hur?

Vad är felmeddelandet? Gärna ett skärmskott också.

Heter domänen verkligen "domän.local"?

"ä" kommer inte vara en bra bokstav att ha med.
https://i.imgur.com/g4WrgUx.png

Aa nämen mitt domän heter "Dator-server.local"

Detta är det felmeddelandet jag får fast på svenska då. Jag testa med Windows server 2019 och windows server 2012 R2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Aa nämen mitt domän heter "Dator-server.local"

Detta är det felmeddelandet jag får fast på svenska då. Jag testa med Windows server 2019 och windows server 2012 R2.

https://www.wintips.org/wp-content/uploads/2018/06/image-103.png

Känns som ett DNS-problem då. Från datorn du försöker joina, kan du pinga dator-server.local och få svar från domänkontrollanten? Om inte, kontrollera att klienten har DCn inställd som primär DNS och stäng av den interna brandväggen på DCn (helt och hållet) för att utesluta det som felkälla.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jakjan:

okej, aa nej det riktiga domänet heter "Dator-server.local" men ska försöka kolla lite in på det.

Din dator som du använder kör också servern? aa kör på en laptop så har gjort en server och en dator/klient på hyper-v

Prövat byta till externt i Switch manager? Nope, vi gjorde en egen switch med ett script i powershell, men jag kan testa att byta till externt.

Pekar datorn mot serverns DNS? Om den inte gör det kommer datorn inte gå med i domänen. Förstår inte frågan exakt, har inte labbat så mycket med hyper-v/server. Har bara labbat och gjort lite saker med AD på skolservern. Men om du menar vilken DNS jag har till min dator och server så tror jag att det är 127.0.0.1 på dator och 8.8.8.8 på servern.

Jag praktiserar just nu så det är därför jag behöver lite hjälp, till och med min handledare/han som jag är med på praktiken har inte stött på dom här problemen så tänkte att detta var det bästa stället att gå till och fråga.

8.8.8.8 är google's DNS och 127.0.0.1 är en s.k loopback, alltid lokal och kommer aldrig kunna peka åt nåt annat håll.

This nedan! Din dators primära DNS måste peka mot din DC. Den fasta IP du ställt in ska du också skriva in som primär.
Detta ställs in i "Control Panel\Network and Internet\Network Connections\<Aktiv anslutning>"

Tips: https://www.youtube.com/user/MSFTWebCast & https://www.youtube.com/channel/UCYuizWN2ac4L7CZ-WWHZQKw

Skrivet av Icetec:

Känns som ett DNS-problem då. Från datorn du försöker joina, kan du pinga dator-server.local och få svar från domänkontrollanten? Om inte, kontrollera att klienten har DCn inställd som primär DNS och stäng av den interna brandväggen på DCn (helt och hållet) för att utesluta det som felkälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Din domänkontrollant ska bara ha sig själv och i en större miljö de andra DNS-servrarna som finns i domänen som DNS-servrar. Klienten ska endast ha domänkontrollanter som är med i domänen som DNS-servrar, aldrig några andra.

Permalänk
Medlem

Skapar du en dator i Hyper-V så får den väl automatiskt en virtuell adress, börja med att sätta den som DNS på klienten som ska ansluta, skit i 8.8.8.8, ska du ha DHCP relay så sätter du det i DHCP-servern men för att underlätta allt så börja med att bara fixa anslutningen mellan klient domänkontrollant genom ovanstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Skapar du en dator i Hyper-V så får den väl automatiskt en virtuell adress, börja med att sätta den som DNS på klienten som ska ansluta, skit i 8.8.8.8, ska du ha DHCP relay så sätter du det i DHCP-servern men för att underlätta allt så börja med att bara fixa anslutningen mellan klient domänkontrollant genom ovanstående.

Definitivt detta. Om du (OP) inte ens kan få en dator att joina domänen ska du absolut inte försöka blanda in externa DNS-servrar i mixen. Den enda DNS-server som ska skrivas in på någon plats på någon dator är den IP som domänkontrollanten har. Detta gäller även på DCn själv. Vad jag vill minnas säger Microsoft att best practice på en ensam DC är att sätta dess egen IP som primär DNS och 127.0.0.1 som sekundär DNS, men jag kan ha fel där. Hur som helst, skriv inte in 8.8.8.8 på något ställe öht innan dina klienter kan nå domänen (dator-server.local) via DNS. Ska du sedan försöka routa dem ut på internet så gör du det via en DNS forward address på din DC (tillika DNS-server i de flesta scenarier) men det är överkurs innan grunderna är på plats.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Definitivt detta. Om du (OP) inte ens kan få en dator att joina domänen ska du absolut inte försöka blanda in externa DNS-servrar i mixen. Den enda DNS-server som ska skrivas in på någon plats på någon dator är den IP som domänkontrollanten har. Detta gäller även på DCn själv. Vad jag vill minnas säger Microsoft att best practice på en ensam DC är att sätta dess egen IP som primär DNS och 127.0.0.1 som sekundär DNS, men jag kan ha fel där. Hur som helst, skriv inte in 8.8.8.8 på något ställe öht innan dina klienter kan nå domänen (dator-server.local) via DNS. Ska du sedan försöka routa dem ut på internet så gör du det via en DNS forward address på din DC (tillika DNS-server i de flesta scenarier) men det är överkurs innan grunderna är på plats.

Rörande primär och sekundär DNS har delar jag din uppfattning om korrekt konfiguration, givet det är en ensam DC. Har du flera DCs bör andra DC's sättas som primär DNS, och sig själv (loopback) som sekundär. Detta för att undvika "islanding". Har även sett att lösningen att sätta andra DCs som primär och sekundär, och sig loopback som tertiär.

TS: Du bör absolut inte låta dina klientdatorer göra DNS-uppslag mot extern DNS (Google, Cloudflare odl). Du vill att klienterna ska skicka DNS query till din DC; om din DC inte kan göra upplösningen kan conditional forwarder användas (lägg gärna in din ISP's DNS-servers här). Detta gör också att du kommer kunna domänjoina klienter/member servers till din domän.
/A

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Har gått ett tag innan jag skrev men en liten uppdatering är att jag nu använder en Intel NUC och har installerat windows server 2019 på den med ett nätverks kort så allt funkar, installerade också ner AD och gjort en klient på hyper-v med nätverk. Jag har en fast ip på både klienten och servern.

Jag är en nybörjare gällande detta så jag förstår inte allt som folk skriver. Men jag få fortfarande meddelanted när jag ska joina domän och då får jag "den angivna domänen finns inte eller kunde inte kontaktas" Om till exempel domänet heter "Jack" så skriver jag bara in Jack och inte Jack.local om jag skriver in Jack.local så kommer felmeddelandet upp där det står

"an active directory domain controller for the domain could not be contacted Jack.local"

Men när jag skriver in "Jack" så kommer inloggings rutan upp och efter jag skriver in mitt username och lössen så kommer det felmeddelandet upp där det står "Den angivna domänen bla bla bla"

Är det något jag missar? Just nu har jag inte skrivit in en DNS som är fast men vart hittar man min DNS för min DC?

PS är DC min server, servern som har mitt domän?

Min "kompis" sa att jag skulle skriva in 8.8.8.8 och sen en loopback 127.0.0.1
Om problemet är gällande DNS så borde det nog bara vara så enkelt at bara hitta DNS ipn till servern och skriva in den eller?

Skriv så enkelt och lätt fattat som möjligt tack:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Okej, så jag ska sätta DHCP på både klienten och servern? och sen domän joina?

btw när jag sätter det på dhcp så är både min gateway och DNS samma. alltså till exempel om min gateway är 192.168.8.2 så är min DNS också det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Har gått ett tag innan jag skrev men en liten uppdatering är att jag nu använder en Intel NUC och har installerat windows server 2019 på den med ett nätverks kort så allt funkar, installerade också ner AD och gjort en klient på hyper-v med nätverk. Jag har en fast ip på både klienten och servern.

Jag är en nybörjare gällande detta så jag förstår inte allt som folk skriver. Men jag få fortfarande meddelanted när jag ska joina domän och då får jag "den angivna domänen finns inte eller kunde inte kontaktas" Om till exempel domänet heter "Jack" så skriver jag bara in Jack och inte Jack.local om jag skriver in Jack.local så kommer felmeddelandet upp där det står

"an active directory domain controller for the domain could not be contacted Jack.local"

Men när jag skriver in "Jack" så kommer inloggings rutan upp och efter jag skriver in mitt username och lössen så kommer det felmeddelandet upp där det står "Den angivna domänen bla bla bla"

Är det något jag missar? Just nu har jag inte skrivit in en DNS som är fast men vart hittar man min DNS för min DC?

PS är DC min server, servern som har mitt domän?

Min "kompis" sa att jag skulle skriva in 8.8.8.8 och sen en loopback 127.0.0.1
Om problemet är gällande DNS så borde det nog bara vara så enkelt at bara hitta DNS ipn till servern och skriva in den eller?

Skriv så enkelt och lätt fattat som möjligt tack:)

Börja med att ställa in så att din klients DNS är IP-adressen som du har på din DC (Domänkontrollant).

Så ställt in Primär DNS på klienten du vill joina till domänen = Primär DNS IPt till din server.

Detta borde lösa problemet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Börja med att ställa in så att din klients DNS är IP-adressen som du har på din DC (Domänkontrollant).

Så ställt in Primär DNS på klienten du vill joina till domänen = Primär DNS IPt till din server.

Detta borde lösa problemet.

Så DNS adressen på klienten ska vara samma som IP adressen på servern? om jag har fattat det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Så DNS adressen på klienten ska vara samma som IP adressen på servern? om jag har fattat det rätt.

Nevermind det funkade nu, tack så mycket:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Det stämmner.

Skrivet av Jakjan:

Nevermind det funkade nu, tack så mycket:)

Kul att det löste sig. hoppas du får kul med labbandet

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Det stämmner.

Kul att det löste sig. hoppas du får kul med labbandet

Yes:) igår labbade jag lite och domän joinade klienten med servern och testade att logga in som en vanlig anställd på ett jobb och testade att glömma bort lösenordet så man ser lite hur det skulle fungera om man var en IT-tekniker på ett jobb. Jag ska själv domän joina en annan klient på min laptop till min NUC så jag har två datorer domän joinade.

Skit kul att kunna labba i en såndan miljö och se alla perspektiv från både den anställda och IT-teknikern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Yes:) igår labbade jag lite och domän joinade klienten med servern och testade att logga in som en vanlig anställd på ett jobb och testade att glömma bort lösenordet så man ser lite hur det skulle fungera om man var en IT-tekniker på ett jobb. Jag ska själv domän joina en annan klient på min laptop till min NUC så jag har två datorer domän joinade.

Skit kul att kunna labba i en såndan miljö och se alla perspektiv från både den anställda och IT-teknikern.

Det är absolut ett bra sätt att få perspektiv på hur det fungerar Sen kan man ju labba med behörigheter på användare, samt GPOer på både klient och användare-nivå

Visa signatur

Main

Spare/kontor