Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag förstår inte vad du menar.

Ursäkta, jag var nog inte särskilt tydlig.. vi har det väldigt, väldigt bra här, vad gäller corona. Detta pga stenhårda restriktioner från dag 1, som släpts upp sen dess. Vibben här idag är att folk verkligen är asrädda för att falla in i en situation lik resten av västvärlden. Så fort något kluster upptäcks någonstans får den relevanta staten skit från alla håll, för att de på något vis lät det hända? Jag är inte helt införstådd än vad gäller detta infighting men det känns lite bisart.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Appropå att Who rekommenderar Sverige att också börja använda munskydd...
https://sverigesradio.se/artikel/7601586
Skönt att FHM ska lösa trängselproblemet i Stockholm, har stört mig sen jag flyttade hit för 20 år sen!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Appropå att Who rekommenderar Sverige att också börja använda munskydd...
https://sverigesradio.se/artikel/7601586
Skönt att FHM ska lösa trängselproblemet i Stockholm, har stört mig sen jag flyttade hit för 20 år sen!

https://s-hdnux-com.cdn.ampproject.org/ii/w820/s/s.hdnux.com/photos/01/11/66/67/19361245/3/rawImage.png

Fast om en människa faktiskt bestämmer sig för att kissa på dig, så tror jag nog denne plockar fram vattenslangen ur byxorna, istället för att bara kissa ner sig själv.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Appropå att Who rekommenderar Sverige att också börja använda munskydd...
https://sverigesradio.se/artikel/7601586
Skönt att FHM ska lösa trängselproblemet i Stockholm, har stört mig sen jag flyttade hit för 20 år sen!

https://s-hdnux-com.cdn.ampproject.org/ii/w820/s/s.hdnux.com/photos/01/11/66/67/19361245/3/rawImage.png

Smittar covid-19 via urin? Och om så vore fallet skulle man då rekommendera folk att ha blöja eller att undvika kissa på andra?
Om du är i en situation där du inte kan undvika att kissa på andra så rekommenderas blöja.

Om det vore så att "face masks work" så skulle det väl inte vara någon smittspridning i länder där folk tvingas ha det?
"consider using them in situations where the risk of transmission is high" är inte samma sak som att ha på sig dem överallt.
Lyssnar man på inslaget säger de också "in situations where maintaining physical distance is impossible".

Men varför försätta sig i sådana situationer? Svenska rekommendationer är:
"För att minska belastningen på kollektivtrafiken bör du, även om du är frisk, använda andra färdmedel än kollektivtrafiken, t.ex. gå, cykla eller åka med egen bil."
"Behöver du resa kollektivt bör du välja ett alternativ där det går att boka en sittplats, t.ex. tåg. Resor där det inte går att boka en plats, exempelvis med spårvagnar, tunnelbanor och stadsbussar, bör du om möjligt undvika."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Så istället klaga på att folk inte använder munskydd i kollektivtrafiken så borde man klaga på att folk fortfarande använder kollektivtrafik trots rekommendationerna att undvika det.

Det är fritt fram för den som vill att använda munskydd. Måste någon rekommendera det innan man använder det om man är en sådan person som själv tycker att det behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om det vore så att "face masks work" så skulle det väl inte vara någon smittspridning i länder där folk tvingas ha det?

Ja, WHO består av ett gäng amatörer utan intellekt som helt random föreslår saker som antagligen inte har någon som helst effekt.

Skrivet av ronnylov:

Så istället klaga på att folk inte använder munskydd i kollektivtrafiken så borde man klaga på att folk fortfarande använder kollektivtrafik trots rekommendationerna att undvika det.

Verkar som folk utanför Stockholm inte fattar Hur mycket folk som bor/arbetar/rör sig här, uppenbarligen räcker inte alla de pråpåer man tjatar om, det är trängsel på många ställen ändå.

Skrivet av ronnylov:

Det är fritt fram för den som vill att använda munskydd. Måste någon rekommendera det innan man använder det om man är en sådan person som själv tycker att det behövs?

Absolut, men störst sannolikhet att det har någon mätbar effekt är ju om Alla bär det. Kom ihåg, det stoppar Utflödet, inte Inflödet. D.v.s. bästa är ju om vi sätter det på dom som sprider och det är ju inte Du eller Jag eller hur för vi sköter oss redan. Så säg till när det är fritt fram för mig att sätta munskydd på alla andra runt omkring mig!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Ursäkta men vilka j*vla idioter, skiter fullständigt i människoliv, bara pengar som gäller.

Fast nu verkar de som dom ställer in enligt Aftonbladet.

Permalänk
Medlem
Lade till en till intressant länk
Permalänk
Medlem

När det gäller en virussjukdom så är jag betydligt mer benägen att lyssna på en professor i virologi än en nationalekonom (som väl för övrigt brukar räknas som några av de mest världsfrånvända individer som existerar.)

Som med allt annat är det ju en balansgång. Strypa ned för mycket är inte bra. Strypa ned för lite är inte heller bra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Problemet är att vi i Sverige skiter i alla restriktioner och just därför funkar de sämre, munskydd till exempel är något vi borde haft för länge sedan inomhus på affärer och andra ställen där de är många människor, och de är just där många smittas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

När det gäller en virussjukdom så är jag betydligt mer benägen att lyssna på en professor i virologi än en nationalekonom (som väl för övrigt brukar räknas som några av de mest världsfrånvända individer som existerar.)

Att ekonomin kan påverka människors hälsa kanske inte är helt världsfrånvänt? Jag tycker han har en tänkvärd poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Att ekonomin kan påverka människors hälsa kanske inte är helt världsfrånvänt? Jag tycker han har en tänkvärd poäng.

Jo, jag gjorde därför ett tillägg om balans. Båda professorerna har förstås en poäng.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Problemet är att vi i Sverige skiter i alla restriktioner och just därför funkar de sämre

I de kretsar där jag rör mig tycker jag mig se att rätt många gör ett hyfsat försök att sköta sig, även om jag givetvis ser fall där folk uppenbarligen har små olyckor i tankearbetet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Att ekonomin kan påverka människors hälsa kanske inte är helt världsfrånvänt? Jag tycker han har en tänkvärd poäng.

Jag håller med dig där. Ock för att knyta an till FHM, så har det väl flera gånger sagts att målet är inte att till varje pris stoppa smittspridningen, utan att minimera skadorna på folkhälsan som orsakas av pandemin.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

I de kretsar där jag rör mig tycker jag mig se att rätt många gör ett hyfsat försök att sköta sig, även om jag givetvis ser fall där folk uppenbarligen har små olyckor i tankearbetet.

Tycker de har blivit värre nu när andra vågen kom, första vändan var folk extremt försiktiga och alla skötte sig bra men nu verkar folk sluta bry sig, märker noll skillnad om man går och handlar mat till exempel, är som vanligt och de är inte många som verkar bry sig, jag får alltid säga till när jag står vid kassan för personen bakom står alltid för nära.

Permalänk
Medlem

Visst tröttnar folk, att införa restriktioner under lång tid är inte bara orimligt, men också ohållbart. Det är en onaturlig tillvaro som människan i stort inte är kapabel att finna sig i. Vi är sociala djur, och berövas vi av sociala kontakter och relationer under en längre tid så far det väldigt väldigt illa med oss.
För den absoluta majoriteten av folk är COVID-19 ett icke-problem, och de flesta känner inte ens någon personligen som har blivit allvarligt sjuk eller rentav dött från det. Hur kan man då förvänta sig att folk ska bry sig och göra stora uppoffringar, över något som inte ens existerar i deras medvetande?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Ja, WHO består av ett gäng amatörer utan intellekt som helt random föreslår saker som antagligen inte har någon som helst effekt.

Svara på frågan istället för att trolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Svara på frågan istället för att trolla.

Inte intresserad, då jag arbetar inom IT och inte är någon expert inom området. Pekar bara på att Who består av medicinskt kunnig personal/experter från flera olika länder och att de därmed besitter en betydligt högre kompetens och förmåga att göra rimliga bedömningar än vad jag och jag antar du är kapabel att göra. (Men jag vet inte vem du är, du kanske är en auktoritet inom området?)

...och så här ser det ut att leva i stockholm för lantisar som tror att trängsel är tre personer inne på Ica:

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag håller med dig där. Ock för att knyta an till FHM, så har det väl flera gånger sagts att målet är inte att till varje pris stoppa smittspridningen, utan att minimera skadorna på folkhälsan som orsakas av pandemin.

Ja FHM sköter det hyfsat bra jämfört med andra länder som är mer politikerstyrda. Men har fått känslan av att det blivit mer politikerstyrt i Sverige också. Vi har dessutom fått regionerna att tävla med varandra om att införa hårdaste restriktionerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Inte intresserad, då jag arbetar inom IT och inte är någon expert inom området. Pekar bara på att Who består av medicinskt kunnig personal/experter från flera olika länder och att de därmed besitter en betydligt högre kompetens och förmåga att göra rimliga bedömningar än vad jag och jag antar du är kapabel att göra. (Men jag vet inte vem du är, du kanske är en auktoritet inom området?)

...och så här ser det ut att leva i stockholm för lantisar som tror att trängsel är tre personer inne på Ica:
https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/85f4d686-88c8-48c8-b9b8-25d1f8706d05?fit=crop&h=702&q=50&w=800&s=a072cfab95e86654986e0948839159858dc29b1e

Munskydd helt klart om jag skulle leva så där.

Men de är väl inte så konstigt då att var 5e Stockholmare som testas är smittbärare och har viruset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Inte intresserad, då jag arbetar inom IT och inte är någon expert inom området. Pekar bara på att Who består av medicinskt kunnig personal/experter från flera olika länder och att de därmed besitter en betydligt högre kompetens och förmåga att göra rimliga bedömningar än vad jag och jag antar du är kapabel att göra. (Men jag vet inte vem du är, du kanske är en auktoritet inom området?)

...och så här ser det ut att leva i stockholm för lantisar som tror att trängsel är tre personer inne på Ica:
https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/85f4d686-88c8-48c8-b9b8-25d1f8706d05?fit=crop&h=702&q=50&w=800&s=a072cfab95e86654986e0948839159858dc29b1e

Orättvis bild. Pendeltåget är paj, klart det blir folk. Ser inte ut så normalt

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Orättvis bild. Pendeltåget är paj, klart det blir folk. Ser inte ut så normalt

...sånt tenderar ju att hända emellanåt här i stan, så på vilket sätt är det orättvist menar du? Att vi inte har råd att underhålla kollektivtrafiken ordentligt?

Stora köpcentret i norrort ser nästan ut så där vid lunchtid och på helgerna också.

Och lär bli 'bra' vid utlämningsställena efter black-friday också.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Hittade en artikel från maj 2020 av Seyer & Sanlidag (2020) som förvånade mig genom att lyfta att solens strålning inte innehåller korrekt våglängder för att vara ett effektivt disinfektionsmedel. Jag hade fått intrycket av att solens UV-strålning avdödade en mängd virus, men tydligen är det fel våglängder i solljuset. Så här sammanfattar de:

Citat:

In the absence of scientific evidence showing ultraviolet B radiation’s germicidal effectiveness on SARS-CoV-2, both politicians and scientists should avoid voicing assumptions on the effect of sunlight on viral transmission. Such uninformed statements can promoted misunderstanding and offer unrealistic hope to communities. This misunderstanding can also cause lethargy with regard to the government measurements in place in the community.

Påstående beskräftas av andra, t.ex. Carlson m.fl. (2020, 27 augusti) som skriver

Citat:

For example, studies showing that germicidal ultraviolet radiation in hospitals and laboratories (ultraviolet C (UV-C) wavelengths) kills the virus have been misconstrued as evidence that sunlight (a mix of UV-A and UV-B) would effectively neutralize the virus in outdoor public spaces, possibly at a scale detectable from case data. Newer experimental evidence supports the hypothesis that sunlight might also have an effect on SARS-CoV-2, although a global study found only a 1% reduction in transmission linked to environmental UV radiation. In the real world, these effects will be slight, and unlikely to set hard limits on transmission anywhere in the world.

  • Carlson, C. J., Gomez, A. C., Bansal, S., & Ryan, S. J. (2020). Misconceptions about weather and seasonality must not misguide COVID-19 response. Nature Communications, 11(1), 1-4.

  • Seyer, A., & Sanlidag, T. (2020). Solar ultraviolet radiation sensitivity of SARS-CoV-2. The Lancet Microbe, 1(1), e8-e9. (https://www.thelancet.com/pdfs/journals/lanmic/PIIS2666-5247(...)30013-6.pdf)

Är det någon som sett studier sedan dess?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Gick man vårdutbildning och sökte jobb inom vården får man väl räkna med att det kan bli både sjukdomar, krig och annat elände som tillfälligt belastar vården mera? Det är inget nytt att det går olika sjukdomar i samhället. Alla kan bli smittade på jobbet oavsett vad man jobbar med. Sjukvården är väl den plats där de anställda har bästa skydden mot att bli smittade?

Jag förstår fortfarande inte hur de kan stå och klaga på att folk blir sjuka och skylla på människors beteende. Människor har mänskligt beteende, det borde accepteras i ett samhälle. Människor är sociala varelser. Social distansering är något som är onaturligt för mänskligt beteende och dömt att misslyckas som en metod att hindra sjukdomar. Det finns en anledning till att det hårdaste straffet i ett fängelse är att sitta i en isoleringscell.

Jag vet inte vart du befunnit dig den senaste tiden men otaliga upprop inom vården har synts i media där anställda inte får tillgång till adekvat skyddsutrustning. Jag tycker det är ett otroligt dåligt argument att man får ta det som det är för att man jobbar inom vården. Det är otroligt urusla situationer som vårdare befinner sig i just nu och allt som samhället kan göra för att lätta på trycket bör göras.

Jag hoppas du förstår hur dåligt ditt argument håller. "människor har mänskligt beteende, därmed bör samhället acceptera det". Applicerar vi din argumentation på andra mänskliga beteenden så som våld. Det finns ett mänskligt beteende att ta till våld. ska vi då acceptera det? Det är något vi absolut inte gör i samhället, just därför har vi lagar som reglerar dessa mänskliga beteenden. Vi har massa mänskliga beteenden som inte anses vara okej för ett samhälle och som vi aktivt motverkar genom bildning och lagstiftning.

Att säga att ett mänskligt beteende borde accepteras är det sämsta argumentet jag hört på evigheter!

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

96 nya dödsfall sen igår...

Det går fort nu, det tog inte lång tid att komma upp i vårens skräcksiffror.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Jag vet inte vart du befunnit dig den senaste tiden men otaliga upprop inom vården har synts i media där anställda inte får tillgång till adekvat skyddsutrustning. Jag tycker det är ett otroligt dåligt argument att man får ta det som det är för att man jobbar inom vården. Det är otroligt urusla situationer som vårdare befinner sig i just nu och allt som samhället kan göra för att lätta på trycket bör göras.

Jag hoppas du förstår hur dåligt ditt argument håller. "människor har mänskligt beteende, därmed bör samhället acceptera det". Applicerar vi din argumentation på andra mänskliga beteenden så som våld. Det finns ett mänskligt beteende att ta till våld. ska vi då acceptera det? Det är något vi absolut inte gör i samhället, just därför har vi lagar som reglerar dessa mänskliga beteenden. Vi har massa mänskliga beteenden som inte anses vara okej för ett samhälle och som vi aktivt motverkar genom bildning och lagstiftning.

Att säga att ett mänskligt beteende borde accepteras är det sämsta argumentet jag hört på evigheter!

Som exempel säger djurskyddslagen att marsvin inte får bo ensamma då det räknas som djurplågeri. Men människor ska undvika att träffa varandra trots att det hör till människans naturliga beteende att vara sociala med varandra? Det var detta jag syftade på. Det går inte att hindra om man inte gör som i Kina och svetsar igen dörrarna hos folk. När åtgärderna mot ett problem börjar bli större än problemet självt kanske det är dags att tänka om?

Men visst verkar det svårt att komma till rätta med våld också. Länder startar krig, människor mördar och så vidare. Men ingen har väl lyckats lagstifta bort detta? Inte ens i länder med dödsstraff har man lyckats stoppa det. Jag har ingen bra lösning på det men är inte säker på att hårdare straff och strängare lagar löser problemet. Kanske är det naturens sätt att motverka överbefolkning och att rensa bort de svagaste? Innerst inne är vi ju alla stenåldersmänniskor. Men jag vet inte, spekulerar lite här.

Jag håller med att vården fungerar dåligt. Men att lägga ansvaret för detta på befolkningens beteende är fel. Borde man inte veta att pandemier och annat elände kommer att komma och planera vårdens resurser därefter? Oavsett vem som har ansvaret för vården håller du väl med om att det inte fungerar särskilt bra idag? Alla betalar dyrt för något som fungerar dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

96 nya dödsfall sen igår...

Det går fort nu, det tog inte lång tid att komma upp i vårens skräcksiffror.

Fast nu var ju inte detta under en dag. Utan detta är fall för flera veckor som blivit bekräftade i efterhand att de hade corona.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Hittade en artikel från maj 2020 av Seyer & Sanlidag (2020) som förvånade mig genom att lyfta att solens strålning inte innehåller korrekt våglängder för att vara ett effektivt disinfektionsmedel. Jag hade fått intrycket av att solens UV-strålning avdödade en mängd virus, men tydligen är det fel våglängder i solljuset. Så här sammanfattar de:
Påstående beskräftas av andra, t.ex. Carlson m.fl. (2020, 27 augusti) som skriver

  • Carlson, C. J., Gomez, A. C., Bansal, S., & Ryan, S. J. (2020). Misconceptions about weather and seasonality must not misguide COVID-19 response. Nature Communications, 11(1), 1-4.

  • Seyer, A., & Sanlidag, T. (2020). Solar ultraviolet radiation sensitivity of SARS-CoV-2. The Lancet Microbe, 1(1), e8-e9. (https://www.thelancet.com/pdfs/journals/lanmic/PIIS2666-5247(...)30013-6.pdf)

Är det någon som sett studier sedan dess?

Solljus innehåller UV-A, UV-B och UV-C strålning, men UV-C, som är den desinficerande UV strålningen, når inte jordytan då UV-C helt blockeras i atmosfären. Så det dagsljus vi upplever saknar UV-C.

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/sol-och-sola...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

96 nya dödsfall sen igår...

Det går fort nu, det tog inte lång tid att komma upp i vårens skräcksiffror.

Har du källa till åldersgrupperna detta involverade? Är det i princip samma åldersgrupper som tidigare det var värst?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |