Permalänk
Medlem

Dansk studie visar att munskydd inte gör någon större skillnad för människor som uppmanas att hålla avstånd.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingen-storre-skillnad-i-sk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Dansk studie visar att munskydd inte gör någon större skillnad för människor som uppmanas att hålla avstånd.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingen-storre-skillnad-i-sk...

Citat:

Kan tyda på liten grad av skydd (...)

Forskarna poängterar också att eftersom personerna i studien uppmanats att hålla avstånd, i linje med myndigheternas rekommendationer, kan studien inte säga något om huruvida munskydd skyddar mot coronaviruset i nära kontakt med andra människor (...)

Studien har inte heller tittat på huruvida personer med munskydd smittar andra eller inte

Den sista studien är inte gjord, kan vi väl i alla fall med säkerhet konstatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Den sista studien är inte gjord, kan vi väl i alla fall med säkerhet konstatera.

Vilka munskyddskrav finns i Danmark?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vilka munskyddskrav finns i Danmark?

Vet inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Vet inte?

Nej jag vet inte. Tror inte det spelar någon roll för resultatet i den undersökningen. Var bara nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nej jag vet inte. Tror inte det spelar någon roll för resultatet i den undersökningen. Var bara nyfiken.

Aha. Jag sökte lite, hittade det här om just det för övrigt:

Citat:

Of note, Danish authorities did not recommend masks during the study period and their use in the community was uncommon.

Citat:

According to the study authors, their findings offer evidence about the degree of protection mask wearers can anticipate in a setting where others are not wearing masks and where other public health measures, including social distancing, are in effect. The findings, however, should not be used to conclude that a recommendation for everyone to wear masks in the community would not be effective in reducing SARS-CoV-2 infections, because the trial did not test the role of masks in source control (transmission from an infected person to others) of SARS-CoV-2 infection.

Rigshospitalet

Finns mer att läsa om villkoren för testet i länken, exvis att personerna som ingick i testgrupp skulle vara utanför hemmet minst 3h per dag.

Ska man vara krass kan man ju inte dra mycket till slutsats av studien - ja, det ger ett visst skydd om man bär munskydd i ett samhälle där gemene person i regel inte bär munskydd?

Är resultatet inom felmarginalen? Är studien peer-reviewed?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Som exempel säger djurskyddslagen att marsvin inte får bo ensamma då det räknas som djurplågeri. Men människor ska undvika att träffa varandra trots att det hör till människans naturliga beteende att vara sociala med varandra? Det var detta jag syftade på. Det går inte att hindra om man inte gör som i Kina och svetsar igen dörrarna hos folk. När åtgärderna mot ett problem börjar bli större än problemet självt kanske det är dags att tänka om?

Enligt mänskliga rättigheter är varje stat skyldig att skydda individers olika rättigheter mot hot. Covid-19 är ett hot mot hälsan vilket gör att de får inskränka på andra mänskliga rättigheter så som rörelsefrihet. Covid-19 pandemin vägs tyngre än människors sociala kontakt. Man kan träffas ute på avstånd och umgås för att få den sociala kontakten, finns ingen reglering kring detta, förutom folkmängden.

Eftersom du kommer med ett påstående kring att åtgärderna skapar en värre situation än utan åtgärder så kan du gärna visa den studien du läst detta kring.

Skrivet av ronnylov:

Men visst verkar det svårt att komma till rätta med våld också. Länder startar krig, människor mördar och så vidare. Men ingen har väl lyckats lagstifta bort detta? Inte ens i länder med dödsstraff har man lyckats stoppa det. Jag har ingen bra lösning på det men är inte säker på att hårdare straff och strängare lagar löser problemet. Kanske är det naturens sätt att motverka överbefolkning och att rensa bort de svagaste? Innerst inne är vi ju alla stenåldersmänniskor. Men jag vet inte, spekulerar lite här.

Jag förstår inte ens vad du menar med detta stycke. förespråkar du någon sorts anarki-darwinism? eller vad vill du ha sagt? känns mest som du pivoterar från ämnet.

Skrivet av ronnylov:

Jag håller med att vården fungerar dåligt. Men att lägga ansvaret för detta på befolkningens beteende är fel. Borde man inte veta att pandemier och annat elände kommer att komma och planera vårdens resurser därefter? Oavsett vem som har ansvaret för vården håller du väl med om att det inte fungerar särskilt bra idag? Alla betalar dyrt för något som fungerar dåligt.

Jag håller fullständigt med om att vi och i stort sätt alla världens länder har misslyckats monumentalt med covid-19. Vi ska vara riktigt glada att Covid-19 har såpass låg dödlighet som den har. Hade den haft en mortalitet på 10% så hade det varit totalkaos. Vi behöver någon sorts internationell plan kring detta med tanke på den globaliserade värld vi lever i idag. Sverige borde ha gjort som Finland, haft ett beredskapslager av PPE. Helt sjukt att vi inte hade det.

Men jag anser fortfarande att du drar helt fel slutsat. Vi behöver absolut lägga ansvar på befolkningens beteende. Det är beteendet som sprider smittan och då måste vi göra så mycket vi kan för att minimera de beteenden som får smittan att spridas fram tills att vi får en massvaccination. All forskning tyder på att distansering är det effektivaste sättet att begränsa smittspridningen.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Det är ett mönster. Det påverkar många traditioner över hela världen; här är ett annat exempel: https://www.jta.org/2020/09/17/israel/one-third-of-netanyahus...

Citat:

One-third of Netanyahu’s voters believe COVID-19 was sent by God. BY BEN SALES SEPTEMBER 17, 2020 2:34 PM One quarter of Jewish Israelis, and more than one-third of Jews who voted for Benjamin Netanyahu, believes the coronavirus was sent by God as a punishment or to send a message, according to an annual survey. The survey, put out by Hiddush, which advocates for religious freedom and pluralism in Israel, also found that 70% of Israelis reject the notion that criticism of haredi, or ultra-Orthodox, conduct during the pandemic stems from bigotry as opposed to how haredi communities have conducted themselves.

Ytterligare perspektiv hitttar man på https://edition.cnn.com/2020/11/13/us/burial-rituals-jews-mus...

Citat:

How Jews and Muslims are burying their coronavirus dead By Daniel Burke, CNN Religion Editor. Updated 1900 GMT (0300 HKT) November 16, 2020 (CNN)The women gently pour purifying water for the woman in the coffin. A soul on the threshold deserves the utmost care. When the ritual concludes, the body is ready for the earth, the soul for the afterlife. But first the women, members of a Jewish burial society in Pittsburgh, must sing a final prayer. They press the Mute button. On Zoom their voices refuse to ring as one, so one singer takes the lead while the undertaker, who is Catholic, wraps the body in simple white shrouds.

WHO har känt till vikten av värdiga begravningar länge och pekar på hur viktigt det är att man visar respekt för hur begravningar går till på det traditionella sättet, men ändå med säkerhet. Se mer på https://www.who.int/csr/resources/publications/ebola/safe-bur... och https://www.who.int/csr/resources/publications/ebola/safe-bur.... Där gällde det Ebola.

Nu verkar ju den här videon kanske inte vara ett exempel på god säkerhet, men det kan jag egentligen inte bedöma. Det verkar politiskt enklare att minska öppettiderna på restauranger än att tafsa på folks religion och seder.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Ska man vara krass kan man ju inte dra mycket till slutsats av studien - ja, det ger ett visst skydd om man bär munskydd i ett samhälle där gemene person i regel inte bär munskydd?

Skulle vilja se en studie om:
”because the trial did not test the role of masks in source control (transmission from an infected person to others) of SARS-CoV-2 infection.”

För jag resonerar rent logiskt så (arbetar med IT som skrivit tidigare, så så långt från expert man kan komma på virus (som inte är datorbaserade! ) så förstår jag att munskydd inte skyddar individen i någon större utsträckning eftersom vi inte är expert på att använda dom, folk petar sig extra i ansiktet, har skydden för länge o.s.v. o.s.v.

MEN rent logiskt borde det minska utflödet från bärarna och fånga upp en del eftersom smittan är en droppsmitta och inte en luftburen smitta. (luftburen hade jag hållit med om att vanliga munskydd hade varit helt meningslöst eftersom de inte filtrerar utluften)

...så varför funderar inte intelligenta läkare och forskare på detta utan stirrar sig blinda på om det skyddar bäraren?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Dansk studie visar att munskydd inte gör någon större skillnad för människor som uppmanas att hålla avstånd.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingen-storre-skillnad-i-sk...

Det finns en del i studien jag saknar och vill ha tydligare svar på dock.

Citat:

Forskarna poängterar också att eftersom personerna i studien uppmanats att hålla avstånd, i linje med myndigheternas rekommendationer, kan studien inte säga något om huruvida munskydd skyddar mot coronaviruset i nära kontakt med andra människor.

Det som förespråkas är att använda munskydd i just de tillfällena som man inte kan undgå att vara nära varandra och där det gäller att alla använder munskydd. Detta saknas helt i studien och därmed säger inget kring detta. munskydd är tänkt att använda som komplement till distansering och handhygien.

Citat:

Studien har inte heller tittat på huruvida personer med munskydd smittar andra eller inte.

Detta är också en del i den rekomendation WHO och andra hälsomyndigheter i andra länder säger att munskydd är främst för. Att skydda andra.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Enligt mänskliga rättigheter är varje stat skyldig att skydda individers olika rättigheter mot hot. Covid-19 är ett hot mot hälsan vilket gör att de får inskränka på andra mänskliga rättigheter så som rörelsefrihet. Covid-19 pandemin vägs tyngre än människors sociala kontakt. Man kan träffas ute på avstånd och umgås för att få den sociala kontakten, finns ingen reglering kring detta, förutom folkmängden.

Eftersom du kommer med ett påstående kring att åtgärderna skapar en värre situation än utan åtgärder så kan du gärna visa den studien du läst detta kring.

Jag förstår inte ens vad du menar med detta stycke. förespråkar du någon sorts anarki-darwinism? eller vad vill du ha sagt? känns mest som du pivoterar från ämnet.

Jag håller fullständigt med om att vi och i stort sätt alla världens länder har misslyckats monumentalt med covid-19. Vi ska vara riktigt glada att Covid-19 har såpass låg dödlighet som den har. Hade den haft en mortalitet på 10% så hade det varit totalkaos. Vi behöver någon sorts internationell plan kring detta med tanke på den globaliserade värld vi lever i idag. Sverige borde ha gjort som Finland, haft ett beredskapslager av PPE. Helt sjukt att vi inte hade det.

Men jag anser fortfarande att du drar helt fel slutsat. Vi behöver absolut lägga ansvar på befolkningens beteende. Det är beteendet som sprider smittan och då måste vi göra så mycket vi kan för att minimera de beteenden som får smittan att spridas fram tills att vi får en massvaccination. All forskning tyder på att distansering är det effektivaste sättet att begränsa smittspridningen.

Håller inte alls med dig.

Att åtgärderna är värre är till exempel fattigdom som orsakas av nedstängningarna. Många skyller på pandemin men det är fel, orsaken är att man stängt ned ekonomin. Det är politikernas fel.

https://www.oxfam.se/blog/hungern-coronavirusets-spar-kan-dod...

Stycket om våld var ju ett svar på ett påstående att vi behöver stränga lagar som skydd mot mänskligt beteende. Jag menar att våld inte försvinner på grund av stränga lagar. Först tar någon upp ett ovidkommande sidospår så får jag skulden. Verkar som det är bättre att inte kommentera sådant då. Men javisst människan är en djurart som alla andra. Har man inte förstått detta har man missat vad biologi är.

Vi behöver heller ingen massvaccination. Smittan försvinner ändå till slut. De individer som vill skydda sig kan förstås vaccinera sig men det ska vara frivilligt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Håller inte alls med dig.

Att åtgärderna är värre är till exempel fattigdom som orsakas av nedstängningarna. Många skyller på pandemin men det är fel, orsaken är att man stängt ned ekonomin. Det är politikernas fel.

https://www.oxfam.se/blog/hungern-coronavirusets-spar-kan-dod...

Stycket om våld var ju ett svar på ett påstående att vi behöver stränga lagar som skydd mot mänskligt beteende. Jag menar att våld inte försvinner på grund av stränga lagar. Först tar någon upp ett ovidkommande sidospår så får jag skulden. Verkar som det är bättre att inte kommentera sådant då. Men javisst människan är en djurart som alla andra. Har man inte förstått detta har man missat vad biologi är.

Vi behöver heller ingen massvaccination. Smittan försvinner ändå till slut. De individer som vill skydda sig kan förstås vaccinera sig men det ska vara frivilligt tycker jag.

Fast vänta nu, ditt sista påstående, du menar att du vet att detta virus skulle upphöra av sig självt? Ungefär som att du vet att de virussjukdomar vi idag utrotat eller i princip utrotat via vaccinationsprogram skulle sluta existera utan vaccination också? Jag säger ingetdera, men man behöver inte utgå från att man vet utfallet - för det gör man inte. Eller jo, med ett fungerande vaccin gör man det förutsatt att tillräckligt många får det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Fast vänta nu, ditt sista påstående, du menar att du vet att detta virus skulle upphöra av sig självt? Ungefär som att du vet att de virussjukdomar vi idag utrotat eller i princip utrotat via vaccinationsprogram skulle sluta existera utan vaccination också? Jag säger ingetdera, men man behöver inte utgå från att man vet utfallet - för det gör man inte. Eller jo, med ett fungerande vaccin gör man det förutsatt att tillräckligt många får det.

Inte att viruset försvinner. Vi blir naturligt immuna och lär oss leva med det. Som förkylningar som kommer och går eller som influensor. Ingen stor sak.

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Har du källa till åldersgrupperna detta involverade? Är det i princip samma åldersgrupper som tidigare det var värst?

Inte sett den här sektionen tidigare (Covidstatistik.se -> Ålderfördelning ->Dödsfall) men kanske ger någon ledning, ser vid en första besiktning relativt likartat ut.

Mer allmänt om dödsfallen: ->Avlidna

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Ja ”naturligt” kan du dra hur långt du vill, lära sig leva med det också och ”ingen stor sak” är väl relativt antar jag. Du förutsätter dessutom att viruset inte skulle mutera över huvud taget. Jag vet i alla fall vad jag väljer om jag fick valet mellan att 1) Lära mig leva med polio, mässling och annat skit 2) Slippa skiten helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Ja ”naturligt” kan du dra hur långt du vill, lära sig leva med det också och ”ingen stor sak” är väl relativt antar jag. Du förutsätter dessutom att viruset inte skulle mutera över huvud taget. Jag vet i alla fall vad jag väljer om jag fick valet mellan att 1) Lära mig leva med polio, mässling och annat skit 2) Slippa skiten helt.

Ja men då kan du vaccinera dig? Som jag skrev innan det är frivilligt. Eller blir det som munskydden att "vaccinet skyddar enbart andra"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja men då kan du vaccinera dig? Som jag skrev innan det är frivilligt. Eller blir det som munskydden att "vaccinet skyddar enbart andra"?

Jag avsåg bara att påpeka att jag tycker det är absurt att argumentera från en ståndpunkt där man faktiskt inte vet - men att man gör det som om man vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Jag avsåg bara att påpeka att jag tycker det är absurt att argumentera från en ståndpunkt där man faktiskt inte vet - men att man gör det som om man vet.

Nu är jag inte med på hur du menar? Varför skulle mänskligheten inte kunna överleva utan vaccin?

Edit: Alla pandemier vi hade innan vaccinerna uppfanns gick över av sig själva. Jag ser det som osannolikt att just denna pandemin aldrig skulle gå över utan massvaccinering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nu är jag inte med på hur du menar? Varför skulle mänskligheten inte kunna överleva utan vaccin?

Jaha det är mänsklighetens överlevnad som är gränsdragningen? Det är först nu du säger det i klartext, inte konstigt att du inte är med på vad jag menar om vi inte ens är på samma bollplan. Jag syftar på all den eventuella misär och död som skulle kunna följa. Vi har inte klart för oss vad konsekvensen är av att låta det här härja och fortlöpa, och det är lite det jag menar - vad är kostnaden? Den har varken du eller jag klart för oss. Jag tycker det är allt annat än en liten sak. Jag kan väl också tycka att det inte är en stor sak - i relation till mänsklighetens överlevnad.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Ja men då kan du vaccinera dig? Som jag skrev innan det är frivilligt. Eller blir det som munskydden att "vaccinet skyddar enbart andra"?

Vaccin skyddar både dig och andra. Finns de som av olika anledningar inte kan vaccinera sig. När en tillräckligt stor del av befolkningen är vaccinerad så sprids inte sjukdomen(lika lätt) i ett samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moneyquack:

Vaccin skyddar både dig och andra. Finns de som av olika anledningar inte kan vaccinera sig. När en tillräckligt stor del av befolkningen är vaccinerad så sprids inte sjukdomen(lika lätt) i ett samhälle.

Ja det är flockimmunitet. Vaccin är ett sätt.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Ja det är flockimmunitet. Vaccin är ett sätt.

Finns det ett bättre sätt för covid19?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ja det är intressant att debatten i USA är så extremt centrerad kring masker. Men jag funderar om det inte finns kulturella skillnader som gör masker till en viktigare fråga där än här.

Skrivet av sAAb:

Dagens Nyheter hade en artikel (https://www.dn.se/vetenskap/har-ar-risken-att-smittas-av-det-...) idag 14 oktober om hur det sprids i Chicago, baserat på mobildata.

https://i.imgur.com/VwfH9s4.jpg

Där kan vi se att de miljöer som sprider mest i Chicago är i följande ordning:

1. Övrigt
2. Restauranger med bordsservering.
3. Religiösa organisationer (kyrkor, synagogor, moskéer m.m.?)
4. Mataffärer
5. Kaféer
6. Träningsanläggningar
7. Hotell och motell
8 .Läkarmottagningar

Av det kan man dra slutsatsen att man skall undvika övrigt, restauranger och kyrkor, dvs. om man åker till Chicago.

Men, det visar skillnaden i kultur. Vem går till kyrkan, synagogor eller moskéer i Sverige?! Väldigt få per capita jämfört med USA misstänker jag.

Restauranger med bordsservering måste hålla tydliga avstånd i Sverige.

Övrigt vet jag väldigt lite om.

EDIT: Det är stor skillnad mellan länder i hur ofta man går i kyrkan. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Church_attendance#Attendance_... Enormt stor skillnad till och med.

Tack, ja det var klart relevant data för min fråga. Hade velat bryta upp "övrigt" lite mer dock. Det blir ju också en fråga om hur mycket mask redan används i dessa städer, och man skulle behöva jämföra med motsvarande mobilitetsdata för länder som t.ex. Sverige. (finns motsv. bilder från andra amerikanska städer i DNs figurer, fördelningen är ungefär densamma förutom för Miami som hamnade mitt i college-studenternas "spring break".)

Artikeln som det kommer från är öppet tillgänglig såvitt jag kan se, kort, och var rätt intressant på andra sätt också: https://www.nature.com/articles/s41586-020-2923-3 - Istället för att som många studier titta på totala infektioner/dygn i relation till olika interventioner, så tittar den på faktisk mobilitet och kopplar till lokala utbrott av Covid. "Upplösningen" (känsligheten) är alltså hög i både in- och utdata. Det använder de bland annat till att dra slutsatsen att fattiga drabbas hårdast, baserat på kunskap om var och hur människor med olika ekonomi rör sig. De kommer också fram till att ett tak på antal människor på samma plats är mer effektivt än att minska rörligheten över hela brädet (kanske inte så förvånande).

DN tar upp detta också, i intervju med forskarna bakom artikeln:

Citat:

I hela världen har pandemin slagit hårdast mot låginkomsttagare och andra utsatta grupper. Forskarnas modell ger en möjlig förklaring: De utsatta grupperna har inte haft råd eller möjlighet att stanna hemma.

– Det är slående att vår modell gör korrekta förutsägelser om att grupper med lägre inkomst och med lägre andel vita smittas av covid-19 i en väsentligt högre takt, bara baserat på rörlighet. Det beror antagligen på att grupperna är överrepresenterade bland människor som har jobb som inte kan skötas hemifrån. Det är ju skillnad om man jobbar i eller bara handlar i en mataffär, till exempel, säger Serina Chang.

– Mataffärer som låginkomsttagare besöker är generellt mer fulla med folk. Enligt vår modell är ett besök på mataffären dubbelt så farligt för en låginkomsttagare än för en höginkomsttagare, säger Jurek Leskovec.

Det rimmar väl med min gissning om betydelsen av att alls kunna stanna hemma när man är sjuk (och i förlängningen att mask kan vara bättre än inget om möjligheten inte finns).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Enligt mänskliga rättigheter är varje stat skyldig att skydda individers olika rättigheter mot hot. Covid-19 är ett hot mot hälsan vilket gör att de får inskränka på andra mänskliga rättigheter så som rörelsefrihet. Covid-19 pandemin vägs tyngre än människors sociala kontakt. Man kan träffas ute på avstånd och umgås för att få den sociala kontakten, finns ingen reglering kring detta, förutom folkmängden.

Eftersom du kommer med ett påstående kring att åtgärderna skapar en värre situation än utan åtgärder så kan du gärna visa den studien du läst detta kring.

Jag förstår inte ens vad du menar med detta stycke. förespråkar du någon sorts anarki-darwinism? eller vad vill du ha sagt? känns mest som du pivoterar från ämnet.

Jag håller fullständigt med om att vi och i stort sätt alla världens länder har misslyckats monumentalt med covid-19. Vi ska vara riktigt glada att Covid-19 har såpass låg dödlighet som den har. Hade den haft en mortalitet på 10% så hade det varit totalkaos. Vi behöver någon sorts internationell plan kring detta med tanke på den globaliserade värld vi lever i idag. Sverige borde ha gjort som Finland, haft ett beredskapslager av PPE. Helt sjukt att vi inte hade det.

Men jag anser fortfarande att du drar helt fel slutsat. Vi behöver absolut lägga ansvar på befolkningens beteende. Det är beteendet som sprider smittan och då måste vi göra så mycket vi kan för att minimera de beteenden som får smittan att spridas fram tills att vi får en massvaccination. All forskning tyder på att distansering är det effektivaste sättet att begränsa smittspridningen.

Du tror inte alla världens länder hade gjort annorlund om dödligheten var 10%?? Anledningen till att vi inte gått helt all out är för att dödligheten är väldigt låg. Finns ingen anledning att total isolera alla människor då det skapar mer problem än covid 19.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Hittade en artikel från maj 2020 av Seyer & Sanlidag (2020) som förvånade mig genom att lyfta att solens strålning inte innehåller korrekt våglängder för att vara ett effektivt disinfektionsmedel. Jag hade fått intrycket av att solens UV-strålning avdödade en mängd virus, men tydligen är det fel våglängder i solljuset. Så här sammanfattar de:
Påstående beskräftas av andra, t.ex. Carlson m.fl. (2020, 27 augusti) som skriver

Är det någon som sett studier sedan dess?

Tack för att du hittar och postar intressanta och relevanta studier, och därmed berikar denna tråd. Att viruset skulle ogilla solljus är också något jag hört och som låter helt rimligt, med tanke på att UV-ljus förstör organiska molekyler. Nu är vi till stor del skyddade genom ozon-lagret, och det är ju tur det, annars skulle vi snabbt drabbas av hudcancer.

Fast ozonlagret skyddar ju inte helt, och deras kvalitativa argument att det mesta av solens UV-B absorberas i atmosfären och därmed inte bidrar till att reducera livstiden för virus i solljus är inte särskilt imponerande. De behöver vara kvantitative för att dra sådana slutsatser. Carlson et al. (2020) hjälper ju inte heller särskilt mycket då deras slutsatser lutar sig mot resultat från modeller med många antaganden för att jämföra smittspridning i regioner med olika UV (Carleton et al. 2020). Det finns helt enkelt för mycket osäkerheter i deras analys. Bara det att de hittar en medelökningstakt av covid-19 på 13.2% +/- 24.4% och från det härleder en dubbleringstid på 5.2 dagar är ju mer än suspekt.

Det borde vara ett relativt enkelt experiment att göra, och det har säkert redan gjorts (jag har inte letat): mäta livstiden för SARS-CoV-2 i direkt solljus jämfört med motsvarande population i mörker. Anmärkningsvärt att de inte citerar någon sådan studie (vad jag såg vid snabb genomläsning).

Skrivet av Hurtigbullen:

Solljus innehåller UV-A, UV-B och UV-C strålning, men UV-C, som är den desinficerande UV strålningen, når inte jordytan då UV-C helt blockeras i atmosfären. Så det dagsljus vi upplever saknar UV-C.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/sol-och-sola...

Och väl är ju det! Men en del UV-B når jordytan, och den är delvis desinficerande. Frågan är i hur hög grad.

Det finns en brist på förståelse för hur viruset sprider sig när människor blir upprörda över något sådant här. Att ta en förlängd fika inomhus på ett kafé med en kompis du inte sett på ett tag är betydligt riskablare än detta, men inget folk normalt höjer ögonbrynen för. Att ordna en middag och bjuda hem nära bekanta är också betydligt värre - men det orsakar inga folkstormar.

SARS-CoV-2 smittar normalt inte från döda. Dels för att viruset inte överlever värdkroppen särskilt länge, men framför allt för att den främsta smittvägen (utandning) skurits av. Ett lik från någon som dog i covid-19 är förmodligen mindre riskabel ur smittsynvinkel än en godtyckligt levande person som man inte vet om den är smittad eller ej. Dvs, krama hellre någon som dött i covid-19 än en främling på stan (inte för att jag förordar likkramning...)

Risken att bli smittad genom att slicka i sig viruset är också liten. Det mesta hamnar då troligen i salivet och sen magsäcken, där det dör - inte ner i lungorna eller i ögonen som verkar vara de känsliga områdena att smittas i. Det är t.ex. mycket liten risk att bli smittad av en servitör som hostat på din mat - betydligt riskablare är när den sjuke servitören står bredvid och frågar vilken efterrätt du vill ha.

Slutligen är risken för små barn otroligt liten. Även om de kan bli smittade, så utvecklar de mycket sällan några allvarliga symptom, och för heller inte smittan vidare i någon högre utsträckning.

Sammanfattningsvis finns det betydligt viktigare saker att bli upprörd över än ett barn som kysser en kista som kanske rymmer en älskad och saknad nära släkting som dött i covid-19.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Och väl är ju det! Men en del UV-B når jordytan, och den är delvis desinficerande. Frågan är i hur hög grad.

Betydligt lägre än för UV-C har jag för mig, men jag antar att det till viss del handlar om exponeringstid också. Fast ta det med en stor näve salt, för jag är ingen expert på området

Bilden är tagen där jag hittade en hyfsad version av den, men det är samma som finns med i UV‐ljus och desinfektion.

Jag sprang på en studie, Irradiation by a Combination of Different Peak-Wavelength Ultraviolet-Light Emitting Diodes Enhances the Inactivation of Influenza A Viruses, som ser ut att ha studerad UV ljusets inverkan på influensavirus. Jag har bara snabbt skummat den, men jag tror den kan vara intressant för den som vill förkovra sig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det finns en brist på förståelse för hur viruset sprider sig när människor blir upprörda över något sådant här. Att ta en förlängd fika inomhus på ett kafé med en kompis du inte sett på ett tag är betydligt riskablare än detta, men inget folk normalt höjer ögonbrynen för. Att ordna en middag och bjuda hem nära bekanta är också betydligt värre - men det orsakar inga folkstormar.

SARS-CoV-2 smittar normalt inte från döda. Dels för att viruset inte överlever värdkroppen särskilt länge, men framför allt för att den främsta smittvägen (utandning) skurits av. Ett lik från någon som dog i covid-19 är förmodligen mindre riskabel ur smittsynvinkel än en godtyckligt levande person som man inte vet om den är smittad eller ej. Dvs, krama hellre någon som dött i covid-19 än en främling på stan (inte för att jag förordar likkramning...)

Risken att bli smittad genom att slicka i sig viruset är också liten. Det mesta hamnar då troligen i salivet och sen magsäcken, där det dör - inte ner i lungorna eller i ögonen som verkar vara de känsliga områdena att smittas i. Det är t.ex. mycket liten risk att bli smittad av en servitör som hostat på din mat - betydligt riskablare är när den sjuke servitören står bredvid och frågar vilken efterrätt du vill ha.

Slutligen är risken för små barn otroligt liten. Även om de kan bli smittade, så utvecklar de mycket sällan några allvarliga symptom, och för heller inte smittan vidare i någon högre utsträckning.

Sammanfattningsvis finns det betydligt viktigare saker att bli upprörd över än ett barn som kysser en kista som kanske rymmer en älskad och saknad nära släkting som dött i covid-19.

Jag bröt loss denna del för att inte blanda den med diskussionen om solljus och UV-ljus.

Du har i stort rätt i det du skriver (även om jag tror att viruset överlever ganska länge i en kropp) och egentligen borde jag nog inte bli upprörd, men det känns otroligt jäkla onödigt. Dessutom så har ju någon uppenbarligen gjort bedömningen att full skyddsmundering är absolut nödvändig för de som bär in kistan, medan pojken sen ska pussa på densamma. Riskbedömningen ter sig inte helt konsekvent i mina ögon iaf. Förhoppningsvis hade dom desinficerat kistan innan, så det borde väl vara ok.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moneyquack:

Finns det ett bättre sätt för covid19?

Skulle möjligen vara om man kom på någon medicin som botar de som blir sjuka. Men pandemin försvinner inte innan vi blir immuna. Förutom vaccin kan man få immunitet av att smittas. Går det lång tid nog så blir det flockimmunitet även om inte alla vaccinerar sig. Har inte koll på hur stor andel av befolkningen som behöver bli immuna. Var det 60%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Aha. Jag sökte lite, hittade det här om just det för övrigt:

Rigshospitalet

Finns mer att läsa om villkoren för testet i länken, exvis att personerna som ingick i testgrupp skulle vara utanför hemmet minst 3h per dag.

Ska man vara krass kan man ju inte dra mycket till slutsats av studien - ja, det ger ett visst skydd om man bär munskydd i ett samhälle där gemene person i regel inte bär munskydd?

Är resultatet inom felmarginalen? Är studien peer-reviewed?

Här är själva artikeln: https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-6817
Peer-reviewad: ja
Inom felmarginalen: ja...

Citat:

Results:

A total of 3030 participants were randomly assigned to the recommendation to wear masks, and 2994 were assigned to control; 4862 completed the study. Infection with SARS-CoV-2 occurred in 42 participants recommended masks (1.8%) and 53 control participants (2.1%). The between-group difference was −0.3 percentage point (95% CI, −1.2 to 0.4 percentage point; P = 0.38) (odds ratio, 0.82 [CI, 0.54 to 1.23]; P = 0.33). Multiple imputation accounting for loss to follow-up yielded similar results. Although the difference observed was not statistically significant, the 95% CIs are compatible with a 46% reduction to a 23% increase in infection.

Den uppmätta effekten var att den som hade mask löpte 82% av den risk att smittas som en som inte har mask utsätts för. MEN felmarginalen (egentligen konfidensintervallet) är så stor att även ett motsatt resultat ligger inom ("46% reduction to a 23% increase").

En bakgrund till att felmarginalen är så stor är att antalet totalt infekterade är litet: av drygt 4800 deltagare smittades på en månad 42 av de som hade mask, och 53 av de som inte hade det. Hade siffrorna varit t.ex. 420 och 530 så hade vi haft samma (låga) effekt, men resultatet hade varit mycket pålitligare (och Danmark hade varit en plats att undvika...). Det framgår i artikeln att forskarna väntade sig en mycket större skillnad mellan grupperna, det hade också kunnat ge ett säkrare resultat.

Edit: det är samtidigt fel att bara fokusera på frågan om huruvida mask har någon effekt över huvudtaget. Felmarginalen säger att vi inte kan utgå från att mask har effekt, eftersom "0% skillnad" ligger inom (mellan -46% och +23%). Men den säger också att effekten av mask är signifikant mindre än t.ex. 50% reduktion av risken (|-46%| < |-50%|). Man skulle kunna säga att studien med god statistisk marginal utesluter en sådan stark effekt (för bärarens risk att smittas). När vi tittar på studier som ska informera policy så är sådana jämförelser mer intressanta än frågan om effekten är större än 0 - eftersom alla policyval handlar om avvägningar, inte att nyttja varje liten effekt till varje pris.

Skrivet av Mindfighter:

Skulle vilja se en studie om:
”because the trial did not test the role of masks in source control (transmission from an infected person to others) of SARS-CoV-2 infection.”

[...]

...så varför funderar inte intelligenta läkare och forskare på detta utan stirrar sig blinda på om det skyddar bäraren?

Det som gjorde den danska studien intressant är att den använt en metod som kan finna orsakssamband (RCT). Bakgrunden till att motsvarande studie som du efterfrågar inte finns, är forskningsetik. För att göra ett sådant experiment skulle man behöva säga åt smittade personer att röra sig ute bland folk, där hälften (slumpmässigt utvalt) får bära mask och hälften får låta bli. Det skulle innebära att aktivt försöka sprida smitta till folk som inte gått med på att vara med i studien, och därför inte etiskt försvarbart.

Det finns säkert icke-experimentella studier som har tittat på bärarens risk att sprida smitta, men då är det svårt att veta hur orsakssambanden ser ut.

Statistisk utvikning; felskrivning nej->ja
Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Betydligt lägre än för UV-C har jag för mig, men jag antar att det till viss del handlar om exponeringstid också.

Ja, absolut. När man använder UV för a aktivt desinficera och har kravet att 99.999% av patogenerna ska oskadliggöras på 15 minuter även i skuggade områden, då pratar man om helt andra förutsättningar än de som gäller för en förmodad UV-effekt för virus utomhus. Att solljus är extremt mycket ineffektivare betyder ju inte att effekten är försumbar. Den andra studien du länkade visade i princip att artificiellt UV kan vara effektivt mot influensavirus (under de studerade omständigheterna), typiskt akademisk artikel av begränsat intresse skulle jag säga

Skrivet av Hurtigbullen:

Du har i stort rätt i det du skriver (även om jag tror att viruset överlever ganska länge i en kropp) och egentligen borde jag nog inte bli upprörd, men det känns otroligt jäkla onödigt. Dessutom så har ju någon uppenbarligen gjort bedömningen att full skyddsmundering är absolut nödvändig för de som bär in kistan, medan pojken sen ska pussa på densamma. Riskbedömningen ter sig inte helt konsekvent i mina ögon iaf. Förhoppningsvis hade dom desinficerat kistan innan, så det borde väl vara ok.

Nej riskbedömingen är verkligen inte konsekvent, och helt klart något som förtjänar en facepalm. Det där med skyddsmundering på kistbärarna är ju i klass med de bilder man sett av gator med rymdgubbar som sprutar desinficeringsmedel över alla ytor. Ett stort slag i luften som ter sig mer som en demonstration av handlingskraft än faktiskt smittskyddsarbete.