Datorbygge som med fokus på 3D modelering, rendering mm (enklare workstation)

Permalänk

Datorbygge som med fokus på 3D modelering, rendering mm (enklare workstation)

Hallå!

Nu är det snart dags för mig att uppgradera datorn. Fokus ligger på att den ska klara av program för 3D modelering (Maya, Zbrush, mm) så bra som möjligt, men även lite spel. Krutet ska ligga på processorn och RAM, men resten ska ju inte vara dåligt heller. GPU ska palla minst 2 1440p skärmar. Jag har sneglat lite på AMDs nya CPUs och GPUs som tydligen ska vara bra för mitt ändamål, men tänkte sätta ihop ett bygge som jag i framtiden kan uppgradera istället för att vänta in dem. Min budget ligger runt 16 -17 000 men kan öka lite.

Här är ett bygge jag knåpat ihop, vad tror ni?

Tar gärna tips och förslag för vad ni tycker är viktigt för en enklare "workstation"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indigonator:

Hallå!

Nu är det snart dags för mig att uppgradera datorn. Fokus ligger på att den ska klara av program för 3D modelering (Maya, Zbrush, mm) så bra som möjligt, men även lite spel. Krutet ska ligga på processorn och RAM, men resten ska ju inte vara dåligt heller. GPU ska palla minst 2 1440p skärmar. Jag har sneglat lite på AMDs nya CPUs och GPUs som tydligen ska vara bra för mitt ändamål, men tänkte sätta ihop ett bygge som jag i framtiden kan uppgradera istället för att vänta in dem. Min budget ligger runt 16 -17 000 men kan öka lite.

Här är ett bygge jag knåpat ihop, vad tror ni?
https://komponentkoll.se/bild/QYYjb.png

Tar gärna tips och förslag för vad ni tycker är viktigt för en enklare "workstation"!

Du har tänkt helt rätt för dina ändamål! 👍

Det enda som jag skulle hålla extra i åtanke är att, precis som du gjort, välja ett kompetent Nvidia-kort före andra tillverkares... utveckling av resonemang följer nedan.

...

Anledningen till detta är enbart pga Nvidias CUDA-kärnor (och Tensor i serierna 2000+3000; kan komma att nyttjas mer av större mjukvaror).
Stödet/nyttjandet av just dessa är fortfarande dominerande i bl.a. de program du använder.

(Tyvärr så verkar utvecklare bakom krävande mjukvaror sällan bry sig om att stödja annat än
Nvidias CUDA (öppnare OpenCL, m.fl.).
Detta kan bli bättre när AMD & Intel har hunnit få stabilare och bredare fäste inom GPU & GPGPU .)

Program som nyttjar/stödjer GPGPU (General Processing Graphics Processing Unit, = CUDA, OpenCL, m.fl.)... kan ju utföra beräkningar mycket snabbare än enbart i CPU.

Också pga grafikkortets extra höga relevans i bl.a. dina områden som jag tycker valet av CPU är "right on the money";
du föredrar nog prisvärda 6-8 snabba kärnor i Ryzen 3000-serien, över dyrare 6-16 kärnor i Ryzen 5000-serien (som är snäppet snabbare per kärna men onödigt mycket dyrare, per kärna, än så länge).

Om behovet av ännu kraftfullare CPU uppstår så kan du lämpligen byta till en Ryzen 59xx när priser (och tillgång) är bättre.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

För just mjukvarurendering kan man inte ha för många kärnor. Jag tycker dock det är tveksamt att välja förra generatiionens komponenter när den nuvarande var så mycket bättre. Hade ju helst tagit en 5950X. Till skillnad från spel så finns det i princip aldrig en bra balans mellan CPU och GPU i professionella arbetsflöden, när GPU används kommer den vara flaskhals, när den inte används är det CPU. Enscape 3D är en "realtids"-renderare som använder RayTracing på hårdvara, då är ett RTX 2xxx ganska menlöst, jag har en känsla avv att fler mjukvaror kommer att fixa hårdvaruaccelerad rendering pga RTX 3xxx-serien. Om detta är en dator för levebrödet hade jag inte gått under denna spec.

Permalänk

Tack för tipsen! Jag velar som sagt fram och tillbaka med om man ska satsa på en CPU av Ryzen 5000 serien (när den nu går att få tag på) eller vänta. Jag sitter på en Intel Core i5 4690K 3.5 GHz just nu så känner att det kommer var en uppgradering vilket som, men om hoppet mellan 3000 och 5000 serien är så stort generellt kanske det är värt att öka budgeten lite och satsa mer nu?

Skrivet av Mordekai:

För just mjukvarurendering kan man inte ha för många kärnor. Jag tycker dock det är tveksamt att välja förra generatiionens komponenter när den nuvarande var så mycket bättre. Hade ju helst tagit en 5950X. Till skillnad från spel så finns det i princip aldrig en bra balans mellan CPU och GPU i professionella arbetsflöden, när GPU används kommer den vara flaskhals, när den inte används är det CPU. Enscape 3D är en "realtids"-renderare som använder RayTracing på hårdvara, då är ett RTX 2xxx ganska menlöst, jag har en känsla avv att fler mjukvaror kommer att fixa hårdvaruaccelerad rendering pga RTX 3xxx-serien. Om detta är en dator för levebrödet hade jag inte gått under denna spec.
https://komponentkoll.se/bild/JzKLu.png

Om man kollar på den här setupen är det ju 3-4 tusenlappar mer och då behöver jag inte planera att uppgradera inom en snar framtid. Så tror jag lutar mot att vänta tills komponenterna blir tillgängliga och satsa på ett bygge med en RTX 3070/80 och en Ryzen 5800x/5900x. Om jag kan få tag på dem

Är det något annat i setupen ni hade bytt ut eller ändrat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indigonator:

Är det något annat i setupen ni hade bytt ut eller ändrat?

Kingston A1000 kostar lika mycket som 860 EVO men är mycket snabbare. Sen skulle det väl inte skada att lägga lite mer på CPU-kylaren, en Hyper 212 fungerar men kan nog bli rätt högljudd när du belastar processorn. Det är förstås upp till dig hur viktigt ljudnivån är, men vill du ha något bättre så finns t.ex. Noctua NH-U14S.

När det gäller nätagget så skulle jag rekommendera Seasonic Focus GX 650W, det håller samma nivå som Corsairs RMx-serie men är just nu billigare. 750W-modellen av Focus GX verkar dock vara svår att få tag på just nu, men å andra sidan behöver du inte 750W till förslagen du fått.

Nätagg och moderkort är sen sånt som man brukar kunna göra bra klipp på under t.ex. black friday, så har du inte bråttom kan det vara bra att vara lite flexibel. Även grafikkort brukar ofta reas ut, fast med tanke på att 3000-serien är så ny så ska man kanske inte ha allt för stora förhoppningar.

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på en rejält snabb ssd.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5533975
Om det händer att du spräcker ram med en avancerad scen kommer en sata ssd vara som sirap.

Permalänk
Medlem

Har väldigt liknande behov och budget som Indigonator. Skulle dock föredra att köpa en färdigbyggd då jag saknar kunskapen och tiden för att bygga själv. Skulle denna dator kunna funka? https://www.blocket.se/annons/stockholm/gtsa_infinity_ryzen_3___rtx_3080_10gb___5800x/90844574

Ser att det saknas två komponenter jämfört med de förslag i tråden, hårddisk och cpu-kylare. Är hårddisk lätt att installera själv? Behövs cpu-kylare eller används kanske fläktar som sitter inbyggda i chassiet?

Inköpet är inte akut så skulle kunna vänta till black friday. Finns hopp om att köpa en bra färdigbyggd dator i handeln till vettigt pris på dessa reor?

Permalänk

Tack för tipsen!

Skrivet av owwe:

Har väldigt liknande behov och budget som Indigonator. Skulle dock föredra att köpa en färdigbyggd då jag saknar kunskapen och tiden för att bygga själv. Skulle denna dator kunna funka? https://www.blocket.se/annons/stockholm/gtsa_infinity_ryzen_3___rtx_3080_10gb___5800x/90844574

Ser att det saknas två komponenter jämfört med de förslag i tråden, hårddisk och cpu-kylare. Är hårddisk lätt att installera själv? Behövs cpu-kylare eller används kanske fläktar som sitter inbyggda i chassiet?

Inköpet är inte akut så skulle kunna vänta till black friday. Finns hopp om att köpa en bra färdigbyggd dator i handeln till vettigt pris på dessa reor?

Känner igen mig! Jag byggde min dator förra gången, men den här gången ska jag nog låta inet eller Komplett bygga den istället. Så får man den ihopbyggd men har ändå kontroll över vad som finns i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indigonator:

Tack för tipsen!

Känner igen mig! Jag byggde min dator förra gången, men den här gången ska jag nog låta inet eller Komplett bygga den istället. Så får man den ihopbyggd men har ändå kontroll över vad som finns i

Det hade jag inte ens koll på, det blir definitivt köp hos Inet, Komplett eller Webhallen som får bygga åt mig! Är förslaget i tråden fortfarande aktuellt som ett bra alternativ? Beställer gärna nu men kan vänta max en månad till om det skulle vara fördelaktigt. Vad säger ni?