Uppgradering av stationär dator budget ~ 10.000 SEK

Permalänk

Uppgradering av stationär dator budget ~ 10.000 SEK

Hej Sweclockers!

Jag har nedan speccs och har börjat märka följande problem/egenskaper vid användande:

  1. Datorn låter mycket även vid lätt belastning (CPU 10-25%)

  2. Går upp på 100% CPU-belastning när jag spelar

Underhåll
Jag har inte gjort någonting förutom att öppna en gång om året och blåsa ut damm. (Kylpastan på processorn är ca 5 år gammal vilket säkert inte hjälper dess nuvarande temperatur)

Huvudanvändning
Spel: World of Warcraft (Classic och Retail), Generation Zero, Minecraft, Project Zomboid

Jag skulle vilja uppgradera mina komponenter så att jag har en lite modernare burk och undrar om det är något från nedan jag kan spara eller om allt måste bytas. Min budget, där montering måste ingå då jag inte kan tillräckligt mycket om datorer själv, är ca 10.000 SEK men kan justeras om någon komponent ligger precis utanför budget. Jag skulle vilja ha lite mer lagring på SSD då jag i dagsläget inte får plats med allt jag vill ha där.

Jag mottager tacksamt alla förslag på kundvagnar med uppgraderingar!

CPU
Intel Core i5 4670K @ 3.40GHz 43 °C
Haswell 22nm Technology
Jag har en kylare på processorn som ser ut som den denna men kan tyvärr inte hitta exakt modell Noctua NH-D15

RAM
12,0GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)

Motherboard
MSI Z87-S02 (MS-7821) (SOCKET 0) 32 °C

Graphics
S27D390 (1920x1080@60Hz)
S22B350 (1920x1080@60Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (ASUStek Computer Inc) 63 °C

Storage
223GB INTEL SSDSC2CW240A3 (SATA (SSD))
1863GB Western Digital WDC WD20EZRX-00D8PB0 (SATA ) 26 °C
119GB ADATA SP900 (SATA (SSD)) 25 °C

Power Supply
XFX Core Edition 650W 80+ Bronze

Chassi
Fractal Design Define R3, Svart

Tack på förhand!
Vänligen,
Gustav

Permalänk
Medlem

Hur ser tempen ut när du står idle och under load? https://www.hwinfo.com/files/hwi_634.zip

Har du isolerat vad det är som låter utan load? Vilken fläkt? CPUn?

I vilket spel mer specifikt går CPUn upp i 100%? Har du något antivirus? Vad har du för CPU användning i idle? Min tanke går cryptomining trojan.

Din dator ska utan problem klara allt du listat så det låter mer som att du är infekterad av trojan. Om du ids så kan du göra en fräsch windows 10 install, se om det fixar ditt CPU problem.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Hur ser tempen ut när du står idle och under load? https://www.hwinfo.com/files/hwi_634.zip

Har du isolerat vad det är som låter utan load? Vilken fläkt? CPUn?

I vilket spel mer specifikt går CPUn upp i 100%? Har du något antivirus? Vad har du för CPU användning i idle? Min tanke går cryptomining trojan.

Din dator ska utan problem klara allt du listat så det låter mer som att du är infekterad av trojan. Om du ids så kan du göra en fräsch windows 10 install, se om det fixar ditt CPU problem.

Hej, tack för ditt inlägg.

Jag ska försöka isolera vilken fläkt som låter. Det är främst i Generation Zero som processorn går upp på 100% load direkt. I world of Warcraft så ligger den på 40-50% tills det händer mycket i spelet då går den upp till 70-90%. Vad läskigt med trojan, jag har virusskydd BitDefender men jag ska prova att installera om Windows då och se om det hjälper.

Är det så att ingen av komponenterna är i behov att bytas ut då helt enkelt? Om jag skulle vilja byta ut någonting vad bör jag byta ut då?

Tack,
Gustav

Permalänk
Medlem

Jag är inte alls förvånad att CPU:n går upp i uppemot 100%, det är ju en 4c/4t med några år på nacken. Har du FPS-drops också?
Kanske kan du minska några inställningar för att få ner belastningen något?

Fläktarna styrs av temperaturen så att de låter även i idle efter/under/mellan spelen är inget onormalt. Låter den däremot när du startat datorn och inte gjort något tungt eller startat ett spel så kan det vara värt att kolla upp närmare.

Permalänk
Medlem

Temps och fanspeed i idle kan va intressant då de kan röra sig om cpufläkt appliceringen som kan va glapp. Men isf måste du haft samma problem sen du började använda datorn.

Ny applicering med ny bra pasta kan aldrig va fel. Men isf måste du först isolera problemet så det inte är trojan som spökar och stjäl din cpu kraft.

Edit: Så länge du tycker du har godtycklig FPS i spel och inget CPU-lagg (pga full användning av alla cores) så finns det egentligen ingen idé att uppgradera förrän du känner det är för klent.

Spelar du nya titlar så kommer CPU användningen öka då nyare spel ser ut att använda det mer och mer. 6 cores minimum vid nyköp är av rekommendation.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Jag är inte alls förvånad att CPU:n går upp i uppemot 100%, det är ju en 4c/4t med några år på nacken. Har du FPS-drops också?
Kanske kan du minska några inställningar för att få ner belastningen något?

Fläktarna styrs av temperaturen så att de låter även i idle efter/under/mellan spelen är inget onormalt. Låter den däremot när du startat datorn och inte gjort något tungt eller startat ett spel så kan det vara värt att kolla upp närmare.

Hej,
Tack för ditt svar - ja det är både FPS-drop och fryslagg även på lägre inställningar i spelen. Kan du rekommendera någon speciell processor som jag till exempel ska hålla utkik efter nu på black Friday om inte annat? Kan mitt moderkort hantera nyare processorer eller bör jag byta det med i så fall?

Tack,

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Temps och fanspeed i idle kan va intressant då de kan röra sig om cpufläkt appliceringen som kan va glapp. Men isf måste du haft samma problem sen du började använda datorn.

Ny applicering med ny bra pasta kan aldrig va fel. Men isf måste du först isolera problemet så det inte är trojan som spökar och stjäl din cpu kraft.

Edit: Så länge du tycker du har godtycklig FPS i spel och inget CPU-lagg (pga full användning av alla cores) så finns det egentligen ingen idé att uppgradera förrän du känner det är för klent.

Spelar du nya titlar så kommer CPU användningen öka då nyare spel ser ut att använda det mer och mer. 6 cores minimum vid nyköp är av rekommendation.

Hej,
Förlåt om jag är lite grön när det gäller programmet du länkade, jag har kört en rapport här via programmet och tagit en print screen på vad jag hoppas ger dig infon du behöver. Återkom gärna med feedback om det inte var rätt,

Computer: MSI MS-7821
CPU: Intel Core i5-4670K (Haswell-DT, C0)
3400 MHz (34.00x100.0) @ 800 MHz (8.00x100.0)
Motherboard: MSI Z87-S02 (MS-7821)
BIOS: V10.1, 08/16/2013
Chipset: Intel Z87 (Lynx Point)
Memory: 12288 MBytes @ 666 MHz, 9-9-9-24
- 2048 MB PC10600 DDR3 SDRAM - Corsair VS2GB1333D4
- 4096 MB PC12800 DDR3 SDRAM - Corsair CML8GX3M2A1600C9
- 2048 MB PC10600 DDR3 SDRAM - Corsair VS2GB1333D4
- 4096 MB PC12800 DDR3 SDRAM - Corsair CML8GX3M2A1600C9
Graphics: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC
NVIDIA GeForce GTX 970, 4096 MB GDDR5 SDRAM
Drive: INTEL SSDSC2CW240A3, 234.4 GB, Serial ATA 6Gb/s @ 6Gb/s
Drive: WDC WD20EZRX-00D8PB0, 1953.5 GB, Serial ATA 6Gb/s @ 6Gb/s
Drive: ADATA SP900, 125.0 GB, Serial ATA 6Gb/s @ 6Gb/s
Drive: Optiarc DVD RW AD-7260S, DVD+R DL
Sound: Intel Lynx Point PCH - High Definition Audio Controller [C2]
Sound: NVIDIA GM204 - High Definition Audio Controller
Network: RealTek Semiconductor RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC
OS: Microsoft Windows 10 Home (x64) Build 19041.630 (2004/May 2020 Update)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakestake:

Kan du rekommendera någon speciell processor som jag till exempel ska hålla utkik efter nu på black Friday om inte annat? Kan mitt moderkort hantera nyare processorer eller bör jag byta det med i så fall?

Du får kolla ditt moderkorttillverkares hemsida. Det brukar finnas en lista där på processorer som stöds av moderkortet. Min burk är tre år gammal och klarar inte av i7-processorer t.ex.

Permalänk
Skrivet av Spicebeast:

Du får kolla ditt moderkorttillverkares hemsida. Det brukar finnas en lista där på processorer som stöds av moderkortet. Min burk är tre år gammal och klarar inte av i7-processorer t.ex.

Hej,
Okej tack för tipset, jag ska se vad som stöds - min fundering är vad jag bör leta efter (för att sedan se om det stöds av mitt nuvarande moderkort).

Tack för input!

Permalänk
Medlem

Vid uppstart av HWinfo64 kan du klicka i "sensor" och då få mätning på alla komponenter. Där kan du se belastningen och tempen på din CPU. Samt övrig info som kan va bra att veta. Du kan därmed ha detta igång medans du spelar och kan sen kolla värdena när du e klar.

MSI Z87-S02 har inga bildutgångar så du kan inte köra datorn utan 970:in.

Då det är en gammal (2014?) dator så kanske de är dags för ett nybygge. Black Friday närmar sig.

Chassi: https://www.webhallen.com/se/product/325942-Lian-Li-Lancool-2...
Recension: https://www.youtube.com/watch?v=un82B93xKOE

Resterande budget blir ett val mellan bibehålla 970 eller nytt.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakestake:

Hej,
Okej tack för tipset, jag ska se vad som stöds - min fundering är vad jag bör leta efter (för att sedan se om det stöds av mitt nuvarande moderkort).

Det beror helt på vad du har för krav och budget. Men det borde gå att få en hyfsad i7:a för en bra penning idag.

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Vid uppstart av HWinfo64 kan du klicka i "sensor" och då få mätning på alla komponenter. Där kan du se belastningen och tempen på din CPU. Samt övrig info som kan va bra att veta. Du kan därmed ha detta igång medans du spelar och kan sen kolla värdena när du e klar.

MSI Z87-S02 har inga bildutgångar så du kan inte köra datorn utan 970:in.

Då det är en gammal (2014?) dator så kanske de är dags för ett nybygge. Black Friday närmar sig.

https://komponentkoll.se/bild/KaJmD.png
Chassi: https://www.webhallen.com/se/product/325942-Lian-Li-Lancool-2...
Recension: https://www.youtube.com/watch?v=un82B93xKOE

Resterande budget blir ett val mellan bibehålla 970 eller nytt.

Hej,

Jag körde programmet i bakgrunden under hela kvällen där jag bland annat spelade Generation Zero.
Här är en printscreen på hur processorn presterade, "current" refererar till skrivbordsanvändning när nästan ingenting är igång. Absolut, black friday är på väg och jag kan tänka mig att det skulle vara dags med ny burk - där är jag flexibel och lyhörd till vad ni experter säger!

tack,

Permalänk
Skrivet av Spicebeast:

Det beror helt på vad du har för krav och budget. Men det borde gå att få en hyfsad i7:a för en bra penning idag.

Jag förstår vad du säger, jag tänker att jag har en budget mellan 10-12 000 men där jag kan vara flexibel om någon prisvärd komponent ligger precis utanför budget. Min ursprungstanke var att det var mer bang-for-your-buck att byta ut flaskhalsarna på min nuvarande dator men om det är "lika bra" att börja på ny kula så kan jag helt klart fundera på det - framförallt om ni tror att jag inte sparar så mycket pengar på att köpa allt nytt så kan jag skänka mig gamla dator till min lillasyster som skulle bli glad.

Jag läste i lita andra trådar att någon fick något i denna stilen eller denna till ett lite lägre pris rekommenderat till sig för nybygge, det kanske ligger aningens utanför min budget då jag vill köpa komponenterna från Inet så jag kan köpa till montering (kan inte bygga själv) och hamna på max 10-14 000 sek all-in.

Tack,

Permalänk
Medlem

Denna verkar vara rätt prisvärd annars om din budget är 14k:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Skrivet av Jallle:

Denna verkar vara rätt prisvärd annars om din budget är 14k:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Hej,
Tack för ditt tips - skulle du säga att jag får en bra dator för pengarna om jag köper denna eller är det något jag kompromissar på? Såg att det vara var 500gb lagring om jag inte midsummer mig och ingen HDD utan bara SSD. Men det var verkligen rätt saftig rabatt så blir lite sugen! Snabba ryck som gäller i så fall! Spännande!

Tack,

Permalänk
Medlem

Hdd är inte speciellt dyrt att köpa idag, det finns två platser för 3.5 i chassit vad jag förstått. Jag är dock verkligen ingen expert. Invänta svar från andra innan du köper :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakestake:

Hej,

Jag körde programmet i bakgrunden under hela kvällen där jag bland annat spelade Generation Zero.
Här är en printscreen på hur processorn presterade, "current" refererar till skrivbordsanvändning när nästan ingenting är igång. Absolut, black friday är på väg och jag kan tänka mig att det skulle vara dags med ny burk - där är jag flexibel och lyhörd till vad ni experter säger!

tack,

Såg bra ut med tempen dock.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"