Fredagsfokus 7: Påhittade priser och bristande tillgång på grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

649 dollar motsvarar dock 5580kr. Vilket med moms blir 6975kr och med ett slutpris på 8125kr blir differensen 1150kr. Vilket ändå får ses som en stor skillnad.

Jag tror det var förr i tiden man räknade så bland säljare av teknik. Nu verkar företagen, host bla Apple, räkna 10 och inte förlorar de på det. Var det inte ramaskri när Steam började räkan Euro = Dollar men nu hör man inte mycket om det.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@UndaC

En sak jag reagerade på där i videon när ni pratar om utmärkelser är detta:

Rätta mig om jag har fel (känner inte riktigt 100% till hur läget var i Sverige) men var inte det RTX 3080 FE kort som ni recenserade för den ursprungliga 3080-recension tillgängligt endast via Nvidia:s webshop? Eller fanns det någon återförsäljare i Sverige som också sålde FE modellen?
Om vi då jämför med AMD:s RX 6000 serie så är ju också den tillgänglig direkt via AMD:s webshop till rekommenderat pris motsvarande ~7000 SEK.

Är det inte då vettigt att göra jämförelsen mellan dessa 2 kort utgående från rekommenderat pris? Man kan ju de facto få tag på korten direkt från AMD/Nvidia till rekommenderat pris (visserligen väldigt begränsad tillgång men det gäller ju båda).

I annat fall blir det ju lite snedvriden jämförelse tycker jag då, om man jämför ett kort till ett pris direkt från tillverkaren med ett annat kort till ett pris från en återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

649 dollar motsvarar dock 5580kr. Vilket med moms blir 6975kr och med ett slutpris på 8125kr blir differensen 1150kr. Vilket ändå får ses som en stor skillnad.

Glöm inte kemikalieskatten plus lite återförsäljarmarginal (eftersom den är procentuell på det totala inköpspriset) och slutligen moms på det. Då hamnar vi lite närmre verkligheten. Man kan säkert utgå ifrån att AMD också utgår från att återförsäljarna ska sälja med en väldigt låg (verklighetsfrämmande) förtjänst precis som det pratades om i videon.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Ja att utnyttja prestandaindexet och kanske göra det mer interaktivt är absolut en bra idé som jag också fnulat lite på!

Behöver ju inte hooka up med Prisjakt om det blir för komplext. Kanske räcker med en eller ett par partners, typ Inet, Webhallen och eller komplett. Så gärna att indexet spänner så långt korten säljs... Vet att det blir jobbigt att få till, men det ligger ett stort värde i att se om det hänt något alls mellan AMD 290X och 590X t.ex, finns det något att tjäna på att köpa 2080 om man sitter på 1080? Osv. Har det det hänt något med priset däremellan generationerna? Har marknaden stagnerat, backat eller så sakta börjat röra sig framåt igen? Ett liveindex har ju koll utan pardon. Då skulle ni verkligen kunna släppa era utmärkelser. Då har ni hittat ett ännu bättre format!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

@UndaC

En sak jag reagerade på där i videon när ni pratar om utmärkelser är detta:

Rätta mig om jag har fel (känner inte riktigt 100% till hur läget var i Sverige) men var inte det RTX 3080 FE kort som ni recenserade för den ursprungliga 3080-recension tillgängligt endast via Nvidia:s webshop? Eller fanns det någon återförsäljare i Sverige som också sålde FE modellen?
Om vi då jämför med AMD:s RX 6000 serie så är ju också den tillgänglig direkt via AMD:s webshop till rekommenderat pris motsvarande ~7000 SEK.

Är det inte då vettigt att göra jämförelsen mellan dessa 2 kort utgående från rekommenderat pris? Man kan ju de facto få tag på korten direkt från AMD/Nvidia till rekommenderat pris (visserligen väldigt begränsad tillgång men det gäller ju båda).

I annat fall blir det ju lite snedvriden jämförelse tycker jag då, om man jämför ett kort till ett pris direkt från tillverkaren med ett annat kort till ett pris från en återförsäljare.

Sålde AMD.com till Sverige då? Läste inte nån kommentar eller artikel som påstod det men det kanske var så? Någon i forumet?

Mitt intryck av den butiken (när man är på /shop/se/) är att den inte typiskt säljer direkt till Sverige utan bara har ett par permanenta "out of stock" samt generellt vill dirigera en till Dustin osv. Låter iofs också som svenska nvidiabutiken i ett nötskal, men där har jag ett par bekräftade fall av försäljning till sverige iaf

Det stämmer att FE endast såldes via nvidias webbsida (just då, idag säljs den via andra butiker).

jag är tydligen beroende av att göra parenteser i onödan
Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Sålde AMD.com till Sverige då? Läste inte nån kommentar eller artikel som påstod det men det kanske var så? Någon i forumet?

Mitt intryck av den butiken (när man är på /shop/se/) är att den inte typiskt säljer direkt till Sverige utan bara har ett par permanenta "out of stock" samt generellt vill dirigera en till Dustin osv. Låter iofs också som svenska nvidiabutiken i ett nötskal, men där har jag ett par bekräftade fall av försäljning till sverige iaf

Det stämmer att FE endast såldes via nvidias webbsida (just då, idag säljs den via andra butiker).

Vilka då?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Sålde AMD.com till Sverige då? Läste inte nån kommentar eller artikel som påstod det men det kanske var så? Någon i forumet?

Mitt intryck av den butiken (när man är på /shop/se/) är att den inte typiskt säljer direkt till Sverige utan bara har ett par permanenta "out of stock" samt generellt vill dirigera en till Dustin osv. (Låter iofs också som svenska nvidiabutiken i ett nötskal, men där har jag ett par bekräftade fall av försäljning till sverige iaf )

Det stämmer att FE endast såldes via nvidias webbsida (just då, idag säljs den via andra butiker).

Direkt-länken för att köpa från AMD:s shop är lite svår att hitta och man får gå lite omvägar om man inte skriver in URL:en direkt.

https://www.amd.com/en/direct-buy

Jag lyckade iaf idag köpa från den butiken och via den länken hit till Finland, verkar mycket osannolikt att det skulle vara på något annat sätt till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Glöm inte kemikalieskatten plus lite återförsäljarmarginal (eftersom den är procentuell på det totala inköpspriset) och slutligen moms på det. Då hamnar vi lite närmre verkligheten. Man kan säkert utgå ifrån att AMD också utgår från att återförsäljarna ska sälja med en väldigt låg (verklighetsfrämmande) förtjänst precis som det pratades om i videon.

Kemikalieskatten gäller inte lösa datorkomponenter.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Glöm inte kemikalieskatten plus lite återförsäljarmarginal (eftersom den är procentuell på det totala inköpspriset) och slutligen moms på det. Då hamnar vi lite närmre verkligheten. Man kan säkert utgå ifrån att AMD också utgår från att återförsäljarna ska sälja med en väldigt låg (verklighetsfrämmande) förtjänst precis som det pratades om i videon.

Finns varken kemikalieskatt eller copyswede för grafikkort. Vilket inte gör det dyrare att sälja kortet i Sverige jämfört med andra länder

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceji:

Glöm inte kemikalieskatten plus lite återförsäljarmarginal (eftersom den är procentuell på det totala inköpspriset) och slutligen moms på det. Då hamnar vi lite närmre verkligheten. Man kan säkert utgå ifrån att AMD också utgår från att återförsäljarna ska sälja med en väldigt låg (verklighetsfrämmande) förtjänst precis som det pratades om i videon.

Jo. Glöm kemikalieskatten ;).
Den gäller inte lösa komponenter så som grafikkort.

Sedan skall väl inte säljarmarginal adderas ovanpå manufacturer's suggested retail price.
Deb bör redan vara inräknat i MSRP.
MSRP är alltså inte inköpspriset för återförsäljare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så AMD har sålt korten för $649, men av outgrundlig anledning inte här? Är det för att de har differntierad prissättning i olika regioner eller för att det finns en generalagent/importör som tar betalt?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Väldigt bra att ni vågar säga och vara öppna med att båda stora spelarna fular sig, inte enbart X eller Y, som man kan skulle kunna tro om man läser vissas inlägg på forumet.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Prishöjningen är en strategi för att hålla undan scalpers från de få korten som fanns. Korten blir inte lika attraktiva för scalparna att jaga då marginalerna för dem sjunker.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att det här var en mycket bra fredagsfokus. Ni lyfte fram extra bra saker, och slog på något sätt ett extra bra slag för den vanliga användaren.(vilket ni annars också gör) Då när man exempelvis ska välja graffakort. Ni gör ett kanonjobb och jag gillar att kolla på fredagsfokus som ändå är nytt men växer på mig hela tiden+ fredagspanelen som jag har följt under många år. Ni förtjänar att höra vilket kanonjobb ni gör!

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av wasted:

Jag måste säga att det här var en mycket bra fredagsfokus. Ni lyfte fram extra bra saker, och slog på något sätt ett extra bra slag för den vanliga användaren.(vilket ni annars också gör) Då när man exempelvis ska välja graffakort. Ni gör ett kanonjobb och jag gillar att kolla på fredagsfokus som ändå är nytt men växer på mig hela tiden+ fredagspanelen som jag har följt under många år. Ni förtjänar att höra vilket kanonjobb ni gör!

Stort tack! Det värmer

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Vilka då?

Notebookbilliger, Scan, Best Buy, kommer inte ihåg vad den franska butiken hette men det finns en, Microcenter. Några till möjligen. Ingen svensk eller som skeppar till Sverige däremot.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Gillade Nvidia förut, men sedan jag förgäves försökt att få tag på ett RTX 3080 FE hela hösten så hatar jag i princip företaget med tanke på hur de pissar på oss kunder, och speciellt oss här i Norden. Jävla skitföretag... 😡

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gillade Nvidia förut, men sedan jag förgäves försökt att få tag på ett RTX 3080 FE hela hösten så hatar jag i princip företaget med tanke på hur de pissar på oss kunder, och speciellt oss här i Norden. Jävla skitföretag... 😡

Tyvärr gör ju inte AMD ett mycket bättre jobb. De får chansen att städa upp den här veckans katastrof den 25:e men jag har inga större förhoppningar längre.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Nån form av skala med priser och utmärkelser kan ju vara en lösning.

Exempel
https://i.imgur.com/NP0dZRX.gif

Bra ide! Man börjar köra reviews, Mainstream gamer cards. Ja engelsk titel för att locka utrikiska tittare/läsare och de också får en ide.. börjar köra likadant. Det skulle sätta press på Nvidia/AMD/Intel.
Och så väljer man 2560x 3440x 4k och sen prisklasser som ligger VETTIGT till för medals för att fixa de upplösningarna.. Vara riktigt restriktiv. Lovar ni skulle få nyfikna frågor på vad hur när varför och få kanske tom GN mfl o haka p trenden...
Strålande ide och sätta ekonomin på hårdvaran i första fokus tillsammans med vad de klarar av och ge betyg efter det!

Kom igen Swec! Det här är vad som behövs! och sen orka stå emot de där baskade biljonärernas lockrop o försök till mutor!

Mainstream lämnar också utrymme för bolagen att kasta ut sina sjuka onödiga extrema kort till överpriser så blir de lite glada iallafall..
Som fps gräns kan man ha 60 resp 144?.. vet inte.. Men ruskigt bra ide o spåna på.

Edit.. som det är idag är det rent av knäppt att idiotiskt prissatta kort får guld som vääääldigt få har råd med eller är villiga o slänga ut pengar för.. det tillfredställer möjligtvis narcissisterna som vill ha ett 9090 xtx super ultra o sätta i sin sign för att visa hur "bra de är"!

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Hej Sweclockers!

Lurkat omkring här sedan urminnes tider. Var något oroad när Emil lämnade. Synergin Emil / Jonas i fredagspanelen var fantastisk. Men fy sjutton vad bra ni fortsätter att göra det. Uppskattar verkligen ert ärligt kritiska perspektiv för oss här i Sverige.

Stort tack till Jonas, Jacob, Kennet, Anton och alla andra på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Tyvärr gör ju inte AMD ett mycket bättre jobb. De får chansen att städa upp den här veckans katastrof den 25:e men jag har inga större förhoppningar längre.

Får erkänna att jag inte hängt med så mycket gällande AMD.

Har använt Nvidia sedan 1998 med Riva TNT som mitt första 3D-kort (vågade vägra 3dfx), så är så besviken på hur de lurat mig, som varit kund under så lång tid.

Gör AMD samma sak (eller värre?), så är det verkligen inte heller OK och lika illa (eller värre?).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Btw. kul at swec pratar om det jag o många andra gafflat om för många döva öron.. Går inte de där ävla banditerna o dra inför t ex Eu domstol? så de åker på en x antal miljarders kyss o kanske lär sig o vara lite mer "ärliga"?.... går det o lobba för.. så det hamnar i EU domstolen och undersöks ordentligt? Tycker Nvidia framförallt men lika så AMD borde klappas till rejält med böter som känns i deras benmärg så aktieägarna drar öronen åt sig.. Är helt sjukt så de höjer sina marginaler hela tiden, pressar partnertillverkare till att sänka sina.. pressar återförsäljare mm.. ljuger och har sig.. /%)(=(& Ljuger rakt av eg.. de borde fkn klämmas åt rejält där det känns.. deras plånbok!

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Ni kanske ska vikta era utmärkelse och dela ut ett procentuellt pris såsom en del tidningar gör?

Skulle speciellt kunna fungera på kostnaden och mer relevanta saker där man får en bättre helhetsbild. Blir lättare att se för- och nackdelar och avgöra vad 3 extra FPS egentligen kostar.

När ni testar grafikkort kanske ni bara ska testa direkt från AMD och nVidia och bara berätta vem som var tystas, tog minst plats, flest FPS, temperatur etc så man ser vilket som var bäst flest gånger. Lättare att sedan vikta detta mot tredjeparskorten som kommer i butik.

Presenterar man dessutom en summering kan man se en bättre helhet av när ett kort är bäst, inte som nu, där allting är siffror och ett värde som är bäst som högst eller lägst. Men ibland kan variation och varianter vara viktigare än värde.

Man ser inte skogen för bara träd heter det. Men i bland glömmer man här att se när man själv är flaskhalsen och jag tror många blir besvikna, just för att man inte gör saker precis så rent som testet gör det.

Intel och deras icke benchmarkssiffror i all ära. Men stirrar vi oss blinda på siffror så ser vi just siffror inte innebörden.

Viktar man inte innebörden får man ingen aning om vad som är relevant.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Någon som är insatt i konsumenträtt som har lust att lite kort förklara hur en anmälan till ARN om falsk marknadsföring skulle stå sig i den här typen av fall? För egen del skulle jag gärna se att Swec gjorde något litet ang. den vinkeln. Om det nu överhuvudtaget är applicerbart vill säga. Och i förlängningen om något liknande applicerbart finns i EU:s regler/lagar.

Permalänk
Medlem

Tycker ni ska sluta betygsätta kort helt. Kör testerna och jämför nya kort med gamla. Sen när priserna väl kommer så kan konsumenterna själva avgöra om det är prisvärt eller inte. Ni kan ju såklart kort nämna att om priset säljs under xxx så är det värt det, annars inte. Men det måste bli en fotnot.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av DerpMcDerp:

Någon som är insatt i konsumenträtt som har lust att lite kort förklara hur en anmälan till ARN om falsk marknadsföring skulle stå sig i den här typen av fall? För egen del skulle jag gärna se att Swec gjorde något litet ang. den vinkeln. Om det nu överhuvudtaget är applicerbart vill säga. Och i förlängningen om något liknande applicerbart finns i EU:s regler/lagar.

Rent realistiskt så kan detta bara stoppas om tillräckligt många uttrycker sitt ogillande. Det vill säga offentlig kritik från redaktörer, arga kunder, osv.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Sweclockers redaktionen ni är grymma! Fortsätt så.

Permalänk
Medlem

Jäkligt bra video! Som ni nämner så sker ju detta "bara" på grafikkort. Verkar inte ske på CPU-sidan av någon anledning, alltså falska priser. What gives? Får ju verkligen hoppas att detta fenomen inte går över dit också.

Jag hoppas att när Intel kommer in i GPU-leken att de inte börjar med likadana fasoner.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Rent realistiskt så kan detta bara stoppas om tillräckligt många uttrycker sitt ogillande. Det vill säga offentlig kritik från redaktörer, arga kunder, osv.

Till en viss grad ja men de hittar nya vägar. Det som behövs är att de åker dit så det stänker om det i ex EU/USA marknadsdomstol. Då lär de dra åt sig öronen. För det är i allra högsta grad kännbart för det handlar ofta om böter i mångmiljardklassen.

Många klagar till rätt instanser inom EU så deras grå byråkrater börjar nysta i det.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Då det fortfarande är ett överskott på ddr4 så måste det vara låga leveranser av AMDs cuuer och inte hög efterfrågan på CPUer. Kollar vi här på begmarknaden så kommer det få CPUer vilket också visar på att det är få som uppgraderar.

Samma sak kan man se på grafikkort.

Skulle vara intressant att läsa om volymer CPUer och grafikkort som har levererats i Sverige. Sweclocker borde kunna fiska ut denna informationen från svenska återförsäljare.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090