2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Som jag förstår det så är Sonyn (A8...) att föredra jämfört med LG CX om du kan vara utan de senaste gamingfunktionerna (4K/120Hz, VRR och ALLM). Enligt HDTVtest är det en bättre allround TV.

Panasonic är ju kända för att ha bäst bildkvalitet. Så om man inte behöver VRR och 4K@120Hz så är nog tex en Panasonic HZ1000 bättre val än Sony (och alla andra för den delen).

Permalänk

Blev en LG OLED C9 55". Dock inte på rean, men helt okej pris ändå. Har en B7 sedan tidigare med som vi är nöjda med.

I vilket fall...

Den nya TVn ska sitta på en vägg där det på en stor del av dess högra sida kommer vara höga fönster mot en uteplats. Funderar på om den är ljusstark nog? Uppfattar min B7 som bra i ljuset, och denna borde väl inte vara sämre - MEN har även läst att direkt solljus kan skada panelen. Stämmer detta? =( Är det samma med QLED och vanlig LED med? Får väl skaffa lite solskydd men ett läste att det inte alltid hjälper. Är LG OLED väldigt blank i skärmen med jämfört med andra märken?

Avbeställa äro frågan....och vad köpa istället? Hur skulle ni göra (eller hur har ni gjort). OLED är ju galet trevligt annars, liksom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Panasonic är ju kända för att ha bäst bildkvalitet

Det här har jag missat?

För att fråga er andra här i tråden, stämmer detta påstående eller syftas det enbart på HZ1000 serien nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Intressant! Hoppas bara att det gäller den europeiska versionen av Q70T också. Vilket tyvärr inte är helt säkert.

Verkar åtminstone som om ”våra” The Frame och Q70T har firmware version 1403 tillgängliga för nedladdning. Usch, nu blev det så där val-jobbigt....

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Skrivet av konsum:

Panasonic är ju kända för att ha bäst bildkvalitet. Så om man inte behöver VRR och 4K@120Hz så är nog tex en Panasonic HZ1000 bättre val än Sony (och alla andra för den delen).

Absolut, kan det vara så. Panasonic är vad jag läst väldigt bra utom på gamling och att deras OS inte är i nivå med de andras. Ska också sägas att jag iaf inte sett några Panasonic OLED på rea än. Sony A87 fanns för 13k på mediamarkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Det här har jag missat?

För att fråga er andra här i tråden, stämmer detta påstående eller syftas det enbart på HZ1000 serien nu?

Tror det i mångt och mycket är en gammal kvarleva sen plasma-tiden som de ju i princip ägde i form av bildkvalitet!

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

”8K-modellerna klarar även 4K/120 Hz samt då 8K/60 Hz”

På samsung-sidan i tv-guiden pratas det om 4k-120 och 8k-60, men den senare kräver väl dubblerad bandbredd vid samma färgkvalitet. Vad är det som gäller egentligen?

Permalänk
Medlem

Kan denna va något att satsa på, då jag tycker att de flesta har dåligt ljud överlag, här är ju soundbaren inbyggd vilket gör det hela lite snyggare
https://www.komplett.se/product/1161442/tv-ljud-bild/tv-video...

Permalänk
Medlem
Skrivet av osby0479:

Kan denna va något att satsa på, då jag tycker att de flesta har dåligt ljud överlag, här är ju soundbaren inbyggd vilket gör det hela lite snyggare
https://www.komplett.se/product/1161442/tv-ljud-bild/tv-video...

Jag skulle inte betala det priset för en icke OLED även om det ingår en soundbar.

Den TVn du länkade räknas som mellanklass i guiden.

Då är denna OLED mycket bättre från Philips. Det är deras flaggskepp.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/220624/philips-5...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jag skulle inte betala det priset för en icke OLED även om det ingår en soundbar.

Den TVn du länkade räknas som mellanklass i guiden.

Då är denna OLED mycket bättre från Philips. Det är deras flaggskepp.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/220624/philips-5...

Jo visst hade det varit schysst med en oled men samtidigt 9000:- dyrare, jag brukar byta ungefär varje år, har en liten flicka på 2 år som pillar på tvn o ev drar någon leksak över skärmen, bättre hon gör det på en tv för 10 än 20, men funderar lite på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av osby0479:

Jo visst hade det varit schysst med en oled men samtidigt 9000:- dyrare, jag brukar byta ungefär varje år, har en liten flicka på 2 år som pillar på tvn o ev drar någon leksak över skärmen, bättre hon gör det på en tv för 10 än 20, men funderar lite på det!

Nej då om du kikar så är det 10k rabatt på den så är samma pris som den du länkade.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nej då om du kikar så är det 10k rabatt på den så är samma pris som den du länkade.

Jo ser man det så, så är det ju sant, får tänka på det lite o ha lite is i magen o ser hur det blir på fredag!

Permalänk
Medlem

Hej,

Är på jakt efter en prisvärd 55-tum till sonen. Har mentalt gått upp lite i pris och vill försöka hitta en framtidssäker och bra TV. Tänker att HDMI 2.1 och 4K@120Hz vore trevligt. Funderar lite mellan Samsung QT70 och Sony XH90. Han kör Playstation 4 PRO idag men kan såklart bli en PS5 framöver. Hittade KD55XH9077SAEP precis under 10K och det verka ju som att stöd för 4K@120Hz kommer till Sonyn. Tror ni det är rätt köp? Vad är det egentligen som skiljer alla XH90-modeller åt? 9005, 9055 med mera? Skiljer knappt en tusenlapp mellan QT70 och denna Sony. Svårt att välja som vanligt 😃.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Hej,

Är på jakt efter en prisvärd 55-tum till sonen. Har mentalt gått upp lite i pris och vill försöka hitta en framtidssäker och bra TV. Tänker att HDMI 2.1 och 4K@120Hz vore trevligt. Funderar lite mellan Samsung QT70 och Sony XH90. Han kör Playstation 4 PRO idag men kan såklart bli en PS5 framöver. Hittade KD55XH9077SAEP precis under 10K och det verka ju som att stöd för 4K@120Hz kommer till Sonyn. Tror ni det är rätt köp? Vad är det egentligen som skiljer alla XH90-modeller åt? 9005, 9055 med mera? Skiljer knappt en tusenlapp mellan QT70 och denna Sony. Svårt att välja som vanligt 😃.

Xh90 har FALD vilket jag har för mig att inte Q70T har, vilket i så fall är en stor fördel för Sonyn. Det är snarare Q80T du kan jämföra med Xh90.

FALD = Full-array Local Dimming skiljer sig från Edge-lit Local Dimming genom att använda bakbelysning. Namnet refererar till individuella LED-lysdioder arrangerade bakom skärmen, som delats in i så kallade zoner, avsedda för särskilda delar på skärmen. FALD analyserar bilden, avgör vilka delar av den som är mörkare, och släcker eller tänder dioderna i zonen för en effektiv svärta. Antalet zoner kan variera, där fler zoner anger mer precis kontroll över delar av skärmen. - från Hembiobutiken.

Förklaring FALD
Permalänk

Hej! Ber om ursäkt om jag skriver i fel tråd, säg till i så fall så flyttar jag självklart inlägget!

Har funderingar på tv-köp så här under BF-tider. Har själv slagit till på en 65" OLED854 tidigare men har öppet köp i en vecka till. Familjen är nöjda med TV:n men är intresserade av att gå för en större TV då 65" från att kännas gigantiskt på förhand nästan känns lite litet nu.

Därför funderar vi på hur vi ska göra och vad vi ska satsa på för att gå för en större TV (Helst 85" men kanske 75" om bättre deal) utan att tumma enormt på kvaliteten. Självklart blir det en kvalitetsskillnad, men framför allt mina föräldrar kan nog leva med det.

TV:n kommer dock att vara i vardagsrummet och det innebär ju att den kommer att dominera rummet i så fall. Det är inget jättestort vardagsrum heller men det finns en väggyta som den skulle passa bra på, även om den så klart blir än mer dominant än 65" som är där nu.

Jag var inne på att slå till på sony xh90 eller xh95 när priset blev tillräckligt bra men har nu börjat vända blicken mot samsungs tv:s, enbart p g a att de har detta som kallas Ambient mode. Är det någon som har erfarenhet av det? Är det en gimmick eller en bra funktion, särskilt om den ska vara i vardagsrummet? Saknar ju DV och annat som jag gärna skulle ha så är ju just för hur den ser ut avstängd som kan göra att jag väljer en sådan framför en Sony för samma pris.

Problemet är att alla 85" över Q70T just nu åtminstone är alltför dyra. Det skulle innebära att vi om priserna kvarstår skulle behöva gå ner till 75" för en modell över Q70, och då tycker jag spontant att de 10" extra tummen jämfört med nuvarande 65" inte är någon jätteskillnad. Plus att ju en OLED är snyggare och mer slimmad, så blir ju 10" mer för något som ser sämre ut, ger sämre bild troligtvis och inte är så värst mycket större. Men kanske är mycket större skillnad i storlek än jag inbillar mig och således ger en annan känsla vid tittning?

Är Q70t 85" en "tillräckligt" bra tv för oss om vi i stort sett kollar sport, svtplay och netflix? Saknar ju local dimming, är edge lit mm till skillnad från de dyrare varianterna. Är man kanske dumsnål om man går för en Q70t snarare än att gå för Q80t t ex, eller felprioriterat att gå för en 85" bara för att istället för att köra en modell som q80t 75".

Ett annat alternativ är the frame 75". Den ska väl vara något bättre än Q70t och absolut se snyggare ut på väggen men är ju också 30k vilket förstås är ett överpris rent kvalitetsmässigt. Plus att det då är 10" mer bara och en sämre TV än nuvarande.

Kan LCD:s se okej ut på en vardagsrumsvägg tror ni, även utan Ambient mode/utan att vara så slimma som OLED-TV:s?

En OLED 77" lär väl vara minst typ 40k som minst så det känns tyvärr uteslutet. @Laxpudding, en sådan modell som Q80t 85", alternativt 75", vad tror du att en sådan kan gå ner till den närmsta tiden? 35k?

Permalänk
Skrivet av shortleif:

Satt med Sonys A87 i korgen redo att beställa, men behövde 5 minuter till för att fundera. Då försvann sista TVn ur webblagret. Så det blir väl att ta nya tag på måndag...

Jag hade tur. Det trillade tillbaka en A87 på mediamarkt och blev tillgänglig i butik under natten. Som nu är bokad i butik, men känner ändå osäkerhet kring A8(5/7/9) vs LG C9/X.

Jag tror jag kommer få relativt lite nytta av 4K/120Hz. Ser inte framför mig att varken X-Box Series X eller PS5 kommer klara att trycka ut 120fps i 4K för att matcha de 120Hzen. Särskilt inte för open world RPG som jag spelar... men det är ändå något som gnager med avsaknad av 4K/120Hz, HGIG och VRR. Några tips på att bli av med hårdvaru-FOMO?

EDIT: Fuck it, det får bli A87:an och slippa hänga som en galning och leta andra erbjudanden i veckan här/prisjakt/CDON/Webhallen/Komplett/Elgiganten/Netonnet/Inet/proshop/Elon/Dustin osv. Blir en betydligt lugnare vecka framåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ]P[:

Xh90 har FALD vilket jag har för mig att inte Q70T har, vilket i så fall är en stor fördel för Sonyn. Det är snarare Q80T du kan jämföra med Xh90.

FALD = Full-array Local Dimming skiljer sig från Edge-lit Local Dimming genom att använda bakbelysning. Namnet refererar till individuella LED-lysdioder arrangerade bakom skärmen, som delats in i så kallade zoner, avsedda för särskilda delar på skärmen. FALD analyserar bilden, avgör vilka delar av den som är mörkare, och släcker eller tänder dioderna i zonen för en effektiv svärta. Antalet zoner kan variera, där fler zoner anger mer precis kontroll över delar av skärmen. - från Hembiobutiken.

@Rickard

Jag skulle säga tvärtom.
Enligt rtings så har Q70T bättre svärta än XH90. Det enda du kommer att få med FALD i det fallet är blooming. Jag upplever min XF9005 som sämre än min gamla Sony utan FALD just pga blooming.

titta på denna video bara (försökte få rätt tidpunkt, men spola fram till 2:10)

sett till kontrast och blooming skulle jag absolut välja Q70T framför XH90. FALD är enligt mig inte ett lämpligt försäljningsargument

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Har så mycket beslutsångest över vilken jag ska köpa.
Samsung QLED QE65Q60T 7990:-
eller
Samsung QLED QE65Q80T 12900:-

Var inne och kollade på båda på elgiganten idag, men kunde ärligt talat inte se någon skillnad på bilden när jag kollade 1080p trailers på youtube.
Då det är 90% 1080p material jag kollar på så undrar jag om det spelar någon roll vilken man väljer.

Säljaren förklarade ju att Q80 har FALD, bättre bildhanteringsprocessor lr motor, AI upscaling och 100hz.
Och ja är väl det som man hittar här.
Men kommer något av detta göra 1080p material bättre är min fråga till Swec experterna.

Eller är det först om jag typ vill spela PS5 i 4k eller kolla på 4k BD osv.

Det är ju ändå 5000:- extra så jag försöker bestämma om det är värt det eller ej för min del.

Tacksam för all input mellan dessa två tv kontra pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har så mycket beslutsångest över vilken jag ska köpa.
Samsung QLED QE65Q60T 7990:-
eller
Samsung QLED QE65Q80T 12900:-

Var inne och kollade på båda på elgiganten idag, men kunde ärligt talat inte se någon skillnad på bilden när jag kollade 1080p trailers på youtube.
Då det är 90% 1080p material jag kollar på så undrar jag om det spelar någon roll vilken man väljer.

Säljaren förklarade ju att Q80 har FALD, bättre bildhanteringsprocessor lr motor, AI upscaling och 100hz.
Och ja är väl det som man hittar här.
Men kommer något av detta göra 1080p material bättre är min fråga till Swec experterna.

Eller är det först om jag typ vill spela PS5 i 4k eller kolla på 4k BD osv.

Det är ju ändå 5000:- extra så jag försöker bestämma om det är värt det eller ej för min del.

Tacksam för all input mellan dessa två tv kontra pris

Detta kanske hjälper dig lite: förra året skulle jag inhandla en LG C9 och velade mellan 55 och 65 tum. Den större kostade 10.000 kronor mer. Till slut var jag liksom "tänk inte, köp bara" och jag är extremt tacksam för det. Nu fattar jag att storlek och specifikationer är olika saker, men liksom 10.000 kronor mer.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Är rätt sugen på att köpa något i år. Var på tapeten redan förra året då jag var riktigt sugen på en OLED. Just nu har jag en 55 Samsung smart TV (billig random modell från 2016/17 tror jag).

Vill helst ha en 65 tummare istället. Men även om man kan hitta för runt 20,000 på black Friday vet jag inte om man kan motivera den kostnaden för något som trots allt är en incremental förbättring. Det är ju rätt mycket pengar som man skulle kunna göra annat för. Hur motiverar ni för er själva dessa inköptssummor på 20-25k för en TV?

Å andra sidan så är det ju covid år och det är riktigt dött här i vardagen och det finns inga resor på horisonten och blir färre julklappar till förälrar/syskon också.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av issue:

är det tekniskt möjligt med 4k@120hz och dolby vision?
xh90 verkar inte klara av det.
oled cx verkar klara av det, dock inte med freesync.

eller har jag missat nåt?

Det finns flera sådan undantagsregler och detta är en del av den inkörningsproblematik som finns. Mycket är extremfall. Behovet att köra AMD Freesync och 4K/120 gäller för AMD-kort. Hur mycket Dolby Vision-material som kör 4K/120 har vi idag från en PC? Jag vet inget exempel. Hur är det med konsolspel som kör 4K/120 och Dolby Vision?

Mycket är hypotetiska problemsituationer som inte är aktuella i praktiken. Vill man ända vara säker på att inte missa alla checkboxar över obskyra kombinationer av funktioner? Vänta med ny TV till nästa rea för 2021-modellerna då mycket lär vara löst.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

”8K-modellerna klarar även 4K/120 Hz samt då 8K/60 Hz”

På samsung-sidan i tv-guiden pratas det om 4k-120 och 8k-60, men den senare kräver väl dubblerad bandbredd vid samma färgkvalitet. Vad är det som gäller egentligen?

8K/60 är så gott som alltid 4:2:0-subsamplat. I den mån vi får 8K/60 4:4:4-källor kommer de köra DSC.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av issue:

Enligt rtings så har Q70T bättre svärta än XH90. Det enda du kommer att få med FALD i det fallet är blooming. Jag upplever min XF9005 som sämre än min gamla Sony utan FALD just pga blooming.

Du kan stänga av FALD:en på XF9005 och där slippa problemen du stör dig på. Orsaken till att den gamla Sony enligt dig har bättre svärta kan förklaras av att den är ljussvagare och aldrig lyser upp som XF9005 kan göra, särskilt vid HDR. Ställer int XF9005 till att vara lika ljussvag kan det mycket väl bli tvärtom för din upplevelse.

Upplevelsen av svärta kan inte beskrivas i en mätning av kontrastförhållande. Ämnet är mycket mer komplext än vad en siffra kan beskriva.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Intressant! Hoppas bara att det gäller den europeiska versionen av Q70T också. Vilket tyvärr inte är helt säkert.

Skrivet av Ronja_Hood:

Verkar åtminstone som om ”våra” The Frame och Q70T har firmware version 1403 tillgängliga för nedladdning. Usch, nu blev det så där val-jobbigt....

Jag fick också beslutsångest nu, varit inställd på Q80T innan den här informationen. Jag kommer försöka få det bekräftat det här även gäller oss men ni kan väl skriva här i tråden om någon av er skulle hitta något av intresse om 120Hz@4k fungerar på europeiska Q70T!

edit: sök på "Game mode" bland specifikationerna https://www.samsung.com/se/tvs/qled-tv/q70t-55-inch-qled-4k-s...

Står 4K@120Hz (HDMI Port 4) . Är sidan uppdaterad sedan @Laxpudding gjorde guiden eller använder han annan källa?

Visa signatur

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC - AMD Ryzen 9 5900X - ASUS TUF GAMING B550M-PLUS - HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 32GB (2x16GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Hej! Ber om ursäkt om jag skriver i fel tråd, säg till i så fall så flyttar jag självklart inlägget!

Har funderingar på tv-köp så här under BF-tider. Har själv slagit till på en 65" OLED854 tidigare men har öppet köp i en vecka till. Familjen är nöjda med TV:n men är intresserade av att gå för en större TV då 65" från att kännas gigantiskt på förhand nästan känns lite litet nu.

Därför funderar vi på hur vi ska göra och vad vi ska satsa på för att gå för en större TV (Helst 85" men kanske 75" om bättre deal) utan att tumma enormt på kvaliteten. Självklart blir det en kvalitetsskillnad, men framför allt mina föräldrar kan nog leva med det.

TV:n kommer dock att vara i vardagsrummet och det innebär ju att den kommer att dominera rummet i så fall. Det är inget jättestort vardagsrum heller men det finns en väggyta som den skulle passa bra på, även om den så klart blir än mer dominant än 65" som är där nu.

Jag var inne på att slå till på sony xh90 eller xh95 när priset blev tillräckligt bra men har nu börjat vända blicken mot samsungs tv:s, enbart p g a att de har detta som kallas Ambient mode. Är det någon som har erfarenhet av det? Är det en gimmick eller en bra funktion, särskilt om den ska vara i vardagsrummet? Saknar ju DV och annat som jag gärna skulle ha så är ju just för hur den ser ut avstängd som kan göra att jag väljer en sådan framför en Sony för samma pris.

Problemet är att alla 85" över Q70T just nu åtminstone är alltför dyra. Det skulle innebära att vi om priserna kvarstår skulle behöva gå ner till 75" för en modell över Q70, och då tycker jag spontant att de 10" extra tummen jämfört med nuvarande 65" inte är någon jätteskillnad. Plus att ju en OLED är snyggare och mer slimmad, så blir ju 10" mer för något som ser sämre ut, ger sämre bild troligtvis och inte är så värst mycket större. Men kanske är mycket större skillnad i storlek än jag inbillar mig och således ger en annan känsla vid tittning?

Är Q70t 85" en "tillräckligt" bra tv för oss om vi i stort sett kollar sport, svtplay och netflix? Saknar ju local dimming, är edge lit mm till skillnad från de dyrare varianterna. Är man kanske dumsnål om man går för en Q70t snarare än att gå för Q80t t ex, eller felprioriterat att gå för en 85" bara för att istället för att köra en modell som q80t 75".

Ett annat alternativ är the frame 75". Den ska väl vara något bättre än Q70t och absolut se snyggare ut på väggen men är ju också 30k vilket förstås är ett överpris rent kvalitetsmässigt. Plus att det då är 10" mer bara och en sämre TV än nuvarande.

Kan LCD:s se okej ut på en vardagsrumsvägg tror ni, även utan Ambient mode/utan att vara så slimma som OLED-TV:s?

En OLED 77" lär väl vara minst typ 40k som minst så det känns tyvärr uteslutet. @Laxpudding, en sådan modell som Q80t 85", alternativt 75", vad tror du att en sådan kan gå ner till den närmsta tiden? 35k?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5287123

Kan vara något.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Tackar för guiden! Hade gärna mottagit lite tips då jag är ute efter en 65" tv. Kommer till 99% användas till netflix/disney+ samt även lite spelande på nintendo switch. Högtalare har jag separat så det är inget jag bryr mig om och samma gäller massa funtioner. Det jag vill åt är så bra bildkvalité som möjligt till bäst pris. Gränsen är inte huggen i sten men någonstans mellan 10-14k är väl ungefär vad jag är villig att lägga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns flera sådan undantagsregler och detta är en del av den inkörningsproblematik som finns. Mycket är extremfall. Behovet att köra AMD Freesync och 4K/120 gäller för AMD-kort. Hur mycket Dolby Vision-material som kör 4K/120 har vi idag från en PC? Jag vet inget exempel. Hur är det med konsolspel som kör 4K/120 och Dolby Vision?

Mycket är hypotetiska problemsituationer som inte är aktuella i praktiken. Vill man ända vara säker på att inte missa alla checkboxar över obskyra kombinationer av funktioner? Vänta med ny TV till nästa rea för 2021-modellerna då mycket lär vara löst.

Mjo, men jag är en TV kort i år, så behöver köpa en TV och vill ju gärna få en tv med extra allt
I dagsläget finns det ju mig veterligen inget som kör 4k@120hz och DV. Men under 2021 säger MS att de första spelen med DV kommer. Ifall någon av dem kommer kunna köras i 4k@120hz kan man ju bara spåna i. Det blir dyrare att köpa en good enough TV i år för att nästa år köpa en med extra lullull, för att inte prata om slöseri med resurser. Därav försöker jag hitta den bästa till bästa pris, lutar ju tyvärr åt en CX som jag tycker är för dyr för gästrummet.

Skrivet av Laxpudding:

Du kan stänga av FALD:en på XF9005 och där slippa problemen du stör dig på. Orsaken till att den gamla Sony enligt dig har bättre svärta kan förklaras av att den är ljussvagare och aldrig lyser upp som XF9005 kan göra, särskilt vid HDR. Ställer int XF9005 till att vara lika ljussvag kan det mycket väl bli tvärtom för din upplevelse.

Upplevelsen av svärta kan inte beskrivas i en mätning av kontrastförhållande. Ämnet är mycket mer komplext än vad en siffra kan beskriva.

Mjo, kör min TV på ljusstyrka 5 av 60 samt låg nivå på FALD. Men så fort något med HDR slås på, t.ex. Netflix med DV så ökas ju automatiskt ljusstyrkan till 60.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Skrivet av Dave1080:

Detta kanske hjälper dig lite: förra året skulle jag inhandla en LG C9 och velade mellan 55 och 65 tum. Den större kostade 10.000 kronor mer. Till slut var jag liksom "tänk inte, köp bara" och jag är extremt tacksam för det. Nu fattar jag att storlek och specifikationer är olika saker, men liksom 10.000 kronor mer.

Det blev 65:an alltså? Vilket avstånd sitter du på framför den?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av schtibbe:

Tackar för guiden! Hade gärna mottagit lite tips då jag är ute efter en 65" tv. Kommer till 99% användas till netflix/disney+ samt även lite spelande på nintendo switch. Högtalare har jag separat så det är inget jag bryr mig om och samma gäller massa funtioner. Det jag vill åt är så bra bildkvalité som möjligt till bäst pris. Gränsen är inte huggen i sten men någonstans mellan 10-14k är väl ungefär vad jag är villig att lägga.

Toppklassen och Dolby Vision. Du vill alltid till toppklassen för där får du det bästa du kan köpa för pengarna idag. Tycker du att det är för dyrt måste du offra kvalitet och gå ned till mellanklassen. Men bara du själv kan avgöra var din gräns går för när det är tillräckligt bra eller inte.

Permalänk
Medlem

LG CX vs Samsung Q80T

Hejsan @Laxpudding !

Funderar på att slå till med tv köp nu på BF. Så har läst den här guiden och det står mellan Q80T 55 och CX 55. Men tror att det lutar åt CX

Kommer använda tv för ps5 och film tittandet via stream/nvidia shield. Mest film tittandet då jag kollar mycket på 4k filmer via plex från Shielden.

Det jag mest söker är ju HDR, HDMI 2.1 till ps5 (är det ens viktigt?) och bildkvaliteten ser bra ut på både film och spel.
Sen har jag ju läst om inbrändningar på just LG och att det nått som man måste oroa sig för och att Q80T får inga inbrändningar? Kollar sällan på "vanlig" tv heller. Sen är det viktigt med HDR10+ när Q80T inte har det?

Så vilken ska jag ta enligt dig?