3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan OC-varianterna förutom ett par tio MHz högre klockning? Hade ni valt 200 kr billigare GamingPro eller betalat lite mer för GamingPro OC? Butikerna tar redan 500-600 kr överpris jämfört med MSRP så 200 kr till känns extra surt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TKD_1337:

Vad är skillnaden mellan OC-varianterna förutom ett par tio MHz högre klockning? Hade ni valt 200 kr billigare GamingPro eller betalat lite mer för GamingPro OC? Butikerna tar redan 500-600 kr överpris jämfört med MSRP så 200 kr till känns extra surt.

Jag hade tagit det som går att få tag på snabbast. Tycker det är konstigt att lägga 9000 på ett grafikkort och sen oja sig om hundralappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag hade tagit det som går att få tag på snabbast. Tycker det är konstigt att lägga 9000 på ett grafikkort och sen oja sig om hundralappar.

Haha, du har verkligen rätt i det sista men jag vill veta om det kan vara ett bättre kort utöver en liten överklockning. Om det är bättre chip i dem så betalar jag gärna 200 kr mer, annars kan jag vara utan. Brukar det vara bättre chip i för bara 200 kr mer?

Permalänk
Medlem

Jag har senaste dagarna fått för mig att uppgradera mitt grafikkort till ett 3080. Eftersom jag är sen på bollen förstår jag att det kommer ta tid med tanke på den enorma efterfrågan. Jag försöker klura ut var det går att få tag i snabbast, dvs att jag vill lägga en order så jag hamnar i en kö.

Förstår att detta är en svår fråga då vi prater flera månader bort men har ni någon uppfattning om vilken modell och var förhållandet kö/hur snabbt kön jobbas bort är mest gynnsam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrFatman:

Jag har senaste dagarna fått för mig att uppgradera mitt grafikkort till ett 3080. Eftersom jag är sen på bollen förstår jag att det kommer ta tid med tanke på den enorma efterfrågan. Jag försöker klura ut var det går att få tag i snabbast, dvs att jag vill lägga en order så jag hamnar i en kö.

Förstår att detta är en svår fråga då vi prater flera månader bort men har ni någon uppfattning om vilken modell och var förhållandet kö/hur snabbt kön jobbas bort är mest gynnsam?

Det finns flera märken som har väldigt låg kö om du tittar på webhallen. Palit, Zotac, Gigabyte, PNY, Gainward osv.
Vid flera tillfällen har även Patrik från Webbhallen meddelat här i tråden då han öppnat upp för köp på kort som kommit i lager. Så håll lite utkik här.

Själv väntar jag på mitt Asus TUF OC som jag beställde på releasedagen. Medans andra har fått hem kort dom beställde för 1-2 veckor sen

Permalänk
Viking
Skrivet av TKD_1337:

Haha, du har verkligen rätt i det sista men jag vill veta om det kan vara ett bättre kort utöver en liten överklockning. Om det är bättre chip i dem så betalar jag gärna 200 kr mer, annars kan jag vara utan. Brukar det vara bättre chip i för bara 200 kr mer?

Chippen i OC-varianter brukar kunna vara lite bättre binnade, men knappast en skillnad du märker.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Chippen i OC-varianter brukar kunna vara lite bättre binnade, men knappast en skillnad du märker.

Okej, tack.

Permalänk
Medlem

Med det sagt är min väntan på RTX 3080 över. Jag har väntat i två månader på en av Zotac Trinity och ASUS TUF för 7825 kr styck. Jag har inte heller varit så sugen på köpa dyra kort utan att få femårsgaranti som Zotac erbjuder men jag orkar inte vänta mer. Förmodligen kan jag använda mitt Zotac-kort sen och sälja kortet jag ska öppna ikväll utan att gå i förlust.

Jag har haft tur nu som hittat flera Palit GamingPro på Webhallen. Jag råder er att hålla utkik på butikslagren, filtrera efter RTX 3080 och sen ha koll på när nästa parti kommer och hela tiden ha koll då vissa kort avbokas/hämtas inte ut. Med tur kommer några också lyckas få tag på ett kort (oavsett märke).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senocs:

Det finns flera märken som har väldigt låg kö om du tittar på webhallen. Palit, Zotac, Gigabyte, PNY, Gainward osv.
Vid flera tillfällen har även Patrik från Webbhallen meddelat här i tråden då han öppnat upp för köp på kort som kommit i lager. Så håll lite utkik här.

Själv väntar jag på mitt Asus TUF OC som jag beställde på releasedagen. Medans andra har fått hem kort dom beställde för 1-2 veckor sen

Precis, såg att det var kortare kö på ovan nämnda. Då är ju frågan om dem faktiskt får in sådana just nu, exempelvis pallit så ser det ut att vara endast 9 kundbokningar. Aja - får väl lägga en order och hålla tummarna, tack för svar!

Permalänk
Medlem

Vart kan man se antal kundbeställningar på specifika kort? 😯

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d - Gigabyte AORUS x570 PRO - 32gb 3200mhz CL15 - Fractal Design Lumen s24 - ASUS TUF RX 7900 XTX - Fractal Design North
Topping DX3 Pro Plus - Hifiman Edition XS - Sennheiser HD650

Permalänk
Viking
Skrivet av Bult:

Vart kan man se antal kundbeställningar på specifika kort? 😯

Scrolla ner och det första som står i produktbeskrivningen på Webhallen är antal kundbokningar och framtida leveranser.
Du kan också se status för Proshop här: https://www.proshop.se/RTX-30series-overview

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Scrolla ner och det första som står i produktbeskrivningen på Webhallen är antal kundbokningar och framtida leveranser.
Du kan också se status för Proshop här: https://www.proshop.se/RTX-30series-overview

Tackar!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d - Gigabyte AORUS x570 PRO - 32gb 3200mhz CL15 - Fractal Design Lumen s24 - ASUS TUF RX 7900 XTX - Fractal Design North
Topping DX3 Pro Plus - Hifiman Edition XS - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Är det någon som hört något rykte alls om EVGAs vattenkylda 3080 kort i Sverige? De 2 översta i listan här:

https://www.evga.com/products/productlist.aspx?type=0&family=...

Det första är en AIO och det andra är bara med vattenblock förmonterat.

Kollade på ett par youtube videos om att själv montera vattenblock på EVGA XC3 och verkade meckigt... i varje fall de som provade hade fått block som inte passade och fick modda dem.. så hade ju varit nice om man får det med kortet från början

Permalänk
Medlem

Fått besked om att mitt Asus 3080 TUF OC skickats idag från Komplett. Beställdes 16:48 på release-dagen!

Visa signatur

Antec Sonata III|Gigabyte P35 DS3|Intel E6750@stock|2x1 Corsair XMS2-6400 CL4|XFX 5870 1GB|2TB HDD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Någon som vet när det gick att beställa 3080 från Elgiganten på releasdagen? Det strulade ju med deras hemsida rätt länge. Jag beställde 16:35 och försöker bilda mig en uppfattning om hur långt bak jag ligger

Du borde ligga rätt bra till. Efter att de flesta andra sidor kollapsade vid release gav jag upp dessa och väntade in elgiganten. Så fort köpmöjligheten dök upp där beställde jag. Då slog klockan 16:29 (TUF OC). Jag avbeställde dock två veckor senare eftersom jag fick tag på ett 3080 Founders Edition hos Nvidia Vore intressant att veta hur det går med dessa leveranser. Någon som fått sitt 3080 TUF OC av elgiganten ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Du borde ligga rätt bra till. Efter att de flesta andra sidor kollapsade vid release gav jag upp dessa och väntade in elgiganten. Så fort köpmöjligheten dök upp där beställde jag. Då slog klockan 16:29 (TUF OC). Jag avbeställde dock två veckor senare eftersom jag fick tag på ett 3080 Founders Edition hos Nvidia Vore intressant att veta hur det går med dessa leveranser. Någon som fått sitt 3080 TUF OC av elgiganten ännu?

Tack för informationen. Borde inte vara alltför många som hann beställa innan mig då

För att besvara din fråga så har jag sett folk som beställt 16:32 från Elgiganten som precis fått sina kort. Baserat på informationen du gett mig borde de betat av åtminstone hälften av människorna före mig i kön

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/327274-Palit-GeForce-RTX...

Har ett sånt här jag kan plocka upp i Sveavägen om någon vill ta över det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esoteric:

https://www.webhallen.com/se/product/327274-Palit-GeForce-RTX...

Har ett sånt här jag kan plocka upp i Sveavägen om någon vill ta över det?

Rimligtvis så kan du vara schysst nog att bara låta nästa person i kön få det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Rimligtvis så kan du vara schysst nog att bara låta nästa person i kön få det.

True!

Permalänk
Skrivet av xaler:

Fått besked om att mitt Asus 3080 TUF OC skickats idag från Komplett. Beställdes 16:48 på release-dagen!

Det visar hur nära Komplett och Inet var, jag beställde 16.30 på Inet och 16.45 på komplett och fick från Inet i torsdags och hade beräknad ankomst 22 nov på Komplett innan jag avbeställde ( en beräknad leverans som till slut stämde.)

Permalänk
Medlem

Imorgon är det tre veckor sedan Asus levererade några strix 3080 kort. Hoppas det kommer en rejäl laddning denna veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrael:

Imorgon är det tre veckor sedan Asus levererade några strix 3080 kort. Hoppas det kommer en rejäl laddning denna veckan!

Håller tummarna för 500st minst!

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det fungerar med webhallen när man bokat ett kort som ej har lagerstatus, men får en bekräftelse på mailet att kort finns i lager?
Sjukt konstigt..

Gäller @Webhallen

Permalänk
Medlem

Undrar också om vattenkylda kort.

EVGA har leverans i februari enmigt Inet och det känns ganska häftigt. Trodde det var lägre tryck på de korten.

Tittade lite på Webhallen som någon tipsat om, tyvärr är det många kort som inte fått någon uppdatering på över en månad.

Får smaka lite på kortet jag har hemma innan jag bestämmer mig men känns lite tråkigt att det fortfarande är långa köer/lång leverans även på de dyrare varianterna.

Permalänk
Medlem

3080 TUF OC som gick för 13600 på Tradera igår. Det är 5600 kr över intropriset.... helt crazy

https://www.tradera.com/item/341372/430389497/asus-tuf-geforc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDuke:

3080 TUF OC som gick för 13600 på Tradera igår. Det är 5600 kr över intropriset.... helt crazy

https://www.tradera.com/item/341372/430389497/asus-tuf-geforc...

Det mest sjuka är kanske att det ändå är prisvärt jämfört med att köpa ett 3090.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Du borde ligga rätt bra till. Efter att de flesta andra sidor kollapsade vid release gav jag upp dessa och väntade in elgiganten. Så fort köpmöjligheten dök upp där beställde jag. Då slog klockan 16:29 (TUF OC). Jag avbeställde dock två veckor senare eftersom jag fick tag på ett 3080 Founders Edition hos Nvidia Vore intressant att veta hur det går med dessa leveranser. Någon som fått sitt 3080 TUF OC av elgiganten ännu?

Jag fick det jag beställde runt 15:30 på release i fredags från Elgiganten.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Ni som har fått grafikkort från Elgiganten. Har det varit paket (som får hämtas ut) eller hemkörning?

Permalänk

Jaha grabbar. Ny vecka. Nya besvikelser.
Kom igen nu Asus.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Cxod:

Någon som vet hur det fungerar med webhallen när man bokat ett kort som ej har lagerstatus, men får en bekräftelse på mailet att kort finns i lager?
Sjukt konstigt..

Gäller @Webhallen

Nu vet jag inte artikel eller omständigheter men fanns kortet i lager i en butik så kan skeppningen ha allokerats till den butiken.
Detta händer ibland och är inget vi kan "skryta" om då om man köper på sig mer saker och närmsta butiken ej har lager på en av artiklarna så blir ordern slussad till centrallagret och då väntar in packning centralt (som vilken annan vanlig order som helst).

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch