Permalänk
Medlem

processor död?

Gjorde firmwire update med appcenter med mitt gigabyte z390 gaming sli.
Fick bluescreen, nu blinkar lampan för cpu röd på moderkortet när jag startar, klickar bara två gånger i nägagget sen går den igång och indikerar fel på cpu som sagt..

Har tagit lös allt utom prollen, men även den och rengjort etc. Samma fel hela tiden... död prolle?

Permalänk
Medlem

Skulle nog påstå att något med bios hände vid uppdatering? Prollen dör ju inte bara sådär

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Antar att du gjort en CMOS reset?
Tvivlar starkt på att CPU'n skulle skadas av en BIOS uppdatering.

Permalänk

Som ovan, resta bios. Hjälper inte det prova boota med 1 ram åt gången.
Om det inte hjälper tror jag snarare det är moderkortet/bios än processorn som blivit korrupt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tvivlar starkt på att CPU'n skulle skadas av en BIOS uppdatering.

Det kan den inte mig veterligen heller, däremot så kan moderkortet sluta fungera och om moderkortet inte har så kallad Flashback funktion (dvs. att man kan återställa CMOS via CD-skiva/USB-sticka), alternativt att det har löstagbart CMOS chip så att man kan byta ut det, så är moderkortet tyvär kaputt.

(Har personligen dödat ett moderkort genom misslyckad BIOS uppdatering.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Som ett tillägg kan jag starkt rekommendera att du i framtiden uppdaterar BIOS inuti BIOS.
Att göra det via mjukvara i Windows har enligt mina erfarenheter alltid varit lite risk då minsta instabilitet i mjukvara/OS kan orsaka att det blåskärmar.

Ladda hem senaste BIOS från tillverkaren.
Lägg filen på ett USB-minne.
Tryck F8 vid boot för Q-Flash (Gigabyte).
Välj BIOS filen på minnet.
Klart

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort ska visst ha "dualbios" om det är denna du har: https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z390-GAMING-SLI-rev-10/s...

Beskrivning utav Gigabytes dualbios: https://www.gigabyte.com/microsite/55/tech_081226_dualbios.ht...

(Ditt moderkort verkar inte vara listat där men det kan bero på att dom inte uppdaterat denna sidan.)

Dessutom ska moderkortet ha stöd för Q-flash+: https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_z390-...

(Det vill säga att man ska kunna flasha bios utan CPU/minne installerat. Detta brukar väl i dagligt tal kallas för "flashback"?)

Men som skrivits tidigare, börja med en CMOS-reset.

Utklipp ifrån Q-flash Plus sektionen i manualen:
(Ser ett fel i manualen, det verkar inte finnas en vit usb-port på bakre panelen.??)

"- 6 -1-3 Using Q-Flash PlusA.

Before You Begin

1. From GIGABYTE's website, download the latest compressed BIOS update file that matches your motherboard model.

2. Uncompress the downloaded BIOS file, save it to your USB flash drive, and rename it to GIGABYTE.bin.
Note: The USB flash drive must use the FAT32/16 file system and it must be a USB 2.0 flash drive.

3. Insert the USB flash drive into the white USB port on the back panel.
B. Using Q-Flash PlusIf both the main and backup BIOS fail during system boot, wait for 15-20 seconds, the system will automatically search and match the BIOS file in the USB flash drive on the white USB port.
The FBIOS_LED will flash when the BIOS matching and flashing activities start.Wait for 2-3 minutes and the FBIOS_LED will stop flashing when the main BIOS flashing is complete.After the main BIOS is flashed, the system will reboot automatically and then DualBIOS™ will continue to update the backup BIOS. After completion, the system will reboot again and boot from the main BIOS for normal operation.

Permalänk
Medlem

Nä det stämmer har ingen vit usb i bakre panelen..? Men datorn startar alltid nu på 3e klicket och indikerar fortfarande på cpu failure. Har prövat clear cmos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahiko:

Nä det stämmer har ingen vit usb i bakre panelen..?

Den behöver inte vara vit då det kan finnas andra sätt att markera vilken det är, på mitt moderkort te.x som visserligen är ett ASUS så är den för Flashback dedikerade USB-porten samma färg som de andra portarna, den har istället en vit ram runt sig.

Skrivet av mahiko:

Men datorn startar alltid nu på 3e klicket och indikerar fortfarande på cpu failure

För att utesluta om det är CPU'n som är boven i dramat eller inte, så måste man prova med en annan alternativt prova CPU'n på ett annat moderkort.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Om du fick blåskärm under biosflash 99% att ditt bioschip inte är korrekt skrivet och där med inte fungerar som det ska.

Så att cpu ska vara skadad är väldigt osannolikt troligen snarare att den inte kan boota bioset.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Provat att koppla skärmen till moderkortets hdmi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fekal:

Provat att koppla skärmen till moderkortets hdmi?

Nej vad tänkte du?

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om att efter en CMOS-reset så visas bios-felmeddelanden bara på den inbyggda grafiken. T.ex. "cannot find boot device" och dylikt.

Gigabyte har tidigare haft biosuppdateringar där "CPU status led" lyst utan att det varit något fel.