Beslutsångest - Grafikkortsval

Permalänk
Medlem

Beslutsångest - Grafikkortsval

Hej på er!
Vilken underbart hopplös höst vi har haft med lanseringar... Köpte chassi, nätagg, moderkort, RAM och CPU-kylare ganska tidigt, och inväntade Zen3, RTX3000 och RDNA2. Lyckades få tag på en R5 5600X vid launch, och nu är det bara grafikkortet kvar att byta ut. Och vilken j**la soppa det är! Helt hopplöst ju!

Så här är status för mig nu, snälla hjälp mig att välja "rätt"!
- Har en beställning på Gigabyte RTX 3070 Eagle för 5.625 (lanseringspris) hos Inet som jag inte vet när jag kommer kunna få.
- Har en beställning på ASUS RTX 3080 TUF (non OC) för 7.825 (lanseringspris) hos Webhallen som jag inte vet när jag kommer kunna få. La ordern 15/10 så jag är typ SIST i kön...
- Har en beställning på PowerColor RX 6800 för 6.899 (lanseringspris) hos Inet som jag ska få inom 1-3 veckor.
- Hade ett Gainward RTX 3070 GS hemma för 6.790 från Webhallen hemma, men lämnade tillbaka det då jag fick veta att jag fick tilldelning från Inet på RX6800, vilket troligen är ett bättre kort, och då bara 100kr dyrare.

RTX3070 och RTX3080 till DAGENS priser är totalt oaktuellt, men i och med att jag har beställningar till lanseringspriserna så blir valet svårare...

Sitter med ett B550 moderkort och 5600X CPU, 1440p skärm med 144Hz och INGEN G-Sync, bara Freesync, så inget nVidia-lås där. Spelar inte jättemycket egentligen, uppgraderar datorn ordentligt ungefär vart 5:e år. Det jag kommer spela framåt, och som egentligen triggade uppgraderingen, är Flight Simulator 2020. Kommer även att köra en del Hitman 2, DiRT 4 och DiRT Rally 2.0, kanske även DiRT 5 längre fram.

Oavsett vad jag väljer, så kommer det troligen bli ett rejält prestandakliv från mitt GTX 960 som sitter i burken idag!!!
Se övriga specs i signatur.

Permalänk
Medlem

God morgon! Ser att det har kommit in några röster här, vilket jag är tacksam för! Skulle dock uppskatta om ni kunde motivera varför ni röstat som ni gjort också...

Tack igen!

Permalänk
Medlem

Jag röstar på inget i dagsläget. Priserna och tillgången är helt kaotisk.

Jag skulle hålla ut i några månader till i din sits, hur uppgraderingssugen man än är.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Jag röstade på 6800 kortet. Jag är precis i samma sits som dig. Velar mellan 3070, 3080 och rx 6800.
Efter jag läst denna testen https://www.guru3d.com/articles-pages/amd-radeon-rx-6800-revi... anser jag att man får ett kort som presterar mellan 3070 och 3080 i de flesta fall, ibland även bättre än 3090.
Sen kan man ju säga mycket om DLSS och så vidare, men de funktionerna intresserar mig inte egentligen. Framför allt för att spelen måste stödja dem.
Det samma gäller för SAM. AC Valhalla verkar älska SAM medans andra spel inte gör det. Fördelen är väl att även Nvidia kommer implementera SAM så småningom och då blir ju stödet troligtvis väldigt stort från speltillverkarna.

För mig blir ett rx 6800 perfekt. Lite dyrare än ett 3070 men bra mycket billigare än ett 3080 och 3090 med prestanda som är i nivå med 3080-3090 (så länge man inte går upp på 4k)

Man måste även tänka på att AMD historiskt haft ganska sunkiga drivers vid release, vilket gjort att deras GPUer sakta men säkert blivit bättre och bättre jämfört med Nvidakorten.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Röstade på 3070 då du antagligen aldrig kommer få ett så bra pris igen. Men iom att du sitter på en Ryzen 5600X så kanske Radeon 6800 är värt den extra kostnaden.

Permalänk
Viking

Jag röstar för ett 6800 då du kör Zen 3. Då får du ju en liten prestanda-boost med SAM.
Och sedan för att det är det ända du vet när du får.
Egentligen tycker jag dock inte det spelar någon roll, alla är prisvärda så ta det du får först.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Jag röstar på inget i dagsläget. Priserna och tillgången är helt kaotisk.

Jag skulle hålla ut i några månader till i din sits, hur uppgraderingssugen man än är.

Jag förstår din röst, men nu har jag redan köpt allt annat, och det är mitt grafikkort som stoppar mig från att kunna spela... FlightSim 2020 funkar riktigt dåligt med mitt GTX 960, så att vänta ytterligare några månader är inte särskilt aktuellt tyvärr, men det är klart att det är ALLTID smartare att vänta några månader med att uppgradera! Kommer ALLTID något bättre/billigare då!

Skrivet av KingCobra:

Jag röstade på 6800 kortet. Jag är precis i samma sits som dig. Velar mellan 3070, 3080 och rx 6800.
Efter jag läst denna testen https://www.guru3d.com/articles-pages/amd-radeon-rx-6800-revi... anser jag att man får ett kort som presterar mellan 3070 och 3080 i de flesta fall, ibland även bättre än 3090.
Sen kan man ju säga mycket om DLSS och så vidare, men de funktionerna intresserar mig inte egentligen. Framför allt för att spelen måste stödja dem.
Det samma gäller för SAM. AC Valhalla verkar älska SAM medans andra spel inte gör det. Fördelen är väl att även Nvidia kommer implementera SAM så småningom och då blir ju stödet troligtvis väldigt stort från speltillverkarna.

För mig blir ett rx 6800 perfekt. Lite dyrare än ett 3070 men bra mycket billigare än ett 3080 och 3090 med prestanda som är i nivå med 3080-3090 (så länge man inte går upp på 4k)

Man måste även tänka på att AMD historiskt haft ganska sunkiga drivers vid release, vilket gjort att deras GPUer sakta men säkert blivit bättre och bättre jämfört med Nvidakorten.

Jag har klarat mig bra utan både DLSS och Raytracing hittils, så kommer säkert klara mig bra utan framåt också. Sen verkar det ju som att hela DiRT serien är baserat på ett samarbete med AMD, så där vill det troligen vara en fördel att ha ett grafikkort därifån. Jämfört med ett 3070 till DAGENS priser är ju valet lätt ett 6800, men i och med att jag har en order med det låga lanseringspriset så blir det LIITE svårare att motivera. Sen var ju tanken från början att försöka få tag på ett AMD kort, så man får en "ren" AMD-burk, med alla möjligheter det ger. Funktionerna till nVidia som gäller Streaming, noise-cancelling osv är inget jag bryr mig om över huvud taget. Endast spel-prestanda som gäller!

Skrivet av Mezzlock:

Röstade på 3070 då du antagligen aldrig kommer få ett så bra pris igen. Men iom att du sitter på en Ryzen 5600X så kanske Radeon 6800 är värt den extra kostnaden.

Nej, det är just det priset som gör det svårt. 6800 är ett lätt val över 3070 till dagens priser dock. Får se vad det blir, men lutar nog åt 6800 just nu, men kommer låta 3070-ordern ligga kvar tills jag vet när jag kan komma att få leverans i alla fall!

Skrivet av Donnerstal:

Jag röstar för ett 6800 då du kör Zen 3. Då får du ju en liten prestanda-boost med SAM.
Och sedan för att det är det ända du vet när du får.
Egentligen tycker jag dock inte det spelar någon roll, alla är prisvärda så ta det du får först.

Jo, det är nog det det lutar mest åt också, ett 6800 just pga ZEN3. Och JA, leveranstiden är viktig! Hade jag suttit på ett hyfsat bra och nytt grafikkort hade jag kunnat vänta, men mitt GTX960 orkar inte med nya (och knappt gamla heller) spel i 1440p helt enkelt!

Frågan är om jag går för 6800 just för att det ska samarbeta så bra med 5600X. Lutar nog åt det. Finns dock möjlighet att jag låter ordern på 3070 ligga kvar, just för priset, så har jag lite tid på mig att fundera vidare. Alternativt sälja 3070 för ett bra pris till någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Jag röstar på inget i dagsläget. Priserna och tillgången är helt kaotisk.

Jag skulle hålla ut i några månader till i din sits, hur uppgraderingssugen man än är.

Håller med här.
Framför allt vad gäller grafikkort så bör man nog sitta fint i båten ett tag till.
Vem vet hur stor backloggen egentligen är, förutom leverantörerna då och dom skvallrar inte.
Så fort tillgången är bättre kommer även priserna att justeras lite.
Ingen sänker ju priser på nånting som är en bristvara

Permalänk
Medlem

Hade försökt hålla mig ifrån att bita på nagelbanden och sitta på beställningen av TUF 3080. Bra prestanda och rätt så prisvärt med tanke på att du har introduktionspriset, tror du kommer ångra dig av att ta något av de andra korten bara för att få det 1-2 månader tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jtok:

Hade försökt hålla mig ifrån att bita på nagelbanden och sitta på beställningen av TUF 3080. Bra prestanda och rätt så prisvärt med tanke på att du har introduktionspriset, tror du kommer ångra dig av att ta något av de andra korten bara för att få det 1-2 månader tidigare.

Jag håller med dig till en viss del... Hade jag haft ett hyfsat vettigt grafikkort i dagsläget så hade det varit ett lätt val. Just nu sitter jag på en totalt helt ny burk förutom grafikkortet som tok-flaskar burken. Främst FlightSim jag längtar efter att få spela, men det funkar knappt alls... Kanske tar 6800 nu, men låter 3080-ordern ligga kvar och uppgraderar om 2-3 månader när det kommer, men så har jag något att spela på just nu i alla fall! Och det verkar ju som att det är en del som väldigt gärna ville ha referens-korten av 6800, så lär ju kunna sälja det senare i så fall...

Permalänk
Skrivet av Prebz:

Sitter med ett B550 moderkort och 5600X CPU, 1440p skärm med 144Hz och INGEN G-Sync, bara Freesync, så inget nVidia-lås där.

Har du freesync tycker jag absolut du ska köra på AMD-kort, synkteknologi är imo extremt viktigt. Förutsatt att skärmen inte är g-sync compatible också såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Har du freesync tycker jag absolut du ska köra på AMD-kort, synkteknologi är imo extremt viktigt. Förutsatt att skärmen inte är g-sync compatible också såklart.

Yes, den har Freesync, men inte G-Sync (eller compatible). Har aldrig provat någon synkteknologi, men det vill man ju gärna ha! Dock har väl nyare nVidia kort även stöd för Freesync?

https://www.asus.com/Displays-Desktops/Monitors/All-series/MG...

Permalänk
Skrivet av Prebz:

Yes, den har Freesync, men inte G-Sync (eller compatible). Har aldrig provat någon synkteknologi, men det vill man ju gärna ha! Dock har väl nyare nVidia kort även stöd för Freesync?

https://www.asus.com/Displays-Desktops/Monitors/All-series/MG...

Så kan det mycket väl vara, jag ska erkänna att jag inte är jättepåläst på vad som är kompatibelt med vad, bara du ser till att det funkar innan du köper ett kort!

Permalänk
Medlem

Beslutsångest med ett 6800XT på G? Du har ju redan vunnit lotteriet och ännu mer så om du inte bryr dig om raytracing. Vill du sitta med alla kort på hand är det bättre att du avbokar allt du har just nu och väntar ett halvår tills alla modeller har släppts och tillgången förbättras.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Beslutsångest med ett 6800XT på G? Du har ju redan vunnit lotteriet och ännu mer så om du inte bryr dig om raytracing. Vill du sitta med alla kort på hand är det bättre att du avbokar allt du har just nu och väntar ett halvår tills alla modeller har släppts och tillgången förbättras.

6800 non XT är det som är på gång, har inga beställningar på XT... Satsade alla hästar på non XT, då jag inte räknade med att ha turen med mig på XT. Får se vad som släpps till vilka priser på onsdag, men det lutar åt att det blir 6800 (non XT).

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering: PowerColor RX6800 (NON-XT) sitter i burken nu, och allt är frid och fröjd med alla nya komponenter! Jädrans vilket lyft det blev i grafiken jämfört med mitt GTX960! Konstigt... Nu funkar det ju faktiskt att spela FlightSimulator 2020!!!

Tackar så mycket för all input och röster. Kommer att låta ordern på i alla fall 3080 TUF ligga kvar, så får vi se vad som händer sen...