Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

Den röda var Samsung T7 vilket är snabbare än T5.

Provade faktiskt att ta en för mig godtagbar färg som låg på €125 hos AmazonDE och lägga i korgen, det blev 1400kr i slutändan ändå. Vad jag förstått så gör det knappt någon skillnad SSD:er emellan vad gäller att ladda spel osv på konsolen, trots att man tänker sig att en som grejar hela snarare än halva terabyten i sekunden borde leverera märkbar skillnad! Baserar detta på urklipp från ett test som jag såg tidigare i tråden.

Så känner mig nöjd med min svarta T5! Men tack för att du påpekade, hade verkligen kunnat vela ändra.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Aha, whoops. Aja jag beställde också T5an iaf. Säkert nog snabb för PS4 BC och lite till.

ändå betala samma pris för 540MB/s mot 1000MB/s för T7.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Skrivet av SevenFour:

Någon får rätta mig om jag har fel men PS5 spel ska väl endast gå att spela från den interna SSD-expansionsplatsen? Och den fungerar väl inte än och Sony ska så småningom meddela vilka SSDer som är kompatibla?

Ovanstående med reservation för att du vet det och hade tänkt placera PS4-spel på en extern SSD.

Tänkt för att kunna dumpa alla PS4-titlar jag kommer spela, och därmed ha plats kvar på konsolens lagring för alla PS5-titlar jag kommer vilja spela

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk

En fråga - ber om ursäkt om den redan är besvarad men jag vill vara säker på att inte kasta pengar i sjön. Har alltid haft Xbox tidigare så vet inte hur det funkar med PS Plus.

Jag har inte fått mitt PS5 ännu, får leverans i dec. Jag såg dock tipset om att göra ett PSN-konto i USA för att kunna köpa billigare spel och har därför reggat ett sådant konto via datorn nu. Funderar på att köpa PS Plus via det kontot då de har en black friday-deal som gör att det blir billigt. Kan jag köpa det på mitt USA-konto, och ändå komma åt spelen via mitt svenska konto när jag får mitt PS5? Någon som testat?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Någon får rätta mig om jag har fel men PS5 spel ska väl endast gå att spela från den interna SSD-expansionsplatsen? Och den fungerar väl inte än och Sony ska så småningom meddela vilka SSDer som är kompatibla?

Ovanstående med reservation för att du vet det och hade tänkt placera PS4-spel på en extern SSD.

PS4 spel går att köra från externa diskar. Och från vad jag läst kan man flytta redan installerade PS4-spel till extern disk då det är så jag har tänkt att göra. Beställde en Samsung T5 1Tb från WH, ocskå bra pris just nu. Någon hundring mer än Amazon..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

En fråga - ber om ursäkt om den redan är besvarad men jag vill vara säker på att inte kasta pengar i sjön. Har alltid haft Xbox tidigare så vet inte hur det funkar med PS Plus.

Jag har inte fått mitt PS5 ännu, får leverans i dec. Jag såg dock tipset om att göra ett PSN-konto i USA för att kunna köpa billigare spel och har därför reggat ett sådant konto via datorn nu. Funderar på att köpa PS Plus via det kontot då de har en black friday-deal som gör att det blir billigt. Kan jag köpa det på mitt USA-konto, och ändå komma åt spelen via mitt svenska konto när jag får mitt PS5? Någon som testat?

Tacksam för svar.

Kan inte hjälpa dig med din fråga men;
Vart har du läst detta tipset? Vill gärna kika själv. Spelen är ju hiskeligt dyra nu digitalt.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Jajaja, avbeställer dåååå (Ja jag är lätt övertalad)

EDIT: 1211:- kostade den röda på Svenska Amazon för mig. Dock var de osäkra på om det gick att avbeställa T5an då de börjat packa den så i värsta/bästa fall har jag en av varje 🤦‍♂️

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Tacksam för svar.

Japp det går. Det enda som inte funkar är cloud storage om du spelar på ett annat konto, men du har online play och kan nå alla claimed PS+ spel, DLC osv. genom alla andra konton på samma system. Detta så länge din PS5 är primary, vilket den är automatiskt när du loggar in med dina konton för första gången.

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

Skrivet av lambdan:

Jajaja, avbeställer dåååå (Ja jag är lätt övertalad)

EDIT: 1211:- kostade den röda på Svenska Amazon för mig. Dock var de osäkra på om det gick att avbeställa T5an då de börjat packa den så i värsta/bästa fall har jag en av varje 🤦‍♂️

Såg något tidigare i denna tråd från ett test, och även googlat fram detta PC Gamer-test

Tror inte det blir mer än någon enstaka sekunds skillnad, i praktiken ej märkbart.

Men jag är ingen lagringsguru, blir gärna utbildad i hur jag kan ha fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Japp det går. Det enda som inte funkar är cloud storage om du spelar på ett annat konto, men du har online play och kan nå alla claimed PS+ spel, DLC osv. genom alla andra konton på samma system. Detta så länge din PS5 är primary, vilket den är automatiskt när du loggar in med dina konton för första gången.

Hur gör man?

Signar upp ett PSN US konto - loggar in med detta på PS5an jämte sitt vanliga konto.
Köper PSN koder på vad jag gissar är t.ex. Amazon med en amerikansk adress men svenskt VISA-kort?
Köper spelet på PSN US kontot, laddar ner det.
Byter profil till sitt vanliga konto och spelar precis som vanligt?

Funkar trophies osv som det ska? Om man spelar online i t.ex. COD, hamnar man på EU servrarna eller blir man låst till US?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Vart har du läst detta tipset? Vill gärna kika själv. Spelen är ju hiskeligt dyra nu digitalt.

https://www.psbloggen.se/guide/guide-hur-du-skaffar-ett-ameri...
Har själv inte testat men ser ingen anledning att det inte skulle funka.

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Tidigare här i tråden. Var väldigt lätt att ordna, fixade en US-adress och följde denna guide: https://www.psbloggen.se/guide/guide-hur-du-skaffar-ett-ameri...

Blir klart billigare att köpa både spel och PS plus där än med svenskt konto. Några exempel nedan.

Cold War: $69.99
12 mån PS plus: $44.99 (black friday-deal)

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

Är man dumsnål om man kör på en 500GB snarare än en 1TB?

Köpte en 500GB Samsung T7 dagarna innan jag fick PS5an. Spelar inte många spel så jag tänkte det skulle räcka men det är i underkant. Ta större om plånkan tillåter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Hur gör man?
...
Funkar trophies osv som det ska? Om man spelar online i t.ex. COD, hamnar man på EU servrarna eller blir man låst till US?

Japp precis så gör man. Trophies funkar fint, när det gäller online så beror det på utvecklaren hur du matchas med spelare/server, så det är inte alltid garanterat EU. Men _oftast_ så går alla spel antingen via servern närmast dig eller region av det kontot du spelar på. CoD spelare säger att de hamnar på EU servrar, så det spelet är inga problem.

Permalänk
Medlem

Jag slog också till på en Samsung T7 1TB på Amazon.se, 1211:- kändes väldigt överkomligt för den disken.
Dessutom blir den disken perfekt att ha som backup disk då man så småningom kommer kunna köpa mer intern lagring

Permalänk
Medlem

Japp precis så gör man. Trophies funkar fint, när det gäller online så beror det på utvecklaren hur du matchas med spelare/server, så det är inte alltid garanterat EU. Men _oftast_ så går alla spel antingen via servern närmast dig eller region av det kontot du spelar på. CoD spelare säger att de hamnar på EU servrar, så det spelet är inga problem.

Grymt, stort tack för svaret!
En till fråga om du vet, om man köper spel från US och det är ett sånt spel som vanligtvis har svensk text i sig, typ som alla titlar har nu för tiden, kan man då använda det svenska språket? Funderat på att köpa Sackboy till mig och tjejen och hon brukar föredra när det är på svenska nämligen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Grymt, stort tack för svaret!
En till fråga om du vet, om man köper spel från US och det är ett sånt spel som vanligtvis har svensk text i sig, typ som alla titlar har nu för tiden, kan man då använda det svenska språket? Funderat på att köpa Sackboy till mig och tjejen och hon brukar föredra när det är på svenska nämligen

Nordiska språk är rätt exklusivt för oss här, så där måste du nog tyvärr köpa spelet igenom svenska PS store.

:edit: jag tror faktiskt det står i ps store vad för språk spelet stöder. Så du kan kolla där!

Kollade upp Sackboy och SE vs US versionen hade exakt samma språkstöd, men tyvärr inget stöd för Svenska. :/

Permalänk
Skrivet av ktd:

Köpte en 500GB Samsung T7 dagarna innan jag fick PS5an. Spelar inte många spel så jag tänkte det skulle räcka men det är i underkant. Ta större om plånkan tillåter...

Jag lät det svida lite och körde på en 1TB T5 för 1190kr, kommer vara värt det alla gånger för min del då det är många PS4-titlar som jag tänker ta igen. Gott råd!

Men inklusive spel och tillbehör är jag nu nog uppe på 13.000kr spenderat på PS5 totalt... x_x Helvete alltså 😂😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Räknas PS5 uppgraderingen av tex. Borderlands 3 som ett PS5-spel? Jag undrar därför att annars kommer jag vänta tills jag får min externa SSD levererad och installera alla PS5-uppgraderade PS4-spel på den?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Räknas PS5 uppgraderingen av tex. Borderlands 3 som ett PS5-spel? Jag undrar därför att annars kommer jag vänta tills jag får min externa SSD levererad och installera alla PS5-uppgraderade PS4-spel på den?

PS5-versionerna ska inte gå att ha på extern hdd/ssd. Räknar personligen med att däremot kunna förvara PS4-versionerna från uppgraderade spel externt, och hoppas att jag tänker i enlighet med verkligheten!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

PS5-versionerna ska inte gå att ha på extern hdd/ssd. Räknar personligen med att däremot kunna förvara PS4-versionerna från uppgraderade spel externt, och hoppas att jag tänker i enlighet med verkligheten!

Ok, tänkte att Borderlands 3 med PS5 uppgradering fortfarande räknades som ett PS4-spel.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Någon som testat kameran än? Funderar på om det är värt att köpa i dagsläget. Barnen kör en del Just Dance spel men PS4-kameran skall väl funka med en adapter. Var hittar man den förresten, någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Var hittar man den förresten, någon som vet?

Om du har VR är den gratis på https://camera-adaptor.support.playstation.com/sv-se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Jag har inte VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Hur många ps4 spel har du installerat och vilka?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Skrivet av Izak80:

Ok, tänkte att Borderlands 3 med PS5 uppgradering fortfarande räknades som ett PS4-spel.

Du kommer ha båda installerade, och kunna välja vilken du vill köra. PS4 är tydligen default, så du måste ange PS5-versionen som din standard efter installation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

Du kommer ha båda installerade, och kunna välja vilken du vill köra. PS4 är tydligen default, så du måste ange PS5-versionen som din standard efter installation.

Kan man ta bort PS4 versionen av spel eller måste man ha båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Jag har inte VR.

Då är det nog Sonys nya kamera eller köpa en adapter på tex. eBay som gäller. Har inte sett en officiell från Sony till försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hur många ps4 spel har du installerat och vilka?

8-9 st. Men har också lagt Spider-Man på den interna för det fick inte plats. Men jag skulle kunna ta bort tex. Fallout 4 tills dess jag spelat klart något annat. AC Valhalla (PS4 på skiva) installerade PS4-versionen efter att jag tagit hem PS5-versionen, utan att fråga. Tar jag bort den antar jag att den laddas hem igen så den får ligga kvar.

Permalänk
Skrivet av NorthBadass:

Kan man ta bort PS4 versionen av spel eller måste man ha båda?

Har inte sett någon som säger annat än att det är båda som gäller, tyvärr. PS4-versionen installeras bara om ifall man tar bort den, förhoppningsvis något de patchar bort!

Visa signatur