Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel: "AMD stryper prestanda för bärbara på batteridrift"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "AMD stryper prestanda för bärbara på batteridrift"

Intel menar att Ryzen-processorer i bärbara datorer får sämre prestanda på batteri, och att tester bör göras på det sistnämnda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Here we go agian Intel........

Edit: Jag har gått om @KorvMos i gilla woho!

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Intel.....

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Konstigt att intels "fake news" inte har framkommit när youtubers har testat AMDs laptops

Permalänk
Avstängd

Jösses... Intel så fort dem har en sämmre produkt än konkurenterna. De gör en av 3 saker, 1. mutar oems försäljare, 2. Mutar benchmark skapare, 3. Hittar på problem hos konkurenterna.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Hade inte förvånat mig, AMD har blivit mer sketchy på sistone!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Aj aj.. När man ligger efter är det väl bäst att dra igång lite fulspel.
Hade ju varit lite lättare för dom att faktiskt gå vidare från 14nm+++++++++++++
istället för att sitta och mjölka ur den bara för att det inte fanns någon konkurrens.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Herregud Intel gör bara era produkter bättre o visa det istället för denna skit.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se någon testa detta på liknande laptops om det stämmer eller inte.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Hmm konstigt att ingen märkt detta tidigare, om det ens är sant. Ett hett tips är att Intel borde lägga all energi på att göra sina produkter bättre och peka på det, istället för att peka på brister hos sin konkurrent för att förklara sina egna brister. Det lönar sig i slutändan

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Alltid skoj att läsa och skratta åt Intel nu

De är som ett litet barn

Kanske om ni inte skulle sovit på latsidan i massa år skulle ni inte hamnat här.

Permalänk
Medlem

Nästa veckas nyheter:
AMD: ”Intel stryper prestanda för bärbara på batterikraft”

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Skulle det vara sant så rör det mig inte i ryggen i alla fall, Har en bärbar med 4600H räknar inte med att kunna göra något krävande längre perioder på batteridrift i alla fall

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Asså, dom sätter nya lågvattensstämplar i marken gång på gång nu.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Intel menar att Ryzen-processorer i bärbara datorer får sämre prestanda på batteri, och att tester bör göras på det sistnämnda.

Då hoppas jag att alla tester där Intel jämförs med Apples M1-processor också görs på batteridrift

Att Intel aldrig lär sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hmm konstigt att ingen märkt detta tidigare, om det ens är sant. Ett hett tips är att Intel borde lägga all energi på att göra sina produkter bättre och peka på det, istället för att peka på brister hos sin konkurrent för att förklara sina egna brister. Det lönar sig i slutändan

Det är en funktion AMD låter laptop producenterna sätta in i sina datorer för att spara batteri.

Permalänk
Medlem

Varför har Intel den här jargongen? De är något man ofta ser på individer och inte genomsyrar ett helt företag på de här viset? Är det något dom internt lär upp sin PR avdelning?

Permalänk
Medlem

Intel själva har ju sagt att man ska inte kolla på prestandatester för att ser hur en produkt presterar. Gissar bara att de gäller när dom inte ser ett resultat dom gillar...

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Har Sweclockers möjlighet att som oberoende testsite gå igenom detta och ge en granskande kommentar?
Så slipper folk spekulera till höger och vänster i kommentarsfältet.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Hade inte förvånat mig, AMD har blivit mer sketchy på sistone!

Du menar i stil med att muta kunder för att endast köpa sina egna produkter , eller menar du lögner om grova säkerhetshål i produkter ?
Eller kanske att missleda sina kunder med oärliga benchmarks?

Kolla fristående tester istället för att svälja betet. Jag kan få fram samma siffror om jag jämför en Helios med en Acer Aspire 3. Det är tillverkarna som sätter TDP och konstruktion av dator / Värmeavledning har enormt inverkan, AMD som intel.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Öh, så där har ju BÅDE Intel och AMD gjort i alla tider, vad skall dom kalla för en nyhet näst? BREAKING NEWS! AMD SAKNAR NORDBRYGGA PÅ SINA MODERKORT! idioti.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem

I vilket universum får det här Intel eller deras produkter att framstå bättre? Vad är det för marknadsföringsfolk de har egentligen? De skjuter ju sig själva i foten.

Möjligen så sväljer Intel-fanboys detta, men de skulle ju aldrig få för sig att köpa en AMD-laptop oavsett, så några nya kunder vinner man knappast på sådana här dagisfasoner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag trodde det i stort sett alltid varit så, att CPU klockar ned sig vid batteridrift...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Livsnjutare 😎

När man inte kan vinna; Gnäll.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

känns ju som Intel kör Trump taktik säger man det tillräckligt många gånger så tror folk på det

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Skrivet av RVX:

Asså, dom sätter nya lågvattensstämplar i marken gång på gång nu.

Vad ska de göra? De kommer inte komma ut med något nytt förrän 2023.

Permalänk
Medlem

Alla laptops tappar väl prestanda på batteridrift
Då lär man ju börja bencha batteriet också. Vem kan rendera mest per batteri

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

PCmark 10 och mobilemark 18 är båda i Intel's sfär... Tänk om dom kunde sluta använda partiska tester någon gång? Det här är något som gradvis blivit värre sen Ryan Shrout från Pc Perspective började jobba för dom, och testningen dom gör och publicerar ligger på hans bord. Intel har blivit Trump, i stället för att förbättra sina egna produkter så skyller dom på andra's .. ha

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Haha, är inte det en jävligt bra funktion som rimligtvis Intel borde ha också?
Att låta datorn sluka mer när den ändå är kopplad till extern ström och spara lite på batteriet (och låta den jobba i optimal effektivitetsfrekvens) när man kör på batteri..? Känns som många normalanvändare har nytta av detta och sen är det ju en fördel om det går att stänga av för de som vill såklart.

Edit: Okej om det är så som graferna visar och att det skulle vara något undantag för just vissa testprogram så är det väl dåligt, men litar itne på det förrän jag ser annan källa än intelpropaganda för journalister.

Permalänk
Medlem

Varför bryr dem sig om AMD längre? Tycker dem ska oroa sig mer över att Apple går över till sina egna processorer och därmed tappar Intel en stor kund

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P