Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken NAS ska jag ha?

Permalänk
Medlem

Vilken NAS ska jag ha?

Hej jag funderar på att köpa en NAS hårddisk så hela familjen kan spara filmer, bilder och annat smått och gott enkelt på. Har ni något tips på någon som är bra för en nybörjare. Är det några viktiga funktioner man den måste ha som man inte får missa?

En som jag har kollat lite snabbt på är den här https://www.amazon.com/SSK-Personal-Attached-Auto-Backup-Incl...
Den fanns på svenska amazon förut men nu hittar jag den endast på den internationella (amerikanska) sidan. Är den något att ha eller ska man satsa på någon annan? Om ni har något för slag får ni gärna länka den här nedan.

Permalänk
Inaktiv

Planerar du på att ha en backup på all data som kommer att finnas på din nya NAS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Planerar du på att ha en backup på all data som kommer att finnas på din nya NAS?

Det kommer mestadels vara bilder från våra mobiltelefoner men även några filmer

Permalänk
Inaktiv

4TB räcker nog för ditt vanliga bruk.

Utöver kapacitet så brukar datasäkerhet vara något viktigt för nas-användare. Går hårddisken sönder så är alla data borta. Det är lätt hänt att bilder försvinner.

Jag rekommenderar att man alltid har en backup på sin data. Utöver det så kan man titta på NAS modeller med flera hårdiskar. Speglar man sin data och en hårddisk går sönder, så finns alla data kvar på den andra.

En vanlig raid-1 lösning för spegling skyddar dock inte för korruption. Med tiden kan sektioner på hårdisken bli dåliga och en 1 kan bli en 0. Filer kan då inte öppnas på grund av fel.

Strömande media så som video brukar dock vara mindre känsligt för korruption. Då ingen märker om 1 pixel på en bild av 23.976 stycken per sekund visar fel färg.

För att skydda sig mot korruption så väljer de flesta att bygga en egen NAS. Då det är svårt att köpa en med ZFS.

ZFS kom från början i från Sun Microsystems Solaris operativ system. Byggt för enterprise med flera miljoner i utveckling. Allt för att skydda filer och data i stora serverhallar för big corporations.

ZFS är nu opensource och paketeras med flera olika operativsystem. Vill man skydda sin data så rekommenderar jag ZFS i en nas med redundans och backup.

Om man inte har något mer krav på funktionalitet och dataintegritet inte är viktigt. Så fungerar nog vad som helst för att dela ut en hårddisk på Lan.