Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Rent praktiskt kan det vara svårt att bedöma det innan man gått in i butiken och har man som jag kört nån mil för att handla vid en tidpunkt då det brukar vara lite folk så gör man så gott man kan för att hålla avstånd medan man försöker få inköpslistan avprickad så snabbt man kan.

I hans fall kanske det hjälpte folk att hålla avstånd till honom. Jag har själv haft munskydd på i butik vid något tillfälle. Jag upplevde inte att någon stirrade på mig (och ja, jag är medveten om att det med största sannolikhet inte skyddar mig mot sars-cov-2).

Att munskydd skulle skydda andra är långt ifrån bevisat. Jag förstår heller inte logiken i att folk skulle öka avstånden till människor med munskydd.

Edit: Kan möjligen förstå det i Sverige att om man ser någon som har munskydd på sig så tänker man att där går en överdrivet rädd person, bäst att hålla avstånd för att inte skrämma honom.

Men om alla går på "munskydd ger skydd i situationer där man inte kan undgå trängsel" finns det väl risk att folk tänker "jag kan gå in i butiken och trängas för jag har ju munskydd". Munskydd kanske kan reducera säkert avstånd en aning men det hjälper inte om folk trängs mera så att avstånden blir ännu mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Du gör konsekvent definitiva uttalanden, ingenstans förutom nu i sista posten uttrycker du någon osäkerhet, tveksamhet eller att det är "din upplevelse". Sånt påverkar läsare, bara se hur många konspirationsteoretiker vi har i världen numer, de; "har ju läst det på internet". Därför vill jag inte låta det stå oemotsagt, människor behöver nyans.

Sen förstår du nog inte vad halmgubbe/strawman betyder.

Jorå jag har diskuterat med dig förr. Det halmgubbades då med.
Jag kan gärna diskutera vidare i god ton. Det är min åsikt jag uttrycker här och jag har ingen som helst expertis i ämnet.
Jag tycker det är extremt orimligt att biografer håller stängt, krogar och restauranger går i konkurs medans det är helt ok att trängas i övrigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag kan gärna diskutera vidare i god ton. Det är min åsikt jag uttrycker här och jag har ingen som helst expertis i ämnet.
Jag tycker det är extremt orimligt att biografer håller stängt, krogar och restauranger går i konkurs medans det är helt ok att trängas i övrigt.

Fint, förklara då hur jag gjorde en halmgubbe.

Tack för att du nyanserar, det är bara det jag ville få fram.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det är enkelt, och det har redan skrivits om det, men sammanfattningsvis:

1. Restauranger, caféer och biografer är större riskmiljöer än kollektivtrafiken ur smittsynpunkt.

2. Restriktioner på kollektivtrafiken har större konsekvenser för samhället än restriktioner på restauranger, caféer och biografer.

3. Bara för att folk trängs i kollektivtrafiken betyder det inte att det är OK.

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Trängsel i kommunaltrafik, i affären är ingen stor smitt vektor, det tar längre tid att bli smittad.

https://www.scientificamerican.com/article/there-is-little-ev...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Att munskydd skulle skydda andra är långt ifrån bevisat. Jag förstår heller inte logiken i att folk skulle öka avstånden till människor med munskydd.

Att det skyddar andra är väl tämligen väldokumenterat och till viss del även den som bär det. Varför tror du annars att dom har det inom vården? Däremot tvistar väl di lärde om ifall det ger något skydd vid allmänt bruk i allmän miljö. I den mån det gör det så finns det såvitt jag läst främst belägg för att det skyddar andra och inte en själv.

Skrivet av ronnylov:

Edit: Kan möjligen förstå det i Sverige att om man ser någon som har munskydd på sig så tänker man att där går en överdrivet rädd person, bäst att hålla avstånd för att inte skrämma honom.

Mina fåtal och högst personliga observationer är att folk hållit bättre avstånd till mig när jag haft mask på. En tänkbar förklaring kan vara att jag inbillar mig, en annan att folk blir rädda för mig, eller helt enkelt som du säger, att dom försöker låta bli att skrämma mig. Hur som haver, om man bär en mask i en miljö där få gör det så tror jag att det uppfattas som att man inte uppskattar om folk är för närgångna.

Skrivet av ronnylov:

Men om alla går på "munskydd ger skydd i situationer där man inte kan undgå trängsel" finns det väl risk att folk tänker "jag kan gå in i butiken och trängas för jag har ju munskydd". Munskydd kanske kan reducera säkert avstånd en aning men det hjälper inte om folk trängs mera så att avstånden blir ännu mindre.

Det är väl just det som FHM, m.fl. befarar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Att det skyddar andra är väl tämligen väldokumenterat och till viss del även den som bär det. Varför tror du annars att dom har det inom vården? Däremot tvistar väl di lärde om ifall det ger något skydd vid allmänt bruk i allmän miljö. I den mån det gör det så finns det såvitt jag läst främst belägg för att det skyddar andra och inte en själv.

Mina fåtal och högst personliga observationer är att folk hållit bättre avstånd till mig när jag haft mask på. En tänkbar förklaring kan vara att jag inbillar mig, en annan att folk blir rädda för mig, eller helt enkelt som du säger, att dom försöker låta bli att skrämma mig. Hur som haver, om man bär en mask i en miljö där få gör det så tror jag att det uppfattas som att man inte uppskattar om folk är för närgångna.

Det är väl just det som FHM, m.fl. befarar.

min erfarenhet är att folk skiter i avstånden. ingen säger till och ingen bryr sig. munskydd är bättre än inget eftersom de restriktioner vi har är pinsamma och efterlevs i alla fall inte. komigen. 8 pers men det går bra med 80 inne på en liten butik som typ rusta? dags för staten att skaffa lite ryggrad

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

min erfarenhet är att folk skiter i avstånden. ingen säger till och ingen bryr sig. munskydd är bättre än inget eftersom de restriktioner vi har är pinsamma och efterlevs i alla fall inte. komigen. 8 pers men det går bra med 80 inne på en liten butik som typ rusta? dags för staten att skaffa lite ryggrad

Som jag förstår det så försöker man jobba med de befintliga lagarna, dvs ordningslagen och smittskyddslagen. Att begränsa andra saker kräver lagändringar och ev grundlagsändringar.

Om det är så illa som du säger så är det dags att vi, dvs du och jag och alla andra, skaffar lite ryggrad och säger till själva! Varför måste pappa staten göra det åt oss?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ZyntaX:

Ja. Och det är helt menlöst att mantra den skiten. Folk trängs på tågen varje dag. Eller ännu värre, bussar. Så smittspridningen är i full fart oavsett "uppmaning" om att inte åka. Dvs helt effektlöst.
Jag personligen har inte varit på vare sig pub eller restaurang sedan i Mars. Har åkt kollektivt 5 gånger totalt sedan i Mars. Har cyklat överallt jag ska mer eller mindre.
Det är nu när regeringen kommer med sin skitlösning, max 8 personer. För mig är det nog nu, jag bryr mig inte om restriktioner längre.
OM restriktionerna skulle vara konsekventa och betydelsefulla så skulle jag följa dem igen.

Kan du komma med en bättre lösning, som inte kräver att vi stänger ner hela samhället (det har andra länder redan provat, flera gånger ibland), vilket inte verkar hjälpa nämnvärt?
Du förstår vad det är man försöker uppnå va? Minimera sociala kontakter, bryt smittkedjorna och skydda de mest sårbara. Det är verkligen inte svårt att greppa vad som behöver göras, men av nån jävla anledning envisas folk med att köra huvudet i väggen och tvärvägra förstå innebörden av vad man säger och gör från regeringens sida.

Hade man gått/cyklat/kört bil när man har möjlighet, så hade de som INTE har möjlighet kunnat åka lokaltrafik i relativ säkerhet istället. MÅSTE du gå på krogen lördag kväll? Troligen inte. Vill du ändå stötta de lokala företagen, ta en öl onsdag eftermiddag istället. Garanterat mindre folk då, och man hade sluppit införa alkoholförbud efter 22.

Alla restriktioner man infört är reaktioner på när allmänheten inte beter sig på ett vettigt sätt. Man vill inte jävlas med hela branscher, men ställd inför valet att ha en okontrollerad smittspridning i vissa miljöer eller att riskera några konkurser, så verkar det som att sossarna har sina prioriteringar klara för sig.

Nu blev det här lite rant, du säger att du inte går på krogen eller åker lokaltrafik, men ändå följer du inte restriktionerna? Vilka? Avstånd till folk?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kan du komma med en bättre lösning, som inte kräver att vi stänger ner hela samhället (det har andra länder redan provat, flera gånger ibland), vilket inte verkar hjälpa nämnvärt?
Du förstår vad det är man försöker uppnå va? Minimera sociala kontakter, bryt smittkedjorna och skydda de mest sårbara. Det är verkligen inte svårt att greppa vad som behöver göras, men av nån jävla anledning envisas folk med att köra huvudet i väggen och tvärvägra förstå innebörden av vad man säger och gör från regeringens sida.

Hade man gått/cyklat/kört bil när man har möjlighet, så hade de som INTE har möjlighet kunnat åka lokaltrafik i relativ säkerhet istället. MÅSTE du gå på krogen lördag kväll? Troligen inte. Vill du ändå stötta de lokala företagen, ta en öl onsdag eftermiddag istället. Garanterat mindre folk då, och man hade sluppit införa alkoholförbud efter 22.

Alla restriktioner man infört är reaktioner på när allmänheten inte beter sig på ett vettigt sätt. Man vill inte jävlas med hela branscher, men ställd inför valet att ha en okontrollerad smittspridning i vissa miljöer eller att riskera några konkurser, så verkar det som att sossarna har sina prioriteringar klara för sig.

Nu blev det här lite rant, du säger att du inte går på krogen eller åker lokaltrafik, men ändå följer du inte restriktionerna? Vilka? Avstånd till folk?

Inga problem med rant, none taken. Alla måste få ventilera.
Sjävklart förstår jag vad man misslyckas med att försöka uppnå med att bryta smittokedjorna. Men det fungerar ju inte ifall man låter vissa delar av samhället hopas och stänga ned andra. Det måste väl för tusan vem som helst förstå?
Jag HAR (dåtid) följt restriktionerna, men det får vara nog nu. Framledes skiter jag helt och fullt i restriktioner.
Om jag kan komma med en bättre lösning? Ja absolut. Att man på riktigt stänger ned smittoriskerna. Dvs plocka bort/blockera 3/4 av alla säten i tågen. Tvinga folk att stå kvar på perrongen. Sätt in fler tåg/bussar. Vakter som ser till att det inte flockas människor.
Det går ju bra att reglera kön in på systembolaget. Men inte på tågen av någon anledning jag inte kan förstå.
Är det inte ok att smittas i biograf så kan det omöjligen vara ok att smittas på tåg. Det har snart gått ett år! Ett helt jävla år.
Alternativ 2 som jag tycker är bättre.
Låt allt rulla på för i övrigt friska människor som ändå inte kommer hamna på IVA för förkylning. Öppna upp biografer, krogar. Låt människor leva.
Lägg skattepengar på att skydda de i riskgrupp. Att stänga ned endast vissa delar av samhället med totalt värdelöst resultat och bortpissande av våra skattepengar.

Visst jag håller med dig delvis i sak. Ta en öl en Onsdag istället. Jag bor utanför stan så jag måste ändå trängas på tunnelbanan och smittas för att ta mig in, så det är inte ett vettigt alternativ.
Sen för de som postar länkar att man inte smittas i kollektivtrafiken. Jag använder mitt bondförnuft och kallar bullshit på det. Klart som fan att man smittas på tunnelbanan. Bryr mig inte om vad en enda studie som säger annat påvisar.

Eftersom man inte får prata politik på det här forumet så säger jag inget om sossarna. Om jag hade sagt något hade det varit utan komplimanger kan jag väl bara säga.

Så för att förklara bättre. Regeringens max 8 personer regel blev droppen för mig. Jag följer den först då kollektivtrafiken stängs/regleras. Det får vara nog på tramset nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Som jag förstår det så försöker man jobba med de befintliga lagarna, dvs ordningslagen och smittskyddslagen. Att begränsa andra saker kräver lagändringar och ev grundlagsändringar.

Om det är så illa som du säger så är det dags att vi, dvs du och jag och alla andra, skaffar lite ryggrad och säger till själva! Varför måste pappa staten göra det åt oss?

Så lustigt det där med lagändringar som argument varje gång.
"Åh jösses det går inte att ändra lagar helt plötsligt, det tar flera år".
Jo så låter det när det handlar om att straffa Svenska terrorister som hugger halsen av folk i andra länder. Då är det omöjligt.
Att införa gymnasielagen, det tog en månad? Mindre? Då var det inga bekymmer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Sen för de som postar länkar att man inte smittas i kollektivtrafiken. Jag använder mitt bondförnuft och kallar bullshit på det. Klart som fan att man smittas på tunnelbanan. Bryr mig inte om vad en enda studie som säger annat påvisar.

Ignorerar du alltid allt som inte passar in med din bondförnuftiga världsbild? Det är en riskabel inställning. Sundare är att försöka ta reda på varför studier visar som de gör. Det kan hända att de har fel, men du kan också upptäcka att bondförnuftet inte alltid är rätt väg i en komplex verklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Så lustigt det där med lagändringar som argument varje gång.
"Åh jösses det går inte att ändra lagar helt plötsligt, det tar flera år".
Jo så låter det när det handlar om att straffa Svenska terrorister som hugger halsen av folk i andra länder. Då är det omöjligt.
Att införa gymnasielagen, det tog en månad? Mindre? Då var det inga bekymmer.

Vissa lagändringar har man gjort, men vi har ingen "beredskapslag" för fredstida problem, utan då måste vi såvitt jag förstår ändra grundlagen, vilket är rätt mycket jobb då det med rätta göras med försiktighet.

Dina andra argument är nog något som riskerar gå OT rätt fort, men jag tänker bemöta dom helt kort.

Vad det gäller återvändande terrorister som är svenska medborgare så borde även du inse att det är en oerhört svår fråga. Att vägra någon komma tillbaka för ett brott innebär i princip att man fråntar någon deras medborgarskap, vilket inte är en helt lätt sak att reglera på ett rättssäkert sätt och dessutom lär det nog kräva grundlagsändring.

Vad det gäller gymnasielagen så har du helt enkelt fel, den första tog minst 5 månader från förslag till antagande och den andra uppstod inte ur ett vakuum, utan var en sorts förlängning av den första.

Att jämställa komplexiteten i att genomföra en lag som gymnasielagen med en lag om hur/när man ska frånta någon deras medborgarskap är i min mening helt fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Tack så mycket. Aldrig hört om den där så ska läsas på mer sen. Men jag kvarstår skeptisk tills vidare.

edit: Jag slutade läsa redan på första stycket där det står: https://en.wikipedia.org/wiki/Integrative_level som i sin tur leder till https://en.wikipedia.org/wiki/Consciousness. Tro vad du vill, det respekterar jag. Inte exakt relevant här iallafall så vi slutar diskutera.

Jag förstår inte varför du slutade läsa pga av de länkarna. Det framgick inte.

Men, ämnet är relevant för hur man tolkar spridningen av SARS-CoV-2. Det finns de som vill se en övergripande orsak till de spridningsmönster vi ser, när det mest handlar om enkla fenomen som den statistiska fördelningen av mänskliga kontakter. Kännedomen om emergenta fenomen är grundläggande för vidare förståelse av de mönster vi ser i både samhälle och natur. Här är länkar till två nobelpristagare som bygger på emergens, Roger Sperry 1981 och Richard Thaler 2017.

Det blev relevant igen i morse när en filur menade att man skulle snarare vaccinera de yngre än de äldre och svaga, om man måste priotirera.

I artikeln antyds även hur läkemedelsbolaget Biogen omdevet kan ha startat extra snabb spridning i USA via en konferens i Boston. Tydligen tog NY Times upp det mer utförligt i våras (12 april 2020) i en artikel, som jag hade missat - https://www.nytimes.com/2020/04/12/us/coronavirus-biogen-bost....

Generellt är spridningen säkert något i stil med en Pareto-fördelning som så att ett fåtal sprider mer än den stora massan. Här en artikel från 2018 som beskriver exakt det:

Kujala, R., Weckström, C., Mladenović, M. N., & Saramäki, J. (2018). Travel times and transfers in public transport: Comprehensive accessibility analysis based on Pareto-optimal journeys. Computers, Environment and Urban Systems, 67, 41-54.

Här är ett diagram ur artikeln som visar fördelning av olika restider i ett sammanhang, där vi ser hur en verklig fördelning kan se ut. Restider kan användas som "proxy" ("indirekt mått") på antalet kontakter man har, och därmed ge en bild av hur viktig restiden är för smittospridning.

Det följer en Pareto-fördeling hyfsat väl, vilket gör att diskussionen om superspridare saknar hyfs, balans, nyans och relevans i många svenska dagstidningar. Det är en gradvis spridning av olika kategorier i samhället.

Ja, jag önskar också att man hade haft en mer paranoid inställning redan i februari, likt Norge och Finland; förvisso de hade andra resmönster, med förre utlandsresor till vad som senare upptäcktes vara härdarna. Men nu? Nu är det andra förutsättningar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vissa lagändringar har man gjort, men vi har ingen "beredskapslag" för fredstida problem, utan då måste vi såvitt jag förstår ändra grundlagen, vilket är rätt mycket jobb då det med rätta göras med försiktighet.

Dina andra argument är nog något som riskerar gå OT rätt fort, men jag tänker bemöta dom helt kort.

Vad det gäller återvändande terrorister som är svenska medborgare så borde även du inse att det är en oerhört svår fråga. Att vägra någon komma tillbaka för ett brott innebär i princip att man fråntar någon deras medborgarskap, vilket inte är en helt lätt sak att reglera på ett rättssäkert sätt och dessutom lär det nog kräva grundlagsändring.

Vad det gäller gymnasielagen så har du helt enkelt fel, den första tog minst 5 månader från förslag till antagande och den andra uppstod inte ur ett vakuum, utan var en sorts förlängning av den första.

Att jämställa komplexiteten i att genomföra en lag som gymnasielagen med en lag om hur/när man ska frånta någon deras medborgarskap är i min mening helt fel.

Du har såklart väldigt bra poänger gällande komplexiteten.
Å andra sidan har vi haft dessa problem i rätt många år nu. Hur många år anser man att det ska ta att ändra något i grundlagen?
Exempelvis Svenska medborgare som halshugger människor i andra länder. Ska det ta 10år att lagstifta? 1år? 5år? 20år?
Jag inser också att det här lätt kan spinna iväg rejält off topic så jag lämnar detta här.

För att växla över till något mer konkret. Om vi hypotetiskt leker med tanken att Covid skulle mutera till något riktigt farligt. Säg samma smitta och spridning men att dödligheten skulle gå upp till 20% av de smittade.
Då går det inte att lalla på och säga att folk måste åka tåg.
Vad har regeringen för möjligheter då? Och skulle svaret då även vara att det tar flera år att ändra lagarna för att kunna göra åtgärder?

Visa signatur
Permalänk
Lego Master
Skrivet av ZyntaX:

Du har såklart väldigt bra poänger gällande komplexiteten.
Å andra sidan har vi haft dessa problem i rätt många år nu. Hur många år anser man att det ska ta att ändra något i grundlagen?
Exempelvis Svenska medborgare som halshugger människor i andra länder. Ska det ta 10år att lagstifta? 1år? 5år? 20år?
Jag inser också att det här lätt kan spinna iväg rejält off topic så jag lämnar detta här.

För att växla över till något mer konkret. Om vi hypotetiskt leker med tanken att Covid skulle mutera till något riktigt farligt. Säg samma smitta och spridning men att dödligheten skulle gå upp till 20% av de smittade.
Vad har regeringen för möjligheter då? Och skulle svaret då även vara att det tar flera år att ändra lagarna för att kunna göra åtgärder?

Det går såklart att göra ändringar i grundlagen, men det måste göras i omgångar med ett val däremellan för att säkerställa att det faktiskt är nånting som hela landet är med på.
Och det är inte säkert att man faktiskt VILL lagstifta om att det ska vara möjligt att frånta någon deras medborgarskap, även om det i ett enskilt fall verkar vara väldigt svart eller vitt i frågan. Det får många följdeffekter, varav de jävligaste är de vi inte kan förutse. Man vill helt enkelt inte öppna den burken med illavarslande maskar, även om den allmänna opinionen (på grund av känslosvallningar) hade varit övervägande för en kortsiktig lösning. Och det faktum att ingen regering, varken vänster eller höger, de senaste 20 åren infört nån slags möjlighet, talar väldigt mycket för att man verkligen inte tycker att det vore en lösning.

Tillbaka till Covid-19 så hade man ju från riksdagens sida fått mandat att införa tillfälliga restriktioner, men använde dem inte i nån större utsträckning. Det verkar vara lite pajkastning mellan regeringen och riksdagen just nu och jag är inte tillräckligt insatt för att veta vem som har rätt.
Jag tror man är väldigt tveksam till att införa vad som i mångas ögon skulle liknas vid undantagstillstånd, och försöker i längsta möjliga termer låta folk själva begripa vad som behöver göras. Återigen vill man inte öppna upp möjligheten till konstiga förehavanden för en kommande regering som kanske inte har samma syn på medborgarna. Man kan inte bara se till nuläget, utan vi måste även upprätthålla ett rättsklimat som går att leva i post-corona.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag vet inte vilka lagliga möjligheter man hade haft då. I värsta fall får man kanske ta till lagvidriga åtgärder, som t.ex. dom gjorde i Danmark i samband med avlivningen av minkarna. Å andra sidan så kanske följsamheten till de allmänna rekommendationerna hade blivit rejält mycket högre om folk trillade av pinn till höger och vänster, så det kanske inte hade behövts när väl självbevarelsedriften kickar in.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag vet inte vilka lagliga möjligheter man hade haft då. I värsta fall får man kanske ta till lagvidriga åtgärder, som t.ex. dom gjorde i Danmark i samband med avlivningen av minkarna. Å andra sidan så kanske följsamheten till de allmänna rekommendationerna hade blivit rejält mycket högre om folk trillade av pinn till höger och vänster, så det kanske inte hade behövts när väl självbevarelsedriften kickar in.

Precis. Nu finns varken självbevarelsedriften eller respekt för sjukvården. Frågan är ifall inte du och jag lyfte detta i april?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det där NBC inslaget blir jag irriterad på och därav denna vägg av text. Sverige används som bollträ för politiker och medier i andra länder för att driva sina egen agendor och verka oftast vilja förenkla mekanismerna med spridnings- och dödstal när verkligheten i själva verket är komplex och inte linjär. Det är rätt tröttsamt att försöka förklara det för de utlänningar jag diskuterar med. På ett sätt kan man förstå det; vi sticker ut i mycket högre dödstal än våra närmaste grannländer. Å andra sidan är det ännu mycket högre dödstal/capita i många andra länder i världen och dessutom sjunker Sverige i position på den listan.

Den största skillnaden för de Nordiska länderna i dödstal ligger framförallt i de höga dödstal vi hade i våras och inte efter det, i somras såg kurvorna i de nordiska länderna väldigt mycket mer lika ut. Varför det uppstod är väl inte officiellt färdigutrett än (?), men av vad jag själv har sett rapporterats tror jag det beror på en kombination av:
1. Annan spridning här - många hade sportlov när spridningen exploderade i Italien och närområdena och tusentals skidturister kom hem som potentiella spridningsskällor på massor av ställen i Sverige vilket gjorde smittspårning svårt. En annan tidig smittkälla med avsevärt större överdödlighet var invandrartäta områden i t ex Stockholm. Utan att bli invandringspolitisk så har Sverige tagit emot mycket flyktningar och generellt sett så bor de fler tillsammans på mindre ytor och oftare över generationsgränserna, dessutom besöker/får de besök från sina hemländer. Likaså har de generellt sämre ekonomi, åker mer kollektivt, kan inte lika lätt stanna hemma från jobbet, har mer temporära jobb och dessutom svårare att ta till sig information på svenska.
2. Bristande testnings-och skyddsutrustningskapacitet i kombination med landstingens/regionernas stora självbestämmande. Vi hade alldeles för små lager för att hantera utbrottet till skillnad från t ex Finland som fortfarande har beredskapslager på en helt annan nivå än oss. När regionerna själva skulle få in skyddsutrustning i konkurrensen och sen också ordna ökad testning har de i vissa fall inte klarat av det så bra. Det hade varit bättre om det legat på nationell nivå. Äldrevården blev också lidande med knappt någon skyddsutrustning och för svaga insatser till att börja med.
3. Förskjutning i tid för dödsfall. En del som dör i influensa eller covid hade dött ändå inom snar tidsrymd, ur statistiksynpunkt är detta normalt sett inte är ett problem när man jämför olika länder så länge som man rapporterar på samma sätt. Sverige hade dock en rätt hög underdödlighet sent 2019 jämfört med tidigare år, kanske för att influensan inte tog så hårt då (?). I vilket fall så kan detta ha påverkat överdödlighetetstalen under mars-maj. https://www.news-medical.net/news/20201116/Study-compares-dea...

NBC-inslaget är ett exempel på en rent ut sagt korkad ensidighet för att få till en vinkel som går hem i rutan hellre än att försöka visa verklighetens komplexitet, De driver tesen att vi skulle ha velat försöka få flockimmunitet och att det nu har misslyckats. Det har såvitt jag vet, aldrig varit fallet att Sverige har haft som strategi att låta viruset löpa fritt för att dö ut av sig självt när flockimmunitet uppnåtts, men ändå ser man detta påstås om och om igen i utländska medier; t o m Trump mumlade nåt om det på någon av de parodiska presskonferenser han höll förut.

Sen säger de nåt om att vi har störst ökning av intensivvårdspatienterna, vilket jag inte vet om det är sant, men det är i såfall en momental blick, när man egentligen ska titta på detta i relation till uppsving i spridning och absoluta tal. Centrala och södra Europa har haft väldigt höga smittotal och i många fall passerat toppen på andravågen nu, medan andravågen kom senare till Norden.

Jag hörde en bra intervju https://sverigesradio.se/avsnitt/1620675 av Belgiens smittskyddschef på P1 idag (Belgien är det värst drabbade landet/capita om man går på officiella dödssiffror) och han sa att de ha legat på max vad de klarar av inlagda på intensivvårdsplatser (ca 1500 st) ett tag, men det har nu börja gå ner och ligger nu på ca 1300 inlagda. Som jämförelse har Sverige 186 st inlagda nu, på en befolkning som är fullt jämförbar med Belgiens (11 mot 10,4 miljoner). Det är visserligen mycket fler än vi hade för några veckor sedan, men att dra generella slutsatser av det i den stil NBC gör är rent ohederlig argumentation. Smittskyddschefen talade förresten också om munskydd och sa att de kan vara till viss hjälp i vissa situationer, men att hålla avstånd och folks beteende är avsevärt mycket viktigare. Detta är ju helt i linje med vad vi har sett med att spridningen inte verkar hållas tillbaka i länder som använder det mycket.

Var jag som lade ut NBC-klippet och håller med dig. Inte roligt när utlandet har en så sned uppfattning av Sverige. Det var det jag ville visa. Sedan har jag ju också en egen åsikt varför dödstalen blev stora. Att det är ungefär som de gnäller om i USA. Att de inom åldringsvården får för dåligt betalt och mycket folk in och ut samt: - Vad är utrusningen som behövs? Någon som vet hur det är i Norge och Danmark med löner och skyddsutrustning?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Regeringen i UK kommer att släppa lös kramandet i jul. "Bubblor" om tre hushåll (ingen begränsning på antalet medlemmar) får träffas i 5 dagar. Sista spiken i den brittiska kistan, säger jag.
https://www.theguardian.com/world/2020/nov/24/the-five-day-ch...

Permalänk
Medlem

Europa är komplicerat med många och olika stora länder. Här är en svit med diagram som visar hur spridningen av SARS-CoV-2 har sett ut från sommaren 25 juli till idag 25 november, de senaste fyra månaderna. Det borde täcka in nivåerna strax innan Andra vågen.

Jag har delat upp länderna i fyra grupper efter hur stor befolkning de har.

Grupp 1. Från Gibraltar (33 691) till Cypern (875 899)
Grupp 2. Från Estland (1,33 miljoner) till Danmark (5,79 miljoner)
Grupp 3. Från Serbien (6,80 miljoner) till Belgien (11,6 miljoner)
Grupp 4. Från Nederländerna (17,1 miljoner) till Ryssland (145 miljoner)

Det presenteras två typer av data, kumulativt antal döda per dag per miljon samt 7-dagars glidande medelvärde för andel smittade av testade per dag. De saknas en del data för de minsta länderna.

För att se diagrammen klicka på Visa innehåll.

Grupp 1. Kumulativ.

Grupp 1. Per dag.

Grupp 2. Kumulativ.

Grupp 2. Per dag.

Grupp 3. Kumulativ.

Grupp 3. Per dag.

Grupp 4. Kumulativ.

Grupp 4. Per dag.

Dold text

Det går väldigt snabbt för många länder och när det väl har kommit in så verkar inte mycket hjälpa.

Fördröjningen från smitta till symptom är förödande för folks vaksamhet, oavsett land och åtgärder.

EDIT: Jag ser att ourworldindata.org har besvarat en fråga från en läsare om hur Sverige rapporterar med eftersläp, https://ourworldindata.org/covid-sweden-death-reporting. Sverige rapporterar dödsdatum, medan alla andra länder rapporterar rapporteringsdatum. Det finns både för- och nackdelar med det här. Sannolikt är det så att Sverige har färre falska rapporter, då faktiskt dödsorsak hinner utredas någon eller några dagar mer grundligt här. Fast, det ställer till det vid jämförelser. Varför kan de andra länderna inte rätta in sig ledet; jävla töntar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robby:

Regeringen i UK kommer att släppa lös kramandet i jul. "Bubblor" om tre hushåll (ingen begränsning på antalet medlemmar) får träffas i 5 dagar. Sista spiken i den brittiska kistan, säger jag.
https://www.theguardian.com/world/2020/nov/24/the-five-day-ch...

i Sverige får man ju träffas hur många som helst, så hur är det sista spiken menar du?

Permalänk
Medlem

Medcram har en intressant genomgång av AstraZeneca - Oxford vaccinet, AZD1222, och skillnader mellan det och de två tidigare mRNA vaccinerna.

Några intressanta punkter:

• AZD1222 skyddar också mot infektion och spridning. Detta vet man tack vare att man aktivt testade deltagarna under studiens gång. De tidigare mRNA vaccinens studier inväntade att deltagarna fick symptom och därför vet man med säkerhet endast att de förhindrar att man insjuknar i Covid-19. Om dessa vaccin även skyddar mot vaccin och spridning går ej att utläsa av studierna.

• Att ge 1/2 dos följt av en hel dos ger en verkningsgrad på 90%. Denna doseringsstrategi verkar ha uppkommit genom att någon missuppfattat något i UK delen av studien. I USA studien, som ännu inte är klar, försöker man tydligen nu se om man kan ändra doseringsstrategin under gång och även där få en grupp som får ½ dos vid första tillfället.

• AZD1222 kan förvaras i en vanlig kyl, och är därför lättare att transportera och hantera.

• Inga allvarliga sidoeffekter har påträffats

• Inga personer som fick vaccinet insjuknade i allvarlig Covid-19

• Priset förväntas bli $3-$5. AstraZeneca har lovat att dom inte kommer göra vinst på vaccinet under pandemin vilket ger det låga priset (jag tror jag sett siffror på ca $20 för de andra vaccinen).

• AstraZeneca har planerat för att tillverka 3 miljarder doser under 2021, men tack vare "doseringsmisstaget" i studien så kommer man nu kunna producera 4,5 miljard doser (enligt videon, såsom jag fattar och räknar borde det bli doser som räcker till 2 miljarder personer, 2 miljarder heldoser och 1 miljard heldoser som görs om till 2 miljarder halvdoser).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittade denna tråden nyss på måfå. Vill bara ge ut en varning att folk ska vara extra försiktiga nu under vintern. Detta då vi också har säsongsinfluenzan på gång, och att få den samtidigt som covid-19 är extra dödligt.. Så tänkt extra på att hålla avstånd och följ de andra tipsen, tack och var säkra!

Permalänk
Medlem

Det har varit en del kritik mot AstraZenecas studie, eftersom de ändrat upplägg efter hand och lagt ihop resultat mm. Studien med halv förstados och full andrados (90% effektivitet) omfattade bara 2741 personer, medan dubbla fulla doser (62% effektivitet) hade 8895 personer. Antagligen ville de snabbt klämma ur sig en positiv rapport efter att Pfizer och Moderna hade gjort det med sina vaccin, men de skulle nog ha väntat tills resultaten är mer säkra på resultaten.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det har varit en del kritik mot AstraZenecas studie, eftersom de ändrat upplägg efter hand och lagt ihop resultat mm. Studien med halv förstados och full andrados (90% effektivitet) omfattade bara 2741 personer, medan dubbla fulla doser (62% effektivitet) hade 8895 personer. Antagligen ville de snabbt klämma ur sig en positiv rapport efter att Pfizer och Moderna hade gjort det med sina vaccin, men de skulle nog ha väntat tills resultaten är mer säkra på resultaten.

Kritik har dom säkert fått, konstigt vore det annars, men jag tror knappast rapporten kom nu för att "Antagligen ville de snabbt klämma ur sig en positiv rapport". Snarare nådde väl dom den s.k "primary efficacy endpoint" strax efter de två andra vaccinen.

Skälet till halvdosen som första injektion i UK studien antyds ju ha varit ett administrativt misstag och ska man tro Medcram så försöker AstraZeneca nu ändra US studien, som hittills haft full dos som första injektion, så att dom får till en grupp där som får halv dos som första injektion. Den Brasilianska studien använde full dos som första injektion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är en kritisk artikel jag läste om deras upplägg https://www.wired.com/story/the-astrazeneca-covid-vaccine-dat...

Den är i mitt tycke överdrivet kritisk och inte alldeles rättvis, men oavsett går det inte ignorera kritiken mot upplägget. Det hade varit bättre att ha kommit längre med studien med halv dos + heldos först innan man gick ut med resultat och då bara gå ut med det och skippa försöken med andra doser och olika placebo som förefaller sämre (om resultaten står sig från den lilla studien). Att slå ihop resultaten till någon slags genomsnittlig effektivitet på 70% är bara ovetenskapligt och kastar ett dåligt ljus över dem.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Drömmer jag för högt om tester till de som inte varit isolerade, så skulle man kunna få en relativt säker jul med närmsta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag bor delvis i Spanien och folk håller avståmd på grund av kravet. Här i Sverige känns det mycket slappare och folk kollar mest snett på en när man har det. Kan bero på med att min munskydd står det Sosseskydd på.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Jag bor delvis i Spanien och folk håller avståmd på grund av kravet. Här i Sverige känns det mycket slappare och folk kollar mest snett på en när man har det. Kan bero på med att min munskydd står det Sosseskydd på.

Så det förekommer inte att folk trängs och tror att munskydden skyddar dem i trängseln? Varför har du munskydd i Sverige trots att de inte ger något skydd?