Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Ahahopp :/ Det var ju trist, hade varit en förklaring till varför vissa blir jätte sjuka medans andra inte.
Nu får vi leva i ovissheten igen

Ett par förklaringar är nog dels vitamin-D brist (som du själv var inne på) och dels immunitet från tidigare likartat virus.

Nu ska man väl ta detta med en nypa salt, men det finns iaf en del studier som visar på att brist på vitamin-D leder till ett nedsatt immunförsvar och att gränsvärdet för vad som är brist kanske är lite lågt ur immunförsvarets synvinkel (som jag fattat det så menar vissa på att gränsvärdet är satt till en nivå där man inte riskerar problem med skelett). Jag vill påpeka att jag inte uppmanar någon att kosttillskott, vare sig vitaminer eller annat!

Sen har jag i tidigare inlägg (här och här) länkat till den gode Dr Campbells video där det talas om att personer som utsatts för vissa betacoronavirus också har blivit immuna mot sars-cov-2. Det är väl inte otänkbart att vissa av våra medborgare tillhör denna grupp och därför helt enkelt inte blir sjuka, eller endast lindrigt sjuka.

Disclaimer: Bara för sakens skull så vill jag påpeka att det givetvis kan vara så att jag har rent åt helvete fel. Bara så ni vet

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Intressant granskande reportage på ettan just nu: Antivaccinrörelsen.

Ja riktigt skrämmande med ett gäng "nästan religiösa" kvacksalvare som sprider skräckpropaganda och ger medicinska råd. Undrar hur många som kommer att dö pga deras agerande.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ja riktigt skrämmande med ett gäng "nästan religiösa" kvacksalvare som sprider skräckpropaganda och ger medicinska råd. Undrar hur många som kommer att dö pga deras agerande.

Se det från ett annat perspektiv. Låt de klösa på för det gör ingen betydlig skillnad ändå. Sen om vaccinet kommer att lugna ner världen återstår att se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Intressant granskande reportage på ettan just nu: Antivaccinrörelsen.

Såg den på lunchen igår. Vilka stolpskott. Jag fattar inte hur man kan tro mer på random personer på Youtube än hela den etablerade forskarvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ja riktigt skrämmande med ett gäng "nästan religiösa" kvacksalvare som sprider skräckpropaganda och ger medicinska råd. Undrar hur många som kommer att dö pga deras agerande.

Skrivet av snajk:

Såg den på lunchen igår. Vilka stolpskott. Jag fattar inte hur man kan tro mer på random personer på Youtube än hela den etablerade forskarvärlden.

Nej, det är ju precis som Hurtigbullen skriver, "skrämmande". Ibland är det svårt att förstå hur människor resonerar.

Permalänk

Kan någon rekommendera en bra sida där man kan följa COVID-19, tänkte antal dödsfall och hur viruset sprider sig.

Permalänk
Medlem

Giesecke har idag medgett att han hade fel om hur viruset skulle spridas och att vi skulle kunna uppnå flockimmunitet.
https://www.svtplay.se/video/24909141/morgonstudion/morgonstu...

Skrivet av Christiaan:

Kan någon rekommendera en bra sida där man kan följa COVID-19, tänkte antal dödsfall och hur viruset sprider sig.

För hela världen finns denna sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Se det från ett annat perspektiv. Låt de klösa på för det gör ingen betydlig skillnad ändå. Sen om vaccinet kommer att lugna ner världen återstår att se.

Jag håller inte med dig. Såna här personer är farliga. Till vilken grad det kommer påverka vaccinering mot sars-cov-2 är svårt att veta, men dom har redan nu påverkat saker som vaccinering mot mässlingen. Vilka skäl såna här fanatiska människor har att sprida sin propaganda/falska information är svårt att veta, men att det är farligt att dom gör det är uppenbart.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på var man kan köpa bra munskydd i tyg? Helst svarta? Köpte nån skit från CDON som jag inte har någon användning för.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Någon som har tips på var man kan köpa bra munskydd i tyg? Helst svarta? Köpte nån skit från CDON som jag inte har någon användning för.

Uniqlo hade bra munskydd, kolla där. Vi har något i tyg från Zalando också, men det är lite litet, i övrigt rätt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Uniqlo hade bra munskydd, kolla där. Vi har något i tyg från Zalando också, men det är lite litet, i övrigt rätt ok.

Sjysst, tackar!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Se till att köpa tygmunskydd med engångsfilter av typen PM2.5. Vi kör med sådana. Snygga (nåja, allt är relativt), tvättbara och 2.5 filtret gör sitt jobb (hoppas jag)

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte Esound Kirurgiskt munskydd typ IIR på apoteket i 10-pack, använder dom då jag går och handlar mat, kan nämna att igår då jag var på min lokala Coop butik var jag ensam att använda munskydd, var väl ett 50 tal i butiken, inte en enda hade munskydd och så har trenden varit här i Umeå, man ser sällan nån som bär munskydd och med tanke på att mitt närmaste apotek hade hundratals i en korg vid kassan så verkar de inte vara nån stor åtgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag köpte Esound Kirurgiskt munskydd typ IIR på apoteket i 10-pack, använder dom då jag går och handlar mat, kan nämna att igår då jag var på min lokala Coop butik var jag ensam att använda munskydd, var väl ett 50 tal i butiken, inte en enda hade munskydd och så har trenden varit här i Umeå, man ser sällan nån som bär munskydd och med tanke på att mitt närmaste apotek hade hundratals i en korg vid kassan så verkar de inte vara nån stor åtgång.

Det är ju bra att det finns åt de som känner de behöver men förstår inte varför du tycker det verkar konstigt att nästan ingen använder dem, vi har ingen rekommendation om att använda dem så varför skulle majoriteten göra det?
Ser någon enstaka ute i verkligheten som använder det. Dock är många fler på jobbet då vi fått instruktioner om att använda det när vi befinner oss på andra avdelningar eller har svårt att hålla distansen. Men även där fungerar de mest som axelvaddar eller halsskydd då de åker av och på hela tiden.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Intressant här där jag bor i Finland, rekomenderas det att man använder munskydd. Rekommendationen efter att det kom en kraftig ökning av antalet smittade i sjukvårdsdistriktet 50-60 personer per dag. Höll i sig i en vecka ungefär.
Man såg hur förhållandet mellan de som bar och de som inte var ändrades för varje dag..
Det tog kanske knappt en vecka, men nu använder långt mer än 90% munskydd speciellt i butiker och större affärer. I små nischade affärer där avstånds kan hållas och det är bara ett fåtal kunder åt gången, så där är det kanske 50/50

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-och-ekstrom-haller-...

Gymnasieskolorna stänger på måndag t.o.m. trettondagen. Hoppas det har önskad effekt (minska smittspridning inför jullovet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-och-ekstrom-haller-...

Gymnasieskolorna stänger på måndag t.o.m. trettondagen. Hoppas det har önskad effekt (minska smittspridning inför jullovet).

Gillar hur de "stänger skolorna" under sommar och vinterlov.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Gillar hur de "stänger skolorna" under sommar och vinterlov.

Det kanske inte är så dumt ändå. Jag misstänker att tankegången är att rätt många kommer att fira jul med släkten oavsett vilka rekommendationer som ges. Om gymnasielever då stannar hemma cirkus 2½ vecka innan julfirandet så borde smittspridningen mellan gymnasielever avstanna till viss del och därmed kan man kanske undvika en del smittspridning till äldre generationer i julfirandet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det är ju bra att det finns åt de som känner de behöver men förstår inte varför du tycker det verkar konstigt att nästan ingen använder dem, vi har ingen rekommendation om att använda dem så varför skulle majoriteten göra det?
Ser någon enstaka ute i verkligheten som använder det. Dock är många fler på jobbet då vi fått instruktioner om att använda det när vi befinner oss på andra avdelningar eller har svårt att hålla distansen. Men även där fungerar de mest som axelvaddar eller halsskydd då de åker av och på hela tiden.

Det blir en utmaning som heter duga för Tegnell att motbevisa resten av världens rekommendationer från högt uppsatta läkare och forskare.

Anledningen till att FHM inte rekommenderar munskydd är för att dom inte litar på att svenska folket kan hantera det (och då kan det ha motsatt effekt). Dock haltar detta antagande eftersom det bygger på att folk skulle bli slappa och "leva som vanligt" med munskydd. Den som haft munskydd på sig vet att man inte lever som vanligt. Några sociala aktiviteter är det inte frågan om av den enkla anledning att det suger att ha det på sig. Man VILL inte leva som vanligt med munskydd.

Däremot är det givetvis effektivt vid tillfälliga besök i trånga miljöer (Tbanan, mataffärer etc) där avståndet inte kan hållas (och har aldrig fungerat sedan virusets debut i Sverige) Där det idag är massor med potentiella smittspridare helt utan munskydd. Och det tycker FHM är helt i sin ordning. En fullständig gåta som många troligen fått betala livet för.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Det blir en utmaning som heter duga för Tegnell att motbevisa resten av världens rekommendationer från högt uppsatta läkare och forskare.

Anledningen till att FHM inte rekommenderar munskydd är för att dom inte litar på att svenska folket kan hantera det (och då kan det ha motsatt effekt). Dock haltar detta antagande eftersom det bygger på att folk skulle bli slappa och "leva som vanligt" med munskydd. Den som haft munskydd på sig vet att man inte lever som vanligt. Några sociala aktiviteter är det inte frågan om av den enkla anledning att det suger att ha det på sig. Man VILL inte leva som vanligt med munskydd.

Däremot är det givetvis effektivt vid tillfälliga besök i trånga miljöer (Tbanan, mataffärer etc) där avståndet inte kan hållas (och har aldrig fungerat sedan virusets debut i Sverige) Där det idag är massor med potentiella smittspridare helt utan munskydd. Och det tycker FHM är helt i sin ordning. En fullständig gåta som många troligen fått betala livet för.

Då de flesta andra länder har det lika illa som vi är det rätt tydligt att det inte gör någon större nytta.
Kan hålla med om man borde ha det i trånga utrymmen men ingen tvingar någon att inte ha det så det är ju fritt fram. Men skulle ändå tro det är få smittspridare ute, de flesta håller sig faktiskt hemma när de är sjuka. Sen är ju kollektivtrafiken bara ett problem i större städer, ute på landet hade man även före en egen buss när man åkte kollektivt.
Sen tror jag inte det är så många som fått sätta livet till. Mina tankar går så här, 2019 hade vi en underdödlighet på ca 3000 och i år har vi en överdödlighet på ca 3000. Så antar man att de 3000 levde på övertid har vi en faktiskt överdödlighet på 0 vilket jag får tycka är ett bra resultat jämfört med andra länder. Speciellt då vi inte vet vad deras övriga förbud har/kommer orsaka i lidande och död. Sen kan ju givetvis detta ändras och vi inte kan göra ett bokslut förens efter tidigast 2021 för vad covid orsakat för problem.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Nu har man inte hängt med i allt som skrivits här på länge.

Min situation är enligt följande:
Stockholm, har inte haft eller i så fall lindrigt (inget antikroppstest), har släkten (föräldrar, morföräldrar (riskgrupp bl.a. pga ålder), syskon, syskonbarn m.fl) i Norrbotten. Har en flygresa bokad just nu. Som det ser ut nu och känns så kommer den avbokas och jag håller mig kvar i Stockholm. Hade ju hoppats på att FHM skulle levererat lite besked denna vecka.

Så, inför nästa veckas troliga rekommendationer så lär det väl inte vara tillrådigt att resa norrut med flyg som man brukar.

Vad tror/anser ni andra om ovanstående resonemang?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Inaktiv

Inte en jävel kan hantera munskydd rätt.
Hade en här från bostadsbolaget, han hade munskydd och handskar och hela baletten. Men ändå drog han ner munskyddet nedanför munnen när han var här
🤷‍♂️🤦‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det kanske inte är så dumt ändå. Jag misstänker att tankegången är att rätt många kommer att fira jul med släkten oavsett vilka rekommendationer som ges. Om gymnasielever då stannar hemma cirkus 2½ vecka innan julfirandet så borde smittspridningen mellan gymnasielever avstanna till viss del och därmed kan man kanske undvika en del smittspridning till äldre generationer i julfirandet.

Jag som har gymnasieungdomar "vet" att det att det inte kommer ha så stor effekt, de kommer hänga tillsammans ändå och dela energi-drycks burkar med varandra o.s.v. Men tanken är väl god och i dessa tider är det väl tanken som räknas?

"Problemet" med den åldern är:
1. Man är odödlig (är man helt övertygad om i alla fall)
2. Man kan och vet allt (är man helt övertygad om i alla fall)
2. Man är biologiskt programmerad att frigöra sig (d.v.s. oberoende av vad föräldrar och vuxenvärlden säger så kommer man bara lyssna ointresserat med ett halvt öra)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Nu har man inte hängt med i allt som skrivits här på länge.

Min situation är enligt följande:
Stockholm, har inte haft eller i så fall lindrigt (inget antikroppstest), har släkten (föräldrar, morföräldrar (riskgrupp bl.a. pga ålder), syskon, syskonbarn m.fl) i Norrbotten. Har en flygresa bokad just nu. Som det ser ut nu och känns så kommer den avbokas och jag håller mig kvar i Stockholm. Hade ju hoppats på att FHM skulle levererat lite besked denna vecka.

Så, inför nästa veckas troliga rekommendationer så lär det väl inte vara tillrådigt att resa norrut med flyg som man brukar.

Vad tror/anser ni andra om ovanstående resonemang?

Har själv föräldrar och syskon i GOT. Bor i Sthlm. Planen (önskemålet) var att fira jul ihop men vi kommer stanna hemma och jag hoppas de flesta i landet resonerar på samma sätt. Fira bara jul med de du bor med, eller anslut ett mindre sällskap om du saknar familj. Var försiktiga. Vi är på slutspurten nu, vaccinet är de facto på G. Smitta inte ner dina nära och kära nu när vi kämpat nästan hela året. Kom ihåg att unandingsluft smittar och du kan sprida virus när du är symtomfri, och märkligt nog har många burit på Covid-19 utan symtom.

2020 suger. Inget är som vanligt. Stryk hela året från kalendern. Och det inkluderar jul- och nyår. Ta igen med råge när allt är normalt istället.

Så resonerar jag.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag som har gymnasieungdomar "vet" att det att det inte kommer ha så stor effekt, de kommer hänga tillsammans ändå och dela energi-drycks burkar med varandra o.s.v. Men tanken är väl god och i dessa tider är det väl tanken som räknas?

"Problemet" med den åldern är:
1. Man är odödlig (är man helt övertygad om i alla fall)
2. Man kan och vet allt (är man helt övertygad om i alla fall)
2. Man är biologiskt programmerad att frigöra sig (d.v.s. oberoende av vad föräldrar och vuxenvärlden säger så kommer bara lyssna ointresserat med ett halvt öra)

Men då umgås de ju i mindre grupper, det gör mycket stor skillnad på smittspridningen jämfört med att alla är på gymnasieskolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Gillar hur de "stänger skolorna" under sommar och vinterlov.

Felaktigt, skolorna som hade varit "stängda" "öppnade" till sommarlovet. Nu blir det väl två veckor på distans och sedan får väl saken omprövas. Inget utesluter fortsatta direktiv om distansundervisning efter jullovet, men det är över en månad dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Då de flesta andra länder har det lika illa som vi är det rätt tydligt att det inte gör någon större nytta.
Kan hålla med om man borde ha det i trånga utrymmen men ingen tvingar någon att inte ha det så det är ju fritt fram. Men skulle ändå tro det är få smittspridare ute, de flesta håller sig faktiskt hemma när de är sjuka. Sen är ju kollektivtrafiken bara ett problem i större städer, ute på landet hade man även före en egen buss när man åkte kollektivt.
Sen tror jag inte det är så många som fått sätta livet till. Mina tankar går så här, 2019 hade vi en underdödlighet på ca 3000 och i år har vi en överdödlighet på ca 3000. Så antar man att de 3000 levde på övertid har vi en faktiskt överdödlighet på 0 vilket jag får tycka är ett bra resultat jämfört med andra länder. Speciellt då vi inte vet vad deras övriga förbud har/kommer orsaka i lidande och död. Sen kan ju givetvis detta ändras och vi inte kan göra ett bokslut förens efter tidigast 2021 för vad covid orsakat för problem.

Grejen är att vi inte vet hur det hade sett ut om andra länder hade haft en slappare approach. Svensken är som regel plikttrogen och vi har troligen klarat oss osedvanligt bra med tanke på våra generösa regler och att ansvaret till stora delar legat hos individen. Jag är övertygad om att de flesta svenskar hade hanterat munskydd korrekt och vi hade haft lägre smittspridning och färre dödstal.

Det är förstås svårt att tvinga fram ett facit nu, håller med. Och lika svårt att få ett estimat på hur det hade sett ut i exempelvis USA om ingen hade haft munskydd. Nog för att Trump och Vita Huset har fått visa med all önskvärd tydlighet att deras anti-mask kampanj fick stora Covid konsekvenser på den egna bakgården. Det har förstås inte bara med utebliven mask att göra - det är en riskzon i största allmänhet. Men helt klart tror jag det påverkat.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Däremot är det givetvis effektivt vid tillfälliga besök i trånga miljöer (Tbanan, mataffärer etc) där avståndet inte kan hållas (och har aldrig fungerat sedan virusets debut i Sverige)

Jag tror att problemet är att då munskydd används, så används de mest där de inte gör särskilt stor nytta. Dvs utomhus, i affärer, korta resor utan trängsel i kollektivtrafiken; platser där vi vet att smittspridning inte sker i någon större utsträckning. Munskydd skulle förmodligen göra verklig nytta om de användes: i hemmet, i fikarummet på arbetsplatsen, på privata fester, när man tar en fika med en vän man inte sett på länge. Det är där huvuddelen av smittspridningen sker, men också där jag misstänker att människor är minst benägna att använda munskydd.

Virusexponeringen är proportionell mot tiden delat med kvadraten på avståndet, det är därför avståndet är viktigast medan tiden fortfarande spelar roll. Därav det tydliga mönstret från smittspårning var smittspridningen sker som mest. Att t.ex. affärer är mindre viktiga än man kan tro beror på att man visserligen kan komma nära andra där, men bara för en kort stund. Viktigast där är att man håller avstånd i köer som kan bildas, då man ibland kan vänta en längre stund nära andra där.

Skrivet av teejee:

Men då umgås de ju i mindre grupper, det gör mycket stor skillnad på smittspridningen jämfört med att alla är på gymnasieskolan.

Det beror också mycket på vilka grupper de umgås i, är det kompisar från samma klass eller kanske från en annan skola som man kan passa på att träffa när man nu har "ledigt"? Även när man går i en skola med kanske tusen elever så är man oftast nära ett litet urval av elverna under längre tider. Det viktiga vad det gäller gymnasier är istället att det genererar resor och trängsel i kollektivtrafiken. Effekten med distansundervisning på gymnasiet är osäker och förmodligen liten jämfört med andra saker, men det kan finnas ett symbolvärde också, att visa för ungomen att detta är allvar och även gäller dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Eh 🤨

Citat:

i fikarummet på arbetsplatsen, på privata fester, när man tar en fika med en vän man inte sett på länge

Hur ska man kunna göra detta med munskydd hade du tänkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Hur ska man kunna göra detta med munskydd hade du tänkt?

Det är ju precis därför jag tror att munskyddskrav inte blir särskilt effektiva. De hjälper inte där smittspridningen huvudsakligen sker.