Sony uppges återvända till mindre telefoner med Compact-familjen

Permalänk
Proffsmoddare

Kommer köpa en 12 mini ändå pga. mjukvarusupporten, men jag hoppas att detta blir en ny trend bland andra oems också.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Oooh, lovande! Vore skönt om det fanns någon efterföljare till min XZ1 Compact när den ger upp - hade en Z3 Compact innan och jag vill verkligen inte byta till större lurar nu när jag väl vant mig.

Den personliga önskelistan innehåller hyfsad IP-klassning, 1080p-display, någorlunda vettig kamera och 3.5mm-jack.
Givetvis med någon inte totalt värdelös SoC i också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Yes! Har varit att trycka på köp knappen flera ggr på Xperia 5 II, har XZ1 compact o den börjar strula ibland samt att jag önskar bättre kamera.
Hoppas den nya compacta har IP klassning(Ett måste) bra kamera, helt ok batteritid samt inte större än 5.5"

Permalänk
Medlem

Mindre telefoner (och enkelt utbytbart batteri) får mer än gärna komma tillbaka, ja tack.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ja tack. Det är saknat.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja vilken klump det var, det var så skönt när T39 kom.
Undrar om de nu också får plats med ett rejält batteri som håller över en vecka.

T39 var ju större.
https://www.gsmarena.com/ericsson_t28s-117.php
https://www.gsmarena.com/ericsson_t39-252.php

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Hoppas dom gör den bra. Gillade min z3 compact som kändes premium. Dom efter var plastiga och kändes allmänt billiga och saknade för tiden moderna funktioner.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Fick hem pixel 5 i helgen, den ligger väldigt bra i hand med 6" utan bezels och låg vikt.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Diggade Compact. Hade Z1C och Z5C, men kände mig jämt tvungen att roota de lurarna. Samt att uppdateringar alltid dröjde så. Sedan bytte jag märke efter cirka 2 år med Z1an och säg 4 med Z5an.

Haft Z5C och XZ1C, känt precis samma sak. För mycket förinstallerad skitprogramvara. Särskilt What's New driver en till vanvett, det respekterade åtminstone tidigare inte heller metered connection-inställningar.

Tack och lov har båda telefonerna haft en ganska livlig community, det finns många bra customroms till dem

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

små telefoner för oss alla! vad jag saknar en telefon som fungerar med 1 hand!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Håller med, c:a 5 tum fast smalare ratio skulle göra telefoner mer "hållbara". Mindre flytta runt dem i handen med risk för tapp för att nå. Kanske är en strategi precis som att inte skicka med ett skal för 1kr och täcka dem i glas...

Sony gör bra telefoner. Första Xperia var en mycket bra telefon och nästan perfekt formfaktor, bara 5mm smalare skulle passa de flesta.

Ska vi få bort kamerabumpen också genom att göra telefoner tjockare så det inte blir för trångt för batterierna. Verkar som de flesta ledande tillverkare experimenterar och kollar efteråt, medan smärre konkurrenter lyssnar mer på behov och önskemål.

Pixel 4a är ju typ den minsta androidtelefonen som finns just nu som ändå har ett mellanklass chipset, ungefär samma storlek som senaste iPhone SE och kan lätt hanteras med en hand. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5448288 Mindre telefoner än så har ju oftast mycket äldre och sämre chipset. Du kanske tänkte på den större varianten 4a 5G?

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Ja, jag trodde hoppet var förlorat! Älskar formatet på min XZ1 Compact som efterträtt Z3 Compact och först Z1 Compact. Hoppas på kamerabump och likvärdig batteritid. Inget superskärm behövs.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 5600X MOBO: ASUS ROG STRIX B550-I Gaming RAM: Crucial Ballistix DDR4 3600MHz 32GB
GPU: Asus GeForce RTX 3070 TUF Gaming OC NVMe: Samsung 980 Pro 2TB PSU+AIO+Chassi: NZXT H1

Permalänk
Skrivet av TM:

Pixel 4a är ju typ den minsta androidtelefonen som finns just nu som ändå har ett mellanklass chipset, ungefär samma storlek som senaste iPhone SE och kan lätt hanteras med en hand. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5448288 Mindre telefoner än så har ju oftast mycket äldre och sämre chipset. Du kanske tänkte på den större varianten 4a 5G?

Humm, jag bara stämde in i att smartphones är större än händer nu vilket inkluderar 5,5", och pratade om Sony-smartphones.

Jag pratade inte specifikt om några andra märken och definitivt inte om chipsets. En telefon bör vara gjord för att hållas i handen, och för att hålla länge.

En surfplatta, laptop eller dator kan göras större för de flesta inte använder den lika mycket dagligdags, och definitivt inte fiskar uppden ur ficken, lägger på bord, och allmänt handterar den lika mycket.

(Offtopic: Smartphones är nu med överväldigande majoritet är för stora för att användas bekvämt med en hand, och de tillverkas för att gå sönder för lätt, och de är för tunna för att räcka länge och repareras bra, och de har en kamerabump istället för vettig tjocklek.)

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Humm, jag bara stämde in i att smartphones är större än händer nu vilket inkluderar 5,5", och pratade om Sony-smartphones.

Jag pratade inte specifikt om några andra märken och definitivt inte om chipsets. En telefon bör vara gjord för att hållas i handen, och för att hålla länge.

En surfplatta, laptop eller dator kan göras större för de flesta inte använder den lika mycket dagligdags, och definitivt inte fiskar uppden ur ficken, lägger på bord, och allmänt handterar den lika mycket.

(Offtopic: Smartphones är nu med överväldigande majoritet är för stora för att användas bekvämt med en hand, och de tillverkas för att gå sönder för lätt, och de är för tunna för att räcka länge och repareras bra, och de har en kamerabump istället för vettig tjocklek.)

Sorry såg att jag citerade fel, skulle egentligen svara nån som frågade hur pixel 4a ska anses vara kompakt Men för övrigt kan jag bara hålla med, telefoner som kräver 2 händer att hanteras utan att man riskerar tappa den är inget jag skulle rekommendera heller.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Rätt storlek är x10 mini pro.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Fördelen med stor skärm är ju att det går att klämma in ett större batteri. Annars tycker jag nog att telefonerna idag är väl stora. Jag har idag en P10, som jag tycker är lagom i storlek. En liknande modell men med en skärm som fyller ut en större yta av telefonen, OLED och eventuellt någon mm tjockare för att få in ett större batteri hade varit fint.

Tyvärr har jag inget som helst förtroende för Sony som mobiltillverkare efter en histora med en telefon min sambo hade. För att inte ta upp alla halvfärdiga produkter de släpper inom i princip alla områden de ger sig på.
Flashiga specs på produkter som inte är tänkta att användas i verkligheten.

Men man kan ju alltid hoppas att fler tillverkare följer efter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeanC:

Om man kan anpassa sina telefoner efter svenska klimatet är jag nöjd.

Skaffade en Xperia Z1 som efter två veckor fick ett batteri svullet. Tog in den för reparation; fuktskada.. jaha? "Har du haft den utomhus när det vart kallt ute?" (under vinterhalvåret)

Jag: Ja i fickan och sedan tagit upp den för att kolla busstider och skicka sms typ.
Han: Ah den är inte anpassad för svenska klimat; tyvärr går det inte på garantin då.

Så var det med det :/ Kul när man köpte ett "flaggskepp" då.

Klagade direkt till Sony också, men fick ju samma dåliga respons där.

Haha jäklar, det där låter ju bedrövligt. De kanske inte ska sälja en telefon i Sverige då ifall den inte är anpassad för Sverige? Jag tror att du skulle kunna gå vidare med det, men kanske inte värt energin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jockos:

Fick hem pixel 5 i helgen, den ligger väldigt bra i hand med 6" utan bezels och låg vikt.

Du måste ha gigantiska händer om du kan använda tummen över hela skärmen

Permalänk
Medlem

Den som nekar att Apple sätter trender och att övriga tillverkare är fåren är vilse.

Permalänk
Medlem

6 tum är max gränsen!

Köpte nyss en Samsung A71 på hela 6.7 tum! Helt sjukt!!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mindre telefoner (och enkelt utbytbart batteri) får mer än gärna komma tillbaka, ja tack.

.
Enkelt utbytbara batterier kommer aldrig tillbaka, finns ingen efterfrågan.
Köp en Fairphone 2 får du en miljövänlig telefon och båda dina önskningar uppfyllda

Skrivet av Ryssfemma:

Den som nekar att Apple sätter trender och att övriga tillverkare är fåren är vilse.

Äpplet har deffinitivt en inverkan, men Android sätter minst lika många trender.
Var knappast äpplets sorgekanter du kunde landa flygplan på och 3.5" skärm för myror som drev designen mot den vi har idag, lol.
Äpplet var varken först med sin notch eller sätter någon sorts standard med sin fula notch.
Samsungs kurvade skärm som är värdelöst, har för någon anledning spridit sig till ett antal tillverkare.
Jag tror inte heller äpplets nya fyrkantiga design får så stor spridning, tror de flesta tillverkarna är nöjda med sin ganska värdelösa glasdesign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Du måste ha gigantiska händer om du kan använda tummen över hela skärmen

Den har lite fiffiga funktioner så du inte ska behöva sträcka dig över hela skärmen mer än nödvändigt!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Angående storlekar och tum...

Har mobilen tunna ramar så blir det ju inte fysiskt lika stort som förr. Det blir inte så bra att använda tum som storleksjämförelse mellan gamla och nya modeller längre.

Min S7 har t.ex. 5,1" skärm och måtten 69.6x142.4x7.9 mm
Fruns S10e har 5,8" skärm och måtten 69.9x142.2x7.9 mm

S10e på 5,8 tum är nästan exakt lika stor som S7 med 5,1" alltså.

Själv tycker jag att S7an var på gränsen till för stor då jag hade haft S4 mini och sen S4 några år när den förstnämnda dog.
Jag håller utkik efter bra rabatter på just S10e på Black week nu, eftersom det i princip inte finns några alternativ som har ungefär samma storlek, med minst 1080p-skärm och IP68, samt ingen störig böjd kant.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Och Pixeln är då 70.4 x 144.7 x 8 på 6", så väldigt jämförbar.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Och Pixeln är då 70.4 x 144.7 x 8 på 6", så väldigt jämförbar.

Ja, Pixel 4a har jag kikat på lite, den var ju väldigt bra i storlek och specs, men saknade IP68-rating, iaf officiell, samt SD-kortplats, sen var den inte så billig tidigare heller, men såg att den fanns för 4990kr på Black Week nu för de som inte har samma krav som jag.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Äntligen var första tanken...

"Trots att det nätta formatet från tidigare Compact-modeller följer med uppges telefonen inte matcha flaggskeppens inre komponenter"

...och där tappade man intresset, känns som att den kommer hamna i budget facket
vilket troligen medför att Sony tappar intresset att hålla den uppdaterad under någon
längre tid. Har tagit alldeles för lång tid sedan storlekshetsen började att någon tillverkare släppt en vettig
telefon i ett mindre format. Kopiera bara iPhone 12 mini, sätt in minneskortläsare och tryck in "vanilla" android i den, klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

En ny X10 mini kanske?

Farsan hade en X10 mini PRO för många år sedan. Rätt udda lur alltså, påminner en del om Xperia X1:an jag hade innan android på Xperia X10. Men Compact serien har varit schysst alltså, det är serien farsan gick över till efter den så kul att det finns nya modeller för honom. Jag är lite kluven på om jag vill se en modern tagning på X10 Mini pro... Jag hade inte köpt den, men hade gärna sett hur man gör den modern. Vanliga X10 Mini kan nog ha en marknad, den blev ju snabbt rätt löjligt billig vill jag minnas.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ja, Pixel 4a har jag kikat på lite, den var ju väldigt bra i storlek och specs, men saknade IP68-rating, iaf officiell, samt SD-kortplats, sen var den inte så billig tidigare heller, men såg att den fanns för 4990kr på Black Week nu för de som inte har samma krav som jag.

Jag och andra i Sverige har köpt från Frankrike för 360 Euro inkl frakt: https://www.fnac.com/Smartphone-Google-Pixel-4a-Simplement-no...

Verkar dock vara slut just nu men de får in ganska ofta, finns en tråd om att köpa Pixel 4a utomlands här: https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-google-pixel-4a-...

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Enkelt utbytbara batterier kommer aldrig tillbaka, finns ingen efterfrågan.
Köp en Fairphone 2 får du en miljövänlig telefon och båda dina önskningar uppfyllda

De kommer tillbaka när EU ställer krav på enkelt utbytbara batterier av miljöskäl, vilket de väl tittat på ett tag nu vill jag minnas.

Inbyggda/fastlimmade batterier borde vara direkt olagligt (och då tänker jag även på alla förbaskade batteridrivna rakapparater, trimmers osv), och de kan det faktiskt bli. Hoppas hoppas.

Fairphone 2 verkar inte säljas längre, och Fairphone 3 är tyvärr för stor, men initiativet är helt klart intressant på många sätt. Skulle jag köpa en ny telefon nu (och ersätta min redan onödigt stora uråldriga Samsung S5) så skulle det nog bli en sån.

Men det finns även ett fåtal undantag när det gäller utbytbart batteri hos större tillverkare också, exempelvis finns ju Samsung Galaxy Xcover 4s från 2019, som dock tyvärr är onödigt stor.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backfeed:

De kommer tillbaka när EU ställer krav på enkelt utbytbara batterier av miljöskäl, vilket de väl tittat på ett tag nu vill jag minnas.

Inbyggda/fastlimmade batterier borde vara direkt olagligt (och då tänker jag även på alla förbaskade batteridrivna rakapparater, trimmers osv), och de kan det faktiskt bli. Hoppas hoppas.

Fairphone 2 verkar inte säljas längre, och Fairphone 3 är tyvärr för stor, men initiativet är helt klart intressant på många sätt. Skulle jag köpa en ny telefon nu (och ersätta min redan onödigt stora uråldriga Samsung S5) så skulle det nog bli en sån.

Men det finns även ett fåtal undantag när det gäller utbytbart batteri hos större tillverkare också, exempelvis finns ju Samsung Galaxy Xcover 4s från 2019, som dock tyvärr är onödigt stor.

Ja det borde inte bara vara olagligt, ALLA batterier borde tvingas följa en standard så de blir enkelt utbytbara för nu börjar det ju dyka upp saker med mycket batterier typ elfordon så det kan bli bli ett verkligt samhällsproblem om man tar med alla typer av produkter och inte bara telefonerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.