3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Börjar ju röra på sig nu. För alla kort utom asus verkar det som.
Snart kanske man kan knipa något och slippa vänta i månader.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Jag körde ut bilen efter däckbytet när det mail från komplett landa. Kort i lager, han inte ens beställa och frugan fick höra det nästa 15 min tills vi stanna.

Vet ej hur min nästa nivå hade varit om jag varit dig. Förstår dig helt och hållet!

Nvidia får släppa en 3080 Anger Management Edition

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Var det ingen som körde till Elgiganten Malmö och kollade om 3080 från MSI fanns på lager?

Jag skäms över att jag gjorde det och svaret är att det inte fanns i lager, "vi får de i januari" följt av "antagligen bugg i systemet".

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

www.oc.nu
Har ett Palit 3080 på hyllan fast det står slut på deras hemsida, var in där igår.
Det står noll på internet, kanske kan ringa och beställa.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hoppas att det lossnar för Asus snart också.. Ju mer jag läser både här och annanstans kommer jag underfund med att det varit klokt att boka ett kort långt tidigare än igår kväll Det har gått vad? två månader +/- sedan lansering och folk som beställde vid release väntar fortfarande..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kristofferis:

Till mitt försvar så är jag en av de förnedrade förbokningskunderna av PS5 på webhallen så jag behöver lite kärlek nu.

Uff, kul för dig iaf att du lyckades knipa ett 3080! 😀 Hade varit toppen om du kunde skriva lite om vad du tycker om kortet när du får testat det! 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Jag skäms över att jag gjorde det och svaret är att det inte fanns i lager, "vi får de i januari" följt av "antagligen bugg i systemet".

Du också? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzaku:

Nvidia får släppa en 3080 Anger Management Edition

Hade köpt!

Permalänk
Skrivet av Cxod:

Hade köpt!

Det är bara ett vanligt 3080 av valfri tillverkare, men man har av ren omtanke inkluderat en gigantisk sandsäck att ta ut sina frustrationer på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Inte ska du skämmas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Du också? xD

Haha skönt att jag inte var ensam iaf

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det var inget fel med komponenterna. Alla kort hade problem och det fixades med en ny drivrutin.

Var inte den "fixen" endast en sänkning av max boost-clocksen om jag inte missminner mig vad JayzTwoCents pratade om? Kan ha helt fel dock. Nu kvittar det specsmässigt då korten ändå levererar utifrån de specs som står på kartongen, men tanken var ju att boostclocksen skulle vara högre än de blev efter drivrutinen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kabex:

@Asus.David När kan vi förvänta oss nästa leverans till Sverige?

Landar blandade modeller nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Landar blandade modeller nästa vecka.

1 av varje?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bult:

Du tycker inte att det är det minsta konstigt att 2 stycken som har beställt exakt samma vara får sina ordrar skickade före mig när jag la min order 2 dagar tidigare?

Jeg har heller ikke fått mitt 3080 enda som ble bestilt på tirsdag, og det er flere som heller ikke har fått ordre sendt. Så fort black week er over så blir ting mer som normalt. Det er bare jævla synd det må være nå som vi vil ha 30XX

Permalänk
Medlem

Tror jag har listat ut varför mitt aldrig blir skickat. Valde Komplett Faktura som betalningsalternativ, och mitt konto har tydligen inte upprättats ännu, och det är ju klart att dom inte vill skicka det innan dom har någon att skicka fakturan till Tycker dock det skulle ha varit en disclaimer att om man är en ny kund så kan det ta ett tag innan kontot godkänns och varan kan skickas.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d - Gigabyte AORUS x570 PRO - RTX 4070 SUPER - 32gb 3200mhz CL15 - Fractal Design Lumen s24 - Fractal Design North (Svart TG)
Topping DX3 Pro Plus - Hifiman Edition XS - Sennheiser HD650 - Audeze Maxwell

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det var inget fel med komponenterna. Alla kort hade problem och det fixades med en ny drivrutin.

Skrivet av Kimball:

Var inte den "fixen" endast en sänkning av max boost-clocksen om jag inte missminner mig vad JayzTwoCents pratade om? Kan ha helt fel dock. Nu kvittar det specsmässigt då korten ändå levererar utifrån de specs som står på kartongen, men tanken var ju att boostclocksen skulle vara högre än de blev efter drivrutinen?

Found it (argumenterar inte emot dig, ville bara länka det jag läst, kanske inte var kapacitorernas fel öht) :

"Unfortunately, there have been emerging reports of crashes and instabilities when certain versions of the RTX 3080 reach peak boost speeds. Due to some impressive detective work from Igors Lab, this has been linked back to the manufacturing decisions of some of the board partners. In brief, there are arrays of capacitors behind the GPU core that handle power delivery into the core itself, Nvidia’s reference design states that at least one of these six arrays should be a more expensive ‘MLCC’ capacitor array, not cheaper ‘POSCAP’s. In the founder’s edition, two of the arrays are MLCC’s. In the ASUS TUF, all six of these arrays are the more expensive MLCC design and Igor’s lab have not been able to produce this instability on either the Founders edition card or the ASUS TUF RTX 3080. Therefore until this issue is fully investigated and resolved we can only advise that you stay away from GPU’s that are known to use six POSCAPS to avoid potential instability problems if you overclock or in demanding titles. You should not be forced to underclock a brand new graphics card to achieve stability. "

https://premiumbuilds.com/graphics-cards/best-rtx-3080-cards/

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Bult:

Tror jag har listat ut varför mitt aldrig blir skickat. Valde Komplett Faktura som betalningsalternativ, och mitt konto har tydligen inte upprättats ännu, och det är ju klart att dom inte vill skicka det innan dom har någon att skicka fakturan till Tycker dock det skulle ha varit en disclaimer att om man är en ny kund så kan det ta ett tag innan kontot godkänns och varan kan skickas.

Tjena!

Om jag lyckats hitta och titta på rätt order nu så ser det ut som att kortet ligger reserverat för dig på vårt lager och väntar på att de ekonomiska delarna ska bli klara. Har du frågor om fakturabetalningen så kan du ta kontakt med Komplett bank som är ett eget bolag och hanterar fakturabetalningarna //Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Tjena!

Om jag lyckats hitta och titta på rätt order nu så ser det ut som att kortet ligger reserverat för dig på vårt lager och väntar på att de ekonomiska delarna ska bli klara. Har du frågor om fakturabetalningen så kan du ta kontakt med Komplett bank som är ett eget bolag och hanterar fakturabetalningarna //Erik

Går det att byta betalningsalternativ nu i efterhand? Hade jag vetat att det skulle bli så extremt lång väntetid och en massa strul så hade jag bara betalat up-front :/

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d - Gigabyte AORUS x570 PRO - RTX 4070 SUPER - 32gb 3200mhz CL15 - Fractal Design Lumen s24 - Fractal Design North (Svart TG)

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Haha skönt att jag inte var ensam iaf

Då var vi fler där Jag tog dagens motion genom att cykla dit. Undrar vem som hade "vunnit" om kortet ens varit där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Hade köpt!

Anbefaler å følge med på denne siden
https://www.komplett.se/search?q=3070%20or%203080%20or%203090...
Lagre linken. Om 3080 dukker opp der så kommer det sannsynligvis for salg. Har skjedd hver gang. Ser du 3080 kort der, så bruk auto-refresh addon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ser ut att röra på sig för Asus också, men det är också garanterat fler som har beställt Asus kort än något annat märke. Skulle tro att det är ganska mycket fler också.

Permalänk
Medlem

Är idag på köplats 384 på ett Asus 3080 TUF OC från Inet som beställdes i slutet av September för 7,990.
Missade Gigabyte 3080 Vision tidigare idag på Komplett.
Fick träff på Asus 3070 TUF OC från Komplett för 7,090
Kör på det tills 3080 landar nån gång nästa år. Det finns tre andra i familjen som skulle bli överlyckliga av att "ärva" ett 3070.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Bult:

Går det att byta betalningsalternativ nu i efterhand? Hade jag vetat att det skulle bli så extremt lång väntetid och en massa strul så hade jag bara betalat up-front :/

Det tror jag inte är möjligt utan att avboka din beställning och tappa din reservation. Men ta och kontakta Komplett Bank och se om dom kan påskynda processen //Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Skrivet av Hevin:

Ser ut att röra på sig för Asus också, men det är också garanterat fler som har beställt Asus kort än något annat märke. Skulle tro att det är ganska mycket fler också.

Enbart Proshop har enl. deras tabell
949 st 3080 TUF kvar att leverera.
766 st 3080 TUF OC kvar att leverera

Då vill jag inte ens tänka på hur många de övriga butikerna väntar på endast för att skicka direkt till kunder som redan köpt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Det tror jag inte är möjligt utan att avboka din beställning och tappa din reservation. Men ta och kontakta Komplett Bank och se om dom kan påskynda processen //Erik

Orkar inte hålla på med allt trassel, avbeställt nu. Gör väl någon annan väldigt lycklig iallafall.
Just Zotac kortet var inte heller det jag var ute efter direkt, så aja, lite synd, men någon annan blir glad som sagt, win/win i mina böcker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Når vil leveranser av bestillinger normalisere seg tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rejzer:

Då var vi fler där Jag tog dagens motion genom att cykla dit. Undrar vem som hade "vunnit" om kortet ens varit där.

Visste det inte fanns där så jag tog det lugnt, gick dit som en hobo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Skrivet av bektil:

Found it (argumenterar inte emot dig, ville bara länka det jag läst, kanske inte var kapacitorernas fel öht) :

"Unfortunately, there have been emerging reports of crashes and instabilities when certain versions of the RTX 3080 reach peak boost speeds. Due to some impressive detective work from Igors Lab, this has been linked back to the manufacturing decisions of some of the board partners. In brief, there are arrays of capacitors behind the GPU core that handle power delivery into the core itself, Nvidia’s reference design states that at least one of these six arrays should be a more expensive ‘MLCC’ capacitor array, not cheaper ‘POSCAP’s. In the founder’s edition, two of the arrays are MLCC’s. In the ASUS TUF, all six of these arrays are the more expensive MLCC design and Igor’s lab have not been able to produce this instability on either the Founders edition card or the ASUS TUF RTX 3080. Therefore until this issue is fully investigated and resolved we can only advise that you stay away from GPU’s that are known to use six POSCAPS to avoid potential instability problems if you overclock or in demanding titles. You should not be forced to underclock a brand new graphics card to achieve stability. "

https://premiumbuilds.com/graphics-cards/best-rtx-3080-cards/

Tidiga rapporter visade att det kunde vara problem med POSCAPS men även kort med full uppsättning MLCC hade problem. Nvidia släppte en ny drivrutin som hjälpte, detta påverkade de flesta positivt med högre och stabilare boost, vissa påstod sig fick lite mindre prestanda.

Men problemet är borta nu och inget man behöver bry sig om i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quakecry:

Anbefaler å følge med på denne siden
https://www.komplett.se/search?q=3070%20or%203080%20or%203090...
Lagre linken. Om 3080 dukker opp der så kommer det sannsynligvis for salg. Har skjedd hver gang. Ser du 3080 kort der, så bruk auto-refresh addon!

smart 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!