Väggfästa 85" i gipsvägg (Samsung no gap)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Inget fel i molly. Jag personligen hade nog inte satt upp nåt i 20 tusen klassen i en enkel gipsskiva med molly. Det hade troligtvis hållt men vill man sova säkert om nätterna så tar man i från tårna

Hemförsäkring?

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Alltså:

1. Såga ett hål i väggen.
2. Sätt i en plywood-skiva
3. Sätt tillbaka gipsskivan
4. Montera väggfästet (med vanliga skruvar?)
5. Fäst TV:n i väggfästet

Förstår jag det rätt? Alltså tar man i en plywoodskiva och sedan skruvar någon från andra hållet? och fäster den i gipsväggen? Och sedan sätter man tillbaka gipsskivan och monterar väggfästet?

Jepp, inte från andra sidan dock, alla gipsväggar har ju ett mellanrum inuti där reglarna sitter. Du kan limma som extra säkerhet plus dra i så mycket skruv du har lust att spackla över och måla.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

hahah satt och tänkte på detta också... om han har problem med att hitta reglarna så kanske det vore lättare att måla en plywood skiva och mata PL600 på den och klistra fast den på väggen för att få ett semi-acceptabelt fäste

edit:
dock så sliter PL600 med sig färgen och pappen ifrån väggen om det blir för mycket vikt

Därför sågar man upp gipset och sätter plywooden på insidan.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Jepp, inte från andra sidan dock, alla gipsväggar har ju ett mellanrum inuti där reglarna sitter. Du kan limma som extra säkerhet plus dra i så mycket skruv du har lust att spackla över och måla.

Alltså går man själv in i väggen och fäster plywooden i gipset från insidan? Eller tänker jag konstigt? Man ska inte fästa plywooden i reglarna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Alltså går man själv in i väggen och fäster plywooden i gipset från insidan? Eller tänker jag konstigt? Man ska inte fästa plywooden i reglarna då?

Kan vara svårt att fästa i reglarna, enklare att "trä in" plywoodskivan genom hålet man sågat upp och skruva utifrån genom gipsskivan och in i plywooden.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Kan vara svårt att fästa i reglarna, enklare att "trä in" plywoodskivan genom hålet man sågat upp och skruva utifrån genom gipsskivan och in i plywooden.

Betyder detta alltså att plywoodskivan sitter löst? Alltså att den enbart är fäst genom att man själv skruvar i den genom gipsväggen?

Permalänk

Vad ni krånglar till det. Sätt fästet i en regel och mollys på resten. Alternativt bara mollysar eller annan ekvivalent. De kommer inte vara någon fara, du kan hänga i TV:n med 4 mollys i enkelgips. Så länge du inte försöker dra i TV:n bara. Talar av egen erfarenhet, förvisso bara med en 82" men ändå.

Permalänk
Medlem

Kör med snap toggle istället för Mollys om du inte träffar reglar. Håller tills gipsskivan ramlar ner.
Är svåra att hitta nuförtiden i Sverige bara men finns här: https://www.vvsobadrum.se/ror-rordelar/upphangningsdetaljer/g...

Permalänk

Detta är väggfästet: https://www.samsung.com/se/tv-accessories/no-gap-wall-mount-w...

Det är alltså två separata väggfästen. Jag har inte tittat så noggrant, men efter en check av var reglarna sitter så skulle det potentiellt gå att sätta tv:n direkt i reglarna.

MEN, det jag undrar är: Om ni tittar på bilderna så är ju väggfästena några decimeter långa. Vi har inte så mycket plats åt något håll bredvud tv:n och skulle därför behöva vara lite flexibla med hur väggfästena sitter i regeln. Är det möjligt att bara de sista hålen (d v s hålen längst till höger på det högra väggfästet och hålen längst till vänster/höger på det vänstra väggfästet sitter i regeln och resten av hålen skruvas i gipsskivan bara?

Vet inte om jag förklarar tillräckligt bra, om ni vill ha det bättre beskrivet kan jag i så fall försöka göra en enkel bild.

Permalänk
Skrivet av Hacke[Man]:

Vad ni krånglar till det. Sätt fästet i en regel och mollys på resten. Alternativt bara mollysar eller annan ekvivalent. De kommer inte vara någon fara, du kan hänga i TV:n med 4 mollys i enkelgips. Så länge du inte försöker dra i TV:n bara. Talar av egen erfarenhet, förvisso bara med en 82" men ändå.

Tack! Det låter ju lovande på så sätt och som att det skulle kunna funka. Är dock 2 fästen. Ser du min fråga längre ner? Är det ett alternativ då?

Eller, är det möjligt att fästa ett av fästena i regel och det andra bara i gipset, så länge man kör molly där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Hej på er,

Får snart hem Q95t 85" och vill väggfästa den.

Nu är saken den att vi har gipsvägg, och denna pjäs väger ju 50 kg vilket oroar mig. Har tänkt använda Samsungs no gap väggfäste och ha tv:n så nära väggen som möjligt. Jag tänker att det är positivt då kraften enbart blir nedåt?

Hur bör vi gå tillväga? Vill verkligen få upp denna TV:n, och jag borde självklart ha kollat upp detta mer på förhand. Alternativet att ha den på fötter är betydligt sämre för vår del.

Samtidigt gissar jag att det borde gå att få upp TV:n på väggen? Frågan är hur. Har ingen som helst kunskap om sånt här. Bara hört om mollyskruvar och sådant.

En tanke är att betala för väggmontering, t ex av hemmafixare.se. Men jag antar att man själv måste göra allt förjobb för att kontrollera var reglar mm sitter och eventuell taktik för att fästa TV:n så bra som möjligt.

Skulle vara väldigt tacksam om någon vill komma med input/om någon har egna erfarenheter av detta.

Tack på förhand!

Till att börja med.
Vägg fästet du vill ha är det speciella skruva med i för betong använder du andra skruv kommer inte fästet sitta som det ska.
Det är väldigt platta huvuden på skruven sätter du en skruv av en annan typ bakom så kommer inte tv'n sitta snyggt mot väggen som du vill.
Ibland finns det med speciella skruvar och molly för gipsvägg.

Säger detta av egen erfarenhet då jag satt upp detta väggfäste ett antal gånger.
Normalt sätt när vi sätter tv på vägg så brukar vi köra med 8mm eller10mm hål, till detta fäste är det 9mm som gäller för skruven och pluggen.

Även om du har gipsvägg så kanske du har metalreglar och inte träreglar och då får du gör som någon föreslog sätta upp en plywoodskiva.

EDIT:

Såg att det var en 85 du ska ha upp då är det dubbla väggfästen på den tv'n

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Till att börja med.
Vägg fästet du vill ha är det speciella skruva med i för betong använder du andra skruv kommer inte fästet sitta som det ska.
Det är väldigt platta huvuden på skruven sätter du en skruv av en annan typ bakom så kommer inte tv'n sitta snyggt mot väggen som du vill.
Ibland finns det med speciella skruvar och molly för gipsvägg.

Säger detta av egen erfarenhet då jag satt upp detta väggfäste ett antal gånger.
Normalt sätt när vi sätter tv på vägg så brukar vi köra med 8mm eller10mm hål, till detta fäste är det 9mm som gäller för skruven och pluggen.

Även om du har gipsvägg så kanske du har metalreglar och inte träreglar och då får du gör som någon föreslog sätta upp en plywoodskiva.

EDIT:

Såg att det var en 85 du ska ha upp då är det dubbla väggfästen på den tv'n

Okej, tack för denna info!

Men om båda väggfästena lyckas pricka in reglarna, är det då bara att köra? Alltså med skruvarna som ingår och så.

Och min senaste fråga, vad säger du om det? Är det okej att göra på det sättet? Alltså att bara sätta ytterkanten av de medföljande fästena i reglarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Okej, tack för denna info!

Men om båda väggfästena lyckas pricka in reglarna, är det då bara att köra? Alltså med skruvarna som ingår och så.

Och min senaste fråga, vad säger du om det? Är det okej att göra på det sättet? Alltså att bara sätta ytterkanten av de medföljande fästena i reglarna?

Nu vet jag inte vad du har för hus men normalt är det 60cc mellan reglarna 60cm från mitten till mitten av regeln men ibland fuskas det och ibland är det längre och ibland 45cc

Vart skruvarna sitter på själva fästet kvittar så länge det är mer än 30cm emellan så kommer tv'n kunna hänga på det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Nu vet jag inte vad du har för hus men normalt är det 60cc mellan reglarna 60cm från mitten till mitten av regeln men ibland fuskas det och ibland är det längre och ibland 45cc

Vart skruvarna sitter på själva fästet kvittar så länge det är mer än 30cm emellan så kommer tv'n kunna hänga på det.

Men det är perfectly fine att bara en skruv i fästet sitter i regeln, och resten i gipsskivan? Vill ju gärna använda de medföljande, platta skruvarna så resultatet blir så snyggt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Men det är perfectly fine att bara en skruv i fästet sitter i regeln, och resten i gipsskivan? Vill ju gärna använda de medföljande, platta skruvarna så resultatet blir så snyggt som möjligt.

ja men man brukar sätta 2 skruv på varje sida då blir det 2 i regel och 2 i gipset.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av vinylens:

ja men man brukar sätta 2 skruv på varje sida då blir det 2 i regel och 2 i gipset.

Och det skulle vara okej då i detta fall? Skulle det funka då med de skruvarna som kommer med väggfästet även i gipset? Eller funkar de ej i gips även om de också sitter i regeln? För om jag förstod dig rätt så menade du att om jag inte använder dem så kommer TV:n inte bli slimmad mot väggen på samma sätt?

Permalänk
Medlem

Nu blir det lite OT men är det gipsvägg så hade jag även gjort två större hål i gipset och dragit kablarna bakom väggen.

Har gjort det själv och det blir skitsnyggt.

Permalänk
Medlem

Varför är du så emot att sätta upp en träskiva eller planka i två reglar o fästa i den? Skivan döljs ju bakom TVn o kommer aldrig att synas. Eller är det för att du vill ha TVn tätt mot väggen?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Albeldo:

Nu blir det lite OT men är det gipsvägg så hade jag även gjort två större hål i gipset och dragit kablarna bakom väggen.

Har gjort det själv och det blir skitsnyggt.

Vilka kablar menar du? Grejen är att jag köpt samsung q95t som har en så kallad "one connect box", vilket innebär att den enda sladden som går från tv:n kommer att vara en rätt anonym vit sladd. Skulle ju förstås vara att köra den genom väggen, men vet inte om det är så nödvändigt när den redan är så diskret i sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Vilka kablar menar du? Grejen är att jag köpt samsung q95t som har en så kallad "one connect box", vilket innebär att den enda sladden som går från tv:n kommer att vara en rätt anonym vit sladd. Skulle ju förstås vara att köra den genom väggen, men vet inte om det är så nödvändigt när den redan är så diskret i sig själv.

Ah men dåså!
Då behövs givetvis inga kablar bakom vägg.

Lite synd att inte fler TV har sån lösning.

Permalänk
Skrivet av Albeldo:

Ah men dåså!
Då behövs givetvis inga kablar bakom vägg.

Lite synd att inte fler TV har sån lösning.

Ja, jag håller med. Det lär säkerligen komma fler sådana typer av lösningar så småningom. Det blir väldigt praktiskt nu när denna jätte-tv kommer vara i vardagsrummet dessutom. Verkligen skönt att slippa alla sladdar.

Permalänk

Köp eller fixa en magnet (stark sådan liten )
Lägg sedan denna mot vägen och leta tills den fastnar där har du med all sannolikhet en regel (skruvskalle = regel)
Borra ett litet hål över eller under för att dubbel kolla ca 2mm grovt och se om det kommer ut metalspån eller trä
Vips så har du hittat din första regel dom andra ligger cc 60 om inte väggen har kök eller bad på andra sidan då kan det vara något annat om det är tex kakel eller köks skåp

Annat alt är om det finns golvlist/ sockel ta bort denna och med lite tur syns gips skarvarna bakom listen regeln brukar sitta i skarven

Kör en 75" i enkel gips med 6st molly tveksamt om jag ens klarar rycka av det fästet
Molly

Permalänk
Skrivet av Joker_Fly:

Köp eller fixa en magnet (stark sådan liten )
Lägg sedan denna mot vägen och leta tills den fastnar där har du med all sannolikhet en regel (skruvskalle = regel)
Borra ett litet hål över eller under för att dubbel kolla ca 2mm grovt och se om det kommer ut metalspån eller trä
Vips så har du hittat din första regel dom andra ligger cc 60 om inte väggen har kök eller bad på andra sidan då kan det vara något annat om det är tex kakel eller köks skåp

Annat alt är om det finns golvlist/ sockel ta bort denna och med lite tur syns gips skarvarna bakom listen regeln brukar sitta i skarven

Kör en 75" i enkel gips med 6st molly tveksamt om jag ens klarar rycka av det fästet
Molly

Tack för infon! Rätt säker på att det är trä, men kan vara värt en extra check!

Molly är definitivt ett alternativ, men var en person tidigare i tråden som sa att det inte var ultimat att använda sig av det till detta fäste p g a att det inte kommer sitta lika slimmat mot väggen då.

Permalänk
Skrivet av Dalesdator:

Tack för infon! Rätt säker på att det är trä, men kan vara värt en extra check!

Molly är definitivt ett alternativ, men var en person tidigare i tråden som sa att det inte var ultimat att använda sig av det till detta fäste p g a att det inte kommer sitta lika slimmat mot väggen då.

länk till fästet ?

Permalänk
Skrivet av Joker_Fly:

länk till fästet ?

https://www.samsung.com/se/tv-accessories/no-gap-wall-mount-w...

Permalänk

ser inget problem ? skenan fäster du på vägen med molly (m6 liten skalle) sen har du special mojjen som sitter på apparaten
m6 molly bygger knappast mer än något annat i skruv väg ut från väggen
eller missar jag något ?
Snyggt fäste för övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

ett alternativ om du inte får till reglarna i förhållande till fästpunkter på väggstativet är att köpa en träskiva som täcker 2-3 reglar men ändå kan gömmas bakom tvn, måla den i lämplig färg, och sätta fast den i reglarna för att sedan sätta väggfästet i trskivan.

Detta verkar som det smartaste OM inte reglarna ligger helt rätt för skruvhålen och tv hamnar rätt på väggen, den risken kan nog vara lite beroende på hur fästet är. vissa fästen har "slitsade/avlånga hål" så man kan flytta fäste lite åt sidled innan man drar fast det ordentligt.

Finns kanske trevliga gips expanders som kanske klarar av det men är det värt att chansa?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av talonmas:

Varför är du så emot att sätta upp en träskiva eller planka i två reglar o fästa i den? Skivan döljs ju bakom TVn o kommer aldrig att synas. Eller är det för att du vill ha TVn tätt mot väggen?

Precis, det är för att jag vill ha tv:n tätt mot väggen. Fästet är gjort för att tv:n ska komma så nära väggen som möjligt så om det funkar att köra utan plywood vore det bra på så sätt. Men är ingen dealbreaker med 1 cm ut såklart.

Permalänk
Skrivet av Joker_Fly:

ser inget problem ? skenan fäster du på vägen med molly (m6 liten skalle) sen har du special mojjen som sitter på apparaten
m6 molly bygger knappast mer än något annat i skruv väg ut från väggen
eller missar jag något ?
Snyggt fäste för övrigt

Ja, om det är så vore det toppen. Vet inte riktigt dock, får se om @vinylens har något mer att tillägga om detta!