Ny speldator - Behöver all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Ny speldator - Behöver all hjälp jag kan få.

Min gamla laptop börjar bli seg och det går inte att spela så mycket nytt på den längre.

Därför tänkte jag nu investera i en bra stationär burk istället. Då det var tusen är sen jag senast försökte mig på att bygga en dator och jag inte ens var särskilt bra på det då så tänkte jag köpa en från Inet eller Webhallen (tror de har den tjänsten).

Användning:
Jag kommer främst ha den till att spela spel och kanske se lite på film. Använder ibland Photoshop, men det är sällan och bara enklare saker, så det är ingen prioritering.

Utseende:
Jag bryr mig inte egentligen om utseendet, även om det är en bonus om burken ser bra ut. Är inte ute efter några flashiga lampor som lyser etc. Lär ändå försöka stänga av dem

Krav på innehållet:
Jag vill ha en dator som jag lätt kan uppgradera i framtiden när det behövs, helst utan att behöva byta ut alla komponenter.
Som jag förstått det så kommer dagens moderkort kanske inte stödja nästa generations processorer (eller något i den stilen, läste något om det nyligen), men ju mer framtidssäkrad desto bättre.
Jag är dock inte ute efter den värsta gamerburken man kan få för pengar, utan vill ha en som har en bra blandning mellan vad som är bra idag, kommer hålla ett bra tag (med datormått mätt) och som med några få uppgraderingar kan hänga med i framtiden.
Är däremot sugen på t.ex. nya Ryzen 9 och RTX 3070 (3080 är nog för dyrt).
Vore bra om datorn inte är för högljudd heller.

Jag har dock ingen superkoll på allt, så alla tips och förslag är välkomna.

Pris:
Svårt att säga. Jag hade från början tänkt max 15.000kr och om det är möjligt att få en grym dator (med processorn och grafikkortet jag nämnt) så är det kanon, men med allt runtomkring så lär priset bli högre.
Jag lägger dock hellre ett par tusen eller så extra för att få en dator som håller längre. Större investering nu och spara i framtiden.
Jag hoppas dessutom att Black Friday/Cyber Monday kan pressa ner priset.

Kanske värt att nämna att jag redan har en skärm, men behöver ett operativsystem.

Tacksam för all hjälp, förslag och dylikt. Om ni tipsar om delar, så skriv gärna varför jag ska välja just dem (inte alla, men de viktigaste). Bara så att jag vet.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag har plockat ihop en dator som ligger en bra bit över det tänkta priset. Jag har förvisso råd, så det är egentligen inget problem, men frågan är om det är värt att lägga den summan på en dator idag?

Tjänar jag på att lägga en extra slant idag och att den håller längre, jämfört med att gå på ett billigare pris och sen kanske måste byta ut fler delar om 1-2 år eller så?

Finns det något som ni rekommenderar att jag ska ändra på?

Var egentligen ute efter RX 6800, men den verkar ju vara i stort sett omöjlig att få tag på om man inte vill vänta vääääldigt länge.
RTX 3080 verkar ligga i ungefär samma nivå, om jag inte läst fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenneth:

Jag har plockat ihop en dator som ligger en bra bit över det tänkta priset. Jag har förvisso råd, så det är egentligen inget problem, men frågan är om det är värt att lägga den summan på en dator idag?

Tjänar jag på att lägga en extra slant idag och att den håller längre, jämfört med att gå på ett billigare pris och sen kanske måste byta ut fler delar om 1-2 år eller så?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1210911/lite-overkill

Finns det något som ni rekommenderar att jag ska ändra på?

Var egentligen ute efter RX 6800, men den verkar ju vara i stort sett omöjlig att få tag på om man inte vill vänta vääääldigt länge.
RTX 3080 verkar ligga i ungefär samma nivå, om jag inte läst fel.

Jag föreslår att du lägger mindre pengar på CPU+moderkort+ ram i år för med Zen 4 lanserar AMD förmodligen AM5 nästa sockel och jag föreslår därför att du hellrer lägger mindre pengar på de områdena denna gången och mer pengar på grafikkortet. Jag har lagt in en väldigt kraftfull PSU dock på 1200 watt som innebär att den är framtidsäker för ett antal år framåt. Kollar man på exempelvis grafikkort har de blivit mer strömkrävande och därför anser jag att om man vill ha uppgraderingsmöjligheter måste man ta höjd när det gäller till PSU! Alternativet är och komma undan så billigt som möjligt givetvis och köpa nytt men just på PSU tycker jag det är värt och lägga en del pengar.

https://www.inet.se/datorbygge/b1211922/datorbygge

Nu ser du mitt bygge jag har valt endast 16 GB ram eftersom jag tänker att en framtida uppdatering till Zen 4 med DDR5 gör att du kommer klara dig på 16 GB tills det är aktuellt. jag la in en snabbare hårddisk också som har stöd för PCIE 4.0 det gör att din hårddisk är mer framtidssäker.

Om du vill framtidsäkra Windows 10 investera i den här licensen istället för då kan du flytta licensen till andra datorer men du får installera Windows 10 själv för Inet installerar bara OEM licenser som då blir knuten till hårdvara.

https://www.inet.se/produkt/9122827/windows-10-home-svensk-us...

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, Sorten.

Ditt bygge är intressant och jag förstår hur du tänker angående att vänta på Zen 4.

Dock undrar jag: Den som jag plockade ihop, den borde väl hålla en bra nivå även under nästa år och nya spel som kommer då lär väl flyta på bra.
Kanske kan jag köra på en stark dator nu och sedan uppgradera när t.ex. Zen 5 kommer (vilket verkar bli 2022)?

Känns ju inte som att jag sparar några större slantar på att vänta. Vad tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenneth:

Tack för svaret, Sorten.

Ditt bygge är intressant och jag förstår hur du tänker angående att vänta på Zen 4.

Dock undrar jag: Den som jag plockade ihop, den borde väl hålla en bra nivå även under nästa år och nya spel som kommer då lär väl flyta på bra.
Kanske kan jag köra på en stark dator nu och sedan uppgradera när t.ex. Zen 5 kommer (vilket verkar bli 2022)?

Känns ju inte som att jag sparar några större slantar på att vänta. Vad tycker du?

Eftersom Ryzen 5000 är sista generationen för AM4 så ska du inte snåla på cpun! 6 kärnor kan redan idag vara en flaskhals vilket jag själv upplever just nu med R5 3600 + 6800XT i BF5. Ligger på 70-100% cpu usage konstant och grafikkortet ligger på ca 70-90% usage. Kan alltså inte använda grafikkortets fulla potential.
Visst är 5600x snabbare, men det är fortfarande bara 6 kärnor så nya spel kommer äta upp den lika snabbt. Minimum idag om man ska vara någotsånär framtidssäker är 8 kärnor.
Men jag tycker ditt egna val av 5900x är de absolut bästa! Då behöver du inte tänka på ny cpu förens Zen5 eller liknande, vilket lär komma ut ca mitten/slutet 2023.
Och egentligen tror ja inte du behöver byta förens Zen6 2025. Beror helt på hur höga fps man vill hålla och om man har uppgraderat GPU ännu en gång.

Det RAM du valt är dock långt ifrån optimalt för prestandan då dess timings är väldigt höga (16-20-20-46)

Själv så köpte jag lite mer premium CL16-16-16-36:
https://www.inet.se/produkt/5301863/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Men det går även bra med samma kit fast CL16-19-19-39:
https://www.inet.se/produkt/5301861/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Eller så funkar även dessa 3200MHz CL16-18-18-36 för bara 680kr för 16GB
https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Om du ska ha en 12 kärniga cpu så kan jag inte rekommendera Hyper 212. Alldeles för liten kylkapacitet.
Kan kolla på alternativ snart

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Inet har BF rea på dessa 2 kylare nu som är betydligt större och bättre på att kyla:

https://www.inet.se/produkt/5322760/zalman-cnps20x-bf20
Presterar lika med den välkända Noctua D15

https://www.inet.se/produkt/5322812/corsair-a500-dual-fan-cpu...
Inte lika bra kylning som Zalman och Noctua men fortfarande bra.

Tänk på att dessa är Black Friday deals så när de tar slut i lager så är det kört. Så köp direkt

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenneth:

Tack för svaret, Sorten.

Ditt bygge är intressant och jag förstår hur du tänker angående att vänta på Zen 4.

Dock undrar jag: Den som jag plockade ihop, den borde väl hålla en bra nivå även under nästa år och nya spel som kommer då lär väl flyta på bra.
Kanske kan jag köra på en stark dator nu och sedan uppgradera när t.ex. Zen 5 kommer (vilket verkar bli 2022)?

Känns ju inte som att jag sparar några större slantar på att vänta. Vad tycker du?

Skrivet av SpeedRebirth:

Eftersom Ryzen 5000 är sista generationen för AM4 så ska du inte snåla på cpun! 6 kärnor kan redan idag vara en flaskhals vilket jag själv upplever just nu med R5 3600 + 6800XT i BF5. Ligger på 70-100% cpu usage konstant och grafikkortet ligger på ca 70-90% usage. Kan alltså inte använda grafikkortets fulla potential.
Visst är 5600x snabbare, men det är fortfarande bara 6 kärnor så nya spel kommer äta upp den lika snabbt. Minimum idag om man ska vara någotsånär framtidssäker är 8 kärnor.
Men jag tycker ditt egna val av 5900x är de absolut bästa! Då behöver du inte tänka på ny cpu förens Zen5 eller liknande, vilket lär komma ut ca mitten/slutet 2023.
Och egentligen tror ja inte du behöver byta förens Zen6 2025. Beror helt på hur höga fps man vill hålla och om man har uppgraderat GPU ännu en gång.

Det RAM du valt är dock långt ifrån optimalt för prestandan då dess timings är väldigt höga (16-20-20-46)

Själv så köpte jag lite mer premium CL16-16-16-36:
https://www.inet.se/produkt/5301863/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Men det går även bra med samma kit fast CL16-19-19-39:
https://www.inet.se/produkt/5301861/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Eller så funkar även dessa 3200MHz CL16-18-18-36 för bara 680kr för 16GB
https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Om du ska ha en 12 kärniga cpu så kan jag inte rekommendera Hyper 212. Alldeles för liten kylkapacitet.
Kan kolla på alternativ snart

Hej!

Låt mig utveckla mitt resonemang.

Varför ska han köpa en superdyr CPU när DDR5 kommer med Zen 4 bättre och köpa och investera i RAM Moderkort och CPU som räcker för honom till Zen 4 kommer då kan han uppdatera till en kraftfull CPU. Detta är sista generationen med AM4 och om han köper en kraftfull CPU med Zen 4 som förhoppningsvis också har PCIE 5.0. JAg förstår ditt resonemang fullt ut men förhoppningsvis kommer det GPU med PCIE 5.0 antingen 2021 eller 2022 och om han då uppgraderar GPU 2022-2023 som jag tänker är en rimlig tidsperiod att uppgradera GPU på då har han ett moderkort med PCIE 5.0 stöd och DDR5 och kan dra full nytta av det nya grafikkortet. Visst blir CPU förmodligen till viss del en flaskhals tills dess att han får sin nya Zen 4 CPU om ett år. Tanken med mitt resonemang är inte att CPU och moderkort ska vara framtidsäkra det är de första sakerna man byter ut när det kommer ny sockel och ny minnesteknik om bara ett år.

CPU+ moderkort + ram kostar i min konfiguration 4977 det är en rimlig prispunkt för den del av datorn som man säger att man ska byta ut först. Hade det varit en ny sockel enbart och inte varit en så pass tydlig uppgradering med DDR5 som förhoppningsvis också har PCIE 5.0 hade jag helt hållit med dig nu är det dock en liten för stor uppgradering utan när man köper grafikkort nästa gång då vill man med all sannolikhet ha tillgång till framför allt PCIE 5.0 men också DDR5. Därav billigare RAM också givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Hej!

Låt mig utveckla mitt resonemang.

Varför ska han köpa en superdyr CPU när DDR5 kommer med Zen 4 bättre och köpa och investera i RAM Moderkort och CPU som räcker för honom till Zen 4 kommer då kan han uppdatera till en kraftfull CPU. Detta är sista generationen med AM4 och om han köper en kraftfull CPU med Zen 4 som förhoppningsvis också har PCIE 5.0. JAg förstår ditt resonemang fullt ut men förhoppningsvis kommer det GPU med PCIE 5.0 antingen 2021 eller 2022 och om han då uppgraderar GPU 2022-2023 som jag tänker är en rimlig tidsperiod att uppgradera GPU på då har han ett moderkort med PCIE 5.0 stöd och DDR5 och kan dra full nytta av det nya grafikkortet. Visst blir CPU förmodligen till viss del en flaskhals tills dess att han får sin nya Zen 4 CPU om ett år. Tanken med mitt resonemang är inte att CPU och moderkort ska vara framtidsäkra det är de första sakerna man byter ut när det kommer ny sockel och ny minnesteknik om bara ett år.

CPU+ moderkort + ram kostar i min konfiguration 4977 det är en rimlig prispunkt för den del av datorn som man säger att man ska byta ut först. Hade det varit en ny sockel enbart och inte varit en så pass tydlig uppgradering med DDR5 som förhoppningsvis också har PCIE 5.0 hade jag helt hållit med dig nu är det dock en liten för stor uppgradering utan när man köper grafikkort nästa gång då vill man med all sannolikhet ha tillgång till framför allt PCIE 5.0 men också DDR5. Därav billigare RAM också givetvis.

Jag förstår vad du menar.
Frågan är egentligen då om jag vill lägga drygt 5.000 idag på CPU, Moderkort och Ram och sen ytterligare 9-10.000* någon gång under 2021 för att då få den nya teknologin, som ser riktigt vass ut.
Eller om jag lägger ca. 9.000 på CPU, Moderkort och Ram idag och kan vänta med att uppdatera tills 2022/23 och då lägga samma summa igen.

* = Utgick från vad delarna jag valde kostar, men t.ex nya Ryzen under 2021 kan både vara billigare och dyrare.

Ska tänka på saken.

Permalänk
Medlem

PCIE 5.0 och DDR5 är inget att vänta på. Dessutom kommer DDR5 minnen va snuskigt dyra de första 2-3 åren. Och PCIE5 är ingen fördel för grafikkorten. Knappt 4.0 ens är de idag.
Speciellt med nya tekniker som Infinity Cashe som gör att mindre bandbredd krävs mellan cpu och gpu.

Att köpa low end cpu på den sista generationen är ingen höjdare, man tvingar sig själv att ganska snabbt byta, antingen till 5800/5900/5950 eller byta plattform helt o hållet. Du tänker som en uberentusiast, men det är en extremt liten del av befolkningen som kan tänka sig att hålla på o pilla med datorn. 99,9% av folk köper prylar för att behålla dom länge.

Jag köpte R5 3600 vid launch för att jag VISSTE att jag skulle byta upp mig till nästa generations 12 kärniga, men det kräver inte ett plappformsbyte heller.

Hur roligt är det att lägga 22k på en dator som bara är halvbra

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Eftersom Ryzen 5000 är sista generationen för AM4 så ska du inte snåla på cpun! 6 kärnor kan redan idag vara en flaskhals vilket jag själv upplever just nu med R5 3600 + 6800XT i BF5. Ligger på 70-100% cpu usage konstant och grafikkortet ligger på ca 70-90% usage. Kan alltså inte använda grafikkortets fulla potential.
Visst är 5600x snabbare, men det är fortfarande bara 6 kärnor så nya spel kommer äta upp den lika snabbt. Minimum idag om man ska vara någotsånär framtidssäker är 8 kärnor.
Men jag tycker ditt egna val av 5900x är de absolut bästa! Då behöver du inte tänka på ny cpu förens Zen5 eller liknande, vilket lär komma ut ca mitten/slutet 2023.
Och egentligen tror ja inte du behöver byta förens Zen6 2025. Beror helt på hur höga fps man vill hålla och om man har uppgraderat GPU ännu en gång.

Det RAM du valt är dock långt ifrån optimalt för prestandan då dess timings är väldigt höga (16-20-20-46)

Själv så köpte jag lite mer premium CL16-16-16-36:
https://www.inet.se/produkt/5301863/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Men det går även bra med samma kit fast CL16-19-19-39:
https://www.inet.se/produkt/5301861/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Eller så funkar även dessa 3200MHz CL16-18-18-36 för bara 680kr för 16GB
https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Om du ska ha en 12 kärniga cpu så kan jag inte rekommendera Hyper 212. Alldeles för liten kylkapacitet.
Kan kolla på alternativ snart

Skrivet av SpeedRebirth:

Inet har BF rea på dessa 2 kylare nu som är betydligt större och bättre på att kyla:

https://www.inet.se/produkt/5322760/zalman-cnps20x-bf20
Presterar lika med den välkända Noctua D15

https://www.inet.se/produkt/5322812/corsair-a500-dual-fan-cpu...
Inte lika bra kylning som Zalman och Noctua men fortfarande bra.

Tänk på att dessa är Black Friday deals så när de tar slut i lager så är det kört. Så köp direkt

Ram-minnet:
Aldrig tänkt på latens, men det var intressant att lära sig något nytt. Jag hade tänkt mig ha 32gb Ram.
Tror du dessa funkar: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 (finns en svart version också som kanske passar bättre i bygget).
Lite lägre mhz, men latensen är nästan densamma som den första du nämnde.

Angående kylare så vill jag gärna ha en som är rätt tyst. De två du nämnde verkar låta en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenneth:

Ram-minnet:
Aldrig tänkt på latens, men det var intressant att lära sig något nytt. Jag hade tänkt mig ha 32gb Ram.
Tror du dessa funkar: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 (finns en svart version också som kanske passar bättre i bygget).
Lite lägre mhz, men latensen är nästan densamma som den första du nämnde.

Angående kylare så vill jag gärna ha en som är rätt tyst. De två du nämnde verkar låta en del.

Ram minnet funkar OK om man kollar på prestanda. Bättre än det du valde först. Dock så är de för höga för att få plats under sora kylare som tex Zalman. De är 51mm och kylaren klarar 33 men fläkten i nedre läget och 47 om man flyttar upp den.
Det skadar inte att köpa låga minnen oavsett

Zalman kylaren ska inte vara högljudd. Du kanske såg nått test på max rpm? Man kör såklart aldrig fläkten på max utan man gör en fläktkurva i bios så den snurrar i ca 400-600rpm i idle och kanske 1000 vid load. T.o.m Noctua D15 blir högljudd vid 1500rpm och den är som sagt ökänd för att vara en av de tystate på marknaden. Vid 1000rpm så är Zalman nästan identisk med D15.
https://www.youtube.com/watch?v=_KXNM2U0MuY
https://www.youtube.com/watch?v=h10MU3Jebx0

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Hmm, jag ser inte riktigt logiken med att föreslå att snåla på en dator nu, för att sedan uppgradera om ett år igen?
I längden blir det bara dyrare att köpa en tillfällig uppgradering nu, för att sedan uppgradera en stor del av datorn igen nästa år.

Visst, DDR5 närmar sig, men det kommer som vanligt att vara mycket dyrare i början än vad DDR4 är, och visst kommer nästa generations CPUer vara bättre än nuvarande, men det är ju inte direkt så att dagens hårdvara inte klarar av de spel som finns ute.. Köper han en hyfsad CPU och GPU nu, så kommer han att klara av alla spel i bra inställningar i minst 2-3 år.

Den enda nackdelen jag kan se är att han mest troligt kommer att vara tvungen att köpa ett nytt moderkort nästa gång han uppgraderar. Hade han köpt en Intel-cpu så hade han ju oavsett behövt köpa ett nytt moderkort nästa gång, och det finns inget som säger att han inte kommer att välja att byta till Intel nästa gång det är dags att uppgradera för den delen heller, så vart är logiken?

@cenneth OnT, Datorn som du själv postade är lite obalanserad för dina behov.
Din CPU är väldigt overkill för ditt ändamål, enligt din egen beskrivning så har du inga planer för att använda några program som kan dra någon direkt nytta av en 5900X, och visst kan den ibland ge några fler fps i vissa spel, men den kan också ibland ge färre fps än en 5600X. Överlag ligger dom relativt nära i många spel, och den extra kostnaden går inte direkt motivera för ditt behov. Den stora fördelen med en 5900X är att den har fler cores, något som väldigt få spel utnyttjar fortfarande trots att 4-kärniga processorer har funnits länge nu, och det ser inte ut att bli någon stor skillnad där de närmsta åren. Kollar du alla större reviewers, så rekommenderar typ alla 5600X för spel, ingen rekommenderar 5800X då den ger en väldigt liten skillnad för den extra kostnaden jämfört med 5600X, och hoppet upp till 5900X är inte så stort i kostnad (jämfört med 5800X), men ger en större skillnad i vissa program, dock inte nog stor skillnad i spel för att motivera det hoppet i pris.
Köper du en 5600X istället så ingår även en kylare, som är mer än duglig om du inte tänkt att överklocka vilket ytterligare sparar en slant.
Nätagget, här bör du kanske fundera på att gå upp något steg. 750W är tillräckligt tekniskt sett, men både CPU och GPU kan peaka i sin wattförbrukning, vilket i sin tur kan trigga överspänningsskyddet i nätagget så att datorn stängs av. Vet inte hur känslig just det nätagg du lagt till är, det kanske fungerar utmärkt, men det kan också vara otillräckligt vid vissa tillfällen. Det säkraste är att gå upp lite extra för att vara säker.

Byter du ner dig i CPU samtidigt som du byter upp dig lite i nätagg så kommer du ha en dator som klarar dina behov ganska enkelt i ~3 år iaf, och säkert funkar hyfsat i ytterligare ett år eller två med lite lägre inställningar i nyare AAA-spel. När du väl uppgraderar din dator igen efter det, så är DDR5 billigare, det har kommit några generationer till med CPU/GPU och du sparar några tusenlappar dessutom jämfört med paketet du valde.

Dock är ju både GPU och CPU väldigt svårt att få tag på just nu (visst, du kan få tag på intel cpu's enkelt, men ingen verkar vilja ha dom just nu, haha), så finns ju en ganska stor risk att du inte kan få din dator förens någon gång tidigt nästa år.
Det kan kanske till och med vara enklare att bara köpa en komplett dator direkt, snarare än att köpa delar och be inet eller liknande att bygga ihop datorn åt dig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Hmm, jag ser inte riktigt logiken med att föreslå att snåla på en dator nu, för att sedan uppgradera om ett år igen?

I längden blir det bara dyrare att köpa en tillfällig uppgradering nu, för att sedan uppgradera en stor del av datorn igen nästa år.

Din CPU är väldigt overkill för ditt ändamål

Köper du en 5600X istället så ingår även en kylare, som är mer än duglig om du inte tänkt att överklocka vilket ytterligare sparar en slant.

Byter du ner dig i CPU samtidigt som du byter upp dig lite i nätagg så kommer du ha en dator som klarar dina behov ganska enkelt i ~3 år iaf

Hmm.. du säger emot dig själv här. Inte snåla, men sen ändå snåla?
Vill han inte uppgradera på några år så ska han ju inte köpa en 6 kärnig cpu.

Sen så vill han ha en TYST dator. Stock kylaren är allt annat än tyst, rent av riktigt högljudd i jämförelse med alla andra kylare i denna tråd

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Hmm.. du säger emot dig själv här. Inte snåla, men sen ändå snåla?
Vill han inte uppgradera på några år så ska han ju inte köpa en 6 kärnig cpu.

Sen så vill han ha en TYST dator. Stock kylaren är allt annat än tyst, rent av riktigt högljudd i jämförelse med alla andra kylare i denna tråd

Nja, skulle jag rekommenderat att han snålar för att köpa nytt om ett år, så hade jag rekommenderat en äldre generation CPU, eller begagnat. Att köpa en CPU med färre kärnor ser jag inte som snåla, utan snarare att inte slösa. Det är lite som att köpa en mycket dyrare bil bara för att den kan nå upp i 200km/h, men det finns inga vägar som du kör på som tillåter över 120km/h. Enligt sin egna beskrivning så använder han inga program som drar nytta av fler cores, och det finns inga tecken på att de program han använder, eller spel rent generelt, kommer att dra någon större nytta av att ha fler cores de närmsta åren.
Alla reviewers säger samma sak också, 5600X är ett mycket bättre val för spel och lättare program.
De flesta spelen använder idag fortfarande en kärna, några få kan använda fler men det är relativt ovanligt.
Det är den största anledningen att AMD inte har övertaget Intel i spel förens med nyaste generationen, AMD har haft fler cores, medans Intel har haft bäst single-core performance. Nu har AMD bäst single-core performance, och det är främst på grund av det som AMD nu leder lite över Intel i spel. Det gör ingen skillnad i spel idag, och mest troligt inte om 3 år heller för den delen, om du har 4 cores eller 4000 cores. Det som gör störst skillnad är just single-core performance.

*Edit* För att tydliggöra, att snåla vore att köpa begagnat alternativt en 3000-serien AMD, eller en billigare Intel-CPU för att nästa år uppgradera igen. Jag ser detta som slösaktigt.
Att inte snåla, alltså att köpa en bra dator nu, är att köpa en 5600X, som absolut kommer att vara mer än tillräckligt för hans ändamål i de näst-kommande 3 åren utan problem.
Att slösa vore att köpa en 5900X, då han inte kommer att dra någon nytta av de extra coresen, varken nu eller de nästkommande 3 åren (så vida han inte börjar redigera video eller arbeta i 3D-program eller liknande på en semi-professionell nivå, där extra cores kan börja bespara renderingstid etc och då vara värt den extra kostnaden).

Spel kommer inte att plötsligt börja använda många fler cores än på länge som det ser ut. Du verkar inte ha förstått varför de flesta spelen endast använder en core. För det första så är det mycket svårare att optimera spel för att använda flera cores effektivt samtidigt, för det andra så hettas CPUn upp snabbare ju fler cores som får arbeta samtidigt, vilket i sin tur leder till att CPUn inte kan boosta lika högt och du tappar då performance. Även de spel som kan utnyttja fler än en core i dagsläget lägger majoriteten av allt jobb på endast en core, medans lättare saker kan hanteras av en annan core. Vad jag vet finns det inga spel som utnyttjar mer än 2 cores samtidigt (åtminstone inte 2 cores fullt ut plus ytterligare cores för lättare beräkningar), och inga som lägger någon större belastning på mer än en core åt gången.
Det enda som motiverar fler cores är om du jobbar med program som drar nytta av fler i dagsläget, eller om du av någon anledning vill kunna spela samtidigt som du unzippar massa filer eller liknande? Vet inte ens om det går att riktigt rekommendera en 5900X över 5600X om du exempelvis vill streama samtidigt?

Fler cores som får jobba samtidigt = mer värme = lägre clockspeed (alternativt dyrare och/eller mer högljudd kylning) = lägre single-core performance = lägre fps. (förutsatt att CPU är flaskhalsen)
Färre cores som får jobba samtidigt = mindre värme = högre clockspeed = högre single-core performance = högre fps. (förutsatt att CPU är flaskhalsen)
^Det är anledningen att få spel använder mer än en core, och de som gör det inte använder andra cores i någon högre belastningsgrad, och det är också anledningen att det är osannolikt att spel i någon stor utsträckning kommer att utnyttja fler cores inom dom närmsta åren. Faktumet att det är svårare och tar mycket längre tid (därmed också högre utvecklingskostnad) att programmera ett spel för att effektivt utnyttja fler cores är också en stor anledning. Så länge inte båda lyckas lösas på ett smart sätt, så kommer inget att förändras där, och inget tyder på att det kommer att hända något på den fronten de närmsta åren.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Ram minnet funkar OK om man kollar på prestanda. Bättre än det du valde först. Dock så är de för höga för att få plats under sora kylare som tex Zalman. De är 51mm och kylaren klarar 33 men fläkten i nedre läget och 47 om man flyttar upp den.
Det skadar inte att köpa låga minnen oavsett

Zalman kylaren ska inte vara högljudd. Du kanske såg nått test på max rpm? Man kör såklart aldrig fläkten på max utan man gör en fläktkurva i bios så den snurrar i ca 400-600rpm i idle och kanske 1000 vid load. T.o.m Noctua D15 blir högljudd vid 1500rpm och den är som sagt ökänd för att vara en av de tystate på marknaden. Vid 1000rpm så är Zalman nästan identisk med D15.
https://www.youtube.com/watch?v=_KXNM2U0MuY
https://www.youtube.com/watch?v=h10MU3Jebx0

Okej, kanske var den inte så högljudd som jag trodde. Dock verkar den vara för tung för att Inet ska montera den (max är 755g), vilket gör att jag inte kan välja den.

Vad tror du om denna: Arctic Freezer 34 eSports Svart/Vit
Eller finns det någon annan du tycker är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Nja, skulle jag rekommenderat att han snålar för att köpa nytt om ett år, så hade jag rekommenderat en äldre generation CPU, eller begagnat. Att köpa en CPU med färre kärnor ser jag inte som snåla, utan snarare att inte slösa. Det är lite som att köpa en mycket dyrare bil bara för att den kan nå upp i 200km/h, men det finns inga vägar som du kör på som tillåter över 120km/h. Enligt sin egna beskrivning så använder han inga program som drar nytta av fler cores, och det finns inga tecken på att de program han använder, eller spel rent generelt, kommer att dra någon större nytta av att ha fler cores de närmsta åren.
Alla reviewers säger samma sak också, 5600X är ett mycket bättre val för spel och lättare program.
De flesta spelen använder idag fortfarande en kärna, några få kan använda fler men det är relativt ovanligt.
Det är den största anledningen att AMD inte har övertaget Intel i spel förens med nyaste generationen, AMD har haft fler cores, medans Intel har haft bäst single-core performance. Nu har AMD bäst single-core performance, och det är främst på grund av det som AMD nu leder lite över Intel i spel. Det gör ingen skillnad i spel idag, och mest troligt inte om 3 år heller för den delen, om du har 4 cores eller 4000 cores. Det som gör störst skillnad är just single-core performance.

Jaha, så vad händer då när kommunen har i planerna att uppgradera vägen till fler filer och även öka hastigheten på vägen?
Att spel bara använder 1 core är ren bullshit. Finns redan spel i ute idag som får små stuttering och lägre fps med en 6 kärniga jämfört med 8. Och ja, det är nyutvecklade spel, inte gamla som tex Starcraft 2.

Hur kommer det sig att tex BF5 använder 70-100% av min R5 3600 tillsammans med 6800XT? Ja, det är med nytt fräscht OS. Och gpun ligger runt 80% usage. Självklart klarar 5600x av att pusha mer fps, men fakta kvarstår. En 6 kärniga cpu kommer inte va tillräckligt länge till.

Datorn ska ju hålla så länge som möjligt med bra prestanda, då är 6 kärnor inte the way to go.

Och varför tipsar du han om att uppgradera nätagg och gå ner i cpu? Den setupen han valt har ett 750w nätagg för 1400kr... Skulle räcka gott o väl för att överklocka både cpu och gpu till max och ha gott om utrymme kvar.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Jaha, så vad händer då när kommunen har i planerna att uppgradera vägen till fler filer och även öka hastigheten på vägen?

Fler filer betyder inte att du kan köra snabbare, så länge det inte är trafikstockning och har egentligen inget med mitt exempel att göra. Att öka hastighetsgränsen är också orelevant. Köper du en mycket snabbare bil utifall att gränsen kanske höjs? Förstår inte din poäng där.

Skrivet av SpeedRebirth:

Att spel bara använder 1 core är ren bullshit.

Den stora majoriteten av alla spel som någonsin gjorts, och de flesta som görs i dagens läge använder fortfarande bara 1 core.
Kan du påvisa att det är bullshit? Jag har redan sagt att det finns undantag, så att du räknar upp en lista på 5-10 spel, eller 50 spel för den delen visar inte att du har rätt, utan endast att, som jag redan sagt, det finns undantag.

Skrivet av SpeedRebirth:

Finns redan spel i ute idag som får små stuttering och lägre fps med en 6 kärniga jämfört med 8. Och ja, det är nyutvecklade spel, inte gamla som tex Starcraft 2.

Exempel på det? Jag förutsätter att du också då menar på exakt samma cpu, med cores avstängda för att visa prestandan med 6 cores jämfört mot 8, och inte då att du jämför en nyare CPU med bättre single-core performance mot en äldre CPU med sämre single-core performance.

Jag säger inte att det inte finns undantag, men generellt så är det få spel som drar stor nytta av fler cores. Fler cores, vid samma MHz kan i vissa fall vara bättre än färre cores. Speciellt om du har massa andra saker öppet samtidigt som använder CPUn (uppdateringar av program, 50 chrome-tabs, antivirus, discord, spotify etc).

Skrivet av SpeedRebirth:

Hur kommer det sig att tex BF5 använder 70-100% av min R5 3600 tillsammans med 6800XT? Ja, det är med nytt fräscht OS. Och gpun ligger runt 80% usage. Självklart klarar 5600x av att pusha mer fps, men fakta kvarstår. En 6 kärniga cpu kommer inte va tillräckligt länge till.

Det finns massvis med saker som kan påverka. Sitter du med massa chrome-tabs öppna? Någon stream? Massa olika program i bakgrunden? några kanske uppdateras. Din kylning kan vara dålig och din CPU thermal-throttlar, din CPU flaskhalsar mest troligt din GPU och får då jobba hårdare medans ditt grafikkort inte maxas, du kan ha virus eller annan malware etc etc. Inget av det är bevis på att just cores är ditt problem. En CPU med högre single-core än din nuvarande, men samma antal kärnor skulle garanterat klara av ditt spel bättre.

Skrivet av SpeedRebirth:

Datorn ska ju hålla så länge som möjligt med bra prestanda, då är 6 kärnor inte the way to go.

Och varför tipsar du han om att uppgradera nätagg och gå ner i cpu? Den setupen han valt har ett 750w nätagg för 1400kr... Skulle räcka gott o väl för att överklocka både cpu och gpu till max och ha gott om utrymme kvar.

Jasså? 4-kärniga processorer kom ut för över 11 år sedan. Sedan dess så har det kommit några spel som ser en liten ökning i prestanda med fler cores, absolut. Men majoriteten ser ingen större skillnad, vissa tappar till och med prestanda med fler cores, då det ofta innebär högre värme, vilket i sin tur betyder att coresen klockas ner lite automatiskt, vilket gör att du tappar single-core prestanda och därmed får färre fps. I det stora hela så tappar du fps i vissa spel, får högre fps i vissa spel och gör ingen större skillnad i många spel, men vi pratar inte om några större skillnader varken upp eller ner i samband med fler/färre cores rent generelt (du kommer inte plötsligt få 20%, 10% eller ens 5% mer fps bara för att du byter från 6 till 8 cores ens i de spel som utnyttjar det bättre). 11 år sedan quad-core kom, 15 år sedan dual-core, och vi ser fortfarande ingen anmärkningsvärd fördel med fler cores i spel. Men du tror att det kommer förändras helt plötsligt inom de närmsta åren?

Sen det med nätagg, priset har inte nödvändigtvis något alls att göra med hur pass hög överspänning nätagget klarar av. Den är gjord för att leverera max 750W, tester visar att med en 3080 så kan strömförbrukningen peaka så pass att datorn som helhet kan dra närmare 1000W under mycket korta stunder. Om överspänningsskyddet i nätagget triggar vid lägre strömförbrukning än det, så stänger nätagget av sig automatiskt för att undvika skada, och din dator stängs då självklart av.

Jag redigerade mitt förra inlägg, men som du kan se är det främst att jag lagt till en längre förklaring.
Tyvärr känns det som att det finns en hel del saker som du har missförstått, och jag vill inte ta över hela inlägget med att förklara det för dig. Kolla upp videos angående fler cores för spel, och hur pass högt ett system med ett 3080 kan peaka, så förstår du varför jag rekommenderar ett 5600X och ett nätagg som är mer kraftfullt än ett 750W agg. Ja, det finns enstaka fall där en 5900X kan ge några fler fps, men det motiverar absolut inte den extra kostnaden, och ger ingen större fördel för "framtidssäkerhet" när det gäller spel. Ja, ett 750W nätagg klarar av ett 3080 utan större problem 99% av tiden, men när förbrukningen peakar, så finns det risk att nätagget stängs av automatiskt om den inte klarar av peak-loads närmare 1000W.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenneth:

Jag förstår vad du menar.
Frågan är egentligen då om jag vill lägga drygt 5.000 idag på CPU, Moderkort och Ram och sen ytterligare 9-10.000* någon gång under 2021 för att då få den nya teknologin, som ser riktigt vass ut.
Eller om jag lägger ca. 9.000 på CPU, Moderkort och Ram idag och kan vänta med att uppdatera tills 2022/23 och då lägga samma summa igen.

* = Utgick från vad delarna jag valde kostar, men t.ex nya Ryzen under 2021 kan både vara billigare och dyrare.

Ska tänka på saken.

Du har helt rätt förstås och jag kan förstå din tveksamhet kring och lägga ut så pass mycket pengar här har jag då komponerat ihop ett bättre val som kommer räcka till dig längre sett ifrån prestandasynpunkt.

https://www.inet.se/datorbygge/b1212413/datorbygge

Jag reducerade ner grafikkortet till ett 3070 för att hålla mig inom budget men om du vill öka till ett 3080 gör du bara det givetvis. Det är bättre förmodligen för dig och uppgradera ett större paket senare under 2022 och 2023 där du då bytar ut både CPU GPU moderkort och ramminne i ett paket i så fall.

Jag drog ner PSU också något men 850 watt tycker jag du ska köpa minst för och framtidsäkra dig när det gäller ström ett 2080 rekommenderade Nvidia 650 Watt ett 3080 750 watt så av den anledningen skulle jag säga minst 850 helst 1000.

Här är ett förslag på 1000 watt

https://www.inet.se/produkt/6911982/corsair-rm1000x-1000w

Här är ett förslag på 1200 watt

https://www.inet.se/produkt/5322866/be-quiet-straight-power-1...

Permalänk
Medlem

Började gå igenom bygget igen och bytte ut några saker, men stötte på lite problem.
Jag bytte chassi till Lian Li Lancool II Mesh (kanske går för den utan RGB), men då funkade inte moderkortet.
Bytte då moderkort till ASUS PRIME X570-P, men då säger datorbyggaren att "Moderkortets generation matchar inte processorns", men enligt ASUS hemsida så har moderkortet stöd för Ryzen 5900.

Datorbyggaren vägrar att låta mig välja moderkortet tillsammans med processorn, så det är lite kört. Om man ändå plockar ihop delarna, kan man åka med listan till närmaste Inet och de fixar datorbygget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenneth:

Började gå igenom bygget igen och bytte ut några saker, men stötte på lite problem.
Jag bytte chassi till Lian Li Lancool II Mesh (kanske går för den utan RGB), men då funkade inte moderkortet.
Bytte då moderkort till ASUS PRIME X570-P, men då säger datorbyggaren att "Moderkortets generation matchar inte processorns", men enligt ASUS hemsida så har moderkortet stöd för Ryzen 5900.

Datorbyggaren vägrar att låta mig välja moderkortet tillsammans med processorn, så det är lite kört. Om man ändå plockar ihop delarna, kan man åka med listan till närmaste Inet och de fixar datorbygget?

Moderkortet klarar av 5000 serien, men det kan krävas att du måste uppdatera BIOS för att det ska fungera. På vissa moderkort går detta att göra via USB har jag för mig, men för andra så måste du använda en äldre AMD CPU som stöds av moderkortet för att kunna uppdatera BIOS, för att sedan stoppa in din nyare CPU. När du ber dom att bygga ihop datorn åt dig, så bör dom fixa uppdateringen av BIOS åt dig dock, så det i sig är inget du behöver oroa dig över. Känner du dig osäker så kan du ju så klart fråga om dom fixar det, men det är högst osannolikt att dom skulle neka av någon anledning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Gjorde om lite till och börjar känna mig relativt nöjd (bortsett från priset). Eller, nöjd lär jag aldrig bli då det finns på tok för många delar att välja mellan och alla har plus och minus. Känner mig fortfarande osäker på typ allt, men detta bygget börjar ge mig huvudvärk, så jag hoppas att det duger.

Vad säger ni betydligt mer kunniga. Duger detta eller bör jag ändra på något?

Permalänk
Medlem

Gör ett sista försök att höra om datorn är bra eller om något ska ändras. Vill beställa idag för att spara en liten slant.
Verkar som att Corsair RM850 har försenad leverans. Skulle ni ändå köra på den eller ska jag ta något annat, i så fall vilket?