Amazon öppnar dörrarna i Sverige

Permalänk
Medlem

Direktlänkarna betalas ju av butiken, antar att Amazon inte är så sugna på det / känner att dom behöver det.

Permalänk
Avstängd

EU hits Amazon with antitrust charges. A huge fine could follow

"The investigation found that Amazon feeds non-public seller data, such as the number of products ordered and the sellers' revenues, into its own retail algorithms to help it decide which new products to launch and the price of each new offer, Vestager said on Tuesday.
That allows Amazon to marginalize third-party sellers and cap "their ability to grow," she added."
https://edition.cnn.com/2020/11/10/tech/amazon-eu-antitrust/i...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Såg något intressant på amazon. Dem säljer alkohol 17% på deras svenska hemsida. Hur ser det ut lagmässigt för detta? (Är inte amazon själva utan en säljare, men fortfarande deras platform)
https://www.amazon.se/Gourmet-Berner-Tr%C3%BCffel-Sahne-Lik%C...
"Trüffel-gräddfärgad 0,2 l 17 % vol"

Permalänk
Avstängd

Amazon workers in Germany to go on strike on 'Black Friday'
https://www.reuters.com/article/us-amazon-com-blackfriday-ger...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Såg något intressant på amazon. Dem säljer alkohol 17% på deras svenska hemsida. Hur ser det ut lagmässigt för detta? (Är inte amazon själva utan en säljare, men fortfarande deras platform)
https://www.amazon.se/Gourmet-Berner-Tr%C3%BCffel-Sahne-Lik%C...
"Trüffel-gräddfärgad 0,2 l 17 % vol"

Inga konstigheter, så länge alkoholskatten betalas:
https://www.tullverket.se/sv/privat/skaduhandlapanatet/handla...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Inga konstigheter, så länge alkoholskatten betalas:
https://www.tullverket.se/sv/privat/skaduhandlapanatet/handla...

Alkoholen måste skickas från ett EU-land och måste skickas från utlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Alkoholen måste skickas från ett EU-land och måste skickas från utlandet.

Ja? Inte Amazon som säljer utan säljare som säljer via Amazon och säljaren är från annat EU land än Sverige...

Detaljerad information om säljaren

Företagsnamn:Oliv & Co. - Genuss pur -
Momsregistreringsnummer:DE290673485
Ombudets namn:Alina Märker
Företagsadress:
Oliv und Co
Feldstr. 30-32
Kevelaer
Nordrhein-Westfalen
47623
DE

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Förra fredagen beställde jag två original handkontroller för Gamecube. En svart från CDON och en klassisk lila från Amazon Japan. I söndags kväll beställde jag en adapter för att kunna koppla dessa till min Switch, ifrån Amazon Tyskland.

I förmiddags ringde DHL på dörren, och nu har jag kontrollen från Amazon Japan här, och även adaptern från Amazon Tyskland här.

Kontrollen från CDON, som fanns på lager och endast fraktas internt inom Sverige, har inte dykt upp än. Klassiker! 😅

Nu blir det Sunshine ikväll... tack vare Amazon. 🌈☀🌞⭐

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Förra fredagen beställde jag två original handkontroller för Gamecube. En svart från CDON och en klassisk lila från Amazon Japan. I söndags kväll beställde jag en adapter för att kunna koppla dessa till min Switch, ifrån Amazon Tyskland.

I förmiddags ringde DHL på dörren, och nu har jag kontrollen från Amazon Japan här, och även adaptern från Amazon Tyskland här.

Kontrollen från CDON, som fanns på lager och endast fraktas internt inom Sverige, har inte dykt upp än. Klassiker! 😅

Nu blir det Sunshine ikväll... tack vare Amazon. 🌈☀🌞⭐

Är det verkligen lämpligt att lägga upp en bild på streckkoden med texten このラベルはきれいにはがせます ovanför och något som börjar med "sp" nedanför? Jag misstänker att det går att koppla streckkoden till dig på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Är det verkligen lämpligt att lägga upp en bild på streckkoden med texten このラベルはきれいにはがせます ovanför och något som börjar med "sp" nedanför? Jag misstänker att det går att koppla streckkoden till dig på något sätt.

Streckkoden är väl sannolikt bara något produktnummer/lagernummer (med tanke på att det står att den kan tas bort), så varför skulle det gå att koppla till någon köpare? Och varför skulle det vara ett problem överhuvudtaget menar du?
Visst om det är serienummer på lite dyrare grejer som används i registrering för garantiärenden o.s.v., men här?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Hade varit intressant att se hur det går för Amazon.se nu. Vet flera som redan är igång och handlar på .se och en del som även börjat kolla på .de. Och det är personer som innan inte handlat eller övervägt att handla från Amazon.

Sedan ser man ju också i trådarna bara i detta forum att många redan handlar. Ser ut att ha varit en lyckad start för Amazon så här långt. Utan medias fokus på felstavningarna hade det nog sett annorlunda ut. Århundradets gratis PR-klipp om det var det minsta planerat att det skulle vara så dåliga översättningar.

Permalänk
Skrivet av Pettson88:

Streckkoden är väl sannolikt bara något produktnummer/lagernummer (med tanke på att det står att den kan tas bort), så varför skulle det gå att koppla till någon köpare? Och varför skulle det vara ett problem överhuvudtaget menar du?
Visst om det är serienummer på lite dyrare grejer som används i registrering för garantiärenden o.s.v., men här?

Om du beställer något från japanska Amazon, sätter Amazon alltid en sådan etikett på en av varorna (eller på kuvertet om varan får rum i ett litet kuvert). Jag misstänker att streckkoden är något som Amazon använder för att koppla varorna till en beställning, t.ex. om adresslappen kanske skulle skrivas ut i ett senare skede. Streckkoden kan t.ex. placeras på en bok och folk vill nog inte ha sina bokomslag förstörda, så Amazon kände sig nog tvungna att göra det lätt att ta bort streckkoden.

Hur tänker egentligen Amazon och Postnord? Beställde något från svenska sidan och det kom till mitt ombud. Postnord väntade sedan i tre timmar innan SMS-avin skickades ut. Det gjorde inte så mycket; jag hade inte tid att hämta ut paketet tidigare ändå. Sju timmar efter att jag hämtat ut paketet får jag brev från Amazon om att paketet går att hämta ut. Varför skicka brev om att något redan uthämtat går att hämta ut? Det bidrar ju bara till förvirring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hade varit intressant att se hur det går för Amazon.se nu. Vet flera som redan är igång och handlar på .se och en del som även börjat kolla på .de. Och det är personer som innan inte handlat eller övervägt att handla från Amazon.

På utlämningsstället i stan där jag bor så ser man massor av amazon-loggor på kartongerna som hämtas ut numer så de verkar absolut ha nått ut på bred front.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

På utlämningsstället i stan där jag bor så ser man massor av amazon-loggor på kartongerna som hämtas ut numer så de verkar absolut ha nått ut på bred front.

Har gjort en liknande iakttagelse med, nu när du skriver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om du beställer något från japanska Amazon, sätter Amazon alltid en sådan etikett på en av varorna (eller på kuvertet om varan får rum i ett litet kuvert). Jag misstänker att streckkoden är något som Amazon använder för att koppla varorna till en beställning, t.ex. om adresslappen kanske skulle skrivas ut i ett senare skede. Streckkoden kan t.ex. placeras på en bok och folk vill nog inte ha sina bokomslag förstörda, så Amazon kände sig nog tvungna att göra det lätt att ta bort streckkoden.

Hur tänker egentligen Amazon och Postnord? Beställde något från svenska sidan och det kom till mitt ombud. Postnord väntade sedan i tre timmar innan SMS-avin skickades ut. Det gjorde inte så mycket; jag hade inte tid att hämta ut paketet tidigare ändå. Sju timmar efter att jag hämtat ut paketet får jag brev från Amazon om att paketet går att hämta ut. Varför skicka brev om att något redan uthämtat går att hämta ut? Det bidrar ju bara till förvirring.

Det är ombudet som måste ta emot paketet i systemet för att det ska kunna skickas sms är jag relativt säker på

Amazons brev skickas säkert alltid efter en viss tid

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det är ombudet som måste ta emot paketet i systemet för att det ska kunna skickas sms är jag relativt säker på

Konstigt i så fall att ombudet valde att ta emot paketet i systemet så att det stod på spårningssidan att det fanns att hämta men att de valde att vänta tre timmar med att ta emot paketet i systemet så att avin skickades ut. Varför kan de inte ta emot paketet i systemet för båda två samtidigt?

Permalänk
Medlem

Jag tänker att dom skickar sms när de scannat in alla paketen på sina hyllor. Så att de kan jobba lite mer ostört med att scanna in nya paket. Sedan har de en knapp som de trycker på för att avisera alla.