Teknikmagasinet får nya köpare – för fjärde gången i ordningen

Permalänk
Melding Plague

Teknikmagasinet får nya köpare – för fjärde gången i ordningen

Den ekonomiskt tyngda butikskedjan Teknikmagasinet köps upp av Matera Retail Group AB, som blir den fjärde ägaren sedan år 2017.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det kommer inte gå att rädda Teknikmagasinet det är för sent... Synd då man brukade handla där ibland.

Permalänk
Medlem

Kan de inte låta den stackars kedjan dö/konka, de har gått upp och ned för länge nu.
https://www.youtube.com/watch?v=bLr966oLp2E

.
Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Stop it! It's already dead!

Låt dom dö med lite värdighet, tror inte butikskonceptet håller i ärlighetens namn. Dumma grejer man köper till folk i present eller till jobbets julklappsbytesgrej lämpar sig mer för webben än fysiska butiker och de är på tok för små för att slåss med jättarna på pris på teknik. De försökte lägga till mobiler som ett fokusområde med reparation men även där är de utkonkurrerade av nischade småföretag och operatörernas egna butiker.

Permalänk
Medlem

Vissa lär sig aldrig när det är dags att kasta in handduken. Varför är det så intressant att hålla liv i en Wish_irl butikskedja?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Till Teknikmagasinets försvar är ju ändå att folk köper presenter och dessa varor har god marginal. Det mesta går att köpa på nätet - men föräldrar, ungdomar och tekniknördar som är på språng och gör andra inköp i köpcentrum handlar bevisligen på Teknikmagasinet.

Permalänk
Medlem

Ni som har undrat varför man köper något som går dåligt, tycks inte vara medvetna om att man får kvitta vinster mot förluster (eller iaf. en del).

Så uppköpet kan faktigst vara av helt ekonomiska skäl, inte för att man vill rädda något som går dåligt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ni som har undrat varför man köper något som går dåligt, tycks inte vara medvetna om att man får kvitta vinster mot förluster (eller iaf. en del).

Så uppköpet kan faktigst vara av helt ekonomiska skäl, inte för att man vill rädda något som går dåligt.

Fast problemet är väl att inget av deras bolag går med vinst? Jag tror snarare att de vill ha kvar Teknikmagasinet för att det är ett starkt varumärke!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Yepp finns alltid en del värde även i döende företag, till exempel att få hela Teknikmagasinets kundregister som de byggt upp under alla år.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Vad tror du om en satsning på livsstil och "funtech"? Är det något du eller folk i din närhet tilltalas av, eller ytterligare ett sidospår mot konkursens ändhållplats?

Helt fel väg att gå. Allt sånt där billigt skräp kan man handla på nätet för bättre priser. Enda fördelen med en fysisk butik är att man kan se grejerna, men som Teknikmagasinet brukar vara utformat så är större delen av sortimentet ändå bakom disk. Det är inte direkt så heller att det är någon fantastisk service på Teknikmagasinet heller, eller att medarbetarna generellt bär på mycket kunskap. Kvarstår gör inte mycket av anledningen till att gå till en butik.

I allmänhet tror jag att Teknikmagasinets problem är en brist på fokus och ett fungerande koncept. Man försöker gå åt lite olika håll, sälja plojprodukter i ena hörnet, och reparera mobiltelefoner i andra. Jag vet inte, men jag tror inte att jag vill reparera min mobiltelefon på samma ställe som säljer ölyoga och dildos? Då går jag hellre till en verkstad som har mobiltelefoni som huvudverksamhet.

Till slut så tränger ölyoga och andra prylar ut mobilreparationen och annat mer seriöst, medan det mer seriösa tar plats som istället skulle kunna läggas på att vara den bästa "roliga prylar"-butiken som är möjlig

Konceptet funkar inte, och jag hade inte köpt verksamheten om jag ens fick den för en spänn, och jag tror att köparen här kommer att misslyckas, om han inte har någon hemlig plan för att totalt stöpa om vad Teknikmagasinet är och kan genomföra detta på ett bra sätt över hela butikskedjan. Frågan är dock: Om man vill göra om hela konceptet, är "Teknikmagasinet" verkligen ett starkt varumärke? Och vill man verkligen ha en tungrodd organisation med många butiker, eller är det bättre med några få under ett nyare varumärke?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ringman:

Yepp finns alltid en del värde även i döende företag, till exempel att få hela Teknikmagasinets kundregister som de byggt upp under alla år.

Kundregister är inte så mycket värt för något som i princip är en butik som folk går in i för att impulsköpa skräp.

Permalänk
Medlem

Nej, bara nej. Lägg ner det, acceptera att det inte kommer vara lukrativt och gå vidare!

Permalänk
Medlem

Känns som ett dåligt köp. Dock bra för förra ägarna att de fick företaget sålt. Finns som sagt bättre val online om man letar efter elektronik. Kanske de kan lyckas som ren reparationsverkstad för diverse elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kundregister är inte så mycket värt för något som i princip är en butik som folk går in i för att impulsköpa skräp.

I kundregister kan man också räkna in leverantörer, och att få dem med ett företags uppbyggda kreditvärdighet kan vara värt en hel del då man slipper börja från scratch hos dessa, samt att dess leverantörer kan ha produkter som är av intresse för andra verksamheter än vad just Teknikmagasinet säljer.

(Nu är kanske inte Teknikmagasinet's kreditvärdighet så bra, men den är ändå bättre än att få börja från scratch.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zin:

Känns som ett dåligt köp. Dock bra för förra ägarna att de fick företaget sålt. Finns som sagt bättre val online om man letar efter elektronik. Kanske de kan lyckas som ren reparationsverkstad för diverse elektronik.

Ska de bli en ren reparationsverkstad för elektronik så ska de i princip kasta bort 80% av företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Ja, det skulle ju deras små butiker vara perfekta för. Har aldrig förstått folk som går till Teknikmagasinet och handlar; det är trångt och man kan ändå inte känna och klämma på de varor man är intresserad av för 80% ligger bakom disk. Men som inlämning/utlämning för trasig elektronik som ska repareras hade det nog fungerat mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Ja, det skulle ju deras små butiker vara perfekta för. Har aldrig förstått folk som går till Teknikmagasinet och handlar; det är trångt och man kan ändå inte känna och klämma på de varor man är intresserad av för 80% ligger bakom disk. Men som inlämning/utlämning för trasig elektronik som ska repareras hade det nog fungerat mycket bättre.

Går utmärkt att känna och klämma på produkterna om du frågar dom!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Det här som att titta på reprisen av ett höjdhopp om och om igen och hoppas att den tävlande skall klara det den här gången.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Oj, man undrar varför? tror dom att de ska lyckas få det att vända för 4e gången gillt?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Är väl smånostalgisk att de är kvar. Jag hejar på!
(Fast jag har inte handlat där på 15 år eller så )

Permalänk
Medlem

De borde göra om det till en retrobutik. Sälja retrogodis, retrodryck, retroteknik, retrodesignade greje & allt annat retro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

De borde göra om det till en retrobutik. Sälja retrogodis, retrodryck, retroteknik, retrodesignade greje & allt annat retro.

Ja och satsa på lite ovanligare produkter. Minns när man var liten för 25+ år sedan då var teknikmagasinet väldigt kul just för att det fanns produkter man aldrig skådat förut.
Köpte en pansarvagn med "riktiga" larvfötter. Andra hade ofta hjul under men den här klarade även av terräng. Den var sladd driven där batterierna satt i dosan. Det är retro om nått.
Köpte(farsan) även en radiostyrd svävare som fungerade precis som en riktig fast det var en simpel modell. Klarade snö, vatten, is, mark precis som en riktig.
Är det två barndoms saker jag hade velat spara hade det varit dom.
Båda köptes där och såvitt jag vet var det endast där dom fanns.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Reparationsbutik för mobil/teknik tror jag inte heller på.
Hur många sådan har vi inte, eller snarare har haft. Dom poppar upp och försvinner ganska fort. Dom får helt enkelt inte in så det täcker omkostnader.

Gå in och klämma på butik fungerar om butiken har kunnig personal vilket dom butiker som finns/funnits här i stan inte har haft, IMHO.
Present/skräpprodukter är nog bättre med webbaserad och bara låta kunder se det på bild för när man väl får hålla i dom produkter så vill i alla fall jag inte köpa det.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Går utmärkt att känna och klämma på produkterna om du frågar dom!

Blir jobbigt om man vill be om att få öppna och klämma flera produkter, när man behöver ta upp en säljares tid för det

Permalänk
Medlem

"lifestyleprodukter" och "funtech", var ju i princip vad TM från början startade med. Då ihop med lite gaming som tagentbord m.m.

Att flumma ut i all form av produkter som även sätter mer krav på extra kunskap hos personalen, ger antagligen ett dåligt intryck då ingen kan vara expert på allt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Helt fel väg att gå. Allt sånt där billigt skräp kan man handla på nätet för bättre priser. Enda fördelen med en fysisk butik är att man kan se grejerna, men som Teknikmagasinet brukar vara utformat så är större delen av sortimentet ändå bakom disk. Det är inte direkt så heller att det är någon fantastisk service på Teknikmagasinet heller, eller att medarbetarna generellt bär på mycket kunskap. Kvarstår gör inte mycket av anledningen till att gå till en butik.

I allmänhet tror jag att Teknikmagasinets problem är en brist på fokus och ett fungerande koncept. Man försöker gå åt lite olika håll, sälja plojprodukter i ena hörnet, och reparera mobiltelefoner i andra. Jag vet inte, men jag tror inte att jag vill reparera min mobiltelefon på samma ställe som säljer ölyoga och dildos? Då går jag hellre till en verkstad som har mobiltelefoni som huvudverksamhet.

Till slut så tränger ölyoga och andra prylar ut mobilreparationen och annat mer seriöst, medan det mer seriösa tar plats som istället skulle kunna läggas på att vara den bästa "roliga prylar"-butiken som är möjlig

Konceptet funkar inte, och jag hade inte köpt verksamheten om jag ens fick den för en spänn, och jag tror att köparen här kommer att misslyckas, om han inte har någon hemlig plan för att totalt stöpa om vad Teknikmagasinet är och kan genomföra detta på ett bra sätt över hela butikskedjan. Frågan är dock: Om man vill göra om hela konceptet, är "Teknikmagasinet" verkligen ett starkt varumärke? Och vill man verkligen ha en tungrodd organisation med många butiker, eller är det bättre med några få under ett nyare varumärke?

Gissa att du inte vågar handla läkemedel från Apoteket heller då de också säljer massagestavar.

https://www.apoteket.se/kategori/intim-sex/sex-lust/sexleksak...

Permalänk
Medlem

Har för mig att TM hade lite högre pris än andra aktörer, saknade deras tävling när man skulle leta reda på en produkt i katalogen som va fejk.

Kanske nånting för Sweclockers att föra föra vidare

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Blir jobbigt om man vill be om att få öppna och klämma flera produkter, när man behöver ta upp en säljares tid för det

Så är det med små butiker och därför det finns kölappar där och inte vanlig kö, så folk inte behöver stå i en kö och vänta på så sätt medans en kund vill titta på olika saker eller klämma. Men visst, förstår vad du menar!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag tror nog det går att vända skeppet. De har en stor kundbas och som jag läser det så är det kostnaderna de har fel på - inte omsättningen. De behöver lämna galleriorna och börja finnas i billigare lokaler, där tror jag man kan skära bort åtminstone hälften av de 120 miljoner man backade förra året. Minska lager, a demo butiker eller popup butiker så, ja inte omöjligt.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag Kjell är ett bättre alternativ.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)