Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med ljud i alla högtalare

Permalänk

Problem med ljud i alla högtalare

Hejsan! Köpte nyligen en LG smart tv, använder yamaha förstärkare till detta. Ljudet kör jag via optisk kabel från tv till förstärkaren, men problemet är att ljudet kommer bara från de främsta högtalarna + center högtalaren. Inställningarna på tvn är optisk. På förstärkaren har jag kanal Audio 1, har försökt med hdmi (arc) men fungerar ej.

Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem

Det bästa är ARC.
Så vad är det för reciver och tv förutom yamaha och lg?
För att arc ska fungera behövs hdmi med internet om jag inte har helt fel och hdmi cec aktiverat i båda enheterna.

I tv istälningarna ljud. Sätt ljud ut Optical/hdmi arc. Och dtv-ljusinstälning auto.

Vad tästar du med? Svt play tillexempel är sterio. Men då borde inte mitten "fungera"

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Det bästa är ARC.
Så vad är det för reciver och tv förutom yamaha och lg?
För att arc ska fungera behövs hdmi med internet om jag inte har helt fel och hdmi cec aktiverat i båda enheterna.

I tv istälningarna ljud. Sätt ljud ut Optical/hdmi arc. Och dtv-ljusinstälning auto.

Vad tästar du med? Svt play tillexempel är sterio. Men då borde inte mitten "fungera"

SVT Play har vissa serier/filmer med 5.1 ljud - Bl.a Anno 1790, som jag får ut 5.1 ljud på SVT Play appen på min LG UM55 någonting TV som ä inkopplad till min Yamaha Rx - V685 reciver via HDMI. Till trådskaparn - Andra HDMI porten är ARC på min LG TV. Audio 1 på min Yama är TV ljudet, bl.a från Netflix (5.1) SVT Play apparna på mln TV. Detta gäller HDMI (vet inte hur det är med optisk). - Du måste koppla HDMI ARC porten från förstärkarn till ARC porten på TVn, ev aktivera i förstärkaren. Vet inte hur din fjärr är - jag har på min fjärr - en knapp med kontakt med sladd. När man trycker på den, har jag ingångar - Live TV å min Blu ray. Till vänster har jag - ett hus (Instrumentpanel) tryck på Enter - där får jag upp ingångar - 1. Live TV - 2. UBP - X700 (blu ray). - 3. En högtalar ikon (?)
- HDMI Arc (Yamaha RX - V685) . Detta är min setup på min LG TV, kanske inte är/ser likadant ut på din LG. Har du inte förstärkaren där ä något felkopplat.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

SVT Play har vissa serier/filmer med 5.1 ljud - Bl.a Anno 1790, som jag får ut 5.1 ljud på SVT Play appen på min LG UM55 någonting TV som ä inkopplad till min Yamaha Rx - V685 reciver via HDMI. Till trådskaparn - Andra HDMI porten är ARC på min LG TV. Audio 1 på min Yama är TV ljudet, bl.a från Netflix (5.1) SVT Play apparna på mln TV. Detta gäller HDMI (vet inte hur det är med optisk). - Du måste koppla HDMI ARC porten från förstärkarn till ARC porten på TVn, ev aktivera i förstärkaren. Vet inte hur din fjärr är - jag har på min fjärr - en knapp med kontakt med sladd. När man trycker på den, har jag ingångar - Live TV å min Blu ray. Till vänster har jag - ett hus (Instrumentpanel) tryck på Enter - där får jag upp ingångar - 1. Live TV - 2. UBP - X700 (blu ray). - 3. En högtalar ikon (?)
- HDMI Arc (Yamaha RX - V685) . Detta är min setup på min LG TV, kanske inte är/ser likadant ut på din LG. Har du inte förstärkaren där ä något felkopplat.

Jag har precis samma tv som du. Men har en gammal yamaha förstärkare. Har testat med arc men då kommer inget ljud, har kollat igenom alla inställningar på förstärkaren men hittar inget med att aktivera.

Denna har jag: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hemmabio/hemmabioreceiv...

Permalänk
Skrivet av seville57:

SVT Play har vissa serier/filmer med 5.1 ljud - Bl.a Anno 1790, som jag får ut 5.1 ljud på SVT Play appen på min LG UM55 någonting TV som ä inkopplad till min Yamaha Rx - V685 reciver via HDMI. Till trådskaparn - Andra HDMI porten är ARC på min LG TV. Audio 1 på min Yama är TV ljudet, bl.a från Netflix (5.1) SVT Play apparna på mln TV. Detta gäller HDMI (vet inte hur det är med optisk). - Du måste koppla HDMI ARC porten från förstärkarn till ARC porten på TVn, ev aktivera i förstärkaren. Vet inte hur din fjärr är - jag har på min fjärr - en knapp med kontakt med sladd. När man trycker på den, har jag ingångar - Live TV å min Blu ray. Till vänster har jag - ett hus (Instrumentpanel) tryck på Enter - där får jag upp ingångar - 1. Live TV - 2. UBP - X700 (blu ray). - 3. En högtalar ikon (?)
- HDMI Arc (Yamaha RX - V685) . Detta är min setup på min LG TV, kanske inte är/ser likadant ut på din LG. Har du inte förstärkaren där ä något felkopplat.

Jaha du menar fjärren till tvn. Jag har magic fjärren och min setup är det optisk ljud ut. Hdmi 1 och Live-tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwilmanilssonn:

Jaha du menar fjärren till tvn. Jag har magic fjärren och min setup är det optisk ljud ut. Hdmi 1 och Live-tv

På baksidan på min Yama förstärkare (vet inte hur det på ser ut på din Yama där bak) har jag från vänster slda - 2st HDMI portar - andra porten (TVport/ARC) är kopplad till TVns HDMI ARC (nr 2) ingång. När jag startat TVn - min fjärr har jag ett Kugghjul, när jag trycker på den knappen får jag upp - 1. bildläge 2.bildformat 3. ljudläge - mitt är på biosalong. 4. ljud ut - HDMI ARC. Har du vridit upp volymen? Min TV är en UM7400PLB 55 tum.. Kom på det nu,

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

På baksidan på min Yama förstärkare (vet inte hur det på ser ut på din Yama där bak) har jag från vänster slda - 2st HDMI portar - andra porten (TVport/ARC) är kopplad till TVns HDMI ARC (nr 2) ingång. När jag startat TVn - min fjärr har jag ett Kugghjul, när jag trycker på den knappen får jag upp - 1. bildläge 2.bildformat 3. ljudläge - mitt är på biosalong. 4. ljud ut - HDMI ARC. Har du vridit upp volymen?

Ja jag har på volym 50 på förstärkaren. Ljudläge har jag inget. På min förstärkare har jag 1 hdmi port med arc som jag kopplar till tvn. Men ska jag ha den optiska kabeln i också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwilmanilssonn:

Ja jag har på volym 50 på förstärkaren. Ljudläge har jag inget. På min förstärkare har jag 1 hdmi port med arc som jag kopplar till tvn. Men ska jag ha den optiska kabeln i också?

Jag har bara HDMI kabeln inkopplad, imed jag bara kör HDMI, prova å ta bort den optiska kabeln. Jag hade problem med Wi - fin, kör TVns Netflix å SVT Play apparna på Wi - fi (Combort) . Blu rayen kördes osså på Wi - fi men det tog bort Wi - fin på TVn, kör nu trådat på Blu rayen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Jag har bara HDMI kabeln inkopplad, imed jag bara kör HDMI, prova å ta bort den optiska kabeln. Jag hade problem med Wi - fin, kör TVns Netflix å SVT Play apparna på Wi - fi (Combort) . Blu rayen kördes osså på Wi - fi men det tog bort Wi - fin på TVn, kör nu trådat på Blu rayen.

Nu funkar det med ljudet från arc ingången men får bara ut ljudet från 3 högtalare som sagt

Permalänk
Skrivet av seville57:

Jag har bara HDMI kabeln inkopplad, imed jag bara kör HDMI, prova å ta bort den optiska kabeln. Jag hade problem med Wi - fin, kör TVns Netflix å SVT Play apparna på Wi - fi (Combort) . Blu rayen kördes osså på Wi - fi men det tog bort Wi - fin på TVn, kör nu trådat på Blu rayen.

Kör netflix och disney + genom tvn. Då får jag bara 3 högtalare. Men när jag kör ps4 då är alla 5 med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwilmanilssonn:

Kör netflix och disney + genom tvn. Då får jag bara 3 högtalare. Men när jag kör ps4 då är alla 5 med.

Jag har i ljud inställningarna i Netflix på filmer/serier under "ljud å undertexter"
i filmer/serier - ljudet på Dolby Digital 5.1. Vissa filmer/serier på Netflix har inte
5.1 ljud. Disney vet jag inte. Prova annars
med SVT Play appen å leta upp Anno 1790 - första avsnittet går bra - på stranden får jag vissa ljud effekter i suroundhögtalarna (jag har 7.1 system) å bl.a inne i staden. Vet inte om du har detta i ditt displayfönsteret på förstärkaren men jag har 8 (subwoofer inräknad) fyrkantiga ikoner som motsvarar främe höger å vänster kanaler - centern - bakre 4 surround kanalerna å subwoofern när ljudet körs i 5.1. När ljudet inte är i 5.1 får jag bara 3 högtalare i displayfönsteret har jag för mig.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Jag har i ljud inställningarna i Netflix på filmer/serier under "ljud å undertexter"
i filmer/serier - ljudet på Dolby Digital 5.1. Vissa filmer/serier på Netflix har inte
5.1 ljud. Disney vet jag inte. Prova annars
med SVT Play appen å leta upp Anno 1790 - första avsnittet går bra - på stranden får jag vissa ljud effekter i suroundhögtalarna (jag har 7.1 system) å bl.a inne i staden. Vet inte om du har detta i ditt displayfönsteret på förstärkaren men jag har 8 (subwoofer inräknad) fyrkantiga ikoner som motsvarar främe höger å vänster kanaler - centern - bakre 4 surround kanalerna å subwoofern när ljudet körs i 5.1. När ljudet inte är i 5.1 får jag bara 3 högtalare i displayfönsteret har jag för mig.

Igårkväll funkade allt jättebra med ljudet! Men idag på morgonen så hade inställningarna ändrats och inget ljud kom ut från youtube eller netflix. Satte dit optiska kabeln och ändrade i inställningar, kom inget ljud där heller.. kul köp liksom. Nu kör jag med tv-ljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwilmanilssonn:

Igårkväll funkade allt jättebra med ljudet! Men idag på morgonen så hade inställningarna ändrats och inget ljud kom ut från youtube eller netflix. Satte dit optiska kabeln och ändrade i inställningar, kom inget ljud där heller.. kul köp liksom. Nu kör jag med tv-ljudet

. Min TV, förstärkaren å blu rayen är "synkade" (nån inställning med HDMI Control i förstärkaren å blu rayen) när jag startar TVn så startar även förstärkaren (förstärkaren å blu rayen (när ingången är vald till blu rayen) stängs även av när jag stänger av TVn) men får inget ljud direkt då
förstärkarens 'bios" laddar ett par sekunder. Som sagt angåede "HDMI Control", jag får trycka på "kugghjulet" på att Yamans fjärr, gå in på fliken "Video/HDMI" trycka Enter å sedan på fliken "HDMI Control" å du får kolla att "HDMI Control" är på.
I min förstärkare finns följande - 1. HDMI Control - On. 2. TV Audio Input - Audio1. 3. ARC - On. 4. Standby Sync - On. Så ser min HDMI Control setup ut. Stänger du av "HDMI Control" i min förstärkare så stänger du även av - TV Audio Input - ARC - Standby Sync, det blir gråskuggat. Standby Sync (när HDMI Control är på) kan man stänga av om man inte att förstärkaren, blu rayen ska stängs av när man stänger av TVn.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

. Min TV, förstärkaren å blu rayen är "synkade" (nån inställning med HDMI Control i förstärkaren å blu rayen) när jag startar TVn så startar även förstärkaren (förstärkaren å blu rayen (när ingången är vald till blu rayen) stängs även av när jag stänger av TVn) men får inget ljud direkt då
förstärkarens 'bios" laddar ett par sekunder. Som sagt angåede "HDMI Control", jag får trycka på "kugghjulet" på att Yamans fjärr, gå in på fliken "Video/HDMI" trycka Enter å sedan på fliken "HDMI Control" å du får kolla att "HDMI Control" är på.
i min förstärkare finns följande - 1. HDMI Control - On. 2. TV Audio Input - Audio1. 3. ARC - On.
4. Standby Sync - On. Så ser min HDMI Control setup ut. Stänger du av "HDMI Control" i min förstärkare så stänger du även av - TV Audio Input - ARC - Standby Sync, det blir gråskuggat. Standby Sync (när HDMI Control är på) kan man stänga av om man inte att förstärkaren, blu rayen ska stängs av när man stänger av TVn.

Så ser det ut för mig också. Förstärkaren och tvn är synkade så när jag stänger av tvn stängs förstärkaren av osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwilmanilssonn:

Så ser det ut för mig också. Förstärkaren och tvn är synkade så när jag stänger av tvn stängs förstärkaren av osv.

Har du som Mega - Dark skrev satt DTV ljudinställingen på TVn på Auto å HDMI - ingångsljudformat på "HDMI 2 = Bitstream" (så ser det ut för mig). Du får trycka på kugghjulet på TVs fjärr å gå ner till "alia inställningar" gå in på "Ljud" å sedan på "Ytterligare inställningar" å där ska du hitta "DTV - ljudinställning" = Auto. Längre ner hittar du "HDMI - Ingångsljudformat" = HDMI 2 = Bitstream.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Optisk kabel stödjer bara 2,1 eller som din förstärkare just nu omvandlar det till 3.1.
ARC kommer lösa alla dina problem.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Skrivet av seville57:

Har du som Mega - Dark skrev satt DTV ljudinställingen på TVn på Auto å HDMI - ingångsljudformat på "HDMI 2 = Bitstream" (så ser det ut för mig). Du får trycka på kugghjulet på TVs fjärr å gå ner till "alia inställningar" gå in på "Ljud" å sedan på "Ytterligare inställningar" å där ska du hitta "DTV - ljudinställning" = Auto. Längre ner hittar du "HDMI - Ingångsljudformat" = HDMI 2 = Bitstream.

Jag kan ej välja HDMI-ingångsljudformat. Den är grå markerad. Optisk ljud funkar ej och hdmi arc ljudet funkar ej

Permalänk
Skrivet av Ronnie60:

Optisk kabel stödjer bara 2,1 eller som din förstärkare just nu omvandlar det till 3.1.
ARC kommer lösa alla dina problem.

ARC löser ingenting just nu. Ljudet funkar ej endån. Får inget ljud ur högtalarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ronnie60:

Optisk kabel stödjer bara 2,1 eller som din förstärkare just nu omvandlar det till 3.1.
ARC kommer lösa alla dina problem.

Nej det går bra att köra DD/DTS via Toslink, får man inte surround så har man endera valt stereo i dekodern (möjligen även felkonfad högtalarsetup) eller så matar signalkällan inte ut DD/DTS kodat ljud. Har man problem med ljud från en tv är det oftare tvn som är felinställd eller felanvänd än dekodern, en tv får tex inte mata ut annat än stereo via toslink om de tar emot ljudet via hdmi, om de däremot tar emot ljudet via tunern får de matat ut DD via toslink, (jag vet faktisk inte om nån sänder med DTS kodat ljud men DD används tex av SVT)
Börjar man blanda in tv-appar så vet jag inte hur de fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det går bra att köra DD/DTS via Toslink, får man inte surround så har man endera valt stereo i dekodern (möjligen även felkonfad högtalarsetup) eller så matar signalkällan inte ut DD/DTS kodat ljud. Har man problem med ljud från en tv är det oftare tvn som är felinställd eller felanvänd än dekodern, en tv får tex inte mata ut annat än stereo via toslink om de tar emot ljudet via hdmi, om de däremot tar emot ljudet via tunern får de matat ut DD via toslink, (jag vet faktisk inte om nån sänder med DTS kodat ljud men DD används tex av SVT)
Börjar man blanda in tv-appar så vet jag inte hur de fungerar.

Du får inte ut generic surround. Men förstärkaren ska simulera 5.1 ljud.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ronnie60:

Du får inte ut generic surround. Men förstärkaren ska simulera 5.1 ljud.

En tv kan mata ut DD (diskret 5.1) via toslink om tunern tar emot det och det är inget simulerat surround, Dolby pro logic är inte heller simulerat men det är inte diskreta kanaler som överförs (det är matriskodat) vad du menar med generic får du gärna förklara.
En tv får däremot inte mata ut diskret surround via toslink om insignalen är från hdmi, det förbjuds av hdcp och då sker en nermix till stereo eller så stängs utgången av. (Eller så har man nån kinapryl som skiter i hdcpreglerna, de kallas hdmi extractor https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/ljudkablar-adapte... )
Appar är ett luddigt träsk där det inte finns några hårda regler utan det är mest upp till den som kodat appen vad som fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwilmanilssonn:

Jag kan ej välja HDMI-ingångsljudformat. Den är grå markerad. Optisk ljud funkar ej och hdmi arc ljudet funkar ej

Provat å återställa TVn å förstärkaren till "fabriksläge"? Har du kört Yamahas högtalare setup med micken?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Provat å återställa TVn å förstärkaren till "fabriksläge"? Har du kört Yamahas högtalare setup med micken?

Tvn ja förstärkaren nej. Jag har ärvt farsans gamla förstärkare, vi gjorde en setup med micken när jag flyttade in för över 2 år sen. Jag hittade inte kartongen med micken så vågar ej göra en återställning på förstärkaren

Permalänk
Skrivet av wwilmanilssonn:

Tvn ja förstärkaren nej. Jag har ärvt farsans gamla förstärkare, vi gjorde en setup med micken när jag flyttade in för över 2 år sen. Jag hittade inte kartongen med micken så vågar ej göra en återställning på förstärkaren

Men tvn automatiskt byter till tv-högtalaren automatiskt om ljudet inte kommer ut via optiska kabeln eller hdmi arc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wwilmanilssonn:

Tvn ja förstärkaren nej. Jag har ärvt farsans gamla förstärkare, vi gjorde en setup med micken när jag flyttade in för över 2 år sen. Jag hittade inte kartongen med micken så vågar ej göra en återställning på förstärkaren

Vad visar displayen på förstärkaren för format och aktiva högtalare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad visar displayen på förstärkaren för format och aktiva högtalare ?

Det står inga aktiva högtalare och så står det broadcast / audio1 och 45.5 i volym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwilmanilssonn:

Det står inga aktiva högtalare och så står det broadcast / audio1 och 45.5 i volym.

Jag kan köra en "Test Tone" i min förstärkare - du får trycka på Kugghjulet på fjärren - gå in på fliken "Speaker" å tryck Enter - sedan ska du hitta "Test Tone" där tryck på Enter å sedan får du upp ett rum med högtalare (jag har 8 högtalare med subben, kör som sagt 7.1, du bör få upp 6 högtalare) som visas - du får sätta "Test Tone" på On - sedan testas högtalarna var för sig, det ska där höras nått test sprakande ljud i högtalarna.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Jag kan köra en "Test Tone" i min förstärkare - du får trycka på Kugghjulet på fjärren - gå in på fliken "Speaker" å tryck Enter - sedan ska du hitta "Test Tone" där tryck på Enter å sedan får du upp ett rum med högtalare (jag har 8 högtalare med subben, kör som sagt 7.1, du bör få upp 6 högtalare) som visas - du får sätta "Test Tone" på On - sedan ska där höras nått sprakande ljud i högtalarna.

Har ingen mick, då går det ju inte

Permalänk
Skrivet av seville57:

Jag kan köra en "Test Tone" i min förstärkare - du får trycka på Kugghjulet på fjärren - gå in på fliken "Speaker" å tryck Enter - sedan ska du hitta "Test Tone" där tryck på Enter å sedan får du upp ett rum med högtalare (jag har 8 högtalare med subben, kör som sagt 7.1, du bör få upp 6 högtalare) som visas - du får sätta "Test Tone" på On - sedan ska där höras nått sprakande ljud i högtalarna.

Jag körde en ”test tone” nu. Alla högtalare var med

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wwilmanilssonn:

Det står inga aktiva högtalare och så står det broadcast / audio1 och 45.5 i volym.

Kolla sidan 37 i manualen och "stega genom all info" där, vad säger displayen om format och högtalare, posta gärna bilder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.