3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

UK, Frankrike eller Tyskland ska ha återförsäljare. Men de skickar inte till Sverige som jag fattat, så du kommer behöva någon importtjänst eller känna någon som kan ta emot. Eller USA, men blir nog dyrare med tull etc.

Tack, får ha tålamod helt enkelt

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Någon som har koll på vart man hittar 3080 FE? Ser ju inte ut som att någon av de partners som listas på nvidia.se har fått in dem än.

notebooksbilliger säljer bara till tyskland. scan säljer bara till storbritannien. jag gissar på att de manuellt kollar ordrar. har funderat på att försöka med package forwarding till sverige, men det lär inte gå med NBB. de som skickar vidare i tyskland verkar vilja att man ska skriva sig själv under billing address och sedan deras adress under shipping fast med deras företagsnamn på utöver ditt namn. den ordern kommer aldrig gå igenom.

vad gäller scan så verkar man inte behöva skriva företagsnamnet och vad jag har sett skriver man inte in separata billing/shipping. man behöver inte heller skriva ett telefonnummer så man gör det inte uppenbart att man inte är riktig britt där heller. dock verkar man ibland bli blockerad från att checka ut om man inte har en brittisk IP, så får använda en VPN för att komma fram till checkout. jag är inte särskilt hoppfull om att scan skulle fungera men det verkar mer troligt än NBB i alla fall.

en sista variant som faktiskt lär fungera är om du har någon bekant i antingen tyskland eller storbritannien som kan köpa åt dig och sedan skicka vidare.

sedan tog 3080 FE slut på 40 sekunder på scan också häromdagen medan det tog ungefär 5 minuter på NBB. personligen gav jag upp drömmen om att försöka köpa FE i tyskland eller storbritannien.

Permalänk
Medlem

Bokade EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA på inet och hoppas på det bästa. verkar som det dimper in lite sådana titt som tätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bokade EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA på inet och hoppas på det bästa. verkar som det dimper in lite sådana titt som tätt.

Finns i lager hos en liten scalperbutik på Prisjakt just nu för bara 12000Kr+, om du har bråttom

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

notebooksbilliger säljer bara till tyskland. scan säljer bara till storbritannien. jag gissar på att de manuellt kollar ordrar. har funderat på att försöka med package forwarding till sverige, men det lär inte gå med NBB. de som skickar vidare i tyskland verkar vilja att man ska skriva sig själv under billing address och sedan deras adress under shipping fast med deras företagsnamn på utöver ditt namn. den ordern kommer aldrig gå igenom.

vad gäller scan så verkar man inte behöva skriva företagsnamnet och vad jag har sett skriver man inte in separata billing/shipping. man behöver inte heller skriva ett telefonnummer så man gör det inte uppenbart att man inte är riktig britt där heller. dock verkar man ibland bli blockerad från att checka ut om man inte har en brittisk IP, så får använda en VPN för att komma fram till checkout. jag är inte särskilt hoppfull om att scan skulle fungera men det verkar mer troligt än NBB i alla fall.

en sista variant som faktiskt lär fungera är om du har någon bekant i antingen tyskland eller storbritannien som kan köpa åt dig och sedan skicka vidare.

sedan tog 3080 FE slut på 40 sekunder på scan också häromdagen medan det tog ungefär 5 minuter på NBB. personligen gav jag upp drömmen om att försöka köpa FE i tyskland eller storbritannien.

FE = Finns Ej

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Är det någon som har erfarenhet av EVGA sedan tidigare? Jag är bara bekant med märket i namn. Har ingen aning hur korten står sig sett till exv. temp. och ljud? (Jag har fått för mig att ASUS-kort är så poppis p.g.a storlek och temp/ljud), men det kanske inte är därför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterRotkiv:

Är det någon som har erfarenhet av EVGA sedan tidigare? Jag är bara bekant med märket i namn. Har ingen aning hur korten står sig sett till exv. temp. och ljud? (Jag har fått för mig att ASUS-kort är så poppis p.g.a storlek och temp/ljud), men det kanske inte är därför?

Typ en av om inte bästa korten du kan få tag på.
Bra garanti och support också, kan byta bios och klocka till max samt ändra kylare och fortfarande få support och garanti.

Bara du rör asus korten så är garantin borta... typ men du vet vad jag menar

Permalänk
Skrivet av Cxod:

Typ en av om inte bästa korten du kan få tag på.
Bra garanti och support också, kan byta bios och klocka till max samt ändra kylare och fortfarande få support och garanti.

Bara du rör asus korten så är garantin borta... typ men du vet vad jag menar

Såpass? Följdfråga då: Namnen på deras kort ger mig lite huvudvärk (inte riktigt men nästan). Vilken modell är "standard" vad gäller 3080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Finns i lager hos en liten scalperbutik på Prisjakt just nu för bara 12000Kr+, om du har bråttom

Har inte bråttom. detta är enbart för nöje så jag förlorar inget på att vänta men om man kanske spelar och tjänar pengar kan det nog vara värt.
tack för tipset endå, alla tips är bra tips.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterRotkiv:

Såpass? Följdfråga då: Namnen på deras kort ger mig lite huvudvärk (inte riktigt men nästan). Vilken modell är "standard" vad gäller 3080?

Om du syftar på enbart Evgas modeller så skulle jag säga att deras XC3 Black är den som är mest "basic".

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d - Gigabyte AORUS x570 PRO - 32gb 3200mhz CL15 - Fractal Design Lumen s24 - ASUS TUF RX 7900 XTX - Fractal Design North
Topping DX3 Pro Plus - Hifiman Edition XS - Sennheiser HD650

Permalänk
Viking
Skrivet av MisterRotkiv:

Såpass? Följdfråga då: Namnen på deras kort ger mig lite huvudvärk (inte riktigt men nästan). Vilken modell är "standard" vad gäller 3080?

Black < Vanliga < Ultra

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterRotkiv:

Är det någon som har erfarenhet av EVGA sedan tidigare? Jag är bara bekant med märket i namn. Har ingen aning hur korten står sig sett till exv. temp. och ljud? (Jag har fått för mig att ASUS-kort är så poppis p.g.a storlek och temp/ljud), men det kanske inte är därför?

Jag hade ett EVGA GeForce GTX 780 SC ACX för många år sedan
och det kortet var både tyst och blev sällan varmare än 65 vid spelande.

Nu har jag ett EVGA GeForce RTX 3080 XC3 Ultra som också är väldigt tyst
och som går upp till ca 75 grader vid spelande.

Så jag är supernöjd med Evga korten.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft EVGA tidigare men i princip bara hört bra saker om dem. Som alla kan göra så gjorde dom en miss för några år sedan med kylning för minnet har jag för mig, då skickade dom ut reperations kit gratis till alla berörda vilket är bra.
Kikade på detta kort och kylningen är bra trots att kylaren är liten och nätt om man jämför med andra kort och prestandan ligger under FE med ett par frames här och där och temp och ljudnivå ligger i mitten bland de flesta kort så jag tror det kommer bli bra.
Det man hört genom åren mest om EVGA är att supporten är tydligen superb och i toppklass.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Bult:

Om du syftar på enbart Evgas modeller så skulle jag säga att deras XC3 Black är den som är mest "basic".

Skrivet av Donnerstal:

Black < Vanliga < Ultra

Skrivet av Jefe:

Jag hade ett EVGA GeForce GTX 780 SC ACX för många år sedan
och det kortet var både tyst och blev sällan varmare än 65 vid spelande.

Nu har jag ett EVGA GeForce RTX 3080 XC3 Ultra som också är väldigt tyst
och som går upp till ca 75 grader vid spelande.

Så jag är supernöjd med Evga korten.

Tackar ödmjukast för input. De kanske är ett alternativ till Asus TUF OC då..

Permalänk

Sitter och väntar på det som dyker upp först mellan MSI 3080 Gaming X Trio och Gigabyte 3080 GAMING OC 10G. Är det nåt av korten som är klart bättre än det andra där? Eller tar jag det som dyker upp först helt enkelt?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bult:

Om du syftar på enbart Evgas modeller så skulle jag säga att deras XC3 Black är den som är mest "basic".

Värt att notera är att black modellen saknar backplate till skillnad från resten av korten.

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har inte bråttom. detta är enbart för nöje så jag förlorar inget på att vänta men om man kanske spelar och tjänar pengar kan det nog vara värt.
tack för tipset endå, alla tips är bra tips.

+1
If somebody wants 3080 so badly and willing to pay 12k ... this person definitely can find another 4k and get 3090 which start to pop up in stock.

Permalänk
Skrivet av p_stman:

Jag fick mitt EVGA 3080 FTW3 Ultra från Inet idag, beställde det den 23/11.. Vill bara skriva att mitt kort INTE har dessa röda accenter på sidan av shrouden, även kallat "clown lips" .. Dessa är SVARTA på mitt kort..

Wow ! That was quick. I ordered EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA last night, fingers crossed

Permalänk
Medlem

Ska vi lägga korten på bordet gällande asus och Evga så har jag gjort lite research då jag nu väntar hem båda korten. Det kort jag får hem först stannar.

Evigas support > alla andra. Räcker så.
Denna generation har dock asus inte sparat på krutet gällande kostnaden på komponenterna till korten. Dom är dyrare än de Evga har använt, men detta märks ej om man inte sitter och extremöverklockar. Har läst flertalet reviews nu där Evgas 3080 stabilt klarar 2100mhz i core clock, vilket asus också klarar.

En sak jag däremot noterade i en genomgång angående Evga 3080 är att dom ej har satt värmeavledande kuddar under kortets backplate, vilket är något som många av de andra tillverkarna har gjort.

Jag TROR ej att det behövs, men i värsta fall får dom skicka ut ett kit för att sätta dit dessa kuddar en gång ytterligare (som dom gjorde till mig med mitt 1080 som jag klumpigt råkade paja själv men fick utbytt utan krångel)

Visa signatur

ASUS Z370 E Gaming | Intel Core i5 8600K | Fractal Design Celcius S24 | 16gb ram 3000Mhz LED | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | XFX Core Edition 750W Modulär | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackPH:

+1
If somebody wants 3080 so badly and willing to pay 12k ... this person definitely can find another 4k and get 3090 which start to pop up in stock.

But 3090 costs 17-20k for normal models, still a bit up for only 10% more performance

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Ne men fy fan vad gött. Nu måste jag lägga en beställning..

Kom ihåg att med presentkort gäller inte öppet köp eller ångerrätt, så det du ska köpa med det
ska du säkerligen behålla eller eventuellt byta hos samma företag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Du får tillbaka pengarna i presentkort. Jag beställde först ett Trinity OC som var i lager i en butik, när jag var klar var det borta. Avbeställde och beställde AMP HOLO. Går det längre tid antar jag du får nytt presentkort.

Samma slags presentkort som användes (Dvs från gifted)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Samma slags presentkort som användes (Dvs från gifted)?

Ja, använde samma koder.

Permalänk
Medlem

Benchmark om det är värt att köpa mer än bas modeller:
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/jx6msx/rtx_3090308...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Benchmark om det är värt att köpa mer än bas modeller:
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/jx6msx/rtx_3090308...

Hade varit ännu mer intressant om de hade fler modeller inkluderade.

Permalänk
Medlem

Så fick jag till slut mitt Zotac RTX 3080 Trinity OC inkl vattenblock och backplate från Webbis. Precis på sista dagen för registrering hos Zotac hämtade jag ut det (åtminstone ifall Zotac räknar 28 dagar från beställningsdatumet), och idag fick jag tiden att montera klart burken. Helnöjd! Vilken otrolig skillnad vattenkylning kan göra för ljudnivån... Obligatoriskt tack till @Webhallen för tålamodet i tråden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Benchmark om det är värt att köpa mer än bas modeller:
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/jx6msx/rtx_3090308...

Hur tyst grafikkortet är viktigare för mig än 2-3 fps hit eller dit...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackPH:

+1
If somebody wants 3080 so badly and willing to pay 12k ... this person definitely can find another 4k and get 3090 which start to pop up in stock.

that is indeed true.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopp3n:

Jag TROR ej att det behövs, men i värsta fall får dom skicka ut ett kit för att sätta dit dessa kuddar en gång ytterligare (som dom gjorde till mig med mitt 1080 som jag klumpigt råkade paja själv men fick utbytt utan krångel)

Var något likande fel dom gjorde tidigare, var det kanske till 1080? backplaten är väll mest för syns skull, fast den kan nog fånga en del värme. får se om det blir ett problem.
Om EVGA's support är så bra som det sägs så kommer det nog inte bli några problem att få till fixat även om det är ett klantigt misstag som även hänt förut, iallafall snarlikt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Var något likande fel dom gjorde tidigare, var det kanske till 1080? backplaten är väll mest för syns skull, fast den kan nog fånga en del värme. får se om det blir ett problem.
Om EVGA's support är så bra som det sägs så kommer det nog inte bli några problem att få till fixat även om det är ett klantigt misstag som även hänt förut, iallafall snarlikt.

Precis det jag syftade på! Jag har ett 1080 ftw och anmälde mig till det där kittet dom skickade ut. Tog en vecka och så fick jag hem en liten pärm med manualer och allt jag behövde.

Sen var jag klantig nog att slinta med nageln när jag delade på kylaren och kretskortet då kuddarna som redan fanns där satt hårt som lim. Där stod jag med ett litet smt-motstånd i handen. Förklarade detta för supporten och de bytte ut mitt kort på bara en vecka, och detta när kortet hade hunnit bli ett år gammalt. Behövde inte ens kvitto, räckte med serienummer.

Visa signatur

ASUS Z370 E Gaming | Intel Core i5 8600K | Fractal Design Celcius S24 | 16gb ram 3000Mhz LED | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | XFX Core Edition 750W Modulär | Fractal Design Meshify C