Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur kan jag koppla in tre enheter till datorhögtalarna?

Permalänk
Medlem

Hur kan jag koppla in tre enheter till datorhögtalarna?

Hej,

Jag har en datorskärm LG 27GL850 som har tre enheter kopplad till sig; PC, PS4 och laptop, via DP och HDMI. För ljud har jag ett par datorhögtalare, Logitech Z4. För att få ljud från alla enheter så är högtalarna kopplade till skärmens hörlursutgång, men jag upplever att ljudnivån och ljudkvalitén är sämre jämfört med om jag kopplar högtalarna till ljudutgången av PC:en. Jag antar att det beror på att ljudkortet är bättre i PC:en än den i skärmen? Hur kan jag göra för att kunna ha alla mina tre enheter kopplade till högtalarna och samtidigt behålla ljudkvalitén? Jag vill inte behöva flytta runt kablar varje gång jag byter enhet. Jag har läst lite om DACs men förstår inte riktigt vad de gör. Behöver jag en typ av DAC för den här situation eller något annat liknande? Behöver jag en annan typ av högtalare?

Permalänk
Rekordmedlem

Är du intresserad av bra ljudkvalitet bör du byta högtalare för de är inte jättebra.
För att lösa ditt problem med nuvarande högtalare så behöver du troligen nån hdmi växel med ljudutgång typ >
https://inf.se/hdmi-switch/1735-4x1-hdmi-switch-och-ljuddelar...
4 hdmi in och separata ljudutgångar som du kan koppla till högtalarna.
Personligen hade jag inte gått på en sån lösning utan börjat fundera på ett riktigt ljudsystem, en hembioreceiver som agerar växel och förstärkare till ett par bättre högtalare, du kan ju då även lätt gå vidare och bygga surroundljud så det blir roligare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ST_Prime:

Hej,

Jag har en datorskärm LG 27GL850 som har tre enheter kopplad till sig; PC, PS4 och laptop, via DP och HDMI. För ljud har jag ett par datorhögtalare, Logitech Z4. För att få ljud från alla enheter så är högtalarna kopplade till skärmens hörlursutgång, men jag upplever att ljudnivån och ljudkvalitén är sämre jämfört med om jag kopplar högtalarna till ljudutgången av PC:en. Jag antar att det beror på att ljudkortet är bättre i PC:en än den i skärmen? Hur kan jag göra för att kunna ha alla mina tre enheter kopplade till högtalarna och samtidigt behålla ljudkvalitén? Jag vill inte behöva flytta runt kablar varje gång jag byter enhet. Jag har läst lite om DACs men förstår inte riktigt vad de gör. Behöver jag en typ av DAC för den här situation eller något annat liknande? Behöver jag en annan typ av högtalare?

Till att börja med: Hur har du ställt ljudnivån på skärmen? Den verkar, om jag läser rätt, ha en inbyggd volymkontroller. Jag skulle testa höja skärmens utgång ganska mycket (lite svårt att säga exakt hur mycket, eftersom det beror på utnivåerna) och sänka på Z4 i stället, det brukar kunna ge lite bättre resultat. Annars plockar du in en ganska svag signal och försöker förstärka den.

Det lite krångliga med att ansluta en dac i ditt fall är att skärmen inte verkar ha en digital ljudåtgång. Det hade annars varit en rimlig lösning.

En möjlig väg runt hade varit en switch med ljudåtgång som hade samlat på sig de olika ingångarna, men med DP verkar det vara sämre utbud. Rent HDMI kan något i stil med detta fungera precis som @mrqaffe säger (men kolla i så fall att det blir rätt upplösning) https://inf.se/hdmi-switch/1739-hdmi-matrix-4x2-switch-splitt....

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

@mrqaffe , tanken är att uppgradera till bättre högtalare men jag vill se till att hela systemet funkar innan jag gör det, dvs att mina tre enheter kan kopplas till högtalarna. En hembioreceiver känns alldeles för stor på datorskrivbordet. Finns det mindre varianter? Det behövs även en DP ingång eftersom det är vad mitt grafikkort har som bästa utgång.

@Samsung , volymen på skärmen är satt på 100% och mot PC 100% volym är den signifikant lägre. En switch kanske hade funkat men behöver som sagt DP för PC:en.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ST_Prime:

@mrqaffe , tanken är att uppgradera till bättre högtalare men jag vill se till att hela systemet funkar innan jag gör det, dvs att mina tre enheter kan kopplas till högtalarna. En hembioreceiver känns alldeles för stor på datorskrivbordet. Finns det mindre varianter? Det behövs även en DP ingång eftersom det är vad mitt grafikkort har som bästa utgång.

@Samsung , volymen på skärmen är satt på 100% och mot PC 100% volym är den signifikant lägre. En switch kanske hade funkat men behöver som sagt DP för PC:en.

Det finns mindre varianter (i alla fall på höjden, exempelvis Marantz NR1510). Med en sådan skulle du kunna koppla laptop och PS4 med HDMI och PC med optisk kabel, eller 3,5mm till 2xRCA.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ST_Prime:

@mrqaffe , tanken är att uppgradera till bättre högtalare men jag vill se till att hela systemet funkar innan jag gör det, dvs att mina tre enheter kan kopplas till högtalarna. En hembioreceiver känns alldeles för stor på datorskrivbordet. Finns det mindre varianter? Det behövs även en DP ingång eftersom det är vad mitt grafikkort har som bästa utgång.

@Samsung , volymen på skärmen är satt på 100% och mot PC 100% volym är den signifikant lägre. En switch kanske hade funkat men behöver som sagt DP för PC:en.

Pcn är det minsta problemet att koppla in för den lär har mojlighet att mata ut ljudet på flera olika sätt utan större problem, den har analog och troligen även toslinkutgång så du behöver inte blanda in dp från den.

Laptopen har väl usb och analog utgång (kanske toslink ?) ?
PS4 har väl analog, Toslink och hdmi ?
Pcn har hdmi, DP, analog och Toslink ?
Stämmer det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pcn är det minsta problemet att koppla in för den lär har mojlighet att mata ut ljudet på flera olika sätt utan större problem, den har analog och troligen även toslinkutgång så du behöver inte blanda in dp från den.

Laptopen har väl usb och analog utgång (kanske toslink ?) ?
PS4 har väl analog, Toslink och hdmi ?
Pcn har hdmi, DP, analog och Toslink ?
Stämmer det ?

Laptop har usb och 3,5 mm. Ingen Toslink. Mindre viktigt att laptopen kan kopplas till högtalarna då den är för jobb.
PS4 har Toslink och HDMI.
PC:n har HDMI, DP, Analog och Toslink (SPDIF som jag antar är samma sak).

Om jag skaffar aktiva högtalare som både har 3,5 och Toslink, kan jag då koppla in både PS4 och PC till högtalarna, och för video, koppla HDMI och DP till monitorn?

Permalänk
Medlem

Finns det ingen liten förstärkare som bara kan förstärka ljudet även om du inte kopplar om?

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Avstängd

Du skickar nu en digital signal via DP/HDMI. Sen har skärmen en egen inbyggd dac, troligtvis av sämsta kvalité, som omvandlar digitala signalen till analogt ljud, därav namnet (Digital Analog Converter).

Så vad du menar är att köpa en separat extern DAC (då du ju redan har dac i både dator och skärm), detta borde kunna lösa ditt problem ganska smidigt. Finns ju externa dac's med 2 eller fler toslink ingångar. Köp en sån, sen koppla både PC och PS4 till den med optisk kabel.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Klubba:

Du skickar nu en digital signal via DP/HDMI. Sen har skärmen en egen inbyggd dac, troligtvis av sämsta kvalité, som omvandlar digitala signalen till analogt ljud, därav namnet (Digital Analog Converter).

Så vad du menar är att köpa en separat extern DAC (då du ju redan har dac i både dator och skärm), detta borde kunna lösa ditt problem ganska smidigt. Finns ju externa dac's med 2 eller fler toslink ingångar. Köp en sån, sen koppla både PC och PS4 till den med optisk kabel.

I det fallet blir det ju dock att koppla om kabeln in i Z4 från PC/PS4 till Laptop:en. Men om det är godtagbart är det absolut en lösning. Alternativt hitta en dac med USB in och två optiska ingångar.
Jag tror att jag och @mrqaffe utgick från att alla tre skulle gå att ha utan omkoppling.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ST_Prime:

Laptop har usb och 3,5 mm. Ingen Toslink. Mindre viktigt att laptopen kan kopplas till högtalarna då den är för jobb.
PS4 har Toslink och HDMI.
PC:n har HDMI, DP, Analog och Toslink (SPDIF som jag antar är samma sak).

Om jag skaffar aktiva högtalare som både har 3,5 och Toslink, kan jag då koppla in både PS4 och PC till högtalarna, och för video, koppla HDMI och DP till monitorn?

Endera fixar du då en passande dac och behåller dagens högtalare, jag tycker inte att det är vettigt eftersom högtalarna inte är bra nog att satsa på, det kan vara försvarbart om det är ett steg mot att även byta ut dem inom en överskådlig tidsrymd
Eller så väljer du ett par aktiva högtalare med passande ingångar, tex Audio pro Addon T14, de har 2 toslink och en analog ingång och låter bättre än de högtalare du har idag. De brukar ofta finnas på kampanjer kring 2000 kr.
just nu > BF pris 2000kr https://cdon.se/hemelektronik/audio-pro-addon-t14-vit-bt-p462...
Å andra sidan är det en enorm skillnad i att spela med surround så jag tycker egentligen du ska gå åt det hållet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla. Lutar mot Audio Pro Addon T14. Jag kan ju koppla in alla mina enheter till dom. Nackdelen är att en framtida PS5 inte har en optisk port och det verkar inte finnas en HDMI splitter för HDMI 2.1.

Surround hade varit häftigt men antar att det kostar femsiffrigt om det inte är Logitech och kräver mycket utrymme.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ST_Prime:

Tack för svar alla. Lutar mot Audio Pro Addon T14. Jag kan ju koppla in alla mina enheter till dom. Nackdelen är att en framtida PS5 inte har en optisk port och det verkar inte finnas en HDMI splitter för HDMI 2.1.

Surround hade varit häftigt men antar att det kostar femsiffrigt om det inte är Logitech och kräver mycket utrymme.

I lite lägre prisklass tycker jag nästan alltid att det blir bättre med stereo än surround (ganska logiskt eftersom det blir färre högtalare som ska dela på budgeten), så det är säkert inget dumt val.

När efterfrågan på splitters som kan ta ut ljud från HDMI 2.1 och skicka vidare signalen ökar kommer det säkert att dyka upp på marknaden. PS5 är ju fortfarande ganska ny.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ST_Prime:

Tack för svar alla. Lutar mot Audio Pro Addon T14. Jag kan ju koppla in alla mina enheter till dom. Nackdelen är att en framtida PS5 inte har en optisk port och det verkar inte finnas en HDMI splitter för HDMI 2.1.

Surround hade varit häftigt men antar att det kostar femsiffrigt om det inte är Logitech och kräver mycket utrymme.

Du har en underlig kombination av hårdvara kopplade till en monitor i stället för en tv, hade du haft en tv och använt hdmi hade du kunnat ta ut allt ljud i stereo via arc på tvn via en arc extractor https://www.amazon.co.uk/LINDY-HDMI-4K-ARC-Extractor/dp/B0153...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har en underlig kombination av hårdvara kopplade till en monitor i stället för en tv, hade du haft en tv och använt hdmi hade du kunnat ta ut allt ljud i stereo via arc på tvn via en arc extractor https://www.amazon.co.uk/LINDY-HDMI-4K-ARC-Extractor/dp/B0153...

Det är väl bara spelkonsolen som är underlig mot monitorn? Jag har ingen TV hemma utan en projektor för filmtittande. Det är smidigare att sitta vid monitorn för att spela än mot projektorn tycker jag.