Fredagspanelen 206: Radeon RX 6800-lanseringen och bristen på grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 206: Radeon RX 6800-lanseringen och bristen på grafikkort

I veckans fredagspanel blir det föga förvånande snack om nya grafikkort, dålig tillgång på dessa och vad framtiden kan tänkas bära med sig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen fredag(spanelen)!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk

Ja det känns som en riktig käftsmäll när RX 6800XT kom upp hos återförsäljarna, missade att få ett referens kort med några sekunder, hade kunna tänka att lägga 1000kr mer för ett vanligt 3e parts, men just nu känns det inget som motiverar till ett köp..

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Ingen information om varför inte referenspriset kunde hållas i Sverige? Eftersom även partnerkorten är såpass dyra verkar det ju som AMD gjort ett avsteg från referenspriset i sista minuten.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Frågan är hur både nVidia och AMD kunde göra en så grov miss. Affärsmässig inkompetens. De visste ju båda om Black Friday och julsäsongen långt innan, och hade massor med tid på sig att förbereda lanseringen.

Svårt att skylla på Covid på fabrikerna när det behövs så få personal och maskinerna spottar ut kort. Jag undrar vad den verkliga anledningen till den här affärsmässiga fadäsen är.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Frågan är hur både nVidia och AMD kunde göra en så grov miss. Affärsmässig inkompetens. De visste ju båda om Black Friday och julsäsongen långt innan, och hade massor med tid på sig att förbereda lanseringen.

Svårt att skylla på Covid på fabrikerna när det behövs så få personal och maskinerna spottar ut kort. Jag undrar vad den verkliga anledningen till den här affärsmässiga fadäsen är.

Vet inte om Nvidia men AMD har helt klart prioriterat de nya Xbox och Playstation.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

Jag vet känslan när det borras och man vaknar, förstörd sömn.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Frågan är hur både nVidia och AMD kunde göra en så grov miss. Affärsmässig inkompetens. De visste ju båda om Black Friday och julsäsongen långt innan, och hade massor med tid på sig att förbereda lanseringen.

Svårt att skylla på Covid på fabrikerna när det behövs så få personal och maskinerna spottar ut kort. Jag undrar vad den verkliga anledningen till den här affärsmässiga fadäsen är.

Ja det är högst märkligt, nu är jag sannolikt en minoritet, min spelssäsong sträcker sig främst över vinterhalvåret, finns det inte kort på marknaden i Februari, så jag kan lika gött skjuta på inköp till hösten 2021.

Permalänk

TIL att min LG OLED C8 stöder 120Hz vid 1080p, och att min receiver (som är mitt mellan datorn och TV:n i kedjan) fixar det, trots att dess specar inte nämner det. Efter att ha ägt TV:n i nästan två år, och receivern ännu längre.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Frågan är hur både nVidia och AMD kunde göra en så grov miss. Affärsmässig inkompetens. De visste ju båda om Black Friday och julsäsongen långt innan, och hade massor med tid på sig att förbereda lanseringen.

Svårt att skylla på Covid på fabrikerna när det behövs så få personal och maskinerna spottar ut kort. Jag undrar vad den verkliga anledningen till den här affärsmässiga fadäsen är.

Sägs ju vara så att de sålt mängder till cryptominers, i all fall Nvidia. Det håller upp priserna och de får fina marginaler på korten.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk

Mycket bra fredagspanel!

Permalänk
Medlem

Va, ytterligare en lansering utan produkter alltså. 😉

Då lyckades Sony och Microsoft ändå rätt bra med att få fram maskiner ändå trots all jäkla skit de fått för att de har för få.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

"Under tio kort". Grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Frågan är hur både nVidia och AMD kunde göra en så grov miss. Affärsmässig inkompetens. De visste ju båda om Black Friday och julsäsongen långt innan, och hade massor med tid på sig att förbereda lanseringen.

Svårt att skylla på Covid på fabrikerna när det behövs så få personal och maskinerna spottar ut kort. Jag undrar vad den verkliga anledningen till den här affärsmässiga fadäsen är.

Skulle gissa på att pandemin satt käppar i hjulet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Skulle gissa på att pandemin satt käppar i hjulet...

Tänker detsamma, det vore lite magstarkt att ha normala förväntningar i dagsläget.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Bortsett från den uteblivna tillgången, förstå att det inte går att prismässigt jämföra AMD-korten med Nvidias, det är för stor skillnad i minneskretsuppsättningarna. Sen så får ni nog framgent lämna två prestandappgifter, en med och en utan sidekick av CPUn med SAM (eller annan teknik).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luminous:

Tänker detsamma, det vore lite magstarkt att ha normala förväntningar i dagsläget.

Fast det är inte första gången dom fulspelar. Precis som dom pratade om i förra avsnittet där dom frågade ut AMD kring fulspelet om Radeon RX Vega 64. Dom fick ett PR svar tillbaka. Det borde säga dig något.

"När AMD ställs mot väggen om detta får vi inga vettiga svar, utan de faller tillbaka på ett inövat svar att det är återförsäljarna som sätter priserna. Så är givetvis också fallet, men det förklarar inte varför andra aktörer har koll på priserna för sina produkter när de väl når butikshyllorna."

https://www.sweclockers.com/nyhet/24297-amd-kor-fult-spel-med...

Permalänk

Väldigt många produkter från AMD ska ut samtidigt, Ryzen 5000-serien, Radeon 6000-serien, PS5 och Xbox Series X/S. Alla dessa produkter är också väldigt konkurrenskraftiga och eftersökta hos konsumenter. Inte konstigt att det blir svårt att få ut tillräckligt många produkter.

Permalänk
Medlem

@JonasT: hörde att du lite snabbt nämnde en vinterdator... jag fattar inte riktigt gissar jag. Ska ni alltså rekommendera en dator utan grafikkort eller cpu?

Känns bättre att vänta till sommaren eller våren när ’lagom’ prissatta grafikkort från nuvarande generation är släppta, existerar och kanske till och med finns i lager.

Annars är det väl 3070 och Intel som gäller och det känns ju inte så fresh när PCIE4 och RKL står runt hörnet?

Jag tror inte att en papperslansering från redaktionen kommer tas emot bra. Kanske kan lansera en affisch med det temat istället (lansera ett papper alltså)?

Permalänk
Medlem

Finns inte en suck att nvidia/amd inte vet vad korten borde kosta ut till konsument, det är rätt enkel matte, utan detta är rakt upp och ner "svindel" och lockpriser, vilken av kålsuparna som började med skiten vet jag inte, men jag kommer väl i håg nvidias gråtsång vid introduktionen av FE.
(FE är inte referenskort om någon fortfarande går runt å tror det)
Tyvärr finns det inte många alternativ om man vill fortsätta med något annat än office packetet(kanske inte just MS variant, men...)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Frågan är hur både nVidia och AMD kunde göra en så grov miss. Affärsmässig inkompetens. De visste ju båda om Black Friday och julsäsongen långt innan, och hade massor med tid på sig att förbereda lanseringen.

Svårt att skylla på Covid på fabrikerna när det behövs så få personal och maskinerna spottar ut kort. Jag undrar vad den verkliga anledningen till den här affärsmässiga fadäsen är.

Garanterat ingen miss. Nvidia visste att AMD skulle konkurrera för första gången på ett bra tag, så de hade bråttom att styra rådande diskurs och det gjorde de också med sina nya kort som äntligen gav gamers ett bra lyft i prestanda/krona för första gången sedan pascal. AMD i sin tur fick lika bråttom att pressa ut något för att visa att de kan konkurrera i prestanda och att det finns en anledning att vänta och inte ställa sig i kö för Ampere. Ganska tydligt beslutade de båda att det är värt lite sura miner då de uppenbarligen kommer sälja kort snabbare än de kan få ut dem oavsett.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

AMD har gått från klarhet till klarhet och Nvidias lansering var en total katastrof.
Så istället för en bredsida mot öppet mål, så gör de en 180° och sparkar in bollen i eget mål.
Två ganska lustiga lanseringar.. Speciellt för AMD som har ca 16% på Steams survey och hälften av korten är olika rebrands av budget korten radeon RX 480/470.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Va, ytterligare en lansering utan produkter alltså. 😉

Då lyckades Sony och Microsoft ändå rätt bra med att få fram maskiner ändå trots all jäkla skit de fått för att de har för få.

Lansering och lansering... Mer av en presentation tycker jag. Är något lanserat då ska det finnas tillgängligt i rimliga volymer.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

@JonasT: hörde att du lite snabbt nämnde en vinterdator... jag fattar inte riktigt gissar jag. Ska ni alltså rekommendera en dator utan grafikkort eller cpu?

Känns bättre att vänta till sommaren eller våren när ’lagom’ prissatta grafikkort från nuvarande generation är släppta, existerar och kanske till och med finns i lager.

Annars är det väl 3070 och Intel som gäller och det känns ju inte så fresh när PCIE4 och RKL står runt hörnet?

Jag tror inte att en papperslansering från redaktionen kommer tas emot bra. Kanske kan lansera en affisch med det temat istället (lansera ett papper alltså)?

Nej, läget på marknaden när det kommer till tillgänglighet är ju verkligen inte perfekt just nu, och det gäller inte bara processorer och grafikkort. Men samtidigt är det svårt att sia om när allt kommer att återvända till det "normala". Vinterdatorn är i slutändan en vägledning för den som är intresserad av att bygga en ny dator just nu, och är man i det läget kommer man troligtvis dessvärre behöva vara beredd på att vänta lite längre än vanligt på att vissa komponenter ska komma in på lager.

Vår förhoppning är dock att det ska börja lossna lite nu mot slutet på december/början på januari. Marknadsläget, och vad man bör tänka på när man köper komponenter i en tid av bristfällig tillgänglighet, kommer att avhandlas i artikeln och videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nej, läget på marknaden när det kommer till tillgänglighet är ju verkligen inte perfekt just nu, och det gäller inte bara processorer och grafikkort. Men samtidigt är det svårt att sia om när allt kommer att återvända till det "normala". Vinterdatorn är i slutändan en vägledning för den som är intresserad av att bygga en ny dator just nu, och är man i det läget kommer man troligtvis dessvärre behöva vara beredd på att vänta lite längre än vanligt på att vissa komponenter ska komma in på lager.

Vår förhoppning är dock att det ska börja lossna lite nu mot slutet på december/början på januari. Marknadsläget, och vad man bör tänka på när man köper komponenter i en tid av bristfällig tillgänglighet, kommer att avhandlas i artikeln och videon.

Härligt att man inte behöver hålla med varandra!

Jag tror i alla fall man måste vänta på vad 6700-serien har att erbjuda och där finns väl inte ens ett officiellt datum?

Annars är det väl att bygga med 2000/1600/5000 serierna och det känns ju inte relevant... Eller jag bara antar vilt nu att en dator för 15000+ inte är vad en vinterdator brukar vara? Så 3080/6800XT känns ju lite dyra...

Ni får så klart resonera som ni vill och allting är grader av grått vart man än landar. Jag tycker inte det är ett bra läge nu, och sommardator klingade bättre tycker jag.
<peppridge_farm_remembers.png>

Well well, tack för att du läste och svarade i alla fall. Har ni redan lagt ner jobbet är det ju onödigt att kasta det, men känns som att 6700/6600 och 3060/3060ti och Rocket Lake borde väntas på innan en sådan rekommendation enligt mig... det var allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Lansering och lansering... Mer av en presentation tycker jag. Är något lanserat då ska det finnas tillgängligt i rimliga volymer.

En presentation med demo ex. 😉😂

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk

Jag har ett nitro+ SE beställt från dustin (9 278 SEK) och en röd djävul från inet (10 490 SEK). Får se vilken som dyker upp först. Dustin flaggade i söndags att det dyker upp 2021-01-26... Nåja, den som lever får se. Mitt 1080ti överlever nog fram till det

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Corsair H150i Elite Capellix 360mm || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Dominator || PRIME X570 -PRO || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Logitech PRO X || Logitech G502 || Logitech G915 || 7x Corsair QL 120

Permalänk

Jag lyckades få köpt mig ett 3070 FE, men bara för att jag följde en twitterbot och genomförde mitt köp på under 30 sekunder. I mitt fall kunde jag lika gärna inhandlat ett 3080 FE eller 3060 ti FE.

Likväl var jag och försökte mig på ett 6800xt (och jag lyckades knipa en 5600x). Mitt intryck är att prestanda per krona är ungefär likvärdig mellan nvidia och AMD men jag har personligen större tilltro till nvidia med drivare samt anser att deras broadcastmjukvara är en attraktiv bonus.

AMD gör 'rätt' i att hålla nuvarande priser så länge som efterfrågan finns där.

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Medlem

Tidstämpel 20.05 där mellanklasskorten med fisknamn presenteras, där nämns att det kan bli 192-bitars buss eller något sånt. Att de begränsar databussen på lägre kort. Men dessa är pci express 4.0 tänker jag, då borde databandbredden vara den dubbla mot pci express 3.0 ändå eller tänker jag fel här?

Går det att tänka så att eftersom dessa kort är pci express 4.0 så kanske inte databussen är lika kritisk om det varit pci express 3.0 eller blandar jag ihop begreppen här?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Tidstämpel 20.05 där mellanklasskorten med fisknamn presenteras, där nämns att det kan bli 192-bitars buss eller något sånt. Att de begränsar databussen på lägre kort. Men dessa är pci express 4.0 tänker jag, då borde databandbredden vara den dubbla mot pci express 3.0 ändå eller tänker jag fel här?

Går det att tänka så att eftersom dessa kort är pci express 4.0 så kanske inte databussen är lika kritisk om det varit pci express 3.0 eller blandar jag ihop begreppen här?

PCIE är mellan dator och grafikortet
Minnesbussen är mellan GPU och frambuffern, inte alls samma sak...

Lite som att jämföra hastigheten på någons ramminne med deras hastighet på nätverksporten eller något.

De kan så klart påverka varandra i vissa scenarios, men ganska sällsynt och orelaterade vanligtvis...